نوشته شده توسط : newmiiind

دارو ترک اعتیاد یکی از مواردی است که بسیاری از معتادان و اعضای خانواده آنها به دنبال آن می گردند. در طی این سالها شاهد بسیاری از خانواده ها بودیم که به دنبال قرص و یا دارو ترک اعتیاد هستند که با مصرف آن بدون تحمل هیچ دردی اعتیاد را ترک کنند. باید گفت که در واقعیت همچین دارویی وجود ندارد اما دارو ترک اعتیاد که در مسیر ترک اعتیاد به فرد کمک نماید تا درد فرد کم شود و یا مسیر ترک اعتیاد را راحت تر سپری نمایید وجود دارد. استفاده خود سرانه از دارو و قرص های ترک اعتیاد می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد نمایید پس حتما قبل از هر اقدامی به پزشک متخصص در زمینه ترک اعتیاد مراجعه نمایند و این داروها را با نسخه پزشک و زیر نظر وی مصرف کنند. اگر قصد ترک اعتیاد را دارید. در این مقاله می توانید اطلاعات مفیدی در مورد داروها و قرص های موجود در مورد ترک اعتیاد کسب نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: دارو ترک اعتیاد

دارو ترک اعتیاد

دارو ترک اعتیاد در حقیقت معمولا جایگزین مواد مخدر می‌شوند و عوارض ترک مواد مخدر را برای فرد معتاد کمتر می‌کنند. از طرف دیگر این داروها درد بدن در فرایند ترک را کاهش می‌دهند. همه این داروها برای کمک به افراد معتاد وارد بازار شده‌اند. این داروها باید طبق دستور پزشک مصرف شوند تا تاثیر مثبت به جا بگذارند. اما افراد با مصرف خودسرانه این داروها جایگزین مناسبی برای مواد مخدر پیدا کرده‌اند و این به وضعیت جسمانی آن‌ها آسیب می‌رساند و بعد از مصرف این داروها به طور خودسرانه سبب ایجاد اعتیاد به ماده جدیدی در فرد می گردد.

انواع دارو ترک اعتیاد کدامند ؟

دارو ترک اعتیاد انواع متعددی دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. بوپرنورفین | ب 2

بوپرنورفین یا ب2 یکی از داروهای ترک اعتیاد است که برای ترک اعتیاد به هروئین و کوکائین مورد مصرف قرار می‌گیرد. این دارو نقش مسکن برای دردهای بدن مصرف می‌شوند. بوپرنورفین به کاهش بدن درد فرد معتاد کمک بسیاری می‌کند. بوپرنورفین جایگزینی برای مواد مخدر است و در طول دوره درمان توسط پزشک تجویز می‌گردد. توصیه می‌شود که هیچ وقت بوپرونوفین را به صورت خودسرانه مصرف نکنید. بوپرنورفین منجر به وابستگی و اعتیاد شدید شده و پس از مدتی مصرف خودسرانه، برای ترک این دارو هم دچار مشکل می‌شوید.

عوارض مصرف بوپرنورفین | ب2

از جمله عوارض بوپرنورفین می‌توان به  استفراغ، آبریزش بینی، تهوع، سردرد، معده درد، کمردرد و مشکلات تنفسی اشاره کرد. همچنین ممکن است این دارو احساس گرما و تعریق، خستگی، مشکلات در خوابیدن، اضطراب و افسردگی را به همراه داشته باشد. در صورت بروز هر یک از این عوارض فورا درمانگر خود را مطلع سازید. برای آشنایی بیشتر با قرص ب 2 کلیک کنید.

نکته مهم: از تزریق بوپرنورفین داخل رگ جدا خودداری کنید. این کار ممکن است باعث مرگ شود.

2. داروهای ترک اعتیاد | قرص و شربت متادون

متادون یک داروی صنعتی و جایگزین دارویی برای مواد افیونی است. متادون بدون اینکه عوارضی به وسعت مواد مخدر داشته باشد به کنترل عوارض ترک اعتیاد کمک می‌کند. این دارو برای ترک مواد مخدر بویژه ترک هروئین تاثیر زیادی دارد. در واقع مصرف قرص و شربت متادون برای ترک هروئین تجویز می‌شود. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

باید توجه داشت که این دارو خود به خود موجب اعتیاد نمی‌شود بلکه می‌تواند عوارض اعتیاد را کاهش دهد. ممکن است پزشک معالج شما برای دردهای شدید جسمانی نیز متادون را تجویز کند. کسانی که مشکلات تنفسی شدید دارند یا دچار انسداد روده هستند، نمی‌توانند از این دارو استفاده کنند.

عوارض مصرف متادون

داروی متادون باعث سنگینی و مشکلات تنفسی در فرد می‌شود. به همین علت است که افراد دارای مشکلات تنفسی نمی‌توانند آن را مصرف کنند. درد قفسه سینه، سردرد و سرگیجه، تپش قبل و دردهای شکمی از جمله دیگر عوارض مصرف دارو متادون هستند. برای آشنایی بیشتر با  نشانه ها و عوراض اعتیاد به متادون کلیک کنید.

3. دارو نالوکسان

نالوکسان یک داروی مهم برای ترک اعتیاد است که طبق تجربه تاثیرات بسیار خوبی بر روی افراد معتاد داشته است. نالوکسان برای بیش مصرفی یا مسمومیت حاصل از مصرف مواد مخدر استفاده می‌شود. ممکن است فرد آنقدر مسموم شده باشد که به کما رود؛ این دارو در چنین مواقعی نیز می‌تواند موثر باشد.

عوارض مصرف نالوکسان

جالب است بدانید این دارو سبب اختلال در تمرکز می‌شود. تهوع، بی اشتهایی، استفراغ و تغییرات فشار خون از جمله سایر عوارض مصرف نالوکسان هستند. از مصرف خود سرانه این دارو جدا خودداری نمایید.

4. داروهای ترک اعتیاد | نالتروکسان

نالتروکسان میل به مصرف مخدر را در فرد معتاد کاهش می‌دهد. تا زمانی که این ماده در بدن باشد، فرد لذت ناشی از مصرف مواد مخدر را درک نمی‌کند. در واقع این دارو گیرنده‌های مواد مخدر را به صورت موقتی از کار می‌اندازد. نالتروکسان عملکردی مشابه بوپرنورفین دارد و برای درد و دیگر عوارض دوران ترک مواد مخدر مصرف می‌شود و به بیمار در بهبود حالش کمک می‌کند.

عوارض مصرف دارو نالتروکسان

این دارو باعث عوارض روانی مانند عصبانیت، اضطراب و بی قراری می‌شود. دیگر عوارض جسمانی این دارو شامل تهوع، خشکی دهان، اختلال در خواب، احساس خستگی بیش از حد، کاهش اشتها، درد در ناحیه شکم و سردرد هستند. برای آشنایی بیشتر با دارو یا قرص نالتروکسان کلیک کنید.

5. داروهای ترک اعتیاد | حب الشفاء

این دارو نیز داروی کمتر شناخته شده اما موثری است که به فرد معتاد کمک می‌کند. حب الشفاء اثر بالای تقویتی دارد، ضد درد است و خوشبختانه هیچ گونه وابستگی‌ای ایجاد نمی‌کند. نکته مهم در مصرف این دارو نداشتن وابستگی پس از مصرف است.

عوارض دارو حب الشفاء

این دارو یک داروی گیاهی است که در کنار داروهای اصلی دیگر مصرف می‌شود. این دارو برای دردهای مزمن جسمانی، ضعف جنسی و دردهای ناشی از التهاب بدن نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد.

کلام آخر در مورد دارو ترک اعتیاد

دقت کنید که مصرف هیچ یک از این داروها به صورت خودسرانه نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه باعث بدتر شدن وضعیت شما نیز می ‌شود. در نتیجه مصرف خودسرانه این داروها ممکن است وابستگی و اعتیاد ایجاد کند. لازم است که حتما زیر نظر پزشک متخصص مصرف دارو را شروع کنید و میزان دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف نمایید. معمولا پزشک دوز دارو را به تدریج کمتر می‌کند تا جایی که هیچ وابستگی و اعتیادی باقی نماند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: دارو ترک اعتیاد



:: برچسب‌ها: دارو ترک اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

اعتیاد کودکان به مواد مخدر از بدترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر خانواده ای پیش بیاید. اعتیاد به معنی وابستگی جسمی یا روانی یک فرد به ماده یا رفتار خاص است. اعتیاد یک بیماری پیشرونده است که هر چه دیرتر برای درمان آن اقدام کنید؛ مشکلات ناشی از این بیماری بیشتر شده و پیامد های مخرب تری را با خود به همراه خواهد داشت. باید توجه داشته باشید که کودکان یکی از آسیب پذیرین گروه ها هستند. از آنجایی که در بسیار از موارد اعتیاد کودکان با توجه والدین قابل حل است بهتر است والدین آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهند.
بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست 

منبع: اعتیاد کودکان به مواد مخدر

مصرف کدام مواد مخدر اعتیاد محسوب می شود؟

اعتیاد به زبان ساده به معنای عادت کردن است و منظور از اعتیاد به مواد مخدر عادت کردن فرد به مصرف کردن یک ماده مخدر خاص می‌باشد. مواد مخدر می‌توانند به طور سنتی در طبیعت و به طور صنعتی و شیمیایی در آزمایشگاه تولید شوند. برخی از مواد مخدر عبارت‌اند از: تریاک و مشتقات آن، هرویین، مورفین، متادون، ماری‌جوانا، گل، شیشه و…

 

اعتیاد کودکان به مواد مخدر

به طور کلی اعتیاد کودکان به مواد مخدر به دو صورت امکان پذیر است. برخی از کودکان به دلیل داشتن مادر معتاد به طور مادرزاد معتاد به دنیا می‌آیند و برخی دیگر از کودکان به دلیل اجبارهای محیطی یا تقلید از والدین به سمت اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند.

1. کودکانی که با اعتیاد متولد می‌شوند

نتایج بررسی‌ها و مطالعات نشان داده‌ کودکانی که از مادران معتاد متولد می‌شوند، علائم اعتیاد را از خود نشان می‌دهند. این مسئله به وضوح نشان دهنده تاثیر سلامت جسم و روان مادر بر سلامت فرزندان است. موادی که مادر در دوران بارداری مصرف می‌کند بر سیستم عصبی جنین و نوزاد تاثیر مستقیم می‌گذارد به صورتی که نوزاد پس از تولد، سندرم محرومیت از مواد مخدر را تجربه می‌کند. از جمله مشکلات و علائم نوزادان معتاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_کم خوابی

_ناآرامی و بی قراری و گریه زیاد

_عدم تمایل به خوردن شیر

_کم وزنی و نارسی کودک

_مشکلات گوارشی نظیر اسهال و استفراغ

_مشکلات تغذیه

 

2. کودکانی که به طور مستقیم مواد مخدر مصرف می‌کنند

اعتیاد کودکان به مواد مخدر به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال برخی از کودکان به دلیل محیط خانوادگی نامناسب، داشتن والدین معتاد و اجبارهای بزرگسالان و دوستان، مواد مخدر مصرف می‌کنند. برخی از خانواده‌ها تهیه مواد مصرفی را بر عهده فرزند خود می‌گذارند و از آنجایی که اگر کودک خودش مواد مصرف کند تمایل بیشتری به انجام این کار دارد، مقداری از مواد را به کودک خود می‌خورانند.

همچنین برخی از والدین بر اساس باور شخصی خودشان برای آرام کردن کودک و یا حتی درمان بیماری، مواد مخدر را در اختیار کودک می‌گذارند. علاوه بر نقش خانواده و روش‌های تربیتی ناکارآمد، دوستان و بزرگسالانی در محیط‌هایی که کودک رفت و آمد می‌کند مانند باشگاه، مدرسه و… بدون آگاهی و نظارت والدین کودک را گرفتار اعتیاد می‌کنند.  

در مجموع می‌توان عوامل موثر بر اعتیاد کودکان به مواد مخدر را شامل موارد زیر در نظر گرفت: اعتیاد والدین، بیکاری والدین، محیط تربیتی نامناسب، عدم نظارت والدین، محله فقیر نشین، محیط مدرسه و همسالان نامناسب، آموزش نامناسب و کمبود فضای پیشگیری.

 

درمان اعتیاد چگونه انجام می شود

داشتن کودک معتاد به مواد مخدر برای هر پدر و مادر غیر معتاد یک کابوس محسوب می‌شود. اما با توجه به وضعیت سطح دسترسی کودکان و وجود محیط‌های نامناسب ممکن است هر کودکی گرفتار دائم اعتیاد شود. مطالعات در زمینه درمان اعتیاد کودکان به مواد مخدر نشان داده که میزان موفقیت درمان در کودکان به نسبت بزرگسالان بسیار بیشتر است. خوشبختانه کودکان به نسبت بزرگسالان به مقدار کمتری با وسوسه مصرف دوباره مواجهه می‌شوند بنابراین بازگشت به اعتیاد پس از درمان کمتر اتفاق می‌افتد و حتی در مواردی به صفر می‌رسد. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

درمان کودکان معتاد به مواد مخدر نیازمند وجود یک پزشک متخصص و روانشناس باتجربه در زمینه اعتیاد است. درمان علائم جسمانی اعتیاد در کودکان همانند بزرگسالان است و عمدتاً از متادون استفاده می‌شود. آنچه که کودک در ارتباط با این مسئله باید یاد بگیرد اهمیت پیشگیری و دوری از محیط‌های نامناسب و آسیب‌زاست. مشکلات و آسیب‌های روانی که برای کودکان به وجود می‌آید نیازمند بررسی توسط یک روان‌شناس کودک می‌باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

احتمال اعتیاد فرزند از چه سنی وجود دارد ؟

در واقع سن مشخصی برای آن وجود ندارد و اعتیاد کودکان به مواد مخدر در سنی امکان پذیر است.

آیا صحبت کردن درباره اعتیاد با فرزندم کار درستی است؟

امروزه با توجه به پیشرفت‌های فضای مجازی کودکان به اطلاعات مختلفی دسترسی دارند در نتیجه والدین نباید نگران چشم و گوش باز شدن کودکشان در ارتباط با اعتیاد شوند. بهتر است والدین خودشان در مورد اعتیاد به مواد مخدر به اندازه کافی اطلاعات داشته باشند و با کودکشان به طور قاطع صحبت کنند تا اگر سوالی هم برای کودک پیش آمد از والدینش کمک بگیرد.

منبع: اعتیاد کودکان به مواد مخدر



:: برچسب‌ها: اعتیاد کودکان به مواد مخدر ,
:: بازدید از این مطلب : 451
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

تاثیر اعتیاد بر کودک بیش از سایر گروه های سنی است.  اعتیاد علاوه بر تاثیری که بروی کودک می گذارد، تبعات و پیامد های زیادی را برای خانواده فرد نیز به دنبال خواهد داشت. بر اساس آمار بیشتر کودکانی که در خانواده هایی زندگی می کنند که یکی از والدین یا دیگر اعضای خانواده درگیر اعتیاد است، دچار اعتیاد می شوند. این مسئله می تواند آسیب های جسمانی و روانی را برای کودک به وجود بیاورد که دانستن این مسائل می تواند به خانواده کمک کند تا فرزندشان درگیر بیماری اعتیاد نشود.
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد 

منبع: تاثیر اعتیاد بر کودک

تاثیر اعتیاد بر کودکان

والدین و اعضای خانواده مهمترین و تاثیرگذارترین الگوی کودک هستند. به کودکانی که دوران کودکی خود را در خانواده‌ای که اعضای آن معتاد هستند، می‌گذرانند کودکان اعتیاد گفته می‌شود. اعتیاد والدین و اعضای خانواده علاوه بر تاثیر منفی بر خود شخص بر کودکان هم اثرات مخربی دارد. رایج‌ترین مسئله‌ای که برای کودکان پیش می‌آید این است که در بزرگسالی به نسبت سایر افراد بیشتر به مصرف اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند. علاوه بر این مسئله، کودکان آسیب‌های روانی و جسمانی هم تجربه می‌کنند که می‌تواند در جنبه‌های مختلف زندگی کودک مشکلاتی را به وجود بیاورد.

آسیب‌های روانی اعتیاد بر کودکان و خانواده های آنان

تاثیر اعتیاد بر مغز کودک

اضطراب می‌تواند بر قسمتی از مغز به نام سیستم لیمبیک تاثیر منفی بگذارد و هیجانات و احساسات کودک را تحت تاثیر قرار دهد. این ناحیه از مغز مسئول فعالیت‌های مختلفی نظیر کنترل حالت‌های هیجانی، رفتار و خلق، ترس و… می‌باشد که برهم خوردن تعادل این قسمت از مغز تاثیر منفی بر هیجان، خلق و رفتار کودک دارد.

تاثیر اعتیاد بر کودکان | پرخاشگری

کودکان اعتیاد به نسبت سایر کودکان پرخاشگری بیشتری از خود نشان می‌دهند. به عبارتی این کودکان نسبت به همسالانشان تحریک‌پذیرتر هستند و برای هر موضوع کوچک و کم اهمیتی لجبازی و پرخاشگری می‌کنند.

عدم احساس امنیت روانی در کودک

داشتن والدینی معتاد باعث می‌شود تا رفتارهای اعضای خانواده غیر قابل پیش‌بینی باشد از این جهت کودک در خانواده زندگی پر تنشی را تجربه می‌کند. همه کودکان تمایل دارند تا در یک محیط ایمن رشد کنند اما اعتیاد اعضای خانواده و درگیری‌های مرتبط با آن زندگی را برای کودکان ناامن می‌کند که این مسئله می‌تواند منجر به بوجود آمدن اضطراب شدیدی در کودک شود.

تاثیر اعتیاد بر کودکان | نا امیدی

کودکانی که با والدین معتاد بزرگ می‌شوند نسبت به آینده ناامید می‌گردند. کودکان در این وضعیت خود را قربانی شرایط دانسته و به نوعی منفعل می‌شوند. همچنین آن‌ها برای زندگی بهتر و نجات از این شرایط تلاشی نمی‌کنند.

کاهش اعتماد به نفس در کودک

کودکان معمولاً در این خانواده‌ها همیشه سرکوب و تحقیر می‌شوند و ابراز وجود برای آن‌ها امکان پذیر نیست. همچنین از آنجایی که اعتیاد یک مسئله پذیرفته شده در جامعه نمی‌باشد، این کودکان به دلیل شرایط خانوادگی خود در مقابل همسالان و دوستان خود اعتماد به نفس کمتری دارند و معمولاً این مسئله را پنهان می‌کنند.

تاثیر اعتیاد بر کودکان | مشکلات تحصیلی کودکان

وجود مشکلات تحصیلی در کودکان همیشه نشان دهنده یک مشکل و آسیب در کودک یا خانواده کودک است. بسیاری از کودکانی که والدین معتاد دارند عملکرد تحصیلی مناسبی نداشته و با افت تحصیلی مواجهه می‌شوند. در اولویت نبودن تحصیل برای کودکان در این خانواده‌ها، نبود کسی که بتواند در درس‌ها به کودک کمک کند و همچنین مشکلات غیرقابل پیش بینی باعث می‌شود تا کودکان از نظر تحصیلی عملکرد ضعیف‌تری داشته باشند.

ابتلا به اختلالات روانی در سنین پایین

کودکان اعتیاد به طور میانگین به نسبت همسالان خود بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات روانی نظیر افسردگی، اضطراب، مشکلات خواب و آسیب‌های شناختی هستند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان  [/box]

آسیب‌های جسمانی اعتیاد بر کودک

ایجاد مشکلات گوارشی 

معمولاً به دلیل استرس‌های روانی و عدم تغذیه سالم کودکان درگیر مشکلاتی مانند کولیت معده یا سندرم روده تحریک‌پذیر می‌شوند.

تاثیر اعتیاد بر کودکان | ایجاد مشکلات تنفسی

رایج ترین مسئله‌ای که برای کودکان اعتیاد پیش می‌آید مشکلات تنفسی نظیر آسم و آلرژی‌های تنفسی است. درست است که کودکان به طور مستقیم مواد مخدر مصرف نمی‌کنند اما دود ناشی از مواد مخدر بر ریه کودکان تاثیر منفی می‌گذارد و آن‌ها را مستعد ابتلا به مشکلات تنفسی می‌کند.

سوء استفاده جسمی و جنسی

اکثر کودکان اعتیاد، توسط افراد معتاد در خانواده مورد سوء استفاده جسمی و گاهی جنسی قرار می‌گیرند. معمولاً اعضای معتاد خانواده کودک را مجبور به تهیه مواد مخدر می‌کنند و در صورت امتنا کودک به این کار، او را تنبیه کرده و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

تاثیر اعتیاد بر نوزادان چیست

اگر مادر در دوران بارداری به مصرف یک ماده خاص اعتیاد داشته باشد فرزندی با علائم اعتیاد به دنیا می‌آورد. در واقع فرزند از ابتدای تولد معتاد محسوب می‌شود و سندرم محرومیت از مواد مخدر را تجربه می‌کند. این مسئله باعث می‌شود تا نوزاد علائمی مانند نخوردن شیر، گریه و بی قرار شدید، ناآرامی، کمبود خواب، کم وزنی و نارسی و در برخی مواقع مشکلات هوشی را تجربه کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

آیا اعتیاد اعضای خانواده تاثیری بر روی اعتیاد فرزندان خانواده دارد ؟

به طور کلی کودکان اعتیاد، به نسبت همسالان خود در آینده به احتمال بیشتری به مصرف مواد گرایش پیدا می‌کنند، اما قبل از اینکه بخواهید نگران اعتیاد در بزرگسالی کودک باشید، باید توجه کنید که وجود یک فرد معتاد در خانواده می‌تواند تهدیدی برای سلامت جسم و روان در همان دوران کودکی باشد.

منبع: تاثیر اعتیاد بر کودک



:: برچسب‌ها: تاثیر اعتیاد بر کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

امروزه اعتیاد در نوجوانان بسیار بیشتر قبل شده است. نوجوانان بیشتر از هر قشر دیگری در گیر بیماری اعتیاد هستند و به آن جذب می شوند. همین امر سبب می شود تا خانواده نسبت به نوجوانان خود دغدغه فکری بیشتری داشته باشد که مبادا فرزندشان در دام اعتیاد بیافتند. به خاطر برخی از والدین سعی دارند تا با کنترل کردن رفت و آمد، دوستان، تفریحات و … از فرزند خود محافظت نمایند. غافل از اینکه این کنترل اگر به طور نادرست صورت گیرد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. توصیه می کنیم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید یا اگر درگیر اعتیاد در نوجوان خود هستید حتما با مشاوران نوجوان و متخصصین ترک اعتیاد تماس بگیرید. 

منبع: اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان

مشکلات متعددی می‌تواند باعث سوق دادن نوجوانان به سوی اعتیاد شود و در نتیجه زندگی و آینده آنان را به ورطه نابودی بکشاند. در ادامه به تعدادی از این مشکلات و دلایل اعتیاد در نوجوانان اشاره می‌کنیم:

1. اعتیاد در نوجوانان | ترس و اضطراب

یکی از عوامل مهمی که نوجوان را به سمت اعتیاد متمایل می‌کند، ترس و اضطراب است. او به خاطر مشکلات خانوادگی، ترس از امتحانات، ترس از قبول نشدن در رشته مناسب و… سعی می‌کند به سمت اعتیاد برود تا بلکه با مصرف کردن آرام شود. در مراحل اولیه مصرف مواد روح و جسم او را آرام می‌کند و به همین خاطر بیشتر به سمت اعتیاد جذب می‌شود. در این زمان بهترین چیزی که می‌تواند به نوجوان کمک کند و مانع از اعتیاد در نوجوانان شود، خانواده‌ها هستند.

پدر و مادر با درک بهتر فرزند خود، می‌توانند با صحبت کردن، همدردی با فرزند و شناختن ترس و اضطراب او در کنارش باشند و او را آرام کنند. همچنین مراجعه به یک روانشناس برای دریافت راهکارهای بهینه جهت برخورد مناسب با نوجوان می‌تواند تاثیرگذار باشد. دوره نوجوانی بسیار حساس است که والدین باید در کنار فرزندان خود بوده و او را همراهی‌کنند و همانند دوستی صمیمی با فرزند خود رفتار کنند تا خانه جای امنی برای او باشد.

2. سابقه اعتیاد در خانواده

یکی از عوامل دیگر تاثیرگذار در اعتیاد در نوجوانان، این است که در خانواده او سابقه اعتیاد وجود داشته باشد. الگوی فرزندان در زندگی والدین او هستند و سعی می‌کنند طبق الگو و تربیت والدین رشد نمایند. وقتی والدین خودشان معتاد باشند، نمی‌توانند کنترلی بر فرزندانشان داشته باشند. فرزندان آن‌ها را الگو می‌دانند و دوست دارند مانند آن‌ها عمل کنند و اینگونه به اعتیاد رو می‌آورند. بنابراین بزرگترها باید مراقب رفتارخود باشند چراکه آنان الگوی فرزندان هستند و باید ابتدا خودشان را اصلاح کنند تا فرزندان هم طبق رفتار و تربیت آن‌ها بزرگ شوند. محیط خانه باید امن باشد و همه اعضا در آن احساس امنیت و آرامش کنند. والدین با داشتن یک زندگی سالم و موفق می‌توانند فرزندانی سالم پرورش دهند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد

3. گروه دوستان و همسالان

دوره نوجوانی دوره‌ای است که شخص به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این دوره همسالان می‌توانند بر فرد تاثیر بگذارند. او را راغب کنند که حتی اگر شده یک بار اعتیاد را تجربه کند و اینگونه است که به تدریج فرد به سوی اعتیاد می‌رود و جذب آن می‌شود.

 در این دوره وظیفه والدین است که با فرزند خود دوست شوند و در حد معقول بر دوستان، کارها و مکان‌هایی که می‌رود نظارت داشته باشند تا از اعتیاد در نوجوانان پیشگیری کنند. اما توجه به این نکته ضروری است که این کنترل‌ها نباید به قدری باشد که نوجوان تحت فشار قرار بگیرد زیرا این کنترل و فشار بیش از حد خود عاملی است که نوجوان را از والدین و خانواده دور می‌کند و به سوی گروه همسالان جذب می‌نماید. بنابراین والدین باید در کنترل و نظارت فرزند خود اعتدال را رعایت کنند. زمانی که نوجوان احساس می‌کند برای خانواده مهم است، دوست دارد کارهایی انجام دهد که موجب خوشحالی خانواده شود و با راهنمایی‌های والدین از گروه دوستانی که موجب ضرر به خودش می‌شود، دوری کند.

4. اعتیاد در نوجوانان | اعتماد به نفس پایین

 دوره نوجوانی دوره‌ایست که افراد از کودکی به بزرگسالی می‌روند. این دوره با تغییرات روحی و جسمی زیادی برای فرد همراه است. نوجوانان به خاطر تغییراتی که در جسم آن‌ها ایجاد می‌شود دچار عدم اعتماد به نفس می‌شوند. دوره نوجوانی بسیار حساس است و افراد در این دوره زودرنج می‌شوند. اگر کاری مطابق میلشان نباشد زود ناراحت می‌شوند،  وقتی به او کم توجهی شود احساساتشان تحت تاثی قرار می‌گیرد وممکن است دست به کارهای خطرناک بزنند و به سمت اعتیاد بروند. در واقع نوجوان می‌خواهد با این کار خودش را آرام کند تا اعتماد به نفسش را بیابد و از ضرر و زیان آن مطلع نیست. در این شرایط نقش خانواده پررنگ می‌شود و باید با روشی صحیح با نوجوان خود برخورد نمایند تا شرایط را بهبود بخشند.

نشانه های اعتیاد نوجوانان

یکی از علامت‌های بارز اعتیاد در نوجوانان این است که رابطه‌شان با والدین کمرنگ می‌شود. حتی اکثر مواقع درب اتاق خود را می‌بندند و دوست ندارند اعضای خانواده وارد اتاقشان شود.

_نوجوانان زمانی که معتاد می‌شوند دوستان خود را تغییر می‌دهند. هرچند وقت یک بار دوستان جدیدی پیدا می‌کنند.

_در لباس‌هایشان علامت سوختگی وجود دارد.

_برای از بین بردن بوی مواد از ادکلن و عطر به صورت دایمی استفاده می‌کنند.

_در ساعت‌های رفت و آمد به خانه بی نظمی می‌کند. هر وقت که خودش صلاح بدانند از خانه خارج یا وارد خانه می‌شود.

_با افرادی که سابقه استفاده از مواد را دارند و مدت‌هاست که مصرف کردند و یا با افرادی که در حال مصرف کردن هستند ارتباط بیشتری پیدا می‌کنند.

_بسیار پرخاشگر و تحریک پذیر می‌شوند به طوری که از حالت عادی یک نوجوان کاملا فاصله می‌گیرند. 

_ قرمزی چشم‌ها و گشادی مردمک‌ها از نشانه‌های اعتیاد در نوجوانان

_دروغ گفتن و فرار کردن از مدرسه

_افت شدید تحصیلی

نکته: این موارد ممکن است ناشی از تغییرات معمول نوجوانی باشد و لزوما به معنی اعتیاد نیست. پس بهتر است در صورت شک کردن از یک متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تاثیر دوستان در اعتیاد  [/box]

پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان یکی از معضلات جوامع امروزی است که بهترین روش، پیشگیری از وقوع آن است. در این زمینه نقش والدین و روش برخورد با نوجوان بسیار اهمیت پیدا می‌کند، دوره نوجوانی دوره بسیار حساسی است که تربیت درست و رفتار صحیح با فرزندان می‌تواند مانع از گرایش نوجوان به سمت اعتیاد شود.والدین باید با نوجوان خود روابط صمیمانه‌ای برقرار کنند و اینگونه علاوه بر افزایش اعتماد به نفس آنان، آگاهی‌های لازم را نیز در اختیارشان قرار دهند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 091002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

علل اعتیاد در نوجوانان چیست؟

علت های متعددی می‌تواند نوجوانان را به سوی اعتیاد سوق دهد. از جمله این موارد می‌توان به اعتیاد والدین، محیط زندگی نامناسب، دوستان ناباب و اعتماد به نفس پایین اشاره کرد.

منبع: اعتیاد در نوجوانان



:: برچسب‌ها: اعتیاد در نوجوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 449
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

استعدادیابی کودکان باید یکی از دغدغه های والدین باشد. یکی از نتایجی که محققان از روش های آموزشی و تربیتی کودکان به دست آوردند، اهمیت توجه به توانایی های بالقوه آنان و ایجاد بستری برای رشد و پروش شان است. هر کودکی استعدادهای ذاتی خود را دارد که با قرار گرفتن در محیطی مناسب می‌تواند آن‌ها را به نحو احسنت ارتقا دهد. حتما یادتان می‌آید زمان هایی را که می گفتند “فرزندم در آینده دکتر یا مهندس می‌شود”، در واقع خواسته این دست از والدین رسیدن فرزندشان به بالاترین درجات علمی و موفقیت در زندگی شان بوده است. اما مگر تنها دکترها و مهندس ها افراد موفق هستند؟ آیا نقاشانی مثل پیکاسو و کمال الملک و یا ورزشکارانی مثل علی دایی را نمی توان به عنوان افراد موفق نام برد؟ شما با استعدادیابی فرزندتان می‌توانید به او کمک کنید که علاوه بر موفقیت آدمی سالم و شاد باشد و بتواند از زندگی لذت ببرد. برای دریافت خدمات استعدادیابی از مجموعه تخصصی آواژه کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

منبع: استعدادیابی کودکان چه اهمیتی دارد؟

انجام استعدادیابی کودکان چه اهمیتی دارد؟

استعداد به هرگونه توانایی ذاتی گفته می‌شود که به طور بالقوه در انسان وجود دارد. با این حال استعدادها برای شکوفایی به زمینه مناسب و فراهم بودن شرایط محیطی نیاز دارند. والدینی که استعدادهای فرزندشان را نمی‌شناسند ممکن است از روی عدم آگاهی او  را در مسیری قرار دهند که بازدهی چندانی در آن نداشته باشد.

این مسئله پیامدهای بلند مدتی به همراه دارد. چرا که در این شرایط شانس موفقیت‌های تحصیلی و شغلی تا حد زیادی کاهش می‌یابند. از همین رو متخصصان والدین را تشویق می‌کنند که از همان دوران کودکی برای کشف استعدادهای فرزندشان اقدام کرده و با راهنمایی‌هایی که دریافت می‌کنند، او را در مسیری هدایت کنند که احتمال بازدهی در آن بیش از همه وجود داشته باشد. همین الان برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

چه زمانی برای استعدادیابی کودکان مناسب است؟

بسیاری از پدر و مادرها نمی‌دانند که دقیقا چه زمانی باید برای استعدادیابی کودک خود اقدام نمایند. طبق نظر متخصصان سنین پیش دبستانی (3 تا 6 سال) بهترین زمان برای کشف استعدادهای کودکان است. چرا که در این دوره سنی هنوز آموزش‌های رسمی ارائه نشده، در نتیجه سوگیری ذهنی کمتری وجود دارد. این امر به متخصصان کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند توانمندی‌های ذاتی را از توانمندی‌های اکتسابی تشخیص دهند. با این حال در نظر داشته باشید که استعدادیابی تنها به این سنین محدود نمی‌شود؛ در نتیجه کودکان بزرگ‌تر، نوجوانان و بزرگسالان نیز می‌توانند از خدمات مشاوره در زمینه استعدادیابی بهره‌مند شوند. برای آشنایی با اقدامات لازم در هر سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

معرفی انواع روش ها برای استعدادیابی کودکان

برای اینکه بتوانید استعدادهای فرزند خود را کشف کنید، حرفه‌ای‌ترین اقدام این است که به یک روانشناس بالینی مراجعه نمایید. روانشناس با استفاده از آزمون‌های هوشی نظیر تست هوش وکسلر، تست هوش ریون یا تست هوش چندگانه گاردنر می‌تواند در مورد توانایی‌ها و استعدادهای خاص فرزندتان در حوزه‌های مختلف به شما اطلاعات بدهند. علاوه بر روش‌های تخصصی از طریق مشاهده دقیق رفتارهای کودک، توجه به علاقه مندی‌های خاص او و گرایش‌های خاصی که به موضوعات مختلف دارد، می‌توانید در مورد استعدادهای ذاتی او اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره بهتر است مشاوره کودک بگیرید.

استعدادیابی با توجه به انواع هوش کودک

در گذشته متخصصان برای ارزیابی استعداد از آزمون‌هایی استفاده می‌کردند که یک نمره کل را در اختیار متخصصین قرار می‌داد. این نمره کل تحت عنوان ضریب هوشی یا IQ شناخته می‌شد. اما به مرور متخصصان روانسنجی رویکرد خود را تغییر دادند. نظریه پردازانی نظیر هوارد گاردنر بر این باور بودند که هوش جنبه‌های مختلفی دارد که هریک از این جنبه ها باید به طور جداگانه ارزیابی شود. گاردنر در نظریه خود 8 نوع هوش مختلف را معرفی کرد که هوش‌های کلامی، منطقی و ریاضی، بصری و فضایی، موسیقیایی، بدنی و جنبشی، هوش درون فردی، برون فردی و طبیعت گرایی را شامل می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع هوش کودکان کلیک کنید.

طبق این رویکرد افراد ممکن است در یک بعد نمره پایینی دریافت کنند اما در بعد دیگری عملکرد بالایی داشته باشند. در نتیجه نمی توان گفت که یک فرد کاملا بی استعداد یا با استعداد است بلکه هرکسی در جنبه‌های خاصی استعداد دارد که باید با ارزیابی‌های تخصصی کشف شود. برای آشنایی بیشتر با هوش کودک کلیک کنید.

فرق استعدادیابی کودکان و بزرگسالان در چیست؟

ابزارهای استعدادیابی کودکان و بزرگسالان متفاوت هستند، اما از آنجایی که استعدادهای انسان ذاتی هستند، نتایج استعدادیابی در سنین کودکی و بزرگسالی مشابه هم خواهد بود. در این جا این سوال مطرح می‌شود که چرا متخصصین تاکید دارند که استعدادیابی را در سنین پایین انجام دهیم؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که هرچقدر سن فرد موقع کشف توانمندی‌ها پایین‌تر باشد فرصت‌های بیشتری برای قرار گرفتن در محیط‌های مناسب با استعدادهایش در اختیار او قرار دارند؛ در نتیجه احتمال دست‌یابی به موفقیت های شغلی و تحصیلی نیز بالاتر خواهد بود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

روانشناسان چگونه استعدادیابی می کنند؟

روانشناسان با استفاده از آزمون‌های هوشی نظیر تست وکسلر یا تست گاردنر جنبه‌های مختلف هوشی کودکان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در مورد استعدادهای خاص کودک به والدین او بازخورد می‌دهند. همچنین آن‌ها از طریق مصاحبه روانشناختی و مشاهده دقیق رفتارهای کودک در جریان مشاوره یا بازی درمانی نیز می‌توانند به کشف استعدادها کمک کنند.

منبع: استعدادیابی کودکان چه اهمیتی دارد؟



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان چه اهمیتی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 454
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

علائم اعتیاد به ماریجوانا را می توان به دو دسته کلی جسمی و رفتاری تقسیم بندی کرد. به همین خاطر شناخت ماریجوانا و علائم اعتیاد به ماریجوانا یکی از اولین اقداماتی است که می توانید برای برای جلوگیری از اتیاد فرزند یا اطرافیانتان انجام دهید. متاسفانه این باور اشتباه در میان نوجوانان وجود دارد که ماریجوانا اعتیاد ندارد همین تصور اشتباه سبب این می شود تا فرد درگیر اعتیاد به ماریجوانا شود. با توجه به تاثیرات منفی ماریجوانا یا ماده مخدر گل بر روی سیستم اعصاب فرد بهتر است به محض اینکه متوجه علائم اعتیاد به ماریجوانا در اطرافیانتان شدید با یک متخصص در زمینه اعتیاد مشورت بگیرید. 

منبع: علائم اعتیاد به ماریجوانا

ماری‌جوانا، گل و قدرت اعتیادآوری آن‌ها | علائم اعتیاد به ماریجوانا

مواد اعتیادآور انواع مختلفی دارند؛ که یکی از آن‌ها محرک‌ها هستند. محرک‌ها با نام‌هایی مثل ماری‌جوانا، حشیش، گل و یا علف در میان جوانان شناخته می‌شود. این مواد همان‌طور که از نامشان پیداست باعث افزایش فعالیت دستگاه عصبی می‌شوند. همین شرایط باعث می‌شود تا مصرف‌کننده احساس لذت و سرخوشی را تجربه کند؛ و به همین خاطر به سمت مصرف مجدد آن کشیده شود. ماری‌جوانا و سایر مواد محرک معمولاً از اجزا مختلف گیاه شاهدانه به دست می‌آیند. برخلاف تصور بسیاری از افراد که ماری‌جوانا و گل را یک ماده می‌دانند باید گفت که گل نسبت به ماری‌جوانا در حدود 3 برابر قدرت بیشتری در ایجاد اعتیاد دارد.

همان‌طور که گفتیم یک تصور اشتباه در میان جوانان وجود دارد و آن‌هم این است که ماری‌جوانا یا گل اعتیادآور نیست. این تصور به این خاطر ایجاد شده که استفاده از این مواد مانند مخدرهای سنتی باعث درگیری جسمی نمی‌شود. در حقیقت استفاده از محرک‌ها بیش از هر چیز روان فرد را درگیر می‌کند. به این صورت که مصرف‌کننده یک وسوسه و میل شدید را نسبت به استفاده مجدد از این مخدرها احساس می‌کند. اما همین میل روانی نیز می‌تواند باعث شود که فرد به‌تدریج از تمامی جنبه‌های زندگی خود فاصله بگیرد؛ و تنها به دنبال راهی برای استفاده از این ماده باشد. به‌علاوه مصرف محرک‌ها به‌طورقطع عوارض جسمانی نیز خواهد داشت که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

علائم اعتیاد به ماریجوانا

اصلی‌ترین سؤالی که در زمینهٔ علائم اعتیاد به ماریجوانا پیش می‌آید این است که نشانه‌های اعتیاد به این ماده چیست؟ یا به‌عبارت‌دیگر از کجا بفهمیم که خودمان یا هریک از اطرافیان درگیر اعتیاد به این ماده شده است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت استفاده از ماری‌جوانا نشانه‌هایی در رفتار و ظاهر شخص باقی می‌گذارد؛ با مشاهده آن‌ها می‌توان تا حدودی مطمئن شد که فرد از این مواد استفاده کرده است. بااین‌حال به خاطر داشته باشید که این علائم ممکن است به هر دلیل دیگری نیز ایجاد شده باشد؛ و تشخیص قطعی اعتیاد تنها بر عهده متخصص می‌باشد.

علائم رفتاری اعتیاد به ماریجوانا

  • احساس سرخوشی و پرانرژی بودن که با خلق طبیعی فرد متفاوت است
  • خنده‌های بی‌دلیل
  • رفتارهای بدبینانه و پارانویا
  • توهم

علائم جسمی اعتیاد به ماریجوانا

  • ناتوانی در حفظ تعادل
  • ضعف حافظه
  • سرخی چشم‌ها
  • احساس خستگی
  • افزایش ضربان قلب و میزان تنفس

نحوه تشخیص اعتیاد به ماری‌جوانا | علائم اعتیاد به ماریجوانا

علائم اعتیاد به ماریجوانا که در بالا از آن صحبت کردیم می‌تواند تا حدودی شما را مطمئن کند که فرد از ماری‌جوانا استفاده کرده است. اما اگر نشانه‌هایی که در ادامه از آن‌ها صحبت می‌کنیم را مشاهده کردید احتمالاً باید به این موضوع شک کنید که شخص موردنظر برای مدت نسبتاً طولانی در حال استفاده از این مخدر است. بااین‌حال بازهم تکرار می‌کنیم که تشخیص اعتیاد به این مخدر تنها بر عهده متخصص است. درنتیجه اگر این علائم را در هر یک از اطرافیان احساس می‌کنید هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع با یک متخصص مشورت کنید.

رفتارهای گوشه‌گیرانه در فرد

کسانی که درگیر اعتیاد به ماری‌جوانا یا هر مخدر دیگری می‌شوند معمولاً از محیط اطراف خود فاصله می‌گیرند. درواقع آن‌ها ترجیح می‌دهند که اکثر زمان خود را به‌تنهایی و برای استفاده از این مخدر یا گشتن به دنبال آن صرف کنند. درنتیجه شرکت نکردن در جمع‌ها و گوشه‌گیری یکی از اولین نشانه‌های اعتیاد به این ماده است.

اختلال در زندگی روزمره فرد

همان‌طور که گفتیم کسانی که از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند از جامعه فاصله گرفته و بیشتر وقت خود را صرف پیدا کردن و استفاده از این ماده مخدر می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها دچار افت عملکرد در بسیاری از بخش‌های زندگی روزمره مانند کار یا تحصیل بشوند. این شرایط حتی می‌تواند آن‌ها را در خطر اخراج قرار دهد. درواقع کاهش بهره‌وری را می‌توان اصلی‌ترین نشانه اعتیاد به ماری‌جوانا دانست.

بالا بردن میزان مصرف ماریجوانا

مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا پس از یک دوره مصرف احساس می‌کنند که دیگر لذت سابق را با استفاده از این ماده به دست نمی‌آورند. به همین خاطر برای دستیابی به احساس لذت سابق میزان مصرف را افزایش می‌دهند. اگر به حجم استفاده از مخدر در این افراد نگاه کنید متوجه می‌شوید که میزان استفاده آن‌ها از این ماده دائماً در حال افزایش است.

ناتوانی در ترک اعتیاد به ماریجوانا

کسانی که به ماری‌جوانا اعتیاد دارند بارها تصمیم گرفته‌اند که استفاده از این ماده را کنار بگذارند اما در تصمیم خود شکست خورده‌اند. شروع علائم منفی و نشانه‌های ناخوشایند به دنبال تلاش برای ترک اعتیاد باعث می‌شود که آن‌ها مجدداً به سمت استفاده از این مخدر کشیده شوند.

تست اعتیاد به ماری‌جوانا | علائم اعتیاد به ماریجوانا

ماده مؤثر درون ماری‌جوانا تتراهیدروکانابینول است که به آن (THC) نیز گفته می‌شود. باوجوداینکه روش‌های مختلفی برای بررسی اعتیاد به ماری‌جوانا وجود دارد اما تمامی این روش‌ها در حال بررسی میزان (THC) در بدن فرد هستند. به همین خاطر می‌توان گفت که مثبت شدن تست اعتیاد به ماری‌جوانا تا حد زیادی به میزان مصرف و همین‌طور مدتی که از زمان مصرف تا آزمایش می‌گذرد بستگی دارد. ازجمله روش‌های رایج در بررسی اعتیاد به ماری‌جوانا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نمونه ادرار

بررسی نمونه ادرار رایج‌ترین روش برای تشخیص علائم اعتیاد به ماریجوانا است. با توجه به اینکه (THC) برای مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند این آزمایش می‌تواند تا حدود یک یا دو ماه پس از مصرف مخدر نیز وجود آن را در بدن تشخیص دهد. اما اگر فرد برای اولین بار از این ماده استفاده کرده باشد با توجه به میزان مصرف ردیابی آن بین یک هفته یا یک ماه نیز ممکن خواهد بود.

نمونه خون

نمونه خون نیز مانند ادرار به دنبال بررسی میزان (THC) در خون است. این روش نسبت به آزمایش ادرار دقت بیشتری داشته و احتمال تقلب در آن کمتر است. اما به دلیل هزینه بالایی که دارد کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌علاوه نمونه خون تنها تا یک هفته پس از مصرف می‌تواند اعتیاد به این ماده مخدر را نشان دهد.

عوارض اعتیاد به ماری‌جوانا

استفاده از ماری‌جوانا می‌تواند عوارض سنگینی نیز به همراه داشته باشد. اگرچه تمامی این عوارض در یک نفر دیده نمی‌شود بااین‌حال با توجه به میزان و همین‌طور مدت‌زمان مصرف احتمال بروز این علائم در فرد وجود دارد:

  • اضطراب و نگرانی
  • بیماری‌های قلبی-عروقی
  • خشکی دهان
  • اختلال در میل جنسی
  • افزایش احتمال ناباروری
  • ضعف در تصمیم‌گیری و انجام فعالیت‌های روزمره

ترک اعتیاد به ماری‌جوانا

بهترین راه برای ترک اعتیاد به هر نوع ماده مخدر این است که این کار را زیر نظر یک متخصص انجام دهید. روش‌های سنتی و خانگی برای ترک اعتیاد می‌تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد. متخصصین با در نظر گرفتن شرایط جسمانی بیمار، مدت‌زمان مصرف و همین‌طور میزان سمی که داخل بدن وجود دارد روش‌های مناسبی را برای درمان شما در نظر می‌گیرند. به‌طورکلی روش‌های درمان اعتیاد به دو دسته درمان‌های جسمی یا سم‌زدایی و درمان‌های روانی تقسیم می‌شود.

سم‌زدایی

همان‌طور که از نام آن پیداست در این مرحله متخصصین تلاش می‌کنند تا بدن فرد را از وجود ماده مخدر پاک کنند. کامل شدن این روش با توجه به مدت و میزان مصرف ماده مخدر ممکن است برای مدتی طول بکشد.

جلسات روان‌درمانی

بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر تجربه این موضوع را دارند که مدتی پس از سم‌زدایی مجدداً به سراغ استفاده از مخدرها می‌روند. این وضعیت می‌تواند تا حد زیادی اعتمادبه‌نفس و باور فرد به تغییر را از بین ببرد. برای جلوگیری از این شرایط متخصصین توصیه می‌کنند که جلسات روان‌درمانی را جدی بگیرید. در این جلسات به بیمار آموزش داده می‌شود که چطور در مقابل وسوسه استفاده مجدد از مخدر ایستادگی کند.

خدمات ترک اعتیاد به ماری‌جوانا آواژه

اولین قدم برای ترک اعتیاد به ماری‌جوانا این است که یک مرکز تخصصی برای این کار پیدا کنید. مجموعه آواژه تمامی امکاناتی که شما برای مراحل مختلف ترک به آن نیاز دارید را یکجا جمع‌آوری کرده است و به همین خاطر شما از اینکه بخواهید برای رفع نیازهای مختلفتان بین مراکز در رفت‌وآمد باشید بی‌نیاز هستید. همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین بخش برای ترک اعتیاد به ماری‌جوانا استفاده از جلسات روان‌درمانی است. این جلسات در مرکز مشاوره آواژه توسط متخصصین باتجربه برگزار می‌شود. و علاوه بر شما خانواده‌تان نیز برای برخورد با کسی که در حال ترک اعتیاد به ماری‌جوانا است آموزش داده می‌شوند.

 

سؤالات متداول

از کجا بفهمیم کسی ماری‌جوانا مصرف کرده است؟

احساس سرخوشی و نشاط بیش‌ازحد، سرخ شدن چشم‌ها، خنده‌ها و گریه بی‌دلیل و همین‌طور بدبینی و توهم از نشانه‌های مصرف ماری‌جوانا هستند.

بهترین تست اعتیاد به ماری‌جوانا چیست؟

نمونه ادرار رایج‌ترین تستی است که برای بررسی اعتیاد به ماری‌جوانا از آن استفاده می‌شود.

منبع: علائم اعتیاد به ماریجوانا



:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد به ماریجوانا ,
:: بازدید از این مطلب : 445
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

افسردگی بعد از ترک اعتیاد یکی از شایع‌ترین مشکلات پس از ترک است. در اکثر مواقع ریشه اصلی اعتیاد مشکلات روانی و درونی است که سبب گرایش فرد به سمت مصرف مواد مخدر می شود. به همین دلیل افسردگی بعد از ترک اعتیاد اتفاق می افتند که در صورت عدم توجه به آن می تواند سبب بازگشت به اعتیاد در فرد شود. با آگاهی از روش های درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد می توانید تا حد زیادی از بازگشت به اعتیاد جلوگیری نمایید. برای آشنایی بیشتر توصیه می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید یا با متخصصان ترک اعتیاد آواژه تماس بگیرید. برای آشنایی با روند درمان افسردگی بعد از ترک سیگار کلیک کنید.

منبع: افسردگی بعد از ترک اعتیاد

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

بیش از 350 میلیون نفر (یعنی چیزی حدود چهار برابر جمعیت کل شهرهای ایران) در سراسر جهان مبتلا به افسردگی هستند. از این تعداد تنها 50 درصد تحت درمان قرار می‌گیرند و باقی افراد گرفتار اثرات جبران ناپذیر این بیماری خواهند شد.

یکی از اثرات خطرناک افسردگی فکر و عمل به خودکشی است. آمارها نشان داده بیشتر از 90 درصد افرادی که دست به خودکشی می‌زنند حداقل سابقه یک دوره افسردگی درمان نشده را در زندگی خود داشته‌اند.
علاوه بر این افسردگی مقدمه‌ای بر دیگر بیماری‌های روانی و حتی بیماری‌های جسمی است. افسردگی همچنین باعث از کار افتادگی، مشکل در ارتباط گیری و هزاران بلای دیگر می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی کلیک کنید.

تاثیر مواد مخدر بر بیماری های روحی – روانی

الکل: مشکلات خواب مثل بی خوابی و کم شدن کیفیت خواب، مشکل نعوظ ، اختلال در حافظه

تریاک: اختلال در خواب، ایجاد مشکلات جنسی، عود کردن افسردگی

حشیش: بی خوابی، توهم، اضطراب‌های دائمی و حملات وحشت (پانیک اتک)، بی‌انگیزگی، تشدید مشکلات روحی روانی مثل اسکیزوفرنی و دو قطبی

مواد محرک (مثل قرص‌های روانگردان، کوکائین و شیشه): توهم‌، بی‌خوابی، هذیان گویی، رفتارهای پرخطر و پرخاشگرانه ، بی قراری‌های مداوم، تشدید بیماری‌های روحی روانی

ماریجوانا: تاثیرات منفی بر کنترل حرکت‌ها، شناخت، رفتارها و هیجانات

علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد

  • اختلال در فعالیت‌های شناختی مثل تمرکز، توجه، یادآوری، تصمیم ‌گیری
  • احساس ناراحتی مداوم
  • اضطراب و بی‌قراری و پریشان حالی
  • ناامیدی و احساس پوچی 
  • احساس گناه، شکست، بی‌ارزشی یا درماندگی (فرد مدام به اشتباهات و شکست‌های گذشته فکر می‌کند)
  • بی‌علاقه شدن به سرگرمی‌ها یا فعالیت‌های محبوب گذشته
  • اختلال در خواب
  • تغییر اشتها
  • افکار آزاردهنده و خطرناک از قبیل فکر خودکشی، قتل یا مرگ
  • تحریک‌پذیری
  • کج خلقی، زود خشمگین شدن یا پایین آمدن آستانه ‌صبر و تحمل
  • خستگی و بی حوصلگی، کلافگی مداوم، پایین بودن انرژی، (تمام کارها در نظر فرد طاقت ‌فرسا و بیهوده است)
  • افکار منفی (فرد نمی‌تواند به چیز مثبتی فکر کند)

مدام فکر می‌‌کنید که نمی‌‌توانید کاری انجام دهید و هیچ‌ وقت عوض نمی‌شوید، گمان می‌کنید هرگز به اندازه کافی خوب نبوده‌اید و اصلا برای زندگی کافی نیستید. به تدریج به این باور می‌رسید که تا آخر عمر همین طور باقی خواهید ماند. به نظر شما شرایط همیشه پایان بدی دارند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بعد از ترک اعتیاد چه رفتارها و اقداماتی باید کرد؟ [/box]

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد

برای درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد راهکارهایی وجود دارد که برخی از آ‌ن‌ها به شرح زیر هستند. گاه تنها علت افسردگی اعتیاد نبوده و ممکن است سایر عوامل نیز مانع از بهبودی شوند، بنابراین مقاله علت افسردگی را هم مطالعه نمایید.

1. به فکر سلامت جسمی خود باشید

روان و جسم تاثیری متقابلی بر هم می‌گذارند. همان طور که بیماری‌های روانی سلامتی جسمی فرد را به هم می‌ریزند، بیماری‌های جسمی نیز سبب مشکلات روانی مثل افسردگی خواهند شد. تقویت بدن بعد از ترک با ورزش، دریافت مواد غذایی مفید و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و هوای پاک صورت می‌گیرد.

2. افسردگی بعد از ترک اعتیاد | تفریحات سالم را در برنامه روزانه خود قرار دهید

وقت گذرانی با یک جمع خوب در یکی از پارک‌های شهر، رفتن به یک مسافرت کوتاه، بازی‌های سالم ، ورزش‌های مختلف مثل پیاده روی، فوتبال، شنا، کشتی، کوه نوردی، مشغول شدن به یک حرفه شغلی، یادگیری و درس خواندن، شرکت در مراکز خیریه و موارد دیگر همه و همه می‌توانند به درمان افسردگی و پر کردن اوقات بیکاری فردی که ترک کرده کمک کنند.

3. حمایت های اجتماعی را به هیچ وجه فراموش نکنید

قرار گرفتن در جمع‌های سالم و مشوق می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی بر روحیه فرد بگذارد. مجمع معتادین گمنام، جمع‌های خانوادگی، جمع‌های مذهبی و دوستی سالم می‌توانند به بهبود سلامتی روانی کمک شایانی کنند.

4. به مشاور وم متخصص ترک اعتیاد مراجعه کنید

مراجعه به روانشناس و مشاور راه حل قطعی درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد خواهد بود. روان درمانگر با شیوه‌های مختلفی مثل شناخت درمانی، رفتار درمانی، روانکاوی، معنا درمانی و… می‌توانند به درمان بیماری‌های روحی روانی بپردازند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

ترمیم سیستم مغزی بعد از ترک اعتیاد

همان طور که گفته شد اعتیاد سیستم پاداش دهی مغز را دچار اختلال می‌کند و سطح طبیعی مواد شیمیایی بدن‌ یعنی سروتونین و دوپامین که مسئول احساساتی مانند خوشحالی و لذت هستند را تغییر می‌دهد و به همین دلیل افسردگی بعد از ترک اعتیاد شکل می‌گیرد. با انجام برخی کارها می‌توانید ترشح دوپامین و سروتونین را تنظیم نمایید. برای کسب اطلاع در زمینه انواع روش‌های ترک اعتیاد کلیک کنید. 

1. افسردگی بعد از ترک اعتیاد | دوپامین (هورمون پاداش)

دوپامین به هورمون پاداش و لذت معروف است چراکه مغز از هر عملی احساس لذت کند دوپامین را ترشح کرده و دوپامین هم احساس لذت را می‌سازد . این فرایند باعث فشار برای تکرار یک عمل به دفعات مکرر می‌شود. دوپامین یک نوع پیام رسان در سیستم عصبی انسان است و پایین بودن آن انگیزه و اشتیاق را در فرد از بین می‌برد.

برای بالا رفتن دوپامین چه باید کرد؟

-پروتئین زیاد مصرف کنید.

-مدیتیشن و خواب منظم داشته باشید

-موسیقی درمانی کنید

یک روش درمانی نوین که در دوره بهبود افسردگی بعد از ترک اعتیاد مؤثر می‌باشد، موسیقی‌درمانی است. احساسی که از شنیدن موسیقی مورد علاقه به شما دست می‌دهد در اثر ترشح دوپامین ایجاد می‌شود. صرف نظر از ماده‌ مخدری که مصرف می‌کردید، مسیرهای دوپامین در مغز که در اثر موسیقی برانگیخته می‌شوند منحصر به فرد هستند و در اثر مصرف مواد آسیب ندیده‌اند.

2. سروتونین (هورمون شادی بخش)

سروتونین به هورمون احساسات خوب معروف است چرا که خاصیت ضد افسردگی دارد و همچنین شادی بخش نیز می‌باشد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث بهبود خواب، روابط جنسی، اخلاق و… می‌شود. سروتونین توسط تریپتوفان (یک نوع مکمل طبیعی) ساخته می‌شود و راه‌های طبیعی زیادی برای افزایش ساخت آن در بدن وجود دارد.

برای بالا رفتن سروتونین چه باید کرد؟

-ورزش کنید و در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

-مصرف ویتامین ب و ث را افزایش دهید.

-از مواد غذایی‌ای مانند تخم‌ مرغ، محصولات لبنی، گوشت قرمز، تخمه‌ی آفتابگردان، کاکائو، شکلات سیاه و غلات کامل استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متدوال

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می کشد ؟

افسردگی بعد از ترک اعتیاد در صورت درمان نشدن حدودا دو سال و یا بیشتر به زمان نیاز دارد. در این دوره احتمال عود اعتیاد و بازگشت به مواد مخدر نیز بسیار بالاست.

راه حل قطعی درمان افسردگی پس از ترک چیست؟

بهترین راهکار کمک گرفتن از یک فرد متخصص در زمینه ترک اعتیاد است. اینگونه می‌توانید راهکارهایی علمی و موثر را بهه کار گیرید و در صورت لزوم از دارو نیز استفاده نمایید. 

منبع: افسردگی بعد از ترک اعتیاد



:: برچسب‌ها: افسردگی بعد از ترک اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 462
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

نحوه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد برای همه افراد یک مساله دشوار و چالش‌زاست. خانواده های درگیر اعتیاد زمانی که نسبت به فرد معتاد مشکوک می شوند دچار استرس و نگارنی خواهند شد. در چنین شرایطی بارها شاهد رفتار های هیجانی از خانواده ها بودیم که امری طبیعی است. اما باید توجه داشته باشید که داشتن رفتاری هیجانی در چنین شرایطی تنها شرایط را بدتر خواهد کرد. توصیه می کنیم در صورت مشکوک شدن به اعتیاد یکی از افراد خانواده قبل از هر کاری با یک متخصص ترک اعتیاد مشورت نمایید. 

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد

منبع: رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد

رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد

به دلیل شیوع اعتیاد و قابل دسترس بودن مواد اعتیاد آور، بسیاری از خانواده‌ها نگران دچار شدن فرزندانشان به اعتیاد هستند. گاه این نگرانی‌ها به جای کمک، بیشتر زمینه ابتلا به اعتیاد را فراهم می‌کند. در حالی که با آموزش و رفتار مناسب می‌توانید عزیزانتان را از این بلای خانمان سوز ایمن کنید. به منظور اتخاذ یک رفتار مناسب بهتر است ابتدا تعریفی از اعتیاد بدانید.

به زبان ساده اعتیاد به معنای عادت کردن است و می‌توان شامل عادت به هرچیزی باشد. اما آن چیزی که بیشترین آسیب را برای افراد و خانواده‌ها به وجود می‌آورد اعتیاد به مواد مخدر است. می‌توان گفت عادت کردن فرد به مصرف یک ماده خاص، اعتیاد به مواد تعریف می‌شود. به طور کلی مواد مخدر به صورت شیمیایی و به صورت طبیعی و گیاهی وجود دارند. از آن‌جایی که مواد مخدر باعث ایجاد تغییراتی در مغز و بدن فرد می‌شوند، می‌توانند آسیب‌های جسمانی و روانی زیادی برای مصرف کننده و حتی اطرافیان فرد به وجود بیاورد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : نقش خانواده در ترک اعتیاد [/box]

اهمیت کسب آگاهی درباره رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد

در هر محیط و خانواده‌ای ممکن است فردی به تازگی درگیر اعتیاد شده باشد. آنچه که در ابتدای مسیر اهمیت دارد واکنش صحیح و مدیریت هیجان توسط شماست. زیرا رایج‌ترین پاسخ افراد معتاد، انکار است و با کمی پرس و جو و فشار مسئله را به کلی انکار می‌کنند. بسیاری از افراد به دلیل مشکلات و فشارهای روانی درگیر اعتیاد می‌شوند و کنجکاوی و فشار از طرف شما برای پی بردن به این موضوع می‌تواند وضعیت را برای فرد معتاد سخت‌تر و پیچیده‌تر بکند و بحران جدیدی را به وجود بیاورد. در نتیجه بهتر است سنجیده عمل کنید و اقدامی عجولانه انجام ندهید.

 

رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد بر اساس نشانه‌ها

به طور کلی مواردی وجود دارد که قبل از برخورد با فرد مشکوک به اعتیاد باید به آن توجه کنید. یک مسئله حائز اهمیت این است که تغییرات ناگهانی در ظاهر و رفتارهای یک شخص لزوما به معنی اعتیاد داشتن نیست. توصیه می‌شود در این زمینه حتما با یک پزشک یا روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد گفتگو کنید. با این حال هرچه این موارد بیشتر باشد، به احتمال زیادتری فرد گرفتار اعتیاد شده است:

_تغییرات ظاهری و عدم رسیدگی به وضعیت ظاهر

_تغییرات خلقی

_انجام رفتارهایی که شباهت به رفتارهای گذشته فرد ندارد

_کاهش کیفیت در زمینه تحصیل یا کار

_بی‌توجهی به مسائل زندگی

_کاهش علاقه به فعالیت‌های سالم مانند ورزش کردن و پیاده روی

_بوی بدن دهان و بدن

_بی اشتهایی یا اشتهای زیاد

_عرق کردن زیاد

_آبریزش بینی، عطسه، خماری

_چرت زدن مکرر

_بی قراری و بی حوصلگی

_بی نظمی در خواب

اگر پس از مشورت با متخصص احتمال اعتیاد عزیزتان بیشتر شد، بهتر است در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید. به این منظور پیشنهاد می‌شود حتما مقاله رفتار با معتاد را بخوانید.

نحوه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد چگونه است

برای اینکه بهترین عملکرد را از خودتان در چنین مواقعی نشان دهید باید نحوه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد را بلد باشید. این کار باعث می‌شود تا ارتباط صحیح‌تری با فرد مورد نظر برقرار نمایید.

1. ابتدا هیجانات خود را مدیریت کنید

گام اول در نحوه برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد مدیریت و کنترل هیجانات خود است. در بسیاری از موارد تصمیم گیری و رفتار از روی هیجان منجر به قضاوت اشتباه می‌شود. همچنین اگر قضاوتتان درست هم باشد نباید شتاب زده عمل کنید، زیرا این کار منجر به شکل گیری احساس منفی، سرزنش، خشم و انکار از طرف مقابل می‌شود.  

2. آگاهی و شناخت خود را نسبت به بیماری اعتیاد بیشتر کنید

پس از مدیریت هیجان و تصمیم گیری غیرعجولانه، از میزان آگاهی و شناخت نسبت به طرف مقابلتان اطمینان حاصل کنید. اگر شناخت دقیقی از ویژگی‌ها و رفتارهای طرف مورد نظرتان ندارید و یا اگر از علائم اعتیاد به مواد مخدر اطلاعات کافی ندارید، بهتر است تصمیمی نگیرید و با یک مشاور و یا روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد صحبت کنید.

3. رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد | رابطه تان را فرد بیمار بهبود دهید

در مواردی صحبت کردن با فردی که از نظر شما مشکوک است، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. ممکن است فرد مشکوک به دلیل مشکلات زندگی و فشارهای روانی و استرس دچار پریشانی روانی و تغییر رفتار شده باشد که ارتباطی با مصرف مواد مخدر نداشته باشد. در نتیجه صحبت کردن و تلاش برای بهبود ارتباط با فرد می‌تواند کمک کننده باشد.

4. صبحت با اعضای خانواده یا دوست 

اگر از تصمیم خود اطمینان کافی ندارید، می‌توانید این مسئله را با یکی از اعضای خانواده یا دوست نزدیک فرد در میان بگذارید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست بیاورید. با این حال بهتر است بدانید که کنجکاوی و پرس و جوی زیاد اقدامی صحیح نیست.

5. رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد | گفتگو با روانشناس و متخصص ترک اعتیاد

بهترین اقدامی که می‌توانید انجام دهید این است که با یک مشاور یا روانشناس مطلع در زمینه اعتیاد گفتگو کنید. زیرا شرایط برای هر کس متفاوت است و برای گرفتن بهترین تصمیم درباره برخورد با فرد مشکوک به اعتیاد به ارزیابی دقیقی از شرایط نیاز دارید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای حفظ آرامش در برخورد با افراد مشکوک به اعتیاد چه کنیم؟

خیلی از کسانی که به ما مراجعه می‌کنند از اعتیاد عزیزشان اطمینان کافی ندارند، با این حال دچار ناراحتی و هیجانات زیادی هستند و خود را ملزم به اقدامی فوری می‌دانند. در این موارد پیشنهاد می‌کنیم که 6 سوال زیر را از خود بپرسید و پاسخ هایتان را حتما با یک مشاور ترک اعتیاد در میان بگذارید.

1- چه علائمی باعث شده که فکر کنید او دچار اعتیاد شده است؟

2- آیا اعتیاد باعث مختل شدن زندگی او شده است؟

3- آیا از خطرات و نوع ماده مخدری که مصرف می‌کند اطلاع دارید؟

4- چطور باید نگرانی ام درباره اعتیاد را با او مطرح کنم؟

5- اگر واقعا دچار اعتیاد شده باشد، چه دلایلی برای این کار دارد؟

6- از من چه کمکی برای ترک او بر می‌آید؟

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

حالات، ویژگی‌ ها و رفتارهای ناشی از اعتیاد کدامند؟

یکی از مشخصه‌های افراد معتاد تغییر ویژگی و حالات فرد است که به وضوح با رفتار گذشته فرد متفاوت می‌باشد. اما باید در نظر داشت که هر تغییر حالت و ویژگی را نمی‌توان نشانه اعتیاد در نظر گرفت.

منبع: رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد



:: برچسب‌ها: رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 461
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

هوش بدنی و جنبشی از جمله هوش هایی است که به کودک و فرد کمک می‌کند تا مهارت های مختلف حرکتی را بیاموزد. خیلی از افراد گمان می‌کنند که هوش بدنی به رشته های ورزشی اتلاق می‌شود؛ در حالی که یک هنرمند نیز باید برای کار با انگشتان دستانش نیز دارای هوش بدنی باشد. بنابراین هوش بدنی و جنبشی بیشتر به توانایی فرد در هماهنگی اعضای بدن او اشاره دارد. اگر کودکی توانایی کمی در این نوع هوش دارد، با دریافت آموزش های لازم می‌تواند آن را تقویت نماید و اگر کودکی دارای پتانسیل زیادی در این هوش باشد، با آموزش های ویژه می‌تواند آن را به بالاترین سطح توانمندی برساند. در ادامه به معرفی بیشتر این هوش پرداخته‌ایم. در صورتی که نیاز به ارزیابی و یا سوالی در مورد کودک خود دارید، برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: هوش بدنی و جنبشی چیست

تعریف هوش بدنی و حرکات جنبشی

بسیاری از روانشناسان برای اینکه توانایی‌های ذهنی یا هوش را اندازه‌گیری کنند به نمره تست هوش یا IQ توجه می‌کنند. اما روانشناسی به نام هوارد گاردنر معتقد بود که هوش دامنه بسیار وسیع‌تری دارد و به همین خاطر هشت هوش مختلف را معرفی کرد که یکی از آن‌ها هوش بدنی و جنبشی است. این هوش از دو توانایی در کنار هم تشکیل شده؛

1. توانایی کنترل و تنظیم حرکات بدن

2. توانایی برقراری ارتباط با اشیا

کسانی که هوش بدنی و جنبشی بالایی دارند ممکن است تنها در یکی از این توانایی‌ها قوی باشند، اما برخی دیگر از آن‌ها هر دو توانایی را هم‌زمان دارند.

بیشتر بخوانید : سن استعدادیابی کودکان

خصوصیات هوش بدنی و جنبشی

  1. یادگیری عملی بالایی دارند. یعنی هنگامی‌که با چیزی مستقیماً درگیر شوند بهتر آن را یاد می‌گیرند. آن‌ها در ساده‌ترین شرایط برای یادگیری باید راه بروند یا از دست‌هایشان برای توضیح دادن استفاده کنند.
  2. آن‌ها حرکات پیچیده را سریع‌تر از دیگران یاد می‌گیرند. هنگامی‌که برای یادگیری ترتیب فعالیت‌های پیچیده مثل یک تکنیک ورزشی دیگران نیاز به مدتی تمرین دارند، آن‌ها به‌سرعت تکنیک را یاد می‌گیرند.
  3. هماهنگی بین دو نیمه بدن و همین‌طور چشم و دست یا دست‌وپا در آن‌ها بسیار بالاست.
  4. هوش بدنی و جنبشی بالا از شما یک ورزشکار می‌سازد. آن‌هایی که در این هوش نمرات بالایی می‌گیرند نسبت به ورزش و فعالیت توجه بالایی دارند و یکجا نشستن آن‌ها را خسته می‌کند.
  5. هوش بدنی و جنبشی بالا کمک می‌کند به کمک دستان خود بتوانید کارهای بسیار ظریف و هنرمندانه‌ای مثل نقاشی، سفالگری، خیاطی یا حتی جراحی را انجام دهید.

ضرورت هوش بدنی و جنبشی

هوش بدنی و جنبشی استعدادی است که اگر در شما یا فرزندتان وجود داشته باشد می‌تواند از او یک جراح، مهندس، ورزشکار یا هنرمند تمام‌عیار بسازد. به همین خاطر اگر این توانایی را در خود یا هرکدام از اطرافیانتان احساس می‌کنید بهتر است به پرورش آن توجه داشته باشید. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

مشاغل که به هوش بدنی و جنبشی ارتباط پیدا می کنند

  • جراحی
  • پرستاری
  • کاردرمانی
  • فیزیوتراپی
  • سخنران
  • نقاش
  • ورزشکار
  • مربی رقص
  • بافنده فرش
  • طراح هنری
  • خیاط
  • مربی ورزشی
  • مکانیک
  • کشاورز

راه های تقویت هوش بدنی و جنبشی

گاردنر معتقد بود همه ما انسان‌ها از زمان تولد به‌صورت فطری تمامی هوش‌های هشت‌گانه و همین‌طور هوش بدنی و جنبشی را در خود داریم اما بر اساس محیطی که در آن زندگی می‌کنیم ممکن است برخی از این توانایی‌ها بیشتر و برخی دیگر کمتر شوند. درنتیجه اگر احساس می‌کنید نیاز دارید این هوش را در خود یا فرزندتان پرورش دهید جای نگرانی نیست زیرا به‌راحتی می‌توانید با استفاده از راهکارهایی این توانایی را افزایش دهید. ازجمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

1- فعالیت و ورزش

ورزش کردن مرتب حتی اگر در حد چند تمرین ساده باشد می‌تواند رابطه ذهنی را با شرایط جسمی بهتر کند. ورزش کمک می‌کند تا در حفظ تعادل و همین‌طور برقراری رابطه بین اندام‌های مختلف توانایی بیشتری به دست بیاورید. بهتر است برای تمرین کردن از چند حرکت ساده شروع کنید و این برنامه را تا انجام ورزش‌های پیچیده‌تری مثل زومبا یا ایروبیک جلو ببرید. بهتر است ورزش را با سرگرمی تلفیق کنید تا علاقه کودکتان نیز به این دست فعالیت‌ها بیشتر شود.

2- انجام تمرینات تن آرامی یا ریلکسیشن

تمرینات آرام‌سازی کمک می‌کنند برای مدت کوتاهی تنها به خود توجه داشته باشید و بالاترین هدف آن‌ این است که بتوانید بین ذهن و جسمتان ارتباط برقرار کنید. درنتیجه این تمرین‌ها تا حد زیادی می‌توانند به شما برای تسلط پیدا کردن روی بدنتان کمک کنند. انجام این تمرینات با صدای بلند به همراه فرزندتان به یاد می‌دهد که چگونه این کار را انجام دهد.

3- توجه به به کارهای هنر

یکی از راهکارهایی که برای پرورش توانایی بدنی و جنبشی خیلی کمک خواهد کرد این است که زمانی را به ساختن کاردستی‌های مختلف اختصاص دهید. ساختن کاردستی یا کار کردن با دست می‌تواند توانایی شما را برای انجام حرکات ظریف افزایش دهد. می‌توانید با توجه به سلیقه و علایق خود فعالیت‌های مختلفی مثل صنایع‌دستی، سفالگری، خیاطی یا حتی درست کردن کاردستی‌های ساده مقوایی در خانه را شروع کنید. برای فرزندتان از وسیله‌های آموزشی یا بازی‌های مختلف مثل مداد رنگی، خمیر بازی، سفالگری، شن بازی و… استفاده کنید.

4- انجام تمریناتی برای تقویت لامسه

می‌توانید این بازی را همراه با کودکتان انجام دهید و از این راه هوش بدنی و جنبشی را در هر دوی‌تان افزایش دهید. برای این کار چشمانتان را ببندید و سپس با لمس کردن اشیا نام آن‌ها را حدس بزنید. یا انجام کارهای مختلف مثل بریدن یک کاغذ به شکلی خاص را با چشمان بسته انجام دهید.

5- اجرای نمایشنامه و بازی های داستان محور

یکی از بهترین راهکارها برای تقویت هوش بدنی و جنبشی در کودکان این است که داستان‌های موردعلاقه آن‌ها را به‌صورت یک نمایشنامه با یکدیگر اجرا کنید. این کار در کنار بالا بردن هوش بدنی و جنبشی می‌تواند به تخیل و حافظه فرزند شما نیز کمک کند.

مشاور چه خدماتی درباره هوش بدنی می دهد؟

همان‌طور که گفته شد گاردنر معتقد است همه ما تمامی این هوش‌های هشت‌گانه را در خود داریم اما میزان آن‌ها در هریک از ما فرق می‌کند. کمک گرفتن از مشاوره کودک باعث می‌شود از سنین پایین با استعدادهای فرزند خود آشنا شوید و بتوانید برنامه مناسبی برای پرورش آن‌ها در نظر بگیرید. به علاوه بسیاری از ما حتی زمانی‌که به سن بزرگسالی می‌رسیم هنوز استعدادهای خودمان را نمی‌شناسیم و این موضوع اغلب مشکلاتی را در پیدا کردن شغل یا انتخاب رشته تحصیلی برای ما ایجاد می‌کند. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

به همین خاطر معمولا پیشنهاد می‌‌شود که برای شناخت استعدادها و مسیری که می‌خواهید برای زندگی درنظر بگیرید از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین کمک می‌کنند تا متوجه شوید کدام‌یک از استعدادها یا هوش‌هایی که گاردنر از آن صحبت می‌کند در شما بیشتر است و برای موفق شدن تلاش خواهید کرد. روانشناس حتی می‌تواند با بررسی شغل شما و توانایی‌هایی که این شغل نیاز دارد به شما کمک کند تا در زمینه کاری خودتان موفق‌تر باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

منظور از هوش بدنی و جنبشی چیست؟

هوش بدنی و جنبشی به معنای توانایی فرد برای کنترل و تنظیم حرکات بدن و همین‌طور ارتباط برقرار کردن با اشیا است.

چه کسانی دارای هوش بدنی و جنبشی بالایی هستند؟

هماهنگی بالا بین اندام‌های مختلف بدن و همین‌طور توانایی در ساختن اشیا مختلف دو نمونه از مهم‌ترین توانایی‌های این افراد است. به‌طورکلی ورزشکاران و هنرمندان دو دسته از افرادی هستند که هوش بدنی و جنبشی بالایی دارند.

منبع: هوش بدنی و جنبشی چیست



:: برچسب‌ها: هوش بدنی و جنبشی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 394
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

هوش طبیعت گرا از جمله هوش‌هایی است که کمتر به آن اشاره شده است. اولین بار گاردنر به وجود این هوش اشاره کرد و آن را لازمه شناخت محیط دانست. به واسطه این هوش انسان می‌تواند با طبیعت ارتباط بهتری برقرار نماید و حتی به واسطه طبیعت به آرامش روانی دست یابد. معمولا کسانی که در این زمینه از هوش استعدادهای بالقوه دارند، می‌توانند در زمینه های مختلف مثل باستان شناسی، باغبانی، مهندسی کشاورزی، دامپزشکی، شهرداری، معماری و…. موفقیت کسب کنند. شما نیز برای شناخت و رشد این هوش در کودک خود می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: هوش طبیعت گرا چیست

منظور از هوش طبیعت گرا چیست؟

هوش طبیعت‌گرا به معنای توانایی فرد برای برقراری ارتباط با محیط، شناسایی گیاهان و حیوانات مختلف و دسته‌بندی آن‌ها بر اساس شباهت یا تفاوت‌ها است. پدران و مادران ما در گذشته تلاش بسیاری برای شناخت محیط اطرافشان داشته‌اند.

آن‌ها با دقت کردن به انواع حیوانات و رفتار آن‌ها توانستند از خودشان در مقابل موجودات خطرناک مراقبت کنند و یا با تامل در فصل‌ها و نشانه‌هایی که خبر از بارندگی یا گرما می‌دادند، صنایعی مثل کشاورزی و خانه‌سازی را ایجاد کنند و حتی از گیاهان و خواص آن‌ها برای تهیه دارو یا غذا نیز استفاده کردند. به نظر می‌رسد هوش طبیعت‌گرایی که از آن صحبت می‌کنیم هم باقی‌مانده و یادگاری از اجدادمان باشد.

بیشتر بخوانید : سن استعدادیابی کودکان

راه های تشخیص کسانی که هوش طبیعت گرای بالایی دارند

نسبت به محیط بی تفاوت نیستند

این افراد معمولاً به‌راحتی متوجه تغییرات جزئی در محیط اطرافشان می‌شوند و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.

به دنبال کشف طبیعت هستند

آن‌ها به گشتن در طبیعت و آشنایی با گیاهان یا حیوانات یک منطقه، علاقه بالایی نشان می‌دهند. همین‌طور استفاده از وسایلی مثل ذره‌بین، میکروسکوپ یا هر چیز دیگری که باعث شود طبیعت را بهتر ببینند، برای آن‌ها اهمیت بسیاری دارد.

توانایی یادگیری در محیط های باز

کسانی که هوش طبیعت‌گرای بالایی دارند، معمولاً دوست دارند در محیط‌های باز و فضای آزاد راجع به موضوعات مختلف آموزش ببینند. آن‌ها در این شرایط یادگیری بالاتری دارند و به‌خصوص زمانی که چیزی را ببینند یا بتوانند آن را لمس کنند، بهتر در ذهنشان تثبیت می‌شود.

علاقه مند به تفریح و گردش در طبیعت

سفر برای کسی که هوش طبیعت‌گرای بالایی دارد، زمانی دلچسبی است به‌خصوص که در مناطق بکر و ناشناخته باشد. این موضوع به قدری بارز است که در یکی از سؤالات تست هوش گاردنر راجع به این هوش پرسیده می‌شود که اگر قرار باشد به مسافرت بروید، آیا ترجیح می‌دهید به‌جای اقامت در یک هتل مجلل از یک چادر در وسط طبیعت استفاده کنید؟

توجه و مراقبت از حیوانات و گیاهان

اگر هوش طبیعت‌گرای بالایی داشته باشید، احتمالاً نسبت به گیاهان و حیوانات بسیار حساس و مهربان هستید و می‌توان انواع مختلفی از آن‌ها را در محیط زندگی‌تان پیدا کرد.

چرت هوش طبیعت‌گرایی برای ما اهمیت دارد؟

شاید برای بسیاری از شما این سؤال پیش آمده باشد که هوش طبیعت‌گرا در دنیای امروزی چه اهمیتی دارد و چرا باید به آن توجه داشته باشیم؟ در پاسخ به این سؤال بهتر است به مشکلاتی مثل آلودگی هوا یا آب اشاره کنیم. این روزها اهمیت محیط‌ زیست و پیدا کردن راه‌هایی برای حفظ آن چیزی نیست که بخواهیم انکار کنیم یا راجع به آن نشنیده باشیم. کسانی که هوش طبیعت‌گرایی بالایی دارند رابطه بسیار خوبی با محیط‌زیست برقرار می‌کنند و به همین خاطر شاید بسیار مهم باشد که این هوش را در کودکانمان پرورش دهیم. به‌علاوه باید گفت آن‌هایی که رابطه خوبی با طبیعت دارند، معمولاً سلامت روان بالاتر و احساس بهتری هم نسبت به زندگی خود دارند. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

شغل هایی که متناسب با هوش طبیعت گرایی هستند

  • گیاه‌پزشکی
  • دامپزشکی
  • محیط‌بانی
  • گیاه‌شناسی
  • جانورشناسی
  • مهندسی کشاورزی
  • هواشناس
  • منجم
  • زیست‌شناس

راه های رشد هوش طبیعت گرا

گاردنر معتقد بود تمامی هوش‌ها از زمان تولد و به‌صورت فطری در ما وجود دارند، اما هرکداممان با توجه به نوع تربیت و شرایط زندگی بعضی از آن‌ها را بیشتر پرورش می‌دهیم. درنتیجه اگر می‌خواهید هوش طبیعت‌گرایی را در خود یا فرزندتان پرورش دهید می‌توانید به این موضوع امیدوار باشید که با کمی تمرین شرایط بهتر خواهد شد. برای آشنایی با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید. از بهترین راهکارهایی که برای پرورش هوش طبیعت‌گرا می‌توانید استفاده کنید باید به این موارد اشاره کرد:

1- تغییر دادن محیط زندگی خود

از اولین و ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام بدهید این است که چند گلدان برای خانه تهیه کنید یا در باغچه حیاط‌تان گل بکارید. اگر به دنبال تقویت هوش طبیعت‌گرایی در فرزندان خود هستید، می‌توانید در این راه از آن‌ها هم کمک بخواهید. آن‌ها می‌توانند برای آب دادن به گیاه یا هر مراقبت دیگری به شما کمک کنند.

2- مسافرت کردن و گردش در طبیعت

برنامه‌های مربوط به طبیعت‌گردی را در فهرست کارهای هفتگی یا ماهیانه خود قرار دهید. به خاطر داشته باشید که این برنامه می‌تواند حتی قدم زدن در یک پارک یا کوهنوردی باشد و نیازی نیست از برنامه‌های بسیار پیچیده یا پرهزینه استفاده کنید.

3- توجه به پیرامون و تامل درباره ساز و کار آن

سعی کنید به محیط اطراف خود و اجزای آن دقت کافی داشته باشید. در مسیر خود درختان و گیاهان را ببینید و تا جای ممکن به جزئیات آن‌ها دقت داشته باشید. حتی می‌توانید زمانی را برای نگاه کردن به آسمان و شکل ابرها اختصاص دهید.

4- اطلاعات خود را درباره طبیعت بالا ببرید

سعی کنید گیاهان یا سایر چیزهایی که در طبیعت می‌بینید را با یکدیگر مقایسه کنید و تفاوت میان آن‌ها را مشخص کنید. برای این کار می‌توانید حتی از اینترنت، افراد محلی یا انواع کتاب‌ها کمک بگیرید. از این طریق اطلاعات‌تان راجع به انواع موجوداتی که در طبیعت هستند، افزایش پیدا می‌کند.

راه های تشخیص هوش طبیعت گرا در کودکان

امروزه روش‌های متعددی برای شناخت هوش برتر کودکان به وجود آمده است. متخصصان با انجام تست‌های مختلف برترین هوش کودک را شناسایی کرده و آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید. برخی زا راه های شناخت هوش طبیعت گرا عبارتند از:

  • نسبت به محیط اطراف خود و گیاهان و حیوانات کنجکاو هستند
  • از لمس کردن پدیده‌های مختلف در طبیعت لذت می‌برند
  • در نقاشی‌ها، بازی‌ها یا خیال‌پردازی‌های این کودکان اکثر اوقات نشانه‌هایی از طبیعت می‌بینید.
  • آن‌ها در فضای باز و به‌خصوص با دیدن و لمس کردن بهتر یاد می‌گیرند.

چگونه هوش طبیعت گرا در کودک را تقویت کنیم

  • یک دفترچه برای فرزندتان درست کنید و از او بخواهید چیزهایی که در طبیعت می‌بیند را در آن یادداشت کند.
  • در داستان‌ها و بازی با کودک سعی کنید از عناصر طبیعت هم استفاده کنید.
  • رفتن به طبیعت را در برنامه هفتگی کودک قرار دهید.
  • با توجه به شرایط زندگی‌تان مراقبت از یک گل یا حیوان را به کودک بسپارید.
  • همراه آن‌ها به طبیعت علاقه نشان دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

منظور از هوش طبیعت گرایی چیست؟

این هوش به توانایی فرد در برقراری ارتباط با محیط و شناخت و دسته‌بندی گیاهان و جانوران توجه دارد

راه های تقویت هوش طبیعت گرایی در کودک چیست؟

سعی کنید گشتن در طبیعت را به‌عنوان بخشی از برنامه هفتگی کودک قرار دهید، از آن‌ها بخواهید مشاهداتشان از طبیعت را در یک دفترچه یادداشت کنند و یا مراقبت از یک گل یا حیوان را به آن‌ها بسپارید.

منبع: هوش طبیعت گرا چیست



:: برچسب‌ها: هوش طبیعت گرا چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1401 | نظرات ()