نوشته شده توسط : newmiiind

هوش هیجانی کودک یا هوش عاطفی به معنی شناخت و مدیریت عواطف و هیجانات است. در مواقع هوش هیجانی بیان کننده هیجانات فرد و درک هیجانات دیگران است. در نتیجه آشنایی با هوش هیجانی و نحوه افزایش هوش هیجانی از ابتدای کودکی اهمیت زیادی دارد چرا که مولفه های هوش هیجانی در دوران کودک راحت تر پرورش پیدا می کنن و فرد در دوران بعدی زندگی مشکلات کمتری را در ارتباط با بیان هیجانات و درک هیجانات دیگران را تجربه می کند و تعاملات موفق و موثرتری برقراری می کند. برای برآورد هوش فرزندتان می‌توانید خدمات استعدادیابی کودکان استفاده نمایید.

منبع: هوش هیجانی کودکان را چطور افزایش دهیم؟

هوش هیجانی کودکان چیست؟

به زبان ساده می‌توان هوش هیجانی (EQ) را توانایی شناسایی، مدیریت و درک هیجانات خود و دیگران تعریف کرد. به عبارتی فرد به راحتی می‌تواند هیجانات و عواطف تجربه شده خود و دیگران را نظاره و مدیریت کند. هوش هیجانی مفهوم پرکاربردی است که مجموعه گسترده‌ای از مهارت‌ها و خصوصیات فردی را شامل می‌شود و دارای 4 مؤلفه اصلی است که شامل: ادراک و شناسایی هیجانات، استفاده صحیح و مناسب از هیجانات، درک هیجانات در خود و دیگری، مدیریت و تنظیم هیجانات می‌باشد. برای آشنایی با انواع هوش کودک کلیک کنید.

اهمیت پرورش هوش هیجانی کودک

هوش هیجانی کودک از همان ابتدای تولد وجود دارد. همانطور که بهره هوشی هر کودک تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد و هر کودک دارای هوشبهر متفاوتی است، هوش هیجانی هم از این قاعده مستثنی نیست.

بنابراین هر کودک با هوش هیجانی منحصر به خودش متولد می‌شود. هوش هیجانی در فعالیت‌های مختلفی نظیر ارتباط با دیگران، مهارت‌های کلامی، اجتماعی، حل مشکلات و تعارضات، سلامت روان و جسم و… تاثیر می‌گذارد. هوش هیجانی بالا باعث می‌شود تا کودک هیجان و عواطف خود و دیگران را درک کند و نزد همسالانش صمیمیت بیشتری داشته باشد. صحبت‌ها و نقطه نظرات دیگران را بهتر بفهمد و بهتر ارتباط برقرار کند، همین مسئله باعث می‌شود تا کودک در بین همسالانش محبوب‌تر و دوست داشتنی‌تر باشد.  در نتیجه پرورش هوش هیجانی کودک می‌تواند عامل موثری در جهت موفقیت و سلامت فرزند در کودکی و حتی در سال‌های بعد زندگی فرد باشد.

ویژگی‌های کودکان با هوش هیجانی بالا

کودکان با هوش هیجانی بالا ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از سایر کودکان متمایز می‌کند که از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به توانایی بیان احساسات و سرکوب نکردن آن‌ها، توانایی تشخیص هیجانات دیگران، توانایی همدلی بالا، مدیریت هیجانات و… اشاره کرد.

روش‌های پرورش و افزایش هوش هیجانی کودکان

آموزش مهارت حل مسئله

آموزش مهارت حل مسئله از جمله عوامل تاثیرگذار در تقویت هوش هیجانی کودک است. زیرا کودکی که مهارت حل مسئلی بهتری دارد یاد می‌گیرد که در موقعیت‌های مختلف و دشوار مانند تعارض در هنگام بازی در بین همسالان، به جای انجام اعمال پرخاشگرانه و لجبازانه، وضعیت را مدیریت کند و با صحبت کردن و گفتگو مشکل را حل کند.

اجازه ابراز وجود به کودک

والدین باید به جای سرکوب کردن هیجانات و عواطف کودک و همچنین بی‌اهمیت نشان دادن آن‌ها، احساسات و عواطف فرزند خود را بپذیرند و اجازه دهند که فرزند به راحتی احساساتش را بروز دهد. زیرا بروز دادن هیجانات در موقعیت‌های مختلف باعث می‌شود تا کودک هیجانات خودش را بهتر بشناسد و بر اساس بازخوردی که از دیگران می‌گیرد متوجه می‌شود که ابراز هیجان چه هیجانی در چه موقعیتی مناسب یا نامناسب است. در نتیجه سرکوب کردن هیجانات کودک فقط باعث می‌شود کودک آزرده خاطر و به اصطلاح سرخورده شود. آموزش دادن به کودک برای ابراز وجود و شناسایی هیجانات خودش و دیگران راهی برای افزایش هوش هیجانی کودک محسوب می‌شود.

همدلی با کودک

هنگامی که با کودک خود در هنگام ناراحتی همدلی می‌کنید باعث ایجاد احساس خوب و تسکین ناراحتی در او می‌شود. کودکان به مرور زمان یاد می‌گیرند که همدلی کردن و درک هیجانات دیگران توسط خودشان باعث ایجاد احساس خوب در سایر افراد می‌شود. همدلی کردن به معنای تایید یا موافقت با خواسته یا نظر فرد نیست، بلکه نشان دهنده آن است که کودک را درک کرده‌اید و از زاویه او به این ماجرا نگاه می‌کنید. در نتیجه اگر می‌خواهید که فرزندی با هوش هیجانی بالا داشته باشید هیچگاه هیجاناتش را سرزنش نکنید، بلکه به او نشان دهید که هیجانش را درک می‌کنید.

آموزش از طریق بازی

بهترین شیوه برای آموزش هر ویژگی یا توانایی برای کودکان، آموزش از طریق بازی است. به عبارتی کودکان بهترین آموزش‌ها را از طریق بازی دریافت می‌کنند. بازی از طریق نمایش‌های عروسکی، بازی‌های دسته جمعی، یا بازی‌هایی که برانگیزاننده هیجانات کودک هستند می‌تواند فرصت خوبی برای آموزش شناسایی، ابراز و درک هیجانات خود و دیگران به کودک باشد. برای دریافت آموزش‌های بیشتر در ارتباط با افزایش هوش هیجانی می‌توانید از روانشناس کودکان کمک بگیرید.

یادگیری مشاهده‌ای

کودکان بیشتر توانایی‌ها و مهارت‌های خود را از طریق مشاهده الگوهای خود یاد می‌گیرند. بهترین شیوه برای افزایش مهارت و هوش هیجانی کودک این است که خودتان این ویژگی را داشته باشید. والدین می‌توانند هیجانات‌شان را ابراز کنند و در ارتباط با آن‌ها با فرزند خود و دیگران صحبت کنند. این عمل والدین باعث می‌شود تا کودک به مرور بتواند هیجانات دیگران را درک کند و اتباط صمیمانه‌ای با دیگران برقرار کند. در صورتی که می‌خواهید این هوش فرزندتان را افزایش دهید، مشاوره کودک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا هوش هیجانی کودکان قابل پرورش و افزایش است؟

هوش هیجانی مانند هر توانمندی و مهارت کودک قابل پرورش و افزایش است. با این حال هر کودکی با یک ظرفیت زیستی به دنیا می‌آید که از طریق آموزش می‌توان این ویژگی را تا حد زیادی پرورش و افزایش داد. در مجموع باید در نظر داشت که هوش هیجانی تحت تاثیر عوامل زیستی، روانی و اجتماعی مختلف قرار دارد و هر یک از این عوامل در افزایش هوش هیجانی نقش دارند.

منبع: هوش هیجانی کودکان را چطور افزایش دهیم؟



:: برچسب‌ها: هوش هیجانی کودکان را چطور افزایش دهیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 484
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا ترک اعتیاد در خانه ممکن است؟ کمپ ها و مراکز درمانی مختلف برای ترک اعتیاد وجود دارد ولی برخی از افراد تمایل به ترک اعتیاد در منزل دارند. انها فکر می کنند گذشتن از مسیر سخت ترک اعتیاد در خانه برای آنها راحت تر است. چرا که دریافت  حمایت از اعضای خانواده و حضور در یک محیط امن مسیر ترک اعتیاد را برای آنها راحت تر می کند. برخی دیگر به خاطر هزینه های موجود در کمپ های ترک اعتیاد و مراکز درمانی حاضر به حضور در این مکان ها نیستد. به هر دلیل اگر تصمیم ترک اعتیاد در خانه را دارید توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی حتما از یک متخصص ترک اعتیاد مشاوره بگیرید و از انجام هر اقدامی به صورت خودسرانه دوری نمایید. توصیه می کنیم مقالات اعتیاد چیست و تست اعتیاد را مطالعه نمایید. 

بیشتر بخوانید :   علائم اعتیاد 

منبع: ترک اعتیاد در خانه

آیا می‌توان اعتیاد را در خانه ترک کرد؟

به طور کلی اعتیاد یک مسئله بسیار جدی است که بسته به مدت زمان، نوع و میزان مصرف می‌تواند آسیب‌های جسمانی و روانی شدیدی به فرد وارد کند و هرگونه تصمیم خودسرانه برای ترک مصرف مواد در خانه می‌تواند آثار جبران ناپذیری به وجود آورد و شرایط را بسیار بدتر کند به طوری که حتی ممکن است منجر به مرگ فرد مصرف کنند شود. در مجموع توصیه می‌شود برای ترک اعتیاد حتما تحت نظارت یک پزشک و یا روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد عمل کنید. برخی افراد به دلیل تجربه‌های ناموفق ترک اعتیاد درخانه دچار مشکلات روانی بیشتری از جمله افسردگی و ناامیدی می‌شوند. 

مهم‌ترین نکته‌ ای که برای عدم ترک در خانه وجود دارد این است که ترک مواد مخدر علاوه بر وابستگی جسمانی، وابستگی روانی هم به وجود می‌آورد که به مراتب می‌تواند اثرات جدی و زیان بارتری برای فرد به وجود بیاورد. برای ترک هر یک از انواع مواد مخدر روش‌ها و راهکارهای متفاوتی وجود دارد که باید توسط متخصص مورد نظر ارائه شود. به طور کلی ترک اعتیاد درخانه و خصوصاً بدون نظارت متخصص تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد

 

ترک اعتیاد در خانه تحت نظارت متخصص

 همانطور که گفته شد ترک در خانه بدون نظارت متخصص، کار صحیحی نیست. با این حال برخی افراد به دلیل شرایط خاص تصمیم می‌گیرند تحت نظارت پزشک و روانشناس ترک اعتیاد را در خانه انجام دهند. توصیه‌هایی در ارتباط با این موضوع وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

1. نوشیدنی‌های مفید برای ترک اعتیاد در خانه

یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های مفید برای ترک اعتیاد آب فراوان است. در طول روز فرد باید به مقدار کافی از آب استفاده کند. نوشیدنی‌های سالم مثل آب میوه‌های طبیعی که دارای ویتامین سی هستند نقش بسزایی در ترک اعتیاد دارند.

2. غذاهای مفید برای ترک در خانه

برنامه غذایی درست و مقوی در ترک اعتیاد نقش بسیار مهمی دارد. به جای استفاده از قند‌های مصنوعی باید از رژیم غذایی فیبردار که شامل غلات سبوس‌دار، میوه‌های تازه و سبزیجات می‌شود استفاده نمود. پروتئین‌ها نیز نقش کلیدی در بهبود ترک اعتیاد دارند.

3. بالا بردن انگیزه فرد برای ترک اعتیاد در خانه

هرگاه موفق به غلبه بر یکی از هوس‌های مصرف خود شدید، به طریقی به خودتان هدیه دهید. همیشه انگیزه و علت اصلی ترک اعتیاد خود را پیش رو داشته باشید و به آن فکر کنید. چیز‌هایی را که می‌توان در دهان گذاشت و دهان را مشغول کرد، دم دست بگذارید مثلا آدامس و خلال دندان می‌تواند به شما کمک کند.

اگر قبلا در ترک اعتیاد مشکل داشته‌اید درباره جویدن آدامس نیکوتین دار، استفاده از برچسب‌های نیکوتین دار، اسپری‌های بینی، مواد استنشاقی یا قرص برای ترک اعتیاد درخانه با پزشک مشورت کنید. زمان بیشتری را در اماکن عمومی مثل کتابخانه‌ها و سینما‌ها صرف کنید. یک ورزش جدید، برنامه تمرینی، سرگرمی یا تعهد سازمانی انتخاب کنید. این کارها به برهم خوردن روال زندگی شما و جدا شدن از مواد کمک می‌کند. مواد را در مکانی قرار دهید که دسترسی به آن سخت باشد و مصرف آن را نامطلوب‌تر و سخت تر کند.

تأخیر درمصرف مواد در تجدید نظر برای مصرف آن به شما کمک می‌کند. با افکار منفی مبارزه کنید و مثبت‌اندیش و قوی باشید. در صورتی که دچار لغزش شدید و یک بار مصرف کردید از خود ناامید نشوید. به خودتان بگویید که من مصمم به ترک هستم و با تفکر مثبت و بررسی مجدد دلایل ترک، بار دیگر برنامه ترک اعتیاد را شروع کنید. 

 

4. راه های کسب آرامش در فرایند ترک

  • در یک مکان راحت دراز بکشید و خود را رها کنید.
  • چشم‌های خود را به آرامی ببنید و چند نفس عمیق بکشید.
  • کشیدن دست‌ها و پا ها برای چند ثانیه؛ عضلات خود را رها کنید.
  • به تجربه‌های خوشایند و مناظر دل پذیر فکر کنید.
  • ورزش کردن‌ و قدم زدن در طبیعت سرسبز بسیار مفید است.
  • حمایت اجتماعی کسب کنید مثل تماس با دوستان‌، صحبت با افراد فامیل در مورد ترک اعتیاد و….
  • اجتناب از موقعیت‌های خطر آفرین مثل حضور در میهمانی افراد سیگاری و یا هر ماده مخدر دیگر که مصرف می‌شود به ویژه در اوایل دوره ترک اعتیاد ضروری است.

در نهایت به یاد داشته باشید که ترک اعتیاد درخانه برای همه افراد توصیه نمی‌شود، اگر در شرایطی خاصی قرار دارید و تنها گزینه انتخابی شما ترک در خانه است، حتما تحت نظارت پزشک و روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد عمل کنید.

بیشتر بخوانید : علائم خماری

 

ترک خودسرانه اعتیاد در خانه 

درسته شروع مصرف و خیلی اوقات تغییر مواد بدون دریافت راهنمایی از یک متخصص اتفاق افتاده، اما نکته ای که در ترک مواد اهمیت داره، تعادل بدن است. شما به مرور زمان با بالا بردن دوز و یا برنامه مصرف‌تان به هر نحوی تعادل شیمیایی بدن‌تان را تحت تاثیر قرار داده‌اید. خیلی اوقات حتی ماده مصرفی با آنچه که تصور می کنید متفاوت است، پس نمی توانید بدون در نظر گرفتن عوارض و آثار هر دارویی آن را خودسرانه ترک کنید. از این رو توصیه می کنیم اگر قصد ترک دارید، به هیچ عنوان بدون مشورت با متخصص دست به انجام این کار نزنید. با کلیک بر هر کدام از آیتم های زیر می توانید با جوانب مختلف ترک در خانه آشنا شوید. 

ترک اعتیاد متادون در خانه

ترک اعتیاد به تریاک درخانه

ترک اعتیاد به کوکائین در خانه

ترک اعتیاد به حشیش در خانه

ترک اعتیاد به شیشه در خانه

 

نکات مهم ترک اعتیاد در خانه

اگر به هر دلیلی به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارد اکنون وقت آن است که گامی به سمت ترک این عادت بردارید. شما می‌توانید برنامه‌ای را برای کنار گذاشتن ترک اعتیاد خود تهیه کنید. اولین گام ترک‌اعتیاد در خانه، مشخص کردن این موضوع است که چرا می‌خواهید ترک کنید. دلایل خود را روی یک برگه کاغذ بنویسید. بعد از آماده کردن این لیست، یک کپی از آن را همراه خود داشته باشید. آن را به خاطر بسپارید و هر زمان که وسوسه شدید به دلایل ترک آن فکر کنید. یک روز را برای ترک اعتیاد خود انتخاب کرده و قرارداد تغییر رفتار را امضا کنید و از یک دوست و عضو خانواده بخواهید تا آن را امضا کند. 

فهرستی از موارد خوبی که با مصرف نکردن مواد به دست آورده‌اید تهیه کنید و همراه خود داشته باشید و هر وقت که احساس اضطرار به مصرف داشتید به آن نگاهی بیندازید. ترک‌اعتیاد در خانه ساده نیست. می‌توانید از منابع، کتاب، جزوات و راهنمای ترک اعتیاد که در سایت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود دارد استفاده کنید. کمک گرفتن از مشاوره ترک اعتیاد می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد در خانه می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ترک در خانه ممکن است؟

ترک اعتیاد یک کار تخصصی است که باید تحت نظارت پزشک و روانشناس انجام گیرد. در غیر این صورت ترک بسیار خطرناک خواهد شد و عواقب جبران ناپذیری را به بار می‌آورد.

منبع: ترک اعتیاد در خانه



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد در خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 466
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

کودکان باهوش نیازمند دریافت آموزش های خاصی هستند. هوش را می توان با توجه به ویژگی های سنی، شخصیتی، رشد شناختی، عاطفی و جسمانی در کودک شناسایی کرد. همواره کودکانی هستند که نسبت به همسالان خود مسائل و چالش ها را به کشل متفاوت تری حل می کنند. هر والدی دوست دار فرزند باهوش داشته باشد. یک کودک باهوش معمولا نشانه هایی دارد که شناخت این ویژگی ها کلید اساسی در جهت توسعه و پیشرفت کودک محسوب می شود. از این جهت آشنایی با نشانه های شناسایی و ویژگی های یک کودک باهوش برای خانواده ها ضروری به نظر می رشد. برای شناسایی و استعدادیابی کودک خود کلیک کنید. 

منبع: کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم

کودک و بچه های باهوش را چطور بشناسیم؟

تاکنون روانشناسان به تعریف واحد و مشخصی در ارتباط با هوش دست پیدا نکرده‌اند و هر روانشناسی با توجه رویکرد و نظری که دارد تعریف متفاوتی را بیان کرده است. با این حال جامع‌ترین تعریفی که اکثر متخصصین با آن موافق هستند توانایی سازگاری فرد با محیط است. به عبارتی کودک هرچقدر بیشتر بتواند با محیطش سازگار شود از هوش بیشتری برخوردار است.  

برخی دیگر از روانشناسان به مجموعه توانایی‌ها و مهارت کودک توجه دارند. از این جهت یک نمره هوش کلی یا همان IQ را برای کودک در نظر می‌گیرند و برای سایر مهارت‌ها و توانایی‌های کودک نمره جداگانه در نظر می‌گیرند. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت نمره هوش آن چیزی است که یک آزمون معتبر هوش اندازه می‌گیرد. از جمله معتبرترین آزمون‌های هوش می‌توان به آزمون هوش وکسلر یا آزمون گاردنر اشاره کرد. نمره هوش کودک می‌تواند امکان موفقیت‌های بعدی فرد در زندگی را پیش بینی کند. بیشترین و موفق‌ترین پیش‌بین آزمون‌های هوش در ارتباط با پیشرفت تحصیلی است. به طور کلی می‌توان گفت کسانی که نمره هوشی بالاتری دارند موفقیت تحصیلی بیشتری به دست می‌آورند.

نمره هوشی می‌تواند راهی برای شناسایی و تمایز بین کودک باهوش، کودک عادی و کودک با هوش کم باشد. به عنوان مثال کودکان عادی هوشبهری بین  90 تا 109 دارند، کودکان با بهره هوشی بالا نمره‌ای بیش از 110 و کودکان با توانایی هوشی کم نمره پایین 79 می‌گیرند.  پیشنهاد می‌شود مقاله هوش کودک را هم بخوانید.

ویژگی ها و نشانه های کودک باهوش

کودکان باهوش نسبت به سایر همسالان خود توانایی‌ها و ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از سایر کودکان متمایز می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به حافظه قوی، مهارت کلامی بالا، استدلال ریاضی بالا، کنجکاو بودن، خلاقیت بالا، حل مسئله خوب، فهم مطالب پیچیده و… اشاره کرد. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

حافظه قوی

یکی از ویژگی‌های اصلی کودکان تیزهوش حافظه قوی آن‌هاست. حافظه تنها به حفظ مطالب و یادآوردی اطلاعات گذشته محدود نمی‌شود. حافظه کارکردها و انواع مختلفی دارد که می‌تواند در یادگیری و حل مسائل مختلف به کودک کمک کند. از جمله حافظه‌های مختلف می‌توان به حافظه فضایی، حافظه ریاضی، حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت و… اشاره کرد. به عبارتی می‌توان گفت تمام آموزش‌ها و کاربرد آن‌ها در زندگی و شیوه رفتار فرد در محیط‌های مختلف و… تحت تاثیر حافظه قرار دارد.

مهارت‌های کلامی بالا

این کودکان به دلیل حافظه قوی و سایر کارکردهای شناختی مهارت ارتباطی و کلامی بالایی دارند. زبان تحت تاثیر چهار کارکرد اصلی گفتن، شنیدن، خواندن و نوشتن قرار دارد، این کودکان معمولاً این فرایند‌ها و کارکردها را سریع‌تر از همسالان خود یاد می‌گیرند و در نتیجه بهتر می‌توانند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند. در نتیجه مهارت‌های کلامی بالا و درک دیدگاه‌های طرف مقابل باعث می‌شود تا به نسبت سایر همسالان راحت‌تر بتواند با بزرگسال‌ها صحبت و معاشرت داشته باشد.

کنجکاوی و خلاقیت بالا

کنجکاو بودن و خلاقیت بالا از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان کودک باهوش را با آن‌ها شناسایی کرد. اما داشتن هوش بالا لزوماً به معنی خلاق بودن فرد نیست. خلاقیت تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از تاثیرگذارترین این عوامل، هوش بالا است. کنجکاو بودن کودک نشان دهنده اهمیت فرد به یادگیری مطالب مختلف است و این مسئله باعث می‌شود تا کودک به طور مداوم به یادگیری علاقه داشته باشد.

استدلال ریاضی بالا

عمدتاً کودکان باهوش مهارت‌های ریاضی بالایی دارند و نسبت به سایر همسالان سرعت محاسبه و هوش ریاضی بیشتری دارند.

حل مسئله

ویژگی منحصر به فرد دیگر کودکان باهوش توانایی آن‌ها در حل مسائل و پیدا کردن راه حل است. کودک باهوش نسبت به سایر کودکان مهارت‌های بالاتری برای حل مسائل در هنگام مواجهه با مشکلات مختلف دارد. به عبارتی کودکان باهوش زودتر می‌توانند با محیط سازگار شوند و توانایی بیشتری برای حل مشکل دارند.

مشکلات کودک و بچه های باهوش

هر ویژگی و توانمندی علاوه بر مزایایی که دارد آسیب‌ها و مشکلاتی را هم به همراه دارد. به دلایل مختلفی ممکن است این کودکان در تعاملات خود مشکلاتی را تجربه کنند، درست است که کودکان باهوش می‌توان معاشرت بهتری داشته باشند، اما اگر انتظارات اطرافیان و فشارهای والدین متناسب با  توانمندی‌ها و ویژگی‌‌های نباشد می‌تواند برای آن‌ها مشکلاتی را به وجود بیارود.

معمولاً والدین با فهمیدن اینکه کودک باهوشی دارند، برای اینکه پیشرفت و توسعه بیشتری در این ویژگی کودک خود به وجود بیاورند فشارهای مضاعفی بر آن‌ها اعمال می‌کنند. زیرا که انتظار دارند تا کودک‌شان همیشه بهترین باشد و همه شرایط بهترین عملکرد را نشان دهد. این مسئله باعث ایجاد فشار زیادی بر روی کودک و مشکلات روانشناختی می‌‎شود. از این جهت این مشکلات می‌تواند مانع پیشرفت کودک شوند و عملکرد کودک کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که برای این کودکان به وجود می‌آید این است که ممکن است توسط همسالان خود مورد پذیرش قرار نگیرند زیرا کودکان باهوش همیشه مورد تحسین و تشویق معلمان و مسئولان مدرسه قرار دارند و این مسئله ممکن است باعث شود تا در بین دوستانشان محبوبیت لازم را نداشته باشند در نتیجه احساس تنهایی کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا نمره هوشی کودک همیشه ثابت است؟

در مجموع نمره هوشی که کودک دریافت می‌کند تا حدی به نوع آزمون انجام شده و ارزیابی روانشناس بستگی دارد. با این حال ممکن است در طول زمان تغییرات اندکی در هوش بهر کودک به وجود بیاید اما این تغییرات به میزان زیاد نیست.

منبع: کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم



:: برچسب‌ها: کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم ,
:: بازدید از این مطلب : 448
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

قرص ملاتونین (Melatonin) چیست و چه تاثیری بر درمان اختلالات و مشکلات خواب دارد؟ ملاتونین یک هورمون طبیعی در بدن است که میزان خواب فرد را تنظیم می‌کند. کم و زیاد شدن مقدار ملاتونین در بدن باعث می‌شود که فرد احساس خواب‌آلودگی یا رفع خستگی داشته باشد. با توجه به اهمیت ملاتونین در خواب، دارویی با همین نام برای درمان اختلالات خواب تهیه‌شده است. این دارو را می‌توانید بدون نسخه پزشک تهیه کنید و با عوارض چندانی نیز همراه نیست. همچنین در درمان مشکلاتی مانند اضطراب جراحی، آفتاب سوختگی و کاهش میزان فشارخون نیز موثر واقع می‌شود. با تمام این تفاسیر بهتر است که این دارو را زیر نظر پزشک مصرف کنید. در صورتی که امکان مراجعه حضوری به پزشک را ندارید می‌توانید از هرجای کشور از خدمات مشاوره تلفنی استفاده کنید.

منبع: قرص ملاتونین Melatonin

ملاتونین چیست؟

در بدن هر یک از ما ساعت بیولوژیکی وجود دارد که زمان خواب‌وبیداری را به‌صورت خودکار مشخص می‌کند. این ساعت بیولوژیکی به دریافت نور خورشید یا هرگونه نور دیگری حساس است. هنگامی‌که نور خورشید در صبح، ساعت بیولوژیکی بدن را تحریک می‌کند، مغز با ترشح هورمون‌هایی نظیر کورتیزول و انجام فعالیت‌های مانند بالا بردن دمای بدن، باعث می‌شود که فرد احساس کند زمان بیدار شدن فرا رسیده است.

با از بین رفتن نور خورشید و در حدود ساعت ۹ شب، زمانی که تاریکی کاملاً ایجادشده است، مغز شروع به ترشح هورمونی به نام ملاتونین خواهد کرد. هورمون ملاتونین وارد جریان خون شده و میزان آن، به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش تا جایی ادامه خواهد داشت که فرد کاملاً احساس خواب‌آلودگی داشته باشد. معمولاً این احساس در حدود ساعت ۱۲ شب در فرد ایجاد می‌شود و بالا رفتن میزان ملاتونین در بدن فرد، باعث احساس خستگی و به خواب رفتن می‌شود.

ملاتونین را معمولاً هورمون تاریکی می‌نامند، این به این خاطر است که صرفاً در صورت عدم وجود نور خورشید و تاریکی است که ملاتونین ترشح می‌شود. به همین خاطر وجود  نورهای مصنوعی شدید باعث اختلال در ساعت بیولوژیکی شده و ترشح ملاتونین را به تعویق می‌اندازند. برای آشنایی با سایر انواع قرص خواب کلیک کنید.

قرص ملاتونین

علاوه بر این‌که ملاتونین در بدن و از طریق سیستم مغز ترشح می‌شود، در بسیاری از مواد غذایی نیز ملاتونین وجود دارد. همچنین ملاتونین، به‌صورت قرص‌هایی که حاوی هورمون ملاتونین هستند به‌راحتی در بازار قابل‌دسترس می‌باشند و احتیاجی به نسخه پزشک یا رعایت دستورالعمل‌های خاص ندارد. با توجه به میزان دشواری که فرد در جریان خواب خود دارد نحوه مصرف آن متفاوت خواهد بود.

مصرف یک دوز معمول از این قرص، حدود یک تا سه میلی‌گرم می‌باشد. این مقدار مصرف، باعث می‌شود تا غلظت ملاتونین در خون شما بین 1 تا 20 برابر افزایش پیدا کند. درنتیجه اگر از ملاتونین در زمان نامناسبی استفاده کنید باعث احساس خواب‌آلودگی در طول روز و ناتوانی در انجام فعالیت‌ها خواهد شد. همچنین می‌تواند چرخه خواب‌وبیداری را بیش‌ازپیش به هم بریزد.

برای آشنایی بیشتر در زمینه مشکلات خواب کلیک کنید.

 

موارد استفاده از قرص ملاتونین

با توجه به تأثیر داروی ملاتونین در خواب فرد، می‌توان از آن در موارد زیر استفاده کرد.

  • احساس بی‌خوابی
  • بیدار شدن‌های مکرر در طول خواب شبانه
  • اختلالات خواب مربوط به سفر
  • مشکلات خواب که به دلیل نوبت‌های کاری شبانه ایجادشده است
  • مشکلات خواب که تحت تأثیر داروهای شیمیایی ایجادشده است

 بعضی از داروهای شیمیایی به‌ویژه آن‌هایی که برای پرفشاری خون مانند پروپرانولول تجویز می‌شوند باعث می‌شود که سطح انگیختگی فرد بالا رفته و میزان ملاتونین در بدن کاهش پیدا کند. درنتیجه این افراد معمولاً در به خواب رفتن دچار مشکل می‌شوند. داروی ملاتونین می‌تواند به‌خوبی این شرایط را کنترل کند.

با توجه به اینکه داروی ملاتونین درواقع همان هورمونی را در خون افزایش می‌دهد که به‌طور طبیعی توسط مغز تولید می‌شود، عوارض آن به‌مراتب کمتر از داروهای خواب‌آور شیمیایی است که معمولاً برای درمان بی‌خوابی توصیه می‌شوند. برای آگاهی بیشتر در زمینه علت بی خوابی کلیک کنید.

استفاده از قرص ملاتونین در سایر بیماری‌ها

علاوه بر درمان بی‌خوابی، تحقیقات نشان‌دهنده این است که ملاتونین می‌تواند تأثیرات درمانی دیگری نیز بر برخی از بیماری‌ها داشته باشد.

کاهش میزان فشارخون

استفاده از دسته‌ای از قرص‌های ملاتونین که آزادسازی آن‌ها در بدن به‌صورت تدریجی می‌باشد می‌تواند تأثیر مطلوبی در کاهش فشارخون بیماران مبتلابه پرفشاری خون داشته باشد؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که دسته‌ای از ملاتونین‌ها که بلافاصله آزادسازی می‌شوند نمی‌توانند چنین تأثیری را ایجاد کند.

بیماری آندومتریوز

بیماری آندومتریوز شرایطی است که بافت رحم در زنان، در محیط خارج از رحم به‌ویژه لگن رشد می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ملاتونین توانایی کاهش درد در بیماری آندومتریوز، دوره‌های قاعدگی و برقراری رابطه جنسی را دارد.

اضطراب جراحی

برخی از افراد پیش از عمل جراحی دچار استرس و اضطراب بسیاری می‌شوند. معمولاً برای این افراد از داروی میدازولام استفاده می‌شود. بااین‌حال تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف ملاتونین به‌صورت زیرزبانی در این افراد، می‌تواند میزان اضطراب ناشی از جراحی را کاملاً به‌اندازه میدازولام کاهش دهد.

تومورهای بدون مایع (تومورهای جامد)

استفاده از دوزهای بالای ملاتونین همراه با شیمی‌درمانی یا سایر نمایش مربوط به سرطان، می‌تواند اندازه تومور را کاهش داده و تأثیر مطلوبی در بهبودی بیمار داشته باشد.

آفتاب‌سوختگی

مصرف پماد ملاتونین در افرادی که بدن آن‌ها حساسیت بالایی به نور خورشید دارد می‌تواند باعث جلوگیری از آفتاب‌سوختگی شود؛ اما این تأثیر در افرادی که بدن آن‌ها حساسیت کمتری به نور دارد مشاهده نشده است.

پایین بودن سطح پلاکت‌های خونی

مصرف ملاتونین می‌تواند پایین بودن سطح پلاکت‌های خونی که در شرایطی نظیر سرطان یا درمان‌های مربوط به سرطان ایجادشده‌اند را بهبود ببخشد.

عوارض جانبی مصرف قرص ملاتونین

باوجوداینکه در اکثر مواقع، عارضه‌ای به دلیل مصرف ملاتونین برای فرد ایجاد نمی‌شود اما در برخی از موارد نیز عوارضی گزارش‌شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • احساس ناراحتی در شکم
  • اضطراب
  • سردرد
  • احساس خواب‌آلودگی در طول روز

تداخلات دارویی با قرص ملاتونین

مصرف داروی ملاتونین همراه با برخی از داروها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در جذب هر دو یا یکی از این داروها شود. ازجمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • داروهای مربوط به بیماری دیابت
  • داروهایی که برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود.
  • داروهایی که برای سرکوب فعالیت سیستم ایمنی استفاده می‌شود.
  • داروهای رقیق‌کننده خون

با این حال اگر دارویی مصرف می‌کنید و دچار تردید هستید که با داروی ملاتونین تداخل دارد یا نه، می‌توانید از مشاوران ما در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه کمک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب و اختلالات همراه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

نحوه مصرف داروی ملاتونین به چه صورت است؟

میزان مصرف ملاتونین با توجه به نوع و شدت مشکل فرد متغیر است اما به‌طورمعمول، هر شب، اندکی قبل از خواب یک قرص مصرف می‌شود.

ملاتونین با چه داروهایی نباید استفاده شود؟

معمولاً داروهای مربوط به بیماری دیابت، جلوگیری از بارداری، رقیق‌کننده‌های خون و ضعیف کننده‌های سیستم ایمنی نباید با ملاتونین مصرف شوند. 

منبع: قرص ملاتونین Melatonin



:: برچسب‌ها: قرص ملاتونین Melatonin ,
:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

کوکائین نام ماده مخدری است که از برگ گیاه کوکا به دست می‌آید و به‌عنوان قوی‌ترین ماده اعتیادآور موجود در جهان شناخته می‌شود. مصرف و اعتیاد به کوکائین باعث ایجاد احساس شادی و افزایش انرژی در فرد شده و به همین خاطر بسیاری از نوجوانان و جوانان به مصرف آن تمایل دارند. کوکائین به‌صورت پودری نرم و سفیدرنگ است که بوی خاصی ندارد و به همین خاطر به نام دانه برف نیز شناخته می‌شود. قدرت اعتیادآوری کوکائین به حدی است که یک بار مصرف آن می‌تواند باعث بروز اعتیاد به کوکائین در فرد شود. به همین خاطر آشنایی با نشانه‌های مصرف کوکائین و علائم اعتیاد به آن اهمیت بسیاری دارد. درصورتی‌که به مصرف و اعتیاد به کوکائین توسط یکی از نزدیکانتان شک دارید می‌توانید از طریق مشاوره ترک اعتیاد با متخصصین اطلاعات مناسبی در این باره به دست آورید.

بیشتر بخوانید : مواد محرک | عوارض و علائم انواع محرک های مغز 

منبع: اعتیاد به کوکائین

کوکائین چیست؟

کوکائین که با نام کوک یا برف نیز در میان مصرف‌کنندگان شناخته می‌شود یک پودر نرم و سفیدرنگ است که خاصیت اعتیادآوری بسیار بالایی دارد و به‌عنوان قوی‌ترین ماده مخدر موجود از آن نام برده می‌شود. کوکائین ماده مخدر جدیدی نیست و از گذشته‌های دور از آن استفاده می‌شده است. این ماده در پزشکی و برای ایجاد بی‌حسی‌های موضعی نیز مفید است بااین‌حال به دلیل خاصیت اعتیادآوری بالایی که دارد معمولاً در صنایع پزشکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. مصرف و اعتیاد به کوکائین با افزایش میزان دوپامین در مغز باعث ایجاد احساس لذت و سرخوشی در فرد شده و به دنبال آن وی احساس انرژی مضاعف کرده و بدون خستگی به فعالیت می‌پردازد.

انواع کوکائین

این ماده به سه شکل مختلف در بازار موجود است و هریک از آن‌ها با توجه به ساختار شیمیایی که دارند به لحاظ میزان اثرگذاری و احساساتی که در فرد ایجاد می‌کنند تا حدودی با هم تفاوت دارند.

نمک هیدروکلراید

نمک هیدروکلراید نام شیمیایی همان پودر سفیدی است که به نام کوکائین شناخته می‌شود. این ماده قابلیت حل شدن در آب را دارد و از طریق راه‌های مختلفی مثل استنشاق، تزریق و خوراکی قابل استفاده است.

فرم آزاد

برای افزایش میزان خلوص کوکائین در آزمایشگاه‌ها و از طریق روش‌های مشخصی نمک هیدروکلراید کوکائین را از آن جدا می‌کنند. آنچه باقی می‌ماند حالت جامد داشته و از طریق دود کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کراک

کراک نیز مانند فرم آزاد کوکائین حالت جامد دارد و نمک هیدروکلراید از آن جدا شده است. با این حال به این خاطر که میزان خلوص آن از فرم آزاد بسیار کمتر است قیمت پایین‌تری نیز دارد.

روش استفاده از کوکائین | اعتیاد به کوکائین

از کوکائین می‌توان به اشکال مختلفی استفاده کرد. شایع‌ترین روش استفاده و اعتیاد به کوکائین به‌صورت استنشاق است زیرا در این حالت کوکائین جذب مخاط بینی و شش‌ها شده و به‌سرعت وارد جریان خون می‌شود. درنتیجه اثرگذاری سریعی داشته و به نسبت روش‌هایی همچون تزریق ساده‌تر نیز هست.

تزریق آن نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که به دلیل تأثیرگذاری سریع مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. حالت‌های دیگری همچون مصرف خوراکی یا مالیدن این ماده روی لثه‌ها وجود دارد که به‌اندازه روش‌های پیشین مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد [/box]

علائم مصرف و اعتیاد به کوکائین

چطور می‌توانیم بفهمیم که یک نفر از کوکائین استفاده کرده است؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که استفاده از کوکائین باعث بروز تغییراتی در حالات جسمی و روانی فرد می‌شود که در صورت مشاهده آن‌ها می‌توانید متوجه مصرف و اعتیاد به کوکائین شوید. درصورتی‌که با هریک از این نشانه‌ها در فردی مواجه شدید بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر و اطمینان از اعتیاد وی با یک متخصص مشورت نمایید.

  • احساس سرخوشی و شادابی بی‌دلیل و ناگهانی
  • کاهش اشتها و کاهش نیاز به خواب
  • پرحرفی
  • بالا رفتن اعتمادبه‌نفس
  • وجود حملات اضطرابی
  • بروز توهم و هذیان
  • رفتارهای پرخاشگرانه

به این نکته توجه داشته باشید که این نشانه‌ها ممکن است به دلیل مصرف سایر مواد مخدر نیز ایجاد شده باشد و یا دلیلی به غیر از مصرف مواد مخدر داشته باشد، به همین خاطر در صورت مشاهده این نشانه‌ها برای دریافت اطلاعات بیشتر با یک متخصص مشورت نمایید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست اعتیاد به کوکائین [/box]

نشانه‌های اعتیاد به کوکائین

نشانه‌های اعتیاد به کوکائین همانند نشانه‌های مصرف این ماده است و باعث بروز علائمی همچون کاهش اشتها و احساس انرژی مضاعف می‌شود. علاوه بر این متخصصان اعتیاد معتقدند که وجود سه نشانه زیر به معنای اعتیاد فرد به کوکائین است.

ایجاد تحمل دارویی

تحمل دارویی به این معناست که پس از چند بار استفاده از کوکائین فرد متوجه خواهد شد که با استفاده از همان دوز قبلی دیگر احساس لذت سابق را به دست نمی‌آورد و به همین خاطر برای رسیدن به لذت میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند.

بروز نشانه‌های ترک | اعتیاد به کوکائین

افرادی که به مصرف کوکائین اعتیاد دارند، چنانچه برای مدتی استفاده از این ماده را کنار بگذارند و یا مقدار مصرف را کاهش دهند نشانه‌های جسمی و روانی ناخوشایندی را تجربه خواهند کرد که آن‌ها را به سمت مصرف مجدد و بیشتر این ماده مخدر سوق می‌دهد.

رفتارهای داروجویی

معتادین که اعتیاد به کوکائین دارند معمولاً زمان زیادی را صرف تهیه و استفاده از این ماده می‌کنند و به همین خاطر برای انجام بسیاری از کارهای دیگر در زندگی مانند ارتباط با اطرافیان و یا انجام وظایف شغلی و تحصیلی دچار مشکل می‌شوند.

نشانه‌های ترک اعتیاد به کوکائین

نشانه‌های ترک اعتیاد به کوکائین به واکنش‌های جسم و روان فرد نسبت به قطع یا کاهش میزان مصرف گفته می‌شود. معمولاً افرادی که به این ماده اعتیاد دارند درصورتی‌که به هر دلیلی به اندازه سابق از این ماده استفاده نکنند دچار مشکلاتی خواهند شد و همین نشانه‌های ناخوشایند جسمی و روانی باعث عدم تمایل فرد برای ترک اعتیاد خواهد بود. این نشانه‌ها شامل موارد زیر می‌باشند.

  • احساس آشفتگی و سردرگمی
  • اضطراب و افسردگی
  • پرخاشگری و تحریک‌پذیری
  • میل شدید به مصرف مجدد
  • لرزش بدن
  • درد عضلانی
  • تهوع و استفراغ

مسمومیت با کوکائین | اعتیاد به کوکائین

درصورتی‌که کوکائین بیش از حد مصرف شود باعث بروز مسمومیت در فرد می‌شود. در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر، هرچه سریع‌تر فرد را به مراکز درمانی انتقال دهید.

  • افزایش ضربان قلب و فشارخون
  • افزایش تعداد تنفس
  • بروز توهم‌های حسی شدید
  • غش یا کما

عوارض مصرف و اعتیاد به کوکائین

استفاده و اعتیاد به کوکائین باعث بروز عوارضی در جسم و شرایط روانی فرد می‌شود. عوارض استفاده از این ماده به دو دسته عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود که در این قسمت آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. برای جلوگیری و پیشروی از این عوارض حتما برای درمان و مشاوره ترک اعتیاد اقدام کنید.

عوارض کوتاه‌مدت اعتیاد به کوکائین

  • تهوع و استفراغ
  • احساس لرزش دست
  • گرفتگی عضلانی
  • بالا رفتن ضربان قلب و فشارخون
  • ناهماهنگی در حرکات بدن
  • افزایش میزان تنفس
  • احتمال وجود سکته

عوارض بلندمدت استفاده و اعتیاد به کوکائین

  • اختلال در درک زمان و مکان
  • بروز بیماری‌های روحی جدی
  • از دست دادن وزن بدن و سو تغذیه
  • مشکلات تنفسی
  • وجود جوش‌ها و زخم‌های دردناک در پوست بدن
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

درمان اعتیاد به کوکائین

برای درمان اعتیاد به کوکائین می‌بایست دو شیوه درمان جسمی و روانی در کنار هم انجام بگیرد. در طی جلسات درمان جسمانی یا سم‌زدایی متخصصین به فرد کمک می‌کنند تا با کاهش تدریجی میزان مصرف، وابستگی جسمی به کوکائین را کنار بگذارد اما به این خاطر که اعتیاد به این ماده بیشتر جنبه روانی دارد و در حقیقت آنچه فرد را به مصرف وادار می‌کند یک وسوسه روانی غیرقابل‌کنترل است، می‌بایست به جلسات مشاوره و روان‌درمانی در ترک اعتیاد به کوکائین نیز توجه ویژه‌ای شود.

مشاورین به فرد کمک می‌کنند تا از طریق بررسی موقعیت‌های مختلف متوجه شود در چه شرایطی تمایل به مصرف در وی بیشتر خواهد شد. از این طریق توانایی کنترل و هوشیاری فرد بالاتر رفته و راحت‌تر می‌تواند در مقابل وسوسه مصرف مجدد و اعتیاد به کوکائین مقاومت کند. علاوه بر این روانشناسان در طی جلسات روان‌درمانی راه‌های مقاومت در برابر میل به مصرف و کنترل اعتیاد به کوکائین را به فرد آموزش می‌دهند.

از دیگر اقداماتی که در جلسات روان‌درمانی صورت می‌گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ریشه‌یابی مشکلاتی که باعث اعتیاد فرد به کوکائین شده نظیر ضعف اعتمادبه‌نفس یا مشکلات روحی و تلاش برای حل آن‌ها
  2. کمک به فرد برای بهبود روابط خانوادگی و دوستانه‌ای که در اثر اعتیاد آسیب دیده است
  3. کمک به بیمار برای پیدا کردن اهداف و برنامه‌های جدید در زندگی
  4. استفاده از جلسات گروه‌درمانی برای آشنایی بیماران با سایر افرادی که شرایط مشابهی دارند و فراهم شدن فرصت تبادل‌نظر و کمک این افراد به یکدیگر

بی‌توجهی به انجام جلسات روان‌درمانی معمولاً باعث می‌شود که دیر یا زود فرد مصرف مجدد را شروع کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد به کوکائین کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به کوکائین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

1. آیا کوکائین اعتیادآور است؟

بله؛ کوکائین قوی‌ترین و اعتیادآورترین ماده مخدر شناخته شده در جهان است بااین‌حال به دلیل اینکه وابستگی جسمی به این ماده کم است و اعتیاد به آن بیشتر جنبه روانی دارد بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند این ماده اعتیادآور نیست.

2. در صورت اعتیاد یکی از اطرافیان به کوکائین چه باید کرد؟

با توجه به اهمیت موضوع زمان در اعتیاد به کوکائین یا هر ماده مخدر دیگر بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان این مسئله اقدام نمایید؛ اما توجه داشته باشید که حمایت و رفتار مناسب شما با فردی که درگیر اعتیاد به کوکائین شده است اهمیت بسیاری در توانایی وی برای ترک این ماده دارد. شما می‌توانید با کمک گرفتن از متخصصین اطلاعات مناسبی برای شیوه اقدام خود پیدا کنید.

3. چطور متوجه شویم که فردی کوکائین مصرف کرده است؟

مصرف این ماده نتایج قابل مشاهده‌ای در رفتار فرد ایجاد می‌کند ازجمله آن‌ها احساس سرخوشی و پرانرژی بودن بی‌دلیل، پرحرفی، کاهش اشتها و کاهش نیاز به خواب و یا بروز نشانه‌های روانی مانند پرخاشگری و یا توهم و هذیان را می‌توان نام برد.

4. ظاهر کوکائین به چه شکل است؟

این ماده به‌صورت یک پودر سفیدرنگ و نرم است که بویی نداشته اما مزه تلخی دارد. درصورتی‌که این ماده در آزمایشگاه تسویه شده باشد حالت جامد و به صورت خورده سنگ پیدا می‌کند.

منبع: اعتیاد به کوکائین



:: برچسب‌ها: اعتیاد به کوکائین ,
:: بازدید از این مطلب : 425
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آشنایی با تست اعتیاد به کوکائین و راه‌هایی که برای منفی کردن نتیجه این تست کوکائین وجود دارد برای بسیاری از خانواده‌هایی که یکی از عزیزانشان درگیر اعتیاد به این ماده است اهمیت بالایی دارد. اگرچه مصرف کوکائین نشانه‌هایی را در رفتار و حالات جسمی و روحی فرد به جای می‌گذارد و از این طریق می‌توان تا حدودی نسبت به استفاده از کوکائین اطمینان حاصل کرد بااین‌حال تنها راه برای دستیابی به یک نتیجه قطعی در ارتباط با سوء مصرف این ماده انجام تست اعتیاد به کوکائین است. روش‌های مختلفی برای بررسی اعتیاد به کوکائین وجود دارد که هریک میزان مشخصی از دقت در پاسخگویی دارند و با توجه به شرایط خاصی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ما در این مطلب انواع روش‌های موجود برای تست اعتیاد به کوکائین را بررسی خواهیم کرد و در نهایت راهکارهایی را در صورت مثبت شدن نتیجه تست بیان می‌کنیم. توصیه می کنیم مقاله علائم اعتیاد را مطالعه نمایید.

منبع: تست اعتیاد به کوکائین

کوکائین چیست؟

کوکائین نام یک ماده مخدر طبیعی است که از گذشته‌های دور برای ایجاد احساس شادمانی و انرژی بخشی و یا برای مصارف پزشکی همچون ایجاد بی‌حسی‌های موضعی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بااین‌حال با توجه به خاصیت اعتیادآوری بالایی که این ماده دارد استفاده از آن برای مصارف پزشکی محدودیت بسیاری دارد.

کوکائین به‌صورت یک پودر نرم و سفیدرنگ است که بوی خاصی نداشته و به دلیل شکل ظاهریش به نام‌هایی همچون برف و یا دانه برف نیز معروف شده است. استفاده از این ماده مغز را به ترشح دوپامین وادار می‌کند و از آنجا که دوپامین باعث ایجاد احساس لذت و انرژی می‌شود، به دنبال مصرف کوکائین فرد یک حالت شادی و پرانرژی بودن کاذب را تجربه خواهد کرد. این احساس شیرین معمولاً انگیزه‌ای برای مصرف مجدد کوکائین بوده و باعث اعتیاد فرد به این ماده خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با ماده کوکائین کلیک کنید.

نشانه‌های استفاده از کوکائین | تست اعتیاد به کوکائین

اگر به استفاده از کوکائین یا هر ماده مخدر دیگری در یکی از نزدیکانتان شک کرده‌اید باید بدانید که مصرف هریک از این مواد نشانه‌های خاصی را در رفتار فرد ایجاد می‌کند و در صورت مشاهده این نشانه‌ها می‌توانید تا حدودی نسبت به اعتیاد وی اطمینان پیدا کنید. بااین‌حال این نکته را در نظر داشته باشید که تنها راه قطعی برای اظهار نظر راجع به اعتیاد یک فرد انجام تست اعتیاد است و سایر روش‌ها اگرچه می‌توانند به شما در ارتباط با این مسئله کمک کنند اما قدرت تشخیص گذاری قطعی ندارند. در این بخش نشانه‌های استفاده از کوکائین را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. درصورتی‌که با هریک از این نشانه‌ها مواجه شدید بهتر است از یک متخصص راجع به اقدامات بعدی مشورت بگیرید. برای دریافت درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

  • احساس شادی و نشاط بی‌دلیل که با خلق همیشگی فرد متناسب نیست
  • انرژی زیاد برای فعالیت بدون نیاز به استراحت
  • کاهش اشتها و کاهش نیاز به خواب
  • پرحرفی که گاها به‌صورت پرش کلامی مشاهده می‌شود
  • بروز توهم در حواس مختلف و یا هذیان‌گویی
  • پرخاشگری و تحریک‌پذیری
  • تعریق بیش از حد و بالا رفتن دمای بدن
  • افزایش ضربان قلب و فشارخون
  • سریع‌تر شدن تنفس

 

تست اعتیاد به کوکائین

درصورتی‌که هریک از نشانه‌های بالا را در فردی مشاهده کردید و یا به هر دلیل دیگری به مصرف کوکائین توسط وی شک کرده‌اید قطعی‌ترین راه برای فهم این موضوع انجام تست اعتیاد به کوکائین است. راه‌های مختلفی برای انجام این تست وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی با سایر انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

آزمایش ادرار

رایج‌ترین شیوه برای تست اعتیاد به کوکائین استفاده از نمونه ادرار است. در این روش نمونه ادرار مورد بررسی قرار می‌گیرد و درصورت مشاهده موادی که پس از سوخت و ساز کوکائین در بدن باقی می‌ماند می‌توان گفت نتیجه اعتیاد فرد مثبت است. تست اعتیاد به کوکائین از راه ادرار، به دلیل قیمت مناسب و زمان کمی که برای انجام آن صرف می‌شود بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. درعین‌حال این تست می‌تواند مصرف کوکائین را تا 4 روز پس از استفاده شناسایی کند در حالی که آزمایش خون و بزاق برای مدت بسیار کوتاه‌تری توانایی تشخیص مصرف کوکائین را دارند.

آزمایش خون

بررسی نمونه خون و تجزیه مواد شیمیایی موجود در آن می‌تواند وجود هرگونه ماده غیرطبیعی در بدن فرد را نشان دهد. بااین‌حال مشکلی که برای استفاده از این روش وجود دارد این است که باید زمان استفاده از کوکائین و انجام آزمایش فاصله کمی با یکدیگر داشته باشند.

بررسی بزاق دهان یا عرق

بررسی نمونه بزاق دهان یا عرق یکی دیگر از روش‌های تست اعتیاد به کوکائین است که مانند آزمایش خون برای فاصله کم بین مصرف و انجام آزمایش قابل استفاده هستند. به همین خاطر است که معمولاً نیروهای پلیس این روش را برای شناسایی افرادی که از مواد مخدر استفاده کرده‌اند به کار می‌برند. استفاده از نمونه بزاق و یا عرق در شرایطی مطرح می‌شود که امکان استفاده از سایر روش‌ها وجود نداشته باشد.

بررسی نمونه مو

بهترین و دقیق‌ترین روش برای بررسی اعتیاد به هرگونه ماده مخدر بررسی موی فرد است. این مو می‌تواند از سر یا هر قسمتی از بدن فرد تهیه شده و مورد بررسی قرار بگیرد. مواد حاصل از سوخت‌وساز کوکائین در بدن تا حدود 3 ماه بعد از مصرف در موی فرد باقی مانده و قابل تشخیص است. بااین‌حال به دلیل هزینه بالای این شیوه از آزمایش معمولاً کمتر از آن استفاده می‌شود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به مواد محرک [/box]

 

منفی کاذب در تست اعتیاد به کوکائین

با آشکار شدن اعتیاد فرد به کوکائین ممکن است وی مزایای بسیاری از جمله کار یا خانواده‌اش را از دست بدهد. همچنین این موضوع می‌تواند اجبار دیگران برای ترک اعتیاد به مواد مخدر را به همراه داشته باشد. به همین خاطر معمولاً مبتلایان به سوءمصرف کوکائین تلاش می‌کنند تا با استفاده از روش‌های مختلفی نتیجه آزمایش خود را منفی کنند. ازجمله این روش‌ها می‌توان به عوض کردن نمونه و یا اخلال در آزمایش از طریق ریختن موادی مانند اشک یا ناخن در ظرف نمونه اشاره کرد.

با توجه به مراقبت‌های جدی که در سال‌های اخیر و در حین نمونه‌گیری برای انجام آزمایش صورت می‌گیرد معتادان به کوکائین به روش‌های دیگری ازجمله ایجاد فاصله زمانی بین مصرف و انجام آزمایش اعتیاد یا استفاده از برخی مواد شیمیایی برای سم‌زدایی هرچه سریع‌تر روی آورده‌اند. بااین‌حال در صورت لزوم می‌توان از روش‌های تکمیلی برای سنجش اعتیاد به کوکائین استفاده کرد که امکان ایجاد اختلال در آن‌ها بسیار ضعیف است.

 

مثبت شدن نتیجه تست اعتیاد به کوکائین

اگر نتیجه تست اعتیاد به کوکائین در فردی مثبت شد باید چه کنیم؟

مواجه شدن با این واقعیت که یکی از نزدیکان ما درگیر اعتیاد شده می‌تواند موجی از هیجانات منفی همچون غم، خشم و یا اضطراب را به همراه داشته باشد. اعتیاد می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در یک خانواده ایجاد کند و حتی باعث از هم پاشیدن آن شود. به همین خاطر شاید بهتر باشد در این شرایط از یک مشاور کمک بگیرید تا علاوه بر کنار آمدن با احساسات منفی که تجربه می‌کنید راهکارهایی برای خروج سالم شما و خانواده‌تان از این شرایط را نیز پیدا کنید. با توجه به حساسیت کودکان و احتمال آسیب دیدن آن‌ها بهتر است برای سلامت روحی آن‌ها نیز اقدامی انجام دهید.

علاوه بر اینکه شما می‌بایست به سلامت خود توجه داشته باشید باید برای ترک اعتیاد و بهبود شرایط فردی که با این مسئله درگیر شده نیز اقدام کنید. توجه داشته باشید که حمایت شما از وی نکته بسیار مهمی در توانایی او برای ترک اعتیاد است. درنتیجه علی‌رغم احساسات منفی که تجربه می‌کنید بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و از او حمایت کنید تا بتواند برای ترک اعتیاد اقدام نماید.

با توجه به اینکه اعتیاد به کوکائین بیشتر جنبه روانی داشته و میل شدید به مصرف معمولاً باعث شروع دوباره مصرف کوکائین توسط فرد خواهد شد بهتر است در کنار انجام مراحل سم‌زدایی استفاده از جلسات روان‌درمانی را نیز جدی بگیرید. در طی این جلسات به فرد آموزش داده می‌شود که چطور با وسوسه مصرف مجدد کوکائین مقابله کرده و همین‌طور احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی یا وجود آسیب‌های احتمالی در مغز فرد مورد بررسی قرار گرفته و برای آن‌ها برنامه‌ریزی خواهد شد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به کوکائین [/box]

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تست اعتیاد به کوکائین می توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول تست کوکائین

1. بهترین روش برای تست اعتیاد به کوکائین چیست؟

بهترین روش بررسی نمونه موی فرد است زیرا اثرات مصرف کوکائین تا حدود سه ماه در موی فرد باقی می‌ماند؛ اما با توجه به هزینه بالای این تست معمولاً از تست نمونه ادرار به‌عنوان گزینه جانشین استفاده می‌شود.

2. تا چه مدت پس از مصرف کوکائین، اعتیاد به این ماده در تست‌ها قابل بررسی است؟

تا 3 ماه پس از مصرف کوکائین نیز از طریق بررسی نمونه موی سر می‌توان استفاده از این ماده را ردیابی کرد. همچنین آزمایش نمونه ادرار می‌تواند مصرف کوکائین تا 4 روز قبل را تشخیص دهد.

منبع: تست اعتیاد به کوکائین



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به کوکائین ,
:: بازدید از این مطلب : 421
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

اعتیاد چیست ؟ اعتیاد نوعی اختلال در عملکرد سیستم مغز و یک ناتوانی روانشناختی و جسمی در اثر مصرف یک ماده شیمیایی، دارو، فعالیت و… است. اعتیاد فقط به وابستگی به موادی مانند هروئین یا کوکائین اشاره ندارد، فردی که نمی‌تواند مصرف یک دارو یا ماده شیمیایی خاص را متوقف کند یعنی به آن اعتیاد دارد. برخی از اعتیادها شامل فعالیت‌هایی مانند قمار، اینترنت و… هستند. افراد معتاد تمرکز زیادی بر استفاده از مواد خاص مانند الکل یا مواد مخدر دارند تا حدی که این کارزندگی آن‌ها را به خود اختصاص داده و بر تمام ابعاد زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد. به طور معمول اعتیاد با گذشت زمان بدتر می‌شود پس باید راهی برای ترک و درمان آن پیدا کرد.

منبع: اعتیاد چیست

چگونه یک فرد معتاد می‌شود؟

وقتی افراد برای اولین بار موادی مصرف می‌کنند، به احساس ناشی از آن علاقه‌مند می‌شوند. آن‌ها معتقدند که می‌توانند میزان مصرف و تعداد دفعات مصرف مواد را کنترل کنند. اما مواد می‌تواند کنترل افراد را از بین ببرد. افراد مبتلا به اختلالات اعتیاد ممکن است از مشکل خود آگاه باشند، اما در صورت تمایل قادر به جلوگیری از آن نیستند. دلایل زیادی برای شروع اعتیاد وجود دارد؛ عواملی مانند فشار همسالان، مشکلات جسمی و جنسی، قرار گرفتن در معرض مصرف مواد مخدرتوسط نزدیکان، استرس، عدم حمایت خانواده، کمبود محبت و… می‌تواند بر میزان احتمال مصرف مواد مخدر و اعتیاد فرد تأثیر زیادی داشته باشد.

 

مراحل اعتیاد چیست ؟

اعتیاد مراحلی دارد که به شرح زیر می‌باشد:

1. مرحله آشنایى

در این مرحله ممکن است فرد از روی کنجکاوی یا قرار گرفتن در موقعیتی خاص، مواد را مصرف کند. اگرچه امکان دارد این کار باعث اعتیاد کامل نشود، اما آزمایش مواد مخدر در واقع اولین مرحله اعتیاد محسوب می‌شود. به ویژه در میان جوانان، این آزمایش معمولا پذیرفته یا حتی تشویق می‌شود اما همیشه بی ضرر نیست. به خصوص اگر نوجوانان عوامل خطر خاصی برای اعتیاد از خود نشان دهند، این آزمایش می تواند شروع راه اختلالات مصرف مواد باشد.

2. مرحله شك و تردید

در این مرحله استفاده از مواد به صورت تفریحی و داوطلبانه انجام می‌شود. در این مرحله فرد احساس می‌کند که کنترل کاملی بر مصرف مواد مخدر دارد. در مرحله شک و ترید فرد شرایط را تحت کنترل دارد و اگر بخواهد می‌تواند آن را متوقف کند، اما از تأثیرات مواد راضی بوده و لزومی برای ترک نمی‌بیند. در واقع مواد باعث می‌شود که احساس بهتری داشته باشد.

3. اعتیاد چیست | مرحله اعتیاد واقعى

در این مرحله فرد مواد را به صورت روزانه و چندین بار مصرف می‌کند و به آن وابسته شده است. برای رسیدن به احساس بهتر به مواد نیاز دارد و برای به دست آوردن آن هر کاری انجام می‌دهد. ودر صورت عدم دریافت مواد، شرایط غیر قابل تحمل می‌شود و تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مرحله مواد فرد را کنترل می‌کند. اعتیاد و وابستگی‌های شیمیایی آخرین مرحله از اعتیاد به مواد مخدر هستند.

 

انواع اعتیاد

اعتیاد به دو دسته شیمیایی و رفتاری تقسیم می‌شود. اعتیاد شیمیایی شامل استفاده از موادی مانند الکل، مواد توهم زا (PCP ، LSD)، مسکن‌های اعتیادآور (کدئین، اکسی کدون، هروئین، ترامادول)، مواد استنشاقی (چسب، آئروسل، بخار)، داروهای آرام بخش و ضد اضطراب، مواد محرک (کوکائین، مت آمفتامین)، مواد مخدر (شیشه، کرک، تریاک) و… می‌باشد. اعتیاد رفتاری شامل مواردی مانند اعتیاد به خرید، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، قمار و… می‌شوند. جهت آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

 

علائم اعتیاد به مواد مخدر چیست ؟

اعتیاد باعث ایجاد علائم جسمی و روانی بسیاری می‌شود. از جمله علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توان به اضطراب شدید، لرزش مداوم اعضای بدن، حالت تهوع، خستگی بیش از حد، از دست دادن اشتها، سرخ شدن چشم‌ها، بهم خوردن الگوی خواب، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، تخریب ظاهری، لرزش و اختلال در گفتار، تغییر ناگهانی در خلق و خو، افسردگی، بیش فعالی، جنون، خشکی دهان، آبریزش چشم، اختلال بینایی، پرخاشگری و… اشاره کرد.

 

عوارض اعتیاد چیست ؟

عوارض و پیامدهای اعتیاد عبارتند از:

1. عوارض جسمی

عوارض جسمی اعتیاد شامل کاهش سلامت جسمی، تحریک، خستگی و ناتوانی، حالت تهوع، بی قراری، بی خوابی، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، خشکی پوست، مشکلات گوارشی، مشکلات کبد، اختلال بینایی، آبریزش چشم، لرزش دست، لاغری، تشنج، سکته و… می‌باشد.

2. عوارض روانی

رفتارها و عوارض روانی اعتیاد شامل افزایش سطح اضطراب، افسردگی و غم و اندوه، افزایش حساسیت و واکنش شدیدتر به استرس، مشکل در شناسایی احساسات، پرخاشگری، اضطراب شدید، توهم، از دست دادن علاقه و انگیزه و… می‌باشد.

3. عوارض اجتماعی

مصرف مواد می‌تواند بر روابط اجتماعی، خانواده، کار، مدرسه و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. بی توجهی به مسئولیت‌ها در مدرسه، محل کار یا خانه، منزوی شدن و مشکلاتی در روابط مانند دعوا با شریک زندگی یا اعضای خانواده از عوارض اعتیاد می‌باشد. ممکن است فرد به دلیل مصرف مواد مخدر فعالیت‌هایی را که قبلاً از آن لذت می‌برد مانند سرگرمی‌ها، ورزش‌ها، معاشرت‌ها و… را رها کند.

درمان اعتیاد

روش‌های درمانی معمول شامل داروها برای اختلالات روانی (افسردگی ناشی از اعتیاد یا اسکیزوفرنی)، روان درمانی (درمان‌های رفتاری ، گفتاری و گروهی)، خدمات پزشکی (ترک هنگام سم زدایی)، درمان اعتیاد بستری و گروه های خودیاری و پشتیبانی می‌شوند. نوع درمانی که پزشک پیشنهاد می‌کند به شدت و مرحله اعتیاد بستگی دارد. در مراحل اولیه اعتیاد، امکان دارد که پزشک دارو و درمان را توصیه کند. ممکن است در مراحل بعدی در یک شرایط کنترل شده، از درمان اعتیاد بیمارستانی بهره‌مند شوند. درمان ممکن است طولانی و یا پیچیده باشد و به همین دلیل به حمایت اطرافیان نیاز دارد. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اعتیاد چیست؟

اعتیاد نوعی اختلال در عملکرد سیستم مغز و یک ناتوانی روانشناختی و جسمی در اثر مصرف یک ماده شیمیایی، دارو، فعالیت و… است. عواملی مانند فشار همسالان، قرار گرفتن در معرض مصرف مواد مخدرتوسط نزدیکان و … می‌تواند بر اعتیاد فرد تأثیر زیادی داشته باشد. در صورتی که فردی در خانواده با این مشکل مواجه شد، حتما باید مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

علائم اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

اعتیاد باعث ایجاد علائم جسمی و روانی بسیاری می‌شود. از جمله علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توان به لرزش، حالت تهوع، خشکی دهان و… اشاره کرد.

منبع: اعتیاد چیست



:: برچسب‌ها: اعتیاد چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 473
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا علائم و نشانه‌های اعتیاد به شیره را می‌شناسید؟ شیره نوعی ماده مخدر است که از تریاک به دست می‌آید. این ماده در بدن به عنوان یک مسکن قوی عمل کرده و می‌تواند درد را تسکین دهد. به دلیل احساس سرخوشی بسیار زیاد شیره، افراد بسیاری به مصرف این ماده روی‌ می‌آورند. اما شیره تاثیر بیشتری نسبت به تریاک دارد و عوارض آن نیز بسیار بیشتر و جدی‌تر است. آگاهی از علائم و نشانه‌های اعتیاد به شیره به شما کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر آن را در عزیزان خود تشخیص داده و برای ترک اقدام نمایید. با استفاده از کمک یک روانشناس در حوزه اعتیاد می‌توانید بهترین برخورد را داشته باشید و فرد معتاد را برای ترک تشویق نمایید. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور و از کجا بفهمیم یک نفر معتاد است کلیک کنید. 
بیشتر بخوانید :  تست شیره 

منبع: شیره

عوامل خطر اعتیاد به شیره

استفاده بیش از حد از مواد مخدر بسیاری از مشکلات منفی را برای فرد ایجاد می‌کند. استفاده طولانی مدت از شیره منجر به عدم توانایی مغز در تولید طبیعی اندورفین (که مسکن طبیعی بدن است) می‌شود. هنگامی که بدن قادر به تنظیم و کنترل صحیح درد نباشد، مشکلات زیادی برای فرد به وجود می‌آورد. در طی یک دوره طولانی مدت مصرف، فرد به مقدار بیشتری از شیره نیاز خواهد داشت تا همان سطح بالایی را که برای اولین بار تجربه کرده به دست آورد. مواد مخدر موجود در شیره خود را به گیرنده‌های مغز، نخاع و دستگاه گوارش متصل می‌کند. متصل شدن مواد مخدر به این گیرنده‌ها تاثیرات مخربی روی آن‌ها دارد. 

علائم اعتیاد به شیره

علائم مصرف بیش از حد شیره زمانی خود را نشان می‌دهد که مواد مخدر گیرنده‌های مغز را به طور کامل مسدود کرده و باعث کند شدن تنفس فرد شده و در نهایت متوقف شود. علائم جسمانی اعتیاد به شیره شامل کاهش وزن، اسهال، خارش پوست، درد مفاصل و عضلات، تهوع و استفراغ، سردرد، کوچک شدن مردمک چشم، تب و لرز، خستگی و… می‌باشد. مصرف شیره علاوه بر علائم جسمانی، دارای علائم روحی و روانی نیز می‌باشد. علائم روانی اعتیاد شامل کمبود انگیزه، حالت افسردگی، از دست دادن تمرکز یا علاقه، گیجی، نوسانات خلقی یا تغییرات شدید رفتاری، اضطراب، گفتار آهسته یا گنگ و… می‌باشد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست [/box]

 

عوارض مصرف شیره در طولانی مدت

اعتیاد به شیره می‌تواند عوارض زیادی در تمام جنبه های زندگی فرد داشته باشد. از عوارض جسمی اعتیاد به شیره می‌توان به مشکلات اشتهایی، تعریق، دردهای عضلانی، اضطراب، تهوع و استفراغ، ارزش دست و پا، بی خوابی، یبوست و اسهال، مشکلات گوارشی، کمبود آب بدن، تشنج، عفونت در قلب، آسیب دائمی ریه ، کبد و کلیه و… اشاره کرد. عوارض روانی و اجتماعی اعتیاد به شیره شامل مشکلات اجتماعی (از دست دادن حمایت خانواده و دوستان، انزوا)، مشکلات کاری، مشکلات مالی، افسردگی، پرخاشگری و… می‌باشد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  اعتیاد به مواد مخدر  [/box]

 

ترک اعتیاد به شیره تریاک

درمان اعتیاد به شیره برای هر فرد متفاوت است. هدف اصلی درمان کمک به فرد در قطع مصرف مواد مخدر است. همچنین درمان می‌تواند به فرد کمک کند تا از استفاده مجدد آن در آینده جلوگیری کند. با قطع مصرف مواد مخدر، بدن فرد واکنش زیادی مانند حالت تهوع و استفراغ، درد شکم و اضطراب و… نشان می‌دهد. پزشک می‌تواند داروهای خاصی را برای کمک به تسکین علائم ترک فرد هنگام قطع مصرف مواد مخدر تجویز نماید. ممکن است فرد معتاد در زمینه روانی نیز به کمک نیاز داشته باشد. برای آشنایی با انواع روش های درمان ترک اعتیاد به شیره کلیک کنید.

درمان‌های رفتاری به فرد کمک می‌کند تا یاد بگیرد چگونه افسردگی ترک اعتیاد را مدیریت نماید. بعضی از درمان‌های رفتاری شامل مشاوره فردی، مشاوره گروهی یا خانوادگی و شناخت درمانی است. با داشتن یک برنامه درمانی مناسب و روند سم زدایی پزشکی، افراد معتاد می‌توانند با موفقیت ترک کرده و زندگی سالمی را ادامه دهند. درمان پزشکی در یک محیط کنترل شده، احتمال موفقیت در این فرایند را افزایش می‌دهد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شیره تریاک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

علائم اعتیاد به شیره چیست؟

علائم جسمانی اعتیاد شیره شامل شامل کاهش وزن، اسهال، خارش پوست، درد مفاصل و عضلات، تهوع و استفراغ و… می‌باشد.

چگونه می‌توان شیره را ترک کرد؟

با داشتن اراده بالا و کمک یک فرد متخصص می‌توانید فرایند سم‌زدایی را به راحتی انجام داده و پس از ترک نیز احتمال بازگشت را کاهش دهید و زندگی سالم خود را در پیش بگیرید. 

منبع: شیره



:: برچسب‌ها: شیره ,
:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا انواع داروهای اعتیاد آور را می‌شناسید؟ امروزه میزان مصرف داروهای اعتیاد آور به دلیل ناآگاهی افراد از میزان وابستگی این داروها رو به افزایش است. اگر شخصی اقدام به مصرف بی رویه انواع داروهای اعتیاد آور کند به آن‌ها معتاد شده و در دسته مصرف کنندگان آسیب پذیر قرار می‌گیرد. اعتیاد تنها به مصرف مواد سنتی و صنعتی مانند تریاک، حشیش، گل، شیشه و… محدود نمی‌شود. هر فردی با مصرف افراطی و بدون تجویز برخی قرص‌ها دچار اعتیاد به آن‌ها شده و با آسیب‌های مختلف جسمی و روحی مواجه می‌شود. با آگاهی از انواع داروهای اعتیاد آور می‌توانید از وابستگی به آن‌ها پیشگیری کرده و یا هرچه سریع‌تر برای ترک و درمان آن اقدام نمایید.
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست 

منبع: داروهای اعتیاد آور

منظور از داروهای اعتیادآور چیست؟

معمولا واژه اعتیادآور افراد را به یاد دود، تزریق و مصرف موادی نظیر شیشه، هروئین و… می‌اندازد در صورتی که خوردن بعضی قرص‌های به اصطلاح اعتیادآور منجر به تبدیل یک فرد سالم به یک فرد مصرف کننده و معتاد می‌شود. این داروهای اعتیادآور شامل داروهای خواب آور، داروهای ضد درد و ضد استرس هستند.

اگر این نوع داروها بدون نظارت پزشک مصرف شوند و فرد در هر زمانی که خواست آن‌ها را مصرف کند، دچار اعتیاد به دارو شده و حتی ممکن است که کار به جایی برسد که در روز حداقل ۲۰ عدد دارو مصرف کند تا به اعتیادش پاسخ دهد. این نوع نحوه مصرف عوارض وحشتناکی برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت.

افراد در رابطه با اعتیاد به دارو از سه مرحله عبور می‌کنند که این مراحل عبارتند از وابستگی به داروی خاص، عادت بدن به مصرف دارو و در نهایت اوردوز. شما نباید اجازه دهید کار به مرحله آخر برسد. اگر به دارویی اعتیاد پیدا کرده‌اید باید هر چه سریع‌تر به کلینیک‌های تخصصی ترک اعتیاد مراجعه نمایید.

انواع داروهای اعتیادآور کدامند؟

داروهای اعتیاد آور انواع مختلفی دارند که برخی از شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1. کدئین و مورفین

دو تا از معروف ترین داروهای موجود در بازار کدئین و مورفین هستند که بدون تجویز پزشک هم می‌توان آن‌ها را مصرف کرد. این داروها درد را تسکین می‌دهند ولی اگر بیش از حد مصرف شوند فرد را درگیر کرده و با پدید آوردن حالت شادی موقت و سپس اعتیاد، عوارض بدی برای مصرف کننده به وجود می‌آورند.

2. داروهای اعتیاد آور | ریتالین یا متیل فنیدیت

افرادی که خواهان افزایش تمرکز هستند و می‌خواهند به خاطر دروس سنگین یا کار فراوان در بدنشان بی خوابی ایجاد کنند، به سراغ مصرف ریتالین یا متیل فنیدیت می‌روند که این کار بسیار اشتباه و خطرناک است. در واقع این دارو برای افراد بیش فعال تجویز می‌شود ولی برخی افراد که بیش فعالی ندارند بدون تجویز پزشک از آن استفاده می‌کنند. مصرف طولانی مدت آن باعث به هم ریختن وضعیت روحی و خواب شده و همینطور باعث ایجاد تشنج می‌شود. از طرفی اعتیاد به این دارو موجبات اعتیاد به سایر مواد مخدر را نیز فراهم می‌کند.

3. بنزودیازپین

این دارو زیر مجموعه‌های زیادی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به فلورازپام، دیازپام، میدازولام، کلونازپام و… اشاره کرد. علت تولید این داروها، ایجاد آرامش و رفع استرس در افراد می‌باشد و همچنین در درمان بی خوابی نیز مفید است البته اگر طبق نظر پزشک و به تعداد مدنظر او مصرف شود. اگر هم خودسرانه به سراغ مصرفش بروید بعد از مدتی متوجه خواهید شد که نه تنها مشکلات برطرف نشده بلکه مشکلات دیگری هم اضافه شده است. مشکلاتی نظیر آشفتگی و تشنج بعد از اعتیاد به این دارو بروز می‌کنند.

4. ترامادول

این دارو اعتیادآور را اکثر افراد می‌شناسند چرا که طیف وسیعی از افراد درگیر به اعتیاد دارو، آن را مصرف می‌کنند. ترامادول، برای کاهش درد در افراد بیمار تولید می‌شود که کمی حالت شادی هم در آن‌ها ایجاد می‌کند. متاسفانه مصرف بیش از حد ترامادول اعتیاد به آن را در پی خواهد داشت و فرد دچار حالت‌هایی مانند خشم و افسردگی می‌شود. از شایع‌ترین علائم مصرف بی رویه این دارو تشنج است که تا زمان ترک اعتیاد نیز برطرف نخواهد شد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به ترامادول  [/box]

5. اکسی کارنتین

مسکنی از نوع اپیوئیدی می‌باشد و مصرف طولانی مدت آن به مشکل تنفسی ختم می‌شود. عده‌ای از افراد با تخریب قرص، پودر درون آن را با تزریق داخل بدن خود می‌کنند که متاسفانه این کار گاها سبب اوردوز می‌شود.

6. داروهای اعتیاد آور | سودوافدرین

این دارو برای رفع آبریزش بینی ساخته شده است و در صورت مصرف به اندازه، خطری به دنبال ندارد البته اگر مدام از آن استفاده کنید دچار اعتیاد به سودوافدرین می‌شوید چرا که در آن از ماده‌ای به نام متامفتامین استفاده شده است که مواد مخدری نظیر شیشه هم به کار می‌رود بنابراین مصرف بی‌رویه آن فرد را دچار وابستگی و اعتیاد می‌کند.

7. باربیتورات

این دارو مشکلاتی نظیر بی‌خوابی، استرس و بعضی از انواع بیماری‌های صرع را درمان می‌کند. در رابطه با این دارو نباید افراط به خرج داد چرا که شما را در دراز مدت درگیر کرده و اعتیاد دارویی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر مصرف زیاد، قطع این دارو هم باید با مشورت پزشک اتفاق بیفتد در غیر اینصورت عوارض بسیار شدیدی در پی خواهد داشت. بنابراین هرگز سر خود اقدام به مصرف و قطع آن نکنید و در صورت اعتیاد پیدا کردن به باربیتورات حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

8. دکسترومتورفان

این دارو برای بیمارانی که سرفه می‌کنند تجویز می‌شود و در دسته داروهای اعتیادآور خطرناک قرار نمی‌گیرد. اما اگر هم فردی به این دارو اعتیاد پیدا کند دچار توهم می‌شود. بیشتر اشخاصی که به این دارو اعتیاد پیدا می‌کنند سن پایینی دارند که این موضوع بیانگر این است که نباید در خانه به جمع آوری دارو و خوددرمانی دست بزنید.

9. داروهای اعتیاد آور | آمفتامین

آمفتامین مخصوص افراد بیش فعال است ولی متاسفانه برخی افراد برای مسائلی نظیر کم کردن وزن و تقویت انرژی خود از آن استفاده می‌کنند. آمفتامین از خطرناک ترین داروهای اعتیادآور است که احتمال ایست قلبی در مصرف کنندگان را افزایش می‌دهد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : فن سیکلیدین یا قرص pc   [/box]

10. زولپیدم و زالپلون

پزشکان، زولپیدم و زالپلون را برای افرادی که خواب نامنظمی دارند تجویز می‌کنند. بنابراین استفاده از آن زیر نظر پزشک و در تعدادی که خود پزشک در نظر گرفته بلامانع است. حال اگر بعد از اتمام دارو تجویز شده توسط پزشک، مجدد اقدام به تهیه و مصرف زیاد آن کنید، به این دارو اعتیاد پیدا خواهید کرد.

11- داروهای ترک اعتیاد

برای درمان و ترک اعتیاد متخصصان از داروهایی استفاده می کنند که آثار آن‌ها شباهت زیادی با آثار مواد مخدر مصرفی دارد. این داروها تنها برای حفظ تعادل شیمی بدن تجویز می‌شود و احساس نشئگی به بیمار نمی‌دهد و معمولا زمان طولانی تری در بدن باقی می مانند؛ به واسطه همین ویژگی ها می توانند به عنوان دارویی مناسب جهت درمان ارائه شوند. اما اگر تحت نظر متخصص مصرف نشوند ممکنه سو‌مصرف شده و خودشان موجب اعتیاد شوند. اعتیاد به متادون و اعتیاد به ب2 از جمله معضلات تجویز این داروهاست. 

دلایل گرایش به مصرف داروهای اعتیاد آور

دلایلی که منجر به گرایش افراد به داروهای اعتیادآور شده است در همه ثابت و یکسان نیست. برخی افراد از سر کنجکاوی و کشف اینکه چه حسی به آن ها دست می‌دهد شروع به مصرف بی رویه یک داروی اعتیاد آور می‌کنند.

عده ای دیگر به دلیل دردهای شدید جسمانی شروع به بالا بردن دوز داروها کرده و برخلاف نظر پزشک، داروها را مصرف می‌کنند که این افزایش دوز و استفاده طولانی مدت، باعث عادت بدن به دارو شده و عدم مصرف آن باعث کلافگی و بروز نشانه‌هایی نظیر بیماری آنفولانزا می‌شود که برای پیشگیری از این حالت، مصرف قرص را قطع نمی‌کنند و به تدریج اعتیاد به دارو شکل می‌گیرد.

برخی از افراد هم در شرایط بد روحی قرار دارند و برای فرار از این حالت به سراغ داروهایی می‌روند که شادی آور و خواب آور است که متاسفانه مصرف زیاد و بی مورد این داروها در طولانی مدت آسیب‌های فراوانی بر افراد وارد می‌کند.

عوارض مصرف بیش از حد داروهای اعتیاد آور

عوارض داروهای اعتیادآور به نوع دارو میزان مصرف آن بستگی دارد. شایع‌ترین عوارض مصرف داروهای اعتیاد آور عبارتند از:

_خشم و عدم ثبات هیجانی

_استرس وافسردگی

_اختلالات تنفسی

_مسمومیت

_مشکلات قلبی

_تشنج و اوردوز

برای ترک داروهای اعتیاد آور چه باید کرد؟

ترک دارو به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد باید زیر نظر کادر انجام شود و به دلیل عوارض و حالاتی که هنگام ترک به وجود می‌آید به هیچ وجه نباید در منزل و خودسرانه صورت گیرد. همانطور که می‌دانید مصرف بی دلیل و بیش از حد داروهای اعتیادآور به جسم و روح فرد، ضربه‌هایی وارد می‌کند که باید آثار به جا مانده از این ضربه‌ها را درمان کرد.

متخصصان و روانشناسان افرادی تاثیرگذار در فرایند ترک هستند که به فرد مصرف کننده کمک می‌کنند تا ترک را با موفقیت پشت سر بگذارد و زندگی سالم خود را ادامه دهد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا مصرف داروهای اعتیادآور منجر به مرگ می شود؟

بله در برخی از داروهای اعتیادآور نظیر آمفتامین، اکسی کارنیتین و… احتمال اوردوز و ایست قلبی که منجر به مرگ می‌شود بسیار بالاست.

ترک داروهای اعتیادآور مشکل تر است یا مواد مخدر؟

معمولا ترک داروهای اعتیادآور کمی راحت تر از مواد اعتیادآور صنعتی و سنتی می‌باشد که البته آن هم به نوع دارو مصرفی و مدت مصرف و… بستگی دارد. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: داروهای اعتیاد آور



:: برچسب‌ها: داروهای اعتیاد آور ,
:: بازدید از این مطلب : 459
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ترک اعتیاد به شیشه در خانه از جمله روش هایی است که برخی از افراد به خاطر شرایط زندگیشان از جمله شغل، وضعیت زندگی و … می گیرند. این افراد معمولا حضور در خانه را به کمپ ها و مراکز درمانی ترک اعتیاد ترجیح می دهند و سپری کردن درد های جسمی و روانی ناشی از ترک اعتیاد در خانه و در کنار اعضای خانوادهشان برای آنها راحت تر است. عدم حضور این افراد در مراکز ترک اعتیاد موجب عدم راحتی دسترسی آنها به خدمات تخصصی پزشکی و روانشناسی می شود. به همین خاطر متخصصین معمولا ترک اعتیاد به شیشه در خانه را اولین گزینه برای ترک نمی دانند. در صورتی که شما هم قصد انجام این کار را دارید توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

منبع: ترک اعتیاد به شیشه در خانه

اعتیاد به شیشه و نشانه‌های آن

شیشه نام ماده محرکی است که از مت‌آمفتامین تهیه می‌شود و به دلیل ظاهرش به این نام خوانده می‌شود. با توجه به اینکه ظاهر این ماده مخدر بدون رنگ یا بوی خاص و به‌صورت خورده شیشه می‌باشد در میان مردم با نام‌هایی همچون شیشه یا کریستال شهرت پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید : تست شیشه

استفاده از این ماده با افزایش ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی همچون دوپامین و سروتونین باعث خواهد شد که فرد احساسی از لذت و شادمانی را تجربه کرده و با افزایش انرژی و تمرکز،  نیاز وی به خواب و استراحت کاهش پیدا می‌کند. این موضوع باعث خواهد شد بسیاری از دانشجویان و یا شاغلین شیفت‌های شب به استفاده از این ماده اعتیاد پیدا کنند.

از مهم‌ترین نشانه‌های اعتیاد به شیشه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

_ احساس سرخوشی و شادمانی که با خلق اصلی فرد مغایرت دارد

_ افزایش انرژی و کاهش نیاز به خواب

_ کاهش اشتها و کاهش وزن

_ پرحرفی و از یک موضوع به موضوع دیگر پریدن

مشاهده این نشانه‌ها در یکی از نزدیکان را باید به‌عنوان زنگ خطری برای اعتیاد به شیشه در نظر گرفته و با یک مشاور دراین‌باره مشورت کنید. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا نکاتی را راجع به شیوه برخورد با فرد رعایت کنید و همچنین ممکن است این نشانه‌ها به دلیل استفاده از سایر مواد محرک یا به هر دلیل دیگری نیز پیش آمده باشد، پس تشخیص قطعی را به متخصصین و انجام تست اعتیاد واگذار کنید. برای آشنایی بیشتر با علائم اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

خانواده‌ها نیز می‌توانند با کمک گرفتن از مشاورین روانشناسی راهکارهایی را برای پیشگیری از اعتیاد در فرزندانشان آموزش ببینند و با استفاده از این راهکارها احتمال بروز چنین مشکلاتی را در خانواده کاهش دهند.

بیشتر بخوانید : بهترین روش های ترک اعتیاد

 

ترک اعتیاد به شیشه در خانه

ترک اعتیاد به شیشه یا هر ماده مخدر دیگر معمولاً همراه با عوارض جسمی و روحی ناخوشایندی خواهد بود و به همین خاطر برخی افراد ترجیح می‌دهند تا این دوره نقاهت را در محیط آشنا و امن خانه بگذرانند. علاوه بر این حضور اعضای خانه و برخورداری از حمایت اجتماعی آن‌ها یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل برای تمایل به ترک اعتیاد به شیشه در خانه است. یکی دیگر از دلایلی که دراین‌باره وجود دارد باورها و قضاوت‌های منفی است که به دنبال بستری شدن فرد در مراکز ترک اعتیاد در دیگران شکل می‌گیرد. همچنین برخی از افرادی که در مراکز ترک اعتیاد بستری هستند، با دلایلی به‌غیراز انگیزه و تمایل شخصی برای ترک اعتیاد بستری شده‌اند. به همین خاطر حضور آن‌ها ممکن است باعث تضعیف روحیه و انگیزه سایرین نیز باشد.

در کنار آنچه گفته شد ترک اعتیاد به شیشه در خانه، عوارض و نکات منفی را نیز به همراه خواهد داشت. ازجمله اینکه دسترسی شما به امکانات و تجهیزات پزشکی و روان‌شناختی محدود خواهد شد. علاوه بر این برخی از مراکز ترک اعتیاد مجاز، فضای انگیزشی و جلسات گروه‌درمانی را برای بیماران فراهم می‌کنند که می‌تواند در سلامت روحی آن‌ها تأثیر بسیاری داشته باشد. به همین خاطر و با توجه به نکات مثبت و منفی که در ارتباط با ترک اعتیاد به شیشه در خانه وجود دارد بهتر است برای تصمیم‌گیری قطعی و مناسب در این زمینه از یک روانشناس متخصص در زمینهٔ مسائل مربوط به اعتیاد کمک بگیرید.

 

نکات مهم در زمان ترک اعتیاد به شیشه در خانه

درصورتی‌که تصمیم شما برای ترک اعتیاد به شیشه در خانه قطعی شده است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1. اطلاعات خود را در مورد ترک اعتیاد افزایش دهید

سعی کنید با استفاده از کتاب‌ها و منابع موجود در سایت‌های معتبر راجع به ترک اعتیاد به شیشه اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. هر قدر آگاهی شما از فرایند ترک اعتیاد بالاتر باشد، کنترل بیشتری روی شرایط داشته و به نحو بهتری می‌توانید این فرایند را مدیریت نمایید. شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین و متخصصین درزمینهٔ اعتیاد به شیشه نیز اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست آورید.

2. ترک اعتیاد به شیشه در خانه | ارتباط خود را با متخصصین قطع نکنید

حتی اگر برای ترک اعتیاد در خانه تصمیم گرفته‌اید، سعی کنید ارتباط خود را با متخصصین قطع نکنید و از درمان‌های خودسرانه و قطع ناگهانی مصرف شیشه جدا خودداری نمایید. شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک متخصص برنامه مناسبی را برای ترک اعتیاد با توجه به سن، میزان مصرف و سال‌های استفاده تهیه کنید و سپس بر اساس این برنامه فرایند ترک اعتیاد را شروع نمایید. توجه داشته باشید که در طول مراحل ترک نیز بهتر است در زمان‌های مشخصی نشانه‌های جسمی و روانی خود را به متخصصین گزارش دهید تا در صورتی‌که موضوعی نیاز به پیگیری بیشتر داشت، برای آن برنامه‌ریزی کنید.

3. از جلسات مشاوره تلفنی استفاده کنید

ترک ماده مخدر شیشه علائم و نشانه‌های روانی بسیاری ازجمله پرخاشگری و تحریک‌پذیری و یا افسردگی‌های شدید را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر بهتر است در طی مراحل ترک با یک مشاور روانشناس در ارتباط باشید و او را در جریان شرایط روانی که تجربه می‌کنید، بگذارید. درصورتی‌که تمایلی برای حضور در جلسات مشاوره ندارید می‌توانید از مشاوره‌های تلفنی و غیرحضوری استفاده نمایید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه  [/box]

4. از اعضای خانواده کمک بگیرید

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت ترک اعتیاد به شیشه در خانه این است که شما می‌توانید از حمایت اعضای خانواده برخوردار باشید. اعضای خانواده می‌توانند در شرایط سخت ترک به شمت آرامش دهند و انگیزه و انرژیتان را برای ترک بالا نگه دارند. بااین‌حال توجه داشته باشید که اگر فرزند کوچک یا نوجوانی در خانه دارید او را برای مدتی از محیط خانه دور نگه‌دارید. تجربه این شرایط و مشاهده شما در این وضعیت ممکن است برای آن‌ها ناراحت‌کننده بوده و در سلامت روحی آن‌ها تأثیر نامطلوبی داشته باشد؛ اما سایر اعضای خانواده می‌توانند کمک زیادی در شرایط سخت برای شما باشند.

بیشتر بخوانید : ترک شیشه

معمولاً توصیه می‌شود که خانواده‌ها نیز علاوه بر خود فرد از جلسات مشاوره و روانکاوی استفاده کنند. این جلسات علاوه بر اینکه به آن‌ها کمک خواهد کرد تا شرایط روحی خود را در وضعیت مناسبی نگه دارند، اطلاعات‌شان را نیز راجع به فرایند ترک اعتیاد افزایش خواهد داد. در این شرایط آن‌ها بهتر می‌توانند به شما کمک کنند و یا در شرایط بحرانی مراکز درمانی را در جریان قرار دهند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. آیا ترک اعتیاد به شیشه در خانه خطرناک

است؟

ترک اعتیاد در خانه دسترسی شما به متخصصین ترک اعتیاد را محدود خواهد کرد. بااین‌حال شما می‌توانید از طریق مشاوره‌های تلفنی و یا قرار ملاقات در فواصل زمانی مشخص این محدودیت را تا حدودی رفع کنید.

2. معایب ترک اعتیاد به شیشه در خانه کدامند؟

همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین نکته منفی این مسئله عدم دسترسی به خدمات متخصصین است. علاوه بر این حضور در فضای مراکز ترک اعتیاد و قرار گرفتن در جمع افرادی که هدفی مشترک با فرد دارند می‌تواند تا حدودی انگیزه‌بخش باشد. بنابراین حتما باید برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد اقدام کنید.

منبع: ترک اعتیاد به شیشه در خانه



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به شیشه در خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 | نظرات ()