نوشته شده توسط : newmiiind

شناخت علائم اعتیاد به شیشه برای بسیاری از افراد و به خصوص خانواده‌هایی که فرزندانشان در سنین نوجوانی قرار دارند اهمیت بسیاری دارد. در صورتی که شما با این علائم و نشانه‌ها آشنایی داشته باشید می‌توانید سریع‌تر متوجه وضعیت اعتیاد در نزدیکانتان شده و برای کمک به آن‌ها اقدام کنید. توجه داشته باشید در صورت مشاهده علایم اعتیاد به شیشه در اطرافیان خود بر احساسات و هیجانات خود کنترل داشته باشید و موضوع را با یک مشاور و روانشناس در زمینه اعتیاد در میان بگذارید. گاهی تصمیمات عجولانه می‌تواند شرایط را برای درمان و ارتباط سخت تر کند. با این حال در این مطلب راجع به ماده مخدر شیشه و علائم اعتیاد به شیشه از جنبه‌های مختلف صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید. 

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست [/box]

منبع: علائم اعتیاد به شیشه

شیشه چیست؟

شیشه یا کریستال یک ماده مخدر صنعتی است که از مت آمفتامین تهیه می‌شود. این ماده مخدر به صورت یک پودر بی رنگ و بی بو است که شبیه به ذرات خورده شیشه یا کریستال بوده و به همین خاطر در میان مردم به این نام شناخته می‌شود.

به طور کلی ترکیبات مت آمفتامین باعث تحریک سیستم اعصاب مرکزی در مصرف کننده شده و از طریق تحریک مغز به ترشح دوپامین، یک احساس شادمانی و پرانرژی بودن کاذب را در فرد ایجاد می‌کند. این احساس پرانرژی بودن و بی نیازی به خواب معمولاً باعث می‌شود که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان و یا صاحبان مشاغلی که نیاز به کاهش خواب آلودگی و افزایش تمرکز دارند به سمت مصرف این ماده گرایش پیدا کنند. با این حال مصرف این ماده به شدت اعتیاد آور بوده و به دلیل تاثیرات نامطلوبی که در مغز فرد ایجاد می‌کند، ترک اعتیاد به شیشه دشواری‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت. برای آشنایی با انواع توهم زا هاکلیک کنید.

علائم مصرف شیشه

برای بسیاری از افرادی که نگران علائم اعتیاد به شیشه در نزدیکانشان هستند این سؤال پیش خواهد آمد که نشانه‌های مصرف شیشه چیست؟ و یا به عبارت دیگر چطور می‌توان تشخیص داد که فردی شیشه مصرف کرده است؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که مصرف شیشه باعث بروز نشانه‌های مشخصی در رفتار فرد شده و تغییرات جسمی و روانی خاصی را به دنبال دارد که با شناسایی آن‌ها می‌توانید متوجه مصرف شیشه در وی شوید. مهم‌ترین نشانه‌های مصرف و اعتیاد به شیشه موارد زیر را در برمی‌گیرد.

  • افزایش انرژی و تمایل فرد برای فعالیت بدون اینکه احساس خستگی یا خواب آلودگی داشته باشد.
  • کاهش اشتها
  • افزایش تعریق بدن
  • قرمزی چشم و گشاد شدن مردمک چشم‌ها
  • تحریک پذیری و پرخاشگری
  • بدبینی و پارانوئید
  • بروز توهمات حسی

درصورتی که همه یا تعدادی از این نشانه‌ها را در فردی مشاهده کردید بهتر است هرچه سریعتر با یک متخصص در زمینه ترک اعتیاد مشورت کنید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد که چطور با این افراد برخورد کنید و آن‌ها را برای مراجعه به مراکز ترک اعتیاد ترغیب نمایید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست شیشه [/box]

علائم اعتیاد به شیشه

مصرف شیشه باعث افزایش ترشح دوپامین در مغز می‌شود. با توجه به اینکه دوپامین نقش مهمی در احساس شادمانی و انرژی دارد، مصرف شیشه باعث بروز یک حالت خوشایند در فرد می‌شود که او را برای مصرف مجدد یا اعتیاد به شیشه ترغیب می‌کند. اعتیاد به شیشه نشانه‌ها و علائم را به همراه دارد که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد. با توجه به اهمیت زمان در درمان اعتیاد به هرگونه ماده مخدر درصورتیکه با این نشانه‌ها در فردی مواجه شدید بهتر است هرچه سریعتر برای درمان اقدام نمایید.

علائم رفتاری اعتیاد به شیشه

تغییرات رفتاری یکی از مشهودترین نشانه‌هایی است که به دنبال مصرف شیشه اتفاق می‌افتد. این افراد به دلیل انرژی بالایی که در اثر مصرف شیشه به دست آورده‌اند معمولاً بسیار فعال بوده و بدون نیاز به استراحت یا احساس خستگی مشغول انجام فعالیت‌های مختلف می‌شوند؛ اما در کنار فعالیت و پرانرژی بودن نشانه‌هایی همچون پرخاشگری و تحریک پذیری نیز در این افراد دیده می‌شود. حرف زدن‌های طولانی مدت یا پرش افکار و تغییر دائمی موضوع بحث از دیگر نشانه‌های رفتاری است که به دنبال مصرف شیشه در فرد ایجاد می‌شود.

علائم روانی اعتیاد به شیشه

مصرف شیشه تاثیرات جدی بر مغز مصرف کننده خواهد داشت که باعث بروز نشانه‌های روانی اعتیاد به شیشه می‌شود. به دنبال مصرف شیشه فرد ممکن است دچار توهم و هذیان شده و یا نشانه‌های بدبینی شدید را تجربه کند. این بدبینی‌ها می‌تواند در راستای توهمات یا هذیان‌های فرد بوده و او احساس کند دیگران قصد آسیب زدن یا جاسوسی از او را دارند.

علاوه بر این شیشه به دلیل خاصیت تحریک کنندگی باعث افزایش سطح توجه فرد به محیط پیرامون و بالا رفتن قدرت تمرکز می‌شود و با افزایش میزان دوپامین یک احساس شادی کاذب را در فرد ایجاد می‌کند.

درصورتی که مصرف شیشه ادامه پیدا کند فرد دچار تغییرات جدی در وضعیت مغز می‌شود تا جایی که ممکن است مغز معتادین به شیشه، توانایی تولید دوپامین به صورت طبیعی را از دست بدهد و در نتیجه فرد بدون استفاده از این ماده نمی‌تواند احساس شادی را تجربه کند. این افراد معمولاً به دنبال قطع یا کاهش مصرف و ترک اعتیاد به شیشه احساس افسردگی شدیدی را تجربه می‌کنند.

علائم جسمانی اعتیاد به شیشه

مصرف شیشه باعث بروز مشکلات جسمی برای فرد می‌شود که از جمله این علائم اعتیاد به شیشه می‌توان به تعریق بیش از حد، قرمز شدن چشم‌ها و گشادی مردمک، افزایش ضربان قلب و تنفس و همین طور کاهش اشتها اشاره کرد.

مثلث اعتیاد

روانشناسان معتقدند که وجود سه نشانه در کنار هم به معنای اعتیاد به هرگونه ماده مخدر و همچین اعتیاد به شیشه است. در نتیجه درصورت حضور این سه نشانه می‌توانیم با قطعیت راجع به اعتیاد فرد به شیشه صحبت کنیم. این سه نشانه که به آن‌ها مثلث اعتیاد نیز گفته می‌شود شامل موارد زیر است.

  • پس از چندین بار مصرف شیشه فرد احساس می‌کند که با استفاده از این ماده به اندازه سابق به احساس لذت دست پیدا نمی‌کند و به همین خاطر میزان مصرف به صورت مداوم افزایش پیدا می‌کند.
  • درصورتی که فرد مصرف شیشه را قطع کند و یا کمتر از قبل مصرف کند نشانه‌های جسمی و روانی ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد.
  • معتادان به شیشه زمان زیادی را صرف تهیه و استفاده از این ماده مخدر می‌کنند که باعث می‌شود از بسیاری از کارهای دیگر خود عقب بیفتند.

عوارض مصرف شیشه | عوارض اعتیاد به شیشه

ماده مخدر شیشه قوی‌ترین نوع مت‌آمفتامینی است که تاکنون شناخته شده و به همین خاطر اثرات نامطلوب بسیاری را در جسم و روان فرد ایجاد می‌کند که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • به دنبال تحریک مداوم بدن توسط شیشه، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشارخون در این افراد افزایش پیدا می‌کند.
  • لرزش مداوم دست
  • آسیب دیدن دندان‌ها
  • کاهش وزن شدید و مشکلات مرتبط با آن
  • نوسانات خلقی و ابتلا به بیماری‌های روحی مثل افسردگی و اضطراب
  • بروز مشکلات مربوط به حافظه
  • آسیب دیدن جدی یا از بین رفتن بخش‌هایی از بافت مغز

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک شیشه [/box]

علائم اعتیاد به شیشه | نشانه‌های مسمومیت با شیشه

مصرف بیش از حد شیشه باعث اوردوز یا بروز مسمومیت می‌شود که می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد. برخی از رایج‌ترین علائم مسمومیت با شیشه شامل موارد زیر می‌باشند.

  • افزایش دمای بدن
  • لرزش عضلات بدن
  • بی قراری و سرآسیمگی
  • تنفس سریع
  • احساس سردرگمی
  • افزایش فشار خون
  • تعریق بیش از حد
  • ادرار تیره رنگ
  • غش یا کما

نشانه‌های ترک اعتیاد به شیشه

افرادی که اعتیاد به شیشه دارند درصورت ترک مصرف یا کاهش میزان مصرف به نسبت دفعات گذشته، مشکلات جسمی و روانی ناخوشایندی را تجربه می‌کنند که معمولاً برای فرار از آن به سراغ مصرف مجدد شیشه می‌روند؛ اما در صورتیکه فرد مصرف مجدد را شروع نکند این نشانه‌ها معمولاً پس از یک هفته پایان پیدا می‌کند. اگرچه نشانه‌های روانی مانند افسردگی ممکن است برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند. اصلی‌ترین نشانه‌های ترک شیشه شامل موارد زیر است

  • احساس افسردگی
  • خستگی و نیاز به خواب
  • سردرگمی و گیجی
  • بازگشت اشتها و پرخوری

درمان اعتیاد به شیشه

درصورتی که قصد درمان اعتیاد به شیشه و قطع مصرف را دارید بهتر است از قطع ناگهانی و خودسرانه مصرف جدا خودداری کنید. این مسئله می‌تواند باعث بروز نشانه‌های شدید و خطرناک جسمی و روانی باشد. بهتر است برای ترک اعتیاد از مشاورین و متخصصین ترک اعتیاد کمک بگیرید و بر اساس روش‌های موجود برای این کار اقدام کنید.

به طور کلی ترک اعتیاد به شیشه شامل دو مرحله سم زدایی یا ترک جسمی اعتیاد و جلسات رواندرمانی برای جلوگیری از بروز آسیب‌های روحی جدی است. ترک مصرف شیشه معمولا باعث بروز نشانه‌های ناخوشایندی همچون ابتلا به افسردگی می‌شود که بسیاری از افراد برای فرار از آن به مصرف مجدد شیشه روی می‌آورند. از طرفی بدرفتاری خانواده و نزدیکان با این افراد می‌تواند دلیل دیگری برای سرخوردگی و میل به مصرف مجدد باشد. به همین خاطر جلسات بازپروری با هدف درمان بیماری‌های روحی ناشی از ترک اعتیاد به شیشه و همین‌طور آموزش راهکارهایی برای مقاومت در برابر میل به مصرف مجدد ایجاد شده‌اند. مشاورین به بیماران کمک خواهند کرد تا از طریق بهبود ارتباط با نزدیکان و پیدا کردن اهداف مناسب برای زندگی، پس از ترک اعتیاد شرایط مطلوبی داشته باشند. برای دریافت درمان ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

1. چطور می‌توان تشخیص داد که فردی شیشه مصرف کرده است؟

مصرف شیشه نشانه‌های مشخصی در رفتار و حالات فرد ایجاد می‌کند که از جمله آنها کاهش اشتها، فعالیت طولانی مدت بدون احساس خستگی، تعریق بدن، احساس پرخاشگری یا تحریک پذیری را می‌توان نام برد.

2. علائم اعتیاد به شیشه از چه زمانی در فرد قابل مشاهده هستند؟

آنچه به عنوان نشانه‌های مصرف یا اعتیاد به شیشه از آن صحبت می‌شود معمولاً در پی مصرف شیشه مشخص می‌شود و نیاز به گذشت زمان ندارد. البته این مسئله می‌تواند با توجه به میزان مصرف و سن و جنسیت مصرف کننده تا حدودی متفاوت باشد.

3. اگر فردی به دنبال مصرف شیشه دچار توهم شده باشد چه باید کرد؟

شما نمی‌توانید برای تغییر توهم در فرد کاری انجام دهید مهم‌ترین مسئله این است که در صورت مشاهده چنین شرایطی با فرد مخالفت نکرده و به‌سرعت با مراکز درمانی تماس بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: علائم اعتیاد به شیشه



:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد به شیشه ,
:: بازدید از این مطلب : 452
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

جنون خرید یا اعتیاد به خرید یکی از مشکلاتی است که در عصر حاضر با گسترده شدن صنعت تبلیغات و ایجاد نیاز کاذب در افراد جامعه بیشتر شده است. شاید شما نیز در اطرافیانتان کسانی را دیده باشید که به طور افراطی اقدام به خرید می‌کنند و رفتارهایشان به گونه‌ایست که انگار در بازار یا در مواجهه با کالاها در فضای مجازی کنترل چندانی روی خود ندارند. این وضعیت یک مشکل روانشناختی است و با نام های مختلفی شناخته می شود که از جمله آن ها می توان به جنون خرید، اعتیاد به خرید و اونیومانیا اشاره کرد. دچار بودن به جنون خرید پیامدهای مالی زیادی برای فرد خواهد داشت که می تواند روابط بین فردی او را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه مقاله در مورد علائم، علل و روش های درمان اعتیاد به خرید توضیحات بیشتری ارائه کرده ایم.

منبع: جنون خرید یا اعتیاد به خرید

آشنایی با جنون خرید و انواع آن

جنون خرید نوعی ناتوانی در کنترل خود است که با اقدام به خریدهای زیاد و غیرضروری خود را نشان می‌دهد. این مشکل با نام‌های دیگری چون اونیومانیا و اعتیاد به خرید نیز شناخته می‌شود. متخصصان انواع مختلفی از جنون خرید را مشخص کرده‌اند که موارد زیر را شامل می‌شود:

  • بعضی از مبتلایان زمانی که دچار یک ناراحتی عاطفی هستند دچار وسوسه خرید آنی می‌شوند. در واقع محرک جنون خرید در آن‌ها درگیری با یک هیجان ناخوشایند است.
  • مبتلایانی که دچار کمال گرایی افراطی بوده و همواره در جستجوی بهترین کالا می‌باشند. آن‌ها همواره از چیزی که خریده‌اند احساس نارضایتی می‌کنند و به دنبال مورد بهتری می‌گردند.
  • مبتلایانی که با خریدهای زیاد به نوعی خودنمایی کرده و به این شیوه توجه دیگران را جلب می‌کنند.
  • آن‌هایی که تمایل به جمع کلکسیون‌ها دارند و با خریدهای بیش از حد می‌خواهند یک مجموعه عجیب و غریب راه بیاندازند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : انواع جنون [/box]

علائم و نشانه های دچار بودن به جنون خرید

مهم‌ترین علامت جنون خرید احساس میل و وسوسه زیاد در مواجهه با کالاهای مختلف و ناتوانی در کنترل خود برای خرید است. به طوری که اکثر این خریدها غیرضروری هستند و بیش از هرچیز از خودکنترلی پایین فرد نشات می‌گیرند. البته نمی‌توان به سادگی به هرکسی که عاشق خرید کردن است برچسب یک اختلال روانی زد.

زمانی موضوع جنون خرید یا اعتیاد به خرید مطرح می‌شود که فرد واقعا در کنترل رفتار خود با مشکل زیادی رو به رو باشد و به واسطه این موضوع با مشکلات مالی و ارتباطی متعددی در زندگی روزمره دست و پنجه نرم کند. البته در این شرایط بازهم باید یا یک متخصص روانشناس مشورت کرده و از او برای تشخیص قطعی مشکل راهنمایی بگیرید. از دیگر علائم ابتلا به جنون خرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ولخرجی زیاد یا هزینه کردن بیش از توان مالی
  • خرید در واکنش به رویدادهای هیجانی نظیر عصبانیت یا افسردگی
  • خرید برای جبران احساس گناه ناشی از خریدهای قبلی!
  • آسیب رسانی غیرمستقیم به روابط (مثلا آسیب زدن به همسر) از طریق خرید افراطی
  • ناتوانی در کنترل رفتار
  • هیجان زدگی در مواجهه با تبلیغات

علت دچار شدن به جنون خرید

متخصصان یک علت واحد را مسئول دچار شدن به جنون خرید نمی‌دانند بلکه معتدند این موضوع تحت تاثیر عوامل زیستی، محیطی و روانشناختی گوناگون قرار دارد. برای مثال وابستگی جسمانی به احساسات خوش ناشی از خرید که از ترشح دوپامین و اندورفین ناشی می‌شود، افزایش حجم تبلیغات در جامعه مدرن، ناتوانی افراد در کنترل هیجانات و دچار بودن به اختلالات روانشناختی زمینه‌ای نظیر اختلال دو قطبی از جمله عواملی هستند که در بروز این مشکل نقش دارند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بیماری های روانی [/box]

پیامدهای دچار بودن به اعتیاد به خرید

دچار بودن به وسوسه خرید یا همان جنون خرید پیامدهای منفی مختلفی را در کوتاه مدت و بلند مدت برای افراد به همراه می‌آورد. برای مثال اکثر بیماران اندکی پس از فروکش کردن خوشحالی ناشی از خرید دچار احساس گناه، اضطراب یا غم مفرط می‌شوند، به طوری که حتی ممکن است تمایل داشته باشند اجناس خریده شده را به مغازه‌دار برگردانند.

همچنین در بلند مدت نیز دشواری‌های مختلفی برای این افراد پیش می‌آید، برای مثال بروز بدهی‌های مالی، آسیب دیدن روابط، درگیری‌های خانوادگی نظیر مشاجره با همسر یا فرزندان از جمله عواقبی است که در طولانی مدت این افراد را درگیر خود می‌سازد.

درمان جنون خرید | ترک اعتیاد به خرید

برای درمان این مشکل حتما باید به یک روانشناس مراجعه کنید. روانشناسان برای درمان این وضعیت اغلب از رویکردهای شناختی رفتاری کمک می‌گیرند. در رویکرد شناختی رفتاری متخصصین فرض می‌کنند که تمامی رفتارهای نابهنجار و احساسات ناخوشایند تحت تاثیر افکار تحریف شده قرار دارند. در نتیجه درمانگر تلاش می‌کند تا باورهای مرکزی و تحریف شده بیمار را شناسایی کرده و آن‌ها را با گزینه‌های سالم‌تری جایگزین نماید.

همچنین با آموزش مهارت تنظیم هیجانی و مقابله سالم با احساسات منفی به او کمک می‌کند تا از خرید به عنوان مسکن موقتی برای رنج‌های خود استفاده نکند. در صورتی که روانشناس تشخیص دهد در کنار وسوسه خرید مشکلات روانشناختی دیگری نیز وجود دارند که نیازمند درمان دارویی هستند، مراجع را به روانپزشک ارجاع می‌دهند تا در کنار رواندرمانی، دارودرمانی نیز انجام شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا جنون خرید یک اختلال روان پریشی است؟

خیر؛ کلمه جنون در این جا اصطلاحا به کار می‌رود اما در این وضعیت مشخصه‌های اصلی روان پریشی یعنی جدایی از واقعیت و تجربه علائمی نظیر توهم و هذیان وجود ندارد.

منبع: جنون خرید یا اعتیاد به خرید



:: برچسب‌ها: جنون خرید یا اعتیاد به خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 464
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

جنون خرید یا اعتیاد به خرید یکی از مشکلاتی است که در عصر حاضر با گسترده شدن صنعت تبلیغات و ایجاد نیاز کاذب در افراد جامعه بیشتر شده است. شاید شما نیز در اطرافیانتان کسانی را دیده باشید که به طور افراطی اقدام به خرید می‌کنند و رفتارهایشان به گونه‌ایست که انگار در بازار یا در مواجهه با کالاها در فضای مجازی کنترل چندانی روی خود ندارند. این وضعیت یک مشکل روانشناختی است و با نام های مختلفی شناخته می شود که از جمله آن ها می توان به جنون خرید، اعتیاد به خرید و اونیومانیا اشاره کرد. دچار بودن به جنون خرید پیامدهای مالی زیادی برای فرد خواهد داشت که می تواند روابط بین فردی او را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه مقاله در مورد علائم، علل و روش های درمان اعتیاد به خرید توضیحات بیشتری ارائه کرده ایم.

منبع: جنون خرید یا اعتیاد به خرید

آشنایی با جنون خرید و انواع آن

جنون خرید نوعی ناتوانی در کنترل خود است که با اقدام به خریدهای زیاد و غیرضروری خود را نشان می‌دهد. این مشکل با نام‌های دیگری چون اونیومانیا و اعتیاد به خرید نیز شناخته می‌شود. متخصصان انواع مختلفی از جنون خرید را مشخص کرده‌اند که موارد زیر را شامل می‌شود:

  • بعضی از مبتلایان زمانی که دچار یک ناراحتی عاطفی هستند دچار وسوسه خرید آنی می‌شوند. در واقع محرک جنون خرید در آن‌ها درگیری با یک هیجان ناخوشایند است.
  • مبتلایانی که دچار کمال گرایی افراطی بوده و همواره در جستجوی بهترین کالا می‌باشند. آن‌ها همواره از چیزی که خریده‌اند احساس نارضایتی می‌کنند و به دنبال مورد بهتری می‌گردند.
  • مبتلایانی که با خریدهای زیاد به نوعی خودنمایی کرده و به این شیوه توجه دیگران را جلب می‌کنند.
  • آن‌هایی که تمایل به جمع کلکسیون‌ها دارند و با خریدهای بیش از حد می‌خواهند یک مجموعه عجیب و غریب راه بیاندازند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : انواع جنون [/box]

علائم و نشانه های دچار بودن به جنون خرید

مهم‌ترین علامت جنون خرید احساس میل و وسوسه زیاد در مواجهه با کالاهای مختلف و ناتوانی در کنترل خود برای خرید است. به طوری که اکثر این خریدها غیرضروری هستند و بیش از هرچیز از خودکنترلی پایین فرد نشات می‌گیرند. البته نمی‌توان به سادگی به هرکسی که عاشق خرید کردن است برچسب یک اختلال روانی زد.

زمانی موضوع جنون خرید یا اعتیاد به خرید مطرح می‌شود که فرد واقعا در کنترل رفتار خود با مشکل زیادی رو به رو باشد و به واسطه این موضوع با مشکلات مالی و ارتباطی متعددی در زندگی روزمره دست و پنجه نرم کند. البته در این شرایط بازهم باید یا یک متخصص روانشناس مشورت کرده و از او برای تشخیص قطعی مشکل راهنمایی بگیرید. از دیگر علائم ابتلا به جنون خرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ولخرجی زیاد یا هزینه کردن بیش از توان مالی
  • خرید در واکنش به رویدادهای هیجانی نظیر عصبانیت یا افسردگی
  • خرید برای جبران احساس گناه ناشی از خریدهای قبلی!
  • آسیب رسانی غیرمستقیم به روابط (مثلا آسیب زدن به همسر) از طریق خرید افراطی
  • ناتوانی در کنترل رفتار
  • هیجان زدگی در مواجهه با تبلیغات

علت دچار شدن به جنون خرید

متخصصان یک علت واحد را مسئول دچار شدن به جنون خرید نمی‌دانند بلکه معتدند این موضوع تحت تاثیر عوامل زیستی، محیطی و روانشناختی گوناگون قرار دارد. برای مثال وابستگی جسمانی به احساسات خوش ناشی از خرید که از ترشح دوپامین و اندورفین ناشی می‌شود، افزایش حجم تبلیغات در جامعه مدرن، ناتوانی افراد در کنترل هیجانات و دچار بودن به اختلالات روانشناختی زمینه‌ای نظیر اختلال دو قطبی از جمله عواملی هستند که در بروز این مشکل نقش دارند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بیماری های روانی [/box]

پیامدهای دچار بودن به اعتیاد به خرید

دچار بودن به وسوسه خرید یا همان جنون خرید پیامدهای منفی مختلفی را در کوتاه مدت و بلند مدت برای افراد به همراه می‌آورد. برای مثال اکثر بیماران اندکی پس از فروکش کردن خوشحالی ناشی از خرید دچار احساس گناه، اضطراب یا غم مفرط می‌شوند، به طوری که حتی ممکن است تمایل داشته باشند اجناس خریده شده را به مغازه‌دار برگردانند.

همچنین در بلند مدت نیز دشواری‌های مختلفی برای این افراد پیش می‌آید، برای مثال بروز بدهی‌های مالی، آسیب دیدن روابط، درگیری‌های خانوادگی نظیر مشاجره با همسر یا فرزندان از جمله عواقبی است که در طولانی مدت این افراد را درگیر خود می‌سازد.

درمان جنون خرید | ترک اعتیاد به خرید

برای درمان این مشکل حتما باید به یک روانشناس مراجعه کنید. روانشناسان برای درمان این وضعیت اغلب از رویکردهای شناختی رفتاری کمک می‌گیرند. در رویکرد شناختی رفتاری متخصصین فرض می‌کنند که تمامی رفتارهای نابهنجار و احساسات ناخوشایند تحت تاثیر افکار تحریف شده قرار دارند. در نتیجه درمانگر تلاش می‌کند تا باورهای مرکزی و تحریف شده بیمار را شناسایی کرده و آن‌ها را با گزینه‌های سالم‌تری جایگزین نماید.

همچنین با آموزش مهارت تنظیم هیجانی و مقابله سالم با احساسات منفی به او کمک می‌کند تا از خرید به عنوان مسکن موقتی برای رنج‌های خود استفاده نکند. در صورتی که روانشناس تشخیص دهد در کنار وسوسه خرید مشکلات روانشناختی دیگری نیز وجود دارند که نیازمند درمان دارویی هستند، مراجع را به روانپزشک ارجاع می‌دهند تا در کنار رواندرمانی، دارودرمانی نیز انجام شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا جنون خرید یک اختلال روان پریشی است؟

خیر؛ کلمه جنون در این جا اصطلاحا به کار می‌رود اما در این وضعیت مشخصه‌های اصلی روان پریشی یعنی جدایی از واقعیت و تجربه علائمی نظیر توهم و هذیان وجود ندارد.

منبع: جنون خرید یا اعتیاد به خرید



:: برچسب‌ها: جنون خرید یا اعتیاد به خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 450
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا در مورد روش‌های نوین و علمی در درمان اعتیاد به مواد مخدر اطلاعاتی دارید؟ با وجود اینکه امروزه همه متخصصین اعتیاد را به عنوان یک بیماری عود کننده مغزی می‌شناسند اما بسیاری از افراد آن را تحت عنوان یک “بیماری” در نظر نمی‌گیرند و از همین رو با روش‌های درمانی که برای آن ابداع شده است نیز آشنایی ندارند. همین امر باعث می‌شود که برای ترک اعتیاد خود یا عزیزانشان از روش‌های سنتی و منسوخ شده استفاده کنند که در اکثر موارد به شکست منتهی می‌شوند. این در حالی است که امروزه روش‌های موثری برای ترک اعتیاد وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به درمان‌های دارویی و روانشناختی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : مواد مخدر [/box]

منبع: ترک اعتیاد به مواد مخدر

اهمیت درمان اعتیاد به مواد مخدر از طریق روش‌های علمی

در گذشته اعتیاد تنها به عنوان یک آسیب اجتماعی در نظر گرفته می‌شد و برای ترک دادن تنها روش‌های اجباری و دشوار نظیر قطع ناگهانی مصرف یا بستن فرد به تخت وجود داشت چرا که باور عمومی این بود که با قطع وابستگی جسمانی؛ اعتیاد از بین می‌رود. اما با پیشرفت علم و افزایش تحقیقات در این حوزه مشخص شد که اعتیاد تنها یک وابستگی جسمانی ساده به مواد نیست بلکه نوعی وابستگی روانی نیز هست که می‌تواند مشکلات طولانی مدتی را برای فرد به بار بیاورد.

از همین رو بسیاری از افراد با وجود سم زدایی اغلب وسوسه و ولع شدیدی را نسبت به مواد در خود حس می‌کنند و پس از سپری کردن دوران بسیار سخت پرهیز بازهم دچار لغزش می‌شوند. امروزه روش‌های روان شناختی مختلفی ابداع شده‌اند که به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند علاوه بر وابستگی جسمانی بر وابستگی روانی خود غلبه کنند و در نتیجه بتوانند درمان موفقیت آمیزی را تجربه نمایند. همچنین درمان‌های دارویی جدیدی که برای ترک اعتیاد به کار گرفته می‌شوند کمک می‌کنند تا پس از قطع مواد افراد علائم جسمانی ناخوشایند کمتری را تحمل کنند و از فشارهای بدنی موجود بکاهند. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست اعتیاد [/box]

روش های نوین ترک اعتیاد به مواد مخدر

همان طور که گفته شد امروزه درمان‌های متنوع و گوناگونی برای ترک اعتیاد ابداع شده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. جهت یافتن بهترین روش درمان مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد [/box]

1- دارو درمانی

یکی از موانع بسیار مهم برای ترک اعتیاد علائم ناخوشایندی است که پس از قطع مصرف بروز می‌یابند. این علائم که تحت عنوان سندروم محرومیت از مواد شناخته می‌شوند می‌توانند آنقدر شدید باشند که باعث شوند فرد احساس کند هیچ راهی به جز اعتیاد برایش باقی نمانده و برای فرار از این حالات آزاردهنده مجبور است که دوباره به مواد پناه بیاورد. این مشکل در اعتیاد به مخدرهای افیونی نظیر هروئین، کراک و تریاک بیشتر اتفاق می‌افتد و علائمی نظیر دردهای عضلانی، دل درد، حالت تهوع و استفراغ را شامل می‌شود.

خوشبختانه امروزه متخصصین توانسته‌اند به کمک درمان‌های دارویی نظیر ترک اعتیاد با متادون یا داروهای دیگری نظیر بوپرنورفین این مشکل را از میان بردارند. با این حال توجه داشته باشید که برای استفاده از این روش‌ها حتما باید تحت نظر یک متخصص باشید چراکه به دلیل شباهت این داروها به مواد مخدر؛ مصرف نا به جای آن‌ها یا بی توجهی به دستورات پزشک می‌تواند به اعتیاد جدیدی در شما منجر شود و مشکلات دو چندانی را ایجاد نماید.

2- درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری امروزه به عنوان یکی از موثرترین رویکردهای روان شناختی برای درمان اعتیاد و سایر وضعیت‌های روان پزشکی محسوب می‌شود. در این رویکرد متخصصین سلامت روان تلاش می‌کنند تا عقاید و باورهای غلطی که در گرایش به مواد تاثیر دارند را شناسایی کرده و باورهای سالم و مناسبی را جایگزین آن‌ها نمایند. همچنین آن‌ها با آموزش مهارت‌هایی نظیر جرات مندی به بیماران کمک می‌کنند تا بتوانند الگوهای رفتاری سالمی را در پیش گرفته و از این پس کمتر خود را در معرض موقعیت‌های تحریک کننده اعتیاد قرار دهند.

3- بیزاری درمانی از روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر

در بیزاری درمانی در حقیقت از اصول شرطی سازی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود. به این صورت که درمانگر تلاش می‌کند تا همواره یک محرک ناخوشایند را با مصرف مواد همایند کند. برای مثال مصرف همزمان داروهای تهوع آور با نوشیدن الکل باعث می‌شود که فرد به مرور نسبت به آن بیزار شده و دیگر تمایلی به ادامه دادن مصرف نداشته باشد.

4- گروه درمانی

گروه درمانی یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای ترک اعتیاد است چرا که در این روش افراد با تجربیات مشابه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا با بازگو کردن روش‌های شخصی خود برای غلبه بر مشکلاتی که در مسیر ترک با آن مواجه شده‌اند به یکدیگر کمک کنند. درمانگران در گروه درمانی تلاش می‌کنند تا موضوعات بحث را هدایت کرده و تنش‌ها یا تعارض‌های احتمالی را مدیریت کنند.

5- خانواده درمانی از روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر

امروزه رویکردهای سیستمی در درمان مشکلات روانشناختی از اهمیت بسزایی برخوردارند. در واقع بسیاری از متخصصین بر این باورند که الگوهای رفتاری غلط اغلب در اثر وجود مشکلاتی در کل یک سیستم به وجود می‌آیند. در نتیجه کل اعضای خانواده، نوع واکنش‌ها و تعاملات آن‌ها می‌توانند در پیدایی، تداوم و درمان اعتیاد فرد نقش بسزایی را ایفا کنند. روانشناسان با برگزاری جلسات خانواده درمانی تلاش می‌کنند که کل اعضای خانواده را در فرایند اعتیاد یک فرد درگیر کنند و به این ترتیب به طور عمیق‌تری به عوامل موثر در بروز این مشکل بپردازند. جهت آشنایی با درمان تخصصی هر یک از مواد مخدر زیر بر روی آن کلیک کنید.

ترک هروئین

ترک اعتیاد به تریاک

ترک اعتیاد به مرفین

ترک اعتیاد به متادون

ترک اعتیاد به شیره

ترک ترامادول

ترک اعتیاد به ب2 یا بوپرنورفین

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا ترک اعتیاد به صورت سرپایی ممکن است؟

بله، امروزه در بسیاری از موارد ترک اعتیاد به صورت سرپایی و در منزل صورت می‌گیرد و نیازی به بستری یا قرنطینه وجود ندارد. با این حال همه چیز به شرایط جسمانی و روانی بیمار بستگی دارد. افرادی که مواد را در دوزهای بسیار سنگین مصرف می‌کرده‌اند یا افرادی که خانواده حمایتگری ندارند ممکن است برای ترک نیاز به بستری در مراکز درمانی داشته باشند.

منبع: ترک اعتیاد به مواد مخدر



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به مواد مخدر ,
:: بازدید از این مطلب : 447
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

بازگشت به اعتیاد یکی از بزرگترین معضلات بعد از ترک اعتیاد است. مصرف دوباره مواد مخدر پس حتی در افرادی که با میل خودشان و بدون اجار ترک کرده اند نیز اتفاق می افتد. موضوع مهم این است که باید بدانید که قطع مصرف مواد مخدر به معنای پایان درمان نیست و در واقع حفظ ترک اعتیاد و عدم بازگشت به اعتیاد نیز نیازمند ادامه درمان از بعد روانی دارد. در این مسیر خانواده فرد باید همواره او را برای ماندن در مسیر بهبودی و سلامتی حمایت کنند. در این مقاله به بررسی علت ها بازگشت به اعتیاد می پردازیم.

منبع: بازگشت به اعتیاد

نقش خانواده در بازگشت به اعتیاد

اولین پیامد بازگشت به اعتیاد این است که اطرافیان را نسبت به ترک مواد مخدر توسط فرد معتاد، دلسرد و ناامید می‌کند. ناامیدی پس از بازگشت به اعتیاد می‌تواند نظم خانواده و روند درمان را بهم بریزد.

بسیاری از خانواده‌ها که با مشکل اعتیاد مواجه هستند و یکی از آن‌ها در حال گذراندن روند درمان و ترک اعتیاد است، با بازگشت مجدد فرد به اعتیاد گمان می‌کنند که روند درمان به پایان رسیده است؛ در حالی که بازگشت به اعتیاد نیز بخشی از روند درمان و ترک اعتیاد است. خانواده فرد معتاد باید اطلاعات کافی از مراحل درمان فرد داشته باشند و حتی با بازگشت او به سوی اعتیاد نیز به او کمک کنند تا در مسیر درمان و سلامت باقی بماند.

بنابراین نقش خانواده در کوتاه شدن طول درمان و همینطور بهبود شخص بسیار پررنگ است و باید در تمامی مدت ترک اعتیاد فرد، رفتارهای کنترل شده‌ای داشته باشند و به این صورت از بیمار حمایت کنند. حتی بعد از درمان سم زدایی مواد مخدر نیز، مراقبت خانواده میزان بازگشت به اعتیاد را کاهش می‌دهد. برای اطلاع بیشتر درباره نقش خانواده در ترک اعتیاد کلیک کنید.

اعتیاد بیماری قابل بازگشت | تاثیر مواد مخدر بر روی مغز

به طوری کلی اعتیاد یک بیماری قابل بازگشت است. شاید درک این موضوع که چگونه یک فرد می‌تواند پس از سم زدایی بدن از مواد مخدر، با بازگشت دوباره به سوی اعتیاد، زندگی خود و خانواده‌اش را نابود کند؛ برای کسی که اعتیاد را تجربه نکرده، سخت باشد. اما واقعیت این است که مصرف مواد مخدر و بازگشت اعتیاد دارای تاثیرات بسیاری بر روی ذهن و مغز افراد است و گاها از کنترل آن‌ها خارج می‌باشد.

تاثیر مواد مخدر بر روی سیستم عصبی فرد است و عملکرد مغز را مختل می‌کند. در واقع مغز به دلیل اینکه مواد مخدر به نورون‌های شیمیایی شباهت دارد، فریب می‌خورد و گردش طبیعی آن‌ها در مغز دچار مشکل می‌شود.

به مرور و با افزایش دوره مصرف، برای بدست آوردن احساس نشاط و خوشی، مغز فرمان دریافت مواد مخدر بیشتری را می‌دهد. با مصرف مواد مخدر و افزایش سطح دوپامین و ایجاد لذت بیشتر، حتی اهمیت بقا نیز برای معتاد کم رنگ می‌شود.

درک این موضوع برای انسان‌های سالم مشکل است ولی درواقع مواد جایگزین بسیاری از موارد از جمله غریزه بقا می‌شود. حتی اعتیاد بر تمامی جنبه‌های رفتاری شخص تاثیر خود را می‌گذارد و قوه قضاوت، یادگیری، توجه و تمرکز و حافظه او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به همین دلیل افراد معتاد توانایی درک و شناسایی مشکلات و همینطور ارائه راهکاری برای حل آن را ندارند.

تمامی این دلایل سبب می‌شود، کسی که سابقه اعتیاد دارد و یا در حال مصرف مواد مخدر است، ترسی از نابودی به دلیل مصرف مواد نداشته باشد و حتی در طول و یا پس از درمان نیز به مصرف دوباره آن فکر کند.

مراحل بازگشت اعتیاد

اعتیاد بیماری غیر قابل درمانی نیست اما ممکن است برخی از افراد به دلایل مختلفی پس از درمان جسمانی، دوباره به استفاده از مواد مخدر روی بیاورند.

همانطور که اشاره کردیم بازگشت به اعتیاد می‌تواند باعث ناامیدی اطرافیان شود و فردی که دوباره به اعتیاد بازگشته را سرزنش کنند. موضوعی که تمامی کسانی که با بیمار معتاد و در حال درمان در ارتباط هستند، باید به آن توجه کنند این است که اعتیاد قابل درمان اما در عین حال قابل بازگشت می‌باشد.

مطابق آماری که در اختیار داریم 40 تا 60 درصد معتادان پس از درمان شدن، مجدد رو به مصرف دوباره مواد می‌آورند. بازگشت به اعتیاد در سه مرحله عاطفی، روانی و فیزیکی انجام می‌شود که اطلاع از آن‌ها می‌تواند از لغزش های احتمالی جلوگیری کند. برای اطلاع از مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

مرحله اول : بازگشت عاطفی

مرحله اول از بازگشت به اعتیاد، بازگشت عاطفی است. قبل از کامل شدن طول درمان و پیش از شروع دوره نقاهت بیمار دارای برخی علائم به شرح زیر است:

  • احساس اضطراب
  • خشم و عصبانیت
  • بی‌ قراری
  • کاهش اشتها
  • کم شدن خواب
  •  و …

تمامی این علائم ترک اعتیاد در کنار هم، سبب می‌شود که فرد کنترل هیجانات منفی خود را از دست بدهد و در نهایت دوباره به سمت مصرف مواد مخدر بازگردد.

کسانی که با بیمار در حال ترک اعتیاد مواجه هستند، می‌توانند با افزایش میزان آگاهی خود در مورد نشانه‌های عود عاطفی بازگشت به اعتیاد، از ورود بیمار به این مرحله جلوگیری کنند. در این مرحله روانشناس نیز می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی روند درمان بیمار داشته باشد، چراکه با شناسایی علت گرایش به مواد مخدر و برطرف کردن آن توسط درمانگر، می‌توان برای همیشه مشکل اعتیاد را در فرد از بین برد.

مرحله دوم : بازگشت روانی

مرحله دوم بازگشت به اعتیاد، بازگشت روانی است. در این مرحله بیمار بر سر دوراهی بزرگی قرار می‌گیرد. افکاری که در ذهن او است بسیار بهم ریخته و نامنظم هستند؛ بخشی از آن‌ها او را به استفاده دوباره از مواد مخدر ترغیب می‌کنند و بخشی دیگر نیز از او می‌خواهند تا در مسیر درمان و سلامتی بماند.

بهتر است کسی که در مرحله دوم بازگشت به اعتیاد قرار دارد، از قرار گرفتن در کنار عوامل محرک همچون دوستان و کسانی که به فرد مواد می‌رساندند، پرهیز کند. عوامل محرک می‌تواند وسوسه استفاده دوباره از مواد مخدر را تشدید کند.

مرحله سوم : عود فیزیکی

مرحله سوم بازگشت به اعتیاد، عود فیزیکی است. در صورتی که پس از عود روانی مداخله‌ای توسط اطرافیان انجام نشود، فرد در نهایت به دلیل وسوسه‌های استفاده مجدد از مواد مخدر دوباره به اعتیاد باز می‌گردد.

حتی کسی که در روند درمان یک بار وسوسه شده و شروع به مصرف مواد مخدر کند، تمام طول درمان را با شکست مواجه می‌کند. در این حالت حتی احتمال دارد بیمار معتاد با دوز مصرفی بالاتری نسبت به گذشته به اعتیاد بازگردد (این همان زمانی است که احتمال اوردوز وجود دارد).

مراقبت های بعد از ترک جهت جلوگیری از بازگشت به اعتیاد

اعتیاد باعث می‌شود زندگی بیمار و خانواده‌اش تحت تاثیر قرار گیرد. حتی کسانی که اعتیاد خود را کنار می‌گذارند، باید مهارت‌های جلوگیری از بازگشت اعتیاد را بیاموزند، چراکه ترک اعتیاد شامل دوره سم زدایی جسمی و مراقبت‌های بعد از آن است. برای آشنایی با بهترین برنامه‌ها ترک اعتیاد کلیک کنید.

در ادامه این مطلب به مراقبت‌هایی که باعث جلوگیری از بازگشت اعتیاد می‌شود، اشاره کرده‌ایم:

  • خواب کافی
  • رژیم غذایی متعادل با شکر تصفیه شده کم، سرشار از پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده
  • ورزش منظم
  • کنترل استرس با ورزش هایی همچون یوگا
  • اجتناب از مصرف کافئین
  • شرکت در جلسات درمان و مشاوره
  • مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • انجام ارزیابی پزشکی و روانی کامل
  • دوری از عوامل محرک شامل افراد، مکان و …
  • گذراندن وقت با افراد سالم و مثبت
  • پر کردن اوقات فراغت و زمان های خود با کارهای مفید
  •  و …

کلام آخر

اعتیاد یک بیماری جسمی و روانی است و با توجه به روش‌های درمانی که در حال حاضر وجود دارد، قابل درمان می‌باشد؛ اما کسی که اعتیاد دارد نیز خودش باید توانایی مدیریت مسیر درمان را داشته باشد.

زمانی که خود فرد معتاد به دنبال راهی برای ترک اعتیاد است، آنچه که اهمیت دارد این است که دیگر افراد خانواده شامل همسر، فرزندان و حتی دوستان و آشنایان، او را از تمامی جنبه‌ها حمایت کنند. حمایت عزیزان باعث می‌شود بیمار انگیزه بیشتری برای ترک اعتیاد داشته باشد.

حتی طول درمان نیز دارای مراحلی است که ممکن است فرد را وادار به استفاده دوباره از مواد مخدر کند. واکنش دیگران تا حد زیادی می‌تواند تعیین کننده مسیر بیمار باشد.

توصیه می‌شود که در تمامی طول درمان سعی کنید با مشاور در ارتباط باشید. حتی اگر به عنوان یک فرد سالم در ارتباط با یک فرد معتاد هستید، می‌توانید برای افزایش آگاهی خود پیرامون نحوه رفتار با معتاد و کمک به او برای درمان، با درمانگر صحبت کنید. گاهی علت بازگشت به اعتیاد عواملی مثل استرس و یا افسردگی است که در این زمینه یک متخصص و روانشناس می‌تواند آن‌ها را شناسایی و برطرف کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: بازگشت به اعتیاد



:: برچسب‌ها: بازگشت به اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ترک اعتیاد به مواد توهم زا را می‌توان یکی از سخت‌ترین انواع ترک اعتیاد دانست چراکه این مواد تأثیر بسیاری بر فرایندهای مغزی و ادراک فرد می‌گذارند. به همین خاطر استفاده از جلسات مشاوره و بازپروری در فرایند ترک اعتیاد به مواد توهم زا ضروری به نظر می‌رسد. مواد توهم زا شامل انواع مختلفی از جمله ال اس دی، کتامین و قرص اکس می‌باشد. اعتیاد به این مواد باعث آسیب دیدن موقعیت اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد شده و حتی ارتباطات خانوادگی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر تلاش برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا اهمیت بسیاری دارد. در این مطلب راجع به انواع مواد توهم زا و چگونگی عملکرد آن‌ها صحبت خواهیم کرد و سپس روش‌ها و مراحل مختلفی که برای ترک اعتیاد به این گروه از مواد مخدر وجود دارد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : بهترین روش ترک اعتیاد [/box]

منبع: ترک اعتیاد به مواد توهم زا

مواد توهم زا و انواع آن

مواد توهم زا به گروهی از مواد مخدر گفته می‌شود که اگرچه وابستگی جسمی به همراه ندارند ولی باعث تغییر در شرایط ذهنی و ادراکات فرد شده و احتمال بروز توهم را افزایش می‌دهند. از معروف‌ترین انواع این دسته از مواد مخدر می‌توانیم به قرص اکس اشاره کنیم.

در ارتباط با دلایل استفاده از این مواد باید به این نکته اشاره کنیم که مواد توهم زا برخلاف سایر مواد اعتیادآور احساس لذت و سرخوشی را به همراه ندارند و تنها دلیل تمایل فرد به مصرف آن‌ها تأثیر قوی و خارق‌العاده‌ای است که در ذهن فرد ایجاد می‌کنند. برای مثال در ارتباط با مصرف ال‌اس‌دی گفته می‌شود که این ماده باعث هم‌آمیزی حواس می‌شود به این معنا که فرد ممکن است آنچه را می‌شنود ببیند و یا بالعکس. این مواد باعث افزایش وضوح رنگ‌ها و هوشیاری فرد می‌شوند و همان‌طور که گفته شد تجربه این شرایط انگیزه‌ای برای فرد خواهد بود که مجدداً از این مواد استفاده کند. ازجمله انواع مواد توهم زا می‌توان به ال‌اس‌دی، قرص اکس، فن سیکلیدین و کتامین اشاره کرد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور [/box]

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از معتادین به مواد توهم زا نوجوانان و جوانان هستند و این به آن معناست که خانواده‌ها می‌بایست توجه ویژه‌ای نسبت به ابتلای فرزندانشان به اعتیاد به این مواد داشته باشند. شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین راه‌های پیشگیری از بروز اعتیاد در فرزندانتان را شناسایی کرده و همچنین اطلاعات خود را راجع به انواع مواد توهم زا و نشانه‌های مصرف هریک از آن‌ها افزایش دهید. برای آشنایی با انواع مواد توهم زا کلیک کنید.

آیا گل و حشیش جزء توهم زاها هستند؟

باید گفت خیر، این دو ماده در دسته کانابیس ها قرار میگیرند، اما به دلیل آثار مشابهی که با توهم زاها ایجاد می‌کنند، روش های درمانی آن ها نیز تشابه زیادی دارد. برای آشنایی با روش ترک ماری جوانا و ترک حشیش کلیک کنید.

ترک اعتیاد به مواد توهم زا

یکی از نخستین سؤالاتی که در ارتباط با ترک اعتیاد به مواد توهم زا باید به آن پاسخ دهیم این است که اگر این مواد وابستگی جسمی ایجاد نمی‌کنند پس منظور از اعتیاد و ترک آن چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که برخلاف تصور عموم اعتیاد به مواد مخدر صرفاً جنبه جسمانی ندارد و وابستگی‌های روانی شاید به‌مراتب خطرناک‌تر و مشکل آفرین‌تر باشند. وابستگی روانی به این معناست که فرد در ذهن خود میل شدیدی به مصرف مجدد ماده مخدر احساس می‌کند و وجود این وسوسه عاملی برای شروع مصرف مجدد حتی پس از مراحل سم‌زدایی و پاک شدن بدن فرد خواهد بود. به همین خاطر است که معمولاً توصیه می‌شود در کنار درمان‌های فیزیولوژیکی برای ترک اعتیاد به جلسات رواندرمانی و بازپروری نیز می‌بایست توجه شود.

علاوه بر اهمیت رواندرمانی در کاهش وسوسه و تمایل فرد برای ترک اعتیاد، مواد توهم زا معمولاً باعث بروز آسیب‌ها و مشکلاتی در عملکرد طبیعی مغز شده و آسیب‌های روحی و روانی را به همراه دارند که بررسی بروز آن‌ها و راه‌های بهبود یا جلوگیری از بروز آن‌ها بر عهده روانشناسان خواهد بود. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

روانشناسان برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا چه کاری انجام می‌دهند

پس‌ از آنکه با معنای ترک اعتیاد در ارتباط با مواد توهم زا آشنا شدید نوبت پاسخگویی به این سؤال است که اقدامات بازپروری یا روان‌شناختی در ارتباط با ترک اعتیاد به توهم‌زاها چیست یا به عبارتی روانشناسان در این زمینه چه کارهایی انجام می‌دهند. ازجمله اقداماتی که روانشناسان برای ترک اعتیاد به این قبیل مواد مخدر انجام می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برگزاری جلسات انگیزشی برای ایجاد انگیزه نسبت به ترک اعتیاد و کمک به فرد برای نگه‌داشتن این انگیزه در تمامی مراحل درمانی
  • بررسی آسیب‌های موجود در کارکرد مغز فرد یا بیماری‌های روحی که به دلیل مصرف مواد توهم زا ایجاد می‌شود و تلاش برای بهبود آن‌ها یا جلوگیری از پیشرفت
  • کمک به فرد برای شناسایی عواملی که باعث بروز وسوسه مصرف مجدد در وی می‌شوند و تلاش برای کنترل وسوسه در این شرایط
  • علت‌یابی دلایل اعتیاد فرد و کمک به وی برای از بین بردن ریشه‌های اعتیاد
  • استفاده از جلسات خانواده‌درمانی و کمک به بهبود روابط فرد با اعضای خانواده و همچنین آموزش نکاتی که اعضای خانواده باید آن‌ها را رعایت کنند.
  • برگزاری جلسات گروه‌درمانی و کمک به فرد برای برقراری ارتباط با سایر افرادی که شرایط و اهدافی مشترک با فرد دارند.

بی‌توجهی به ترک اعتیاد به مواد توهم زا

با توجه به اینکه استفاده از مواد توهم زا آسیب یا وابستگی جسمی را به همراه ندارد بی‌توجهی به ترک اعتیاد و ادامه استفاده از این مواد چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

استفاده از مواد توهم زا در درجه اول باعث قطع ارتباط فرد با محیط می‌شود و از این طریق احتمال بروز آسیب‌های جسمی یا حتی مرگ را برای مصرف‌کننده به دنبال داشته باشد. برای مثال بارها دیده شده که فرد خود را از ارتفاعی به پایین می‌اندازد و یا از ماشین در حال حرکت پیاده می‌شود و مشکلات جسمی بسیاری برای وی پیش خواهد آمد. توجه داشته باشید که در اکثر این موارد فرد به‌قصد آسیب زدن به خود یا خودکشی این رفتار را انجام نمی‌دهد بلکه آن‌ها تحت تأثیر مواد توهم زا ممکن است حرکت ماشین و یا میزان ارتفاع نقطه‌ای که در آن قرار دارند را به‌درستی درک نکنند. همان‌طور که گفته شد توهم می‌تواند به‌صورت عدم ادراک واقعیت‌های موجود در محیط نیز بروز پیدا کند.

علاوه بر خطرات جسمانی که به دنبال مصرف مواد توهم زا ممکن است برای فرد پیش بیاید استفاده از این مواد معمولاً عوارض ناخوشایندی را در عملکرد طبیعی مغز فرد به دنبال خواهد داشت که می‌تواند برای مدتی طولانی یا حتی به‌صورت دائم باقی مانده و مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد. در کنار تمامی این مسائل اعتیاد باعث آسیب دیدن موقعیت اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد شده و حتی ارتباطات خانوادگی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر تلاش برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا اهمیت بسیاری دارد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. آیا اعتیاد به مواد توهم زا نشانه جسمی دارد؟

استفاده از این مواد وابستگی جسمی به همراه ندارد و به همین خاطر به دنبال عدم استفاده نیز نشانه‌های جسمانی بروز پیدا نمی‌کنند. مواد توهم زا صرفاً یک وابستگی و کشش برای مصرف مجدد در ذهن فرد ایجاد می‌کنند.

2. برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا باید چه کرد؟

با توجه به اینکه اعتیاد به این مواد صرفاً جنبه روانی دارد برای ترک اعتیاد نیز بهتر است از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: ترک اعتیاد به مواد توهم زا



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به مواد توهم زا ,
:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

اعتیاد به قمار چیست ؟ شاید قمار و شرط بندی‌های مختلف در نگاه اول مسئله ای ساده به نظر برسد ولی کم کم با شروع این اعتیاد تبدیل به تفریح فرد می شود. تا جایی که کل زندگی خود را شاید بر باد دهد. تحقیقات نشان می دهد اعتیاد به قمار پیامد های جبران ناپذیری بر زندگی فرد در زمینه های مالی، روانی، روابط خانوادگی فرد دارد تا جایی که در حالت شدید اعتیاد به قمار ممکن است فرد بر روی همسر یا فرزندانش قمار کند. با آگاهی کامل از اعتیاد به قمار و روش‌های درمان آن، می‌توانید گامی موثر در جهت ترک و رهایی بردارید. 

منبع: اعتیاد به قمار

اعتیاد به قمار

به طور کلی در هر نوع اعتیاد سیستم پاداش دهی مغز دچار اختلال می‌شود. مغز با ترشح ماده دوپامین به برخی فعالیت‌ها پاسخی مثبت و لذت بخش می‌دهد، مثلا بعد از خوردن شیرینیجات مغز دوپامین ترشح می‌کند و احساس لذت به وجود می‌آید. در اعتیاد نیز همینگونه است چون فرد اولین بار با مصرف الکل، کشیدن مواد یا قماربازی، احساس لذت کرده و دوباره این رفتارها را تکرار می‌کند تا جایی که درگیر اعتیاد شود. بعد از مدتی بدون انجام آن عمل احساس بی قراری کرده و بارها تصمیم به ترک آن می‌گیرد اما موفق نمی‌شود. باقی فعالیت‌های روزانه برایش کسل کننده به نظر می‌آیند و…

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که الگوی فعالیت مغزی در معتادان به قمار همانند افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر و الکل است. بر اساس این پژوهش‌ها، افراد معتاد به قمار و مواد مخدر نمی‌توانند میزان دوپامین مغز خود را تنظیم نمایند، در نتیجه به مواد مخدر و یا فعالیت‌هایی همچون قمار نیاز دارد تا این کمبود را جبران کرده و موجب احساس لذت در مغز آنان شود.

بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد  

علائم اعتیاد به قمار

فرد برای بازی کردن بیشتر و جبران ضررهای قبلی به پول بیشتری احتیاج پیدا میکند، بنا براین شروع به قرض گرفتن ، فروختن اشیای قیمتی مثل طلا و حتی در مواردی دزدی میکند.

_فرد هربار بعد از باخت تصمیم به ترک قمار می‌گیرد اما به تصمیمش عمل نمی‌کند و دچار ترک ناموفق می‌شود.

_فرد مدام به خانواده‌اش دروغ می‌گوید و پنهان کاری می‌کند.

_زمانی که بازی نمی‌کند یا می‌بازد بی قرار و بدخلق است تا جایی که دست به فحاشی و پرخاشگری می‌زند. 

_فکر فرد مدام درگیر قمار است و هر بار برای جبران ضررهای قبلی قمار می‌کند و در نتیجه درون این چرخه معیوب گیر می‌افتد.

_موقعیت‌های مالی و روابط عاطفی فرد با بحران‌های بسیار جدی مواجه می‌شود.

 

خطرات اعتیاد به قمار

همان طور که ابتدای بحث گفته شد، اعتیاد به قمار ممکن است تا جایی پیش برود که فرد سر اعضای خانواده خودش نیز قمار کند. علاوه بر این، قمار و باخت‌های متعدد باعث شکست‌های بزرگ مالی می‌شود؛ خانه، ماشین و سرمایه فرد سر قمار به فنا خواهد رفت. 

سلامت روحی فرد به هم خورده و دچار افسردگی، اضطراب و مشکلات عصبی می‌شود. در نتیجه از پس شغل و دیگر مسئولیت‌های خود بر نمی‌آید. روابط فرد به هم می‌خورد تا جایی که دیگران از او ناامید شده و حتی ممکن است شریک عاطفی‌اش تصمیم به جدایی و طلاق بگیرد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد رفتاری | نشانه ها و علل رفتار اعتیادگونه [/box]

کمک به فرد معتاد به قمار

فرد معتاد به سختی می‌تواند به خودش کمک کند پس بهتر است شما حامی او باشید. قبل از این که تصمیم قطعی به جدایی بگیرید؛ بهتر است قدم‌هایی برای کمک به این فرد که عزیز شماست بردارید.

در قدم اول باید حامی او باشید پای درد و دل هایش بنشینید و کاری کنید که به شما اطمینان کند. در قدم بعدی باید عوامل روی آوردن وی به قمار را شناسایی کنید. در این مرحله ضروری است که از یک روانشناس کمک بگیرید تا با ریشه‌یابی و حل آن، به درمان اعتیاد به قمار کمک کند. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

دلایل اعتیاد به قمار

_روی آوردن به قمار به خاطر هیجان و فرار از احساس کسلی

_برای رسیدن سریع به پول و سرمایه

_ برای پذیرفته شدن در یک گروه اجتماعی خاص مثل جمع دوستان

_ فکر نکردن به مشکلات، پرت کردن حواس و بی حسی

_ فرار از افسردگی و به دست آوردن لذت

_برای ناکامی در ترک عادت قماربازی

 

درمان اعتیاد به قمار

روش‌های درمانی متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا از اعتیاد به قمار برای همیشه رهایی یابید. درمان شناختی یا رفتار درمانی شایع ترین و اثر بخش ترین درمان برای ترک اعتیاد است. گاهی نیز اگر مشکل اعتیاد فرد ریشه در کودکی و خانواده داشته باشد، روانکاوی اثر بخش است.
اگر فرد به این درمان‌ها جواب نداد، روانپزشک یک دوره دارو درمانی را تجویز می‌کند که می‌تواند کمک دهنده باشد. گاهی نیز اگر مشکل خیلی حاد نباشد روانشناس با پیشنهاد جایگزینی یک سرگرمی بهتر که هم به فرد لذت بدهد هم مفید و سودمند باشد، او را از شر غول اعتیاد به قمار نجات می‌دهد. اگر مراجعه حضوری به روانشناس برای شما سخت است و امکان آن وجود ندارد، بهترین راه مشاوره آنلاین و تلفنی می‌باشد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

1. آیا بدون کمک روانشناس می‌توان برای ترک اقدام کرد؟

مشاوران و روانشناسان در زمینه اعتیاد اطلاعات زیاد و درست تری نسبت به یک فرد غیر متخصص دارند که احتمال ترک همیشگی را بالا می‌برد. از طرف دیگر ترک‌های مداوم ناموفق باعث می‌شود که اعتیاد ریشه دارتر شده و فرد احساس ناکامی و شکست کند.

2. ارتباط اعتیاد به قمار و افسردگی چیست؟

افسردگی ممکن است فرد را به قمار بکشاند تا فرد علاوه بر فراموشی درگیری‌های ذهنی‌اش، لذت را نیز تجربه کند. بنابراین اگر ریشه اعتیاد به قمار افسردگی باشد می‌توان با درمان افسردگی اعتیاد را نیز حل کرد.

3. آیا باید از فردی که اعتیاد به قمار دارد جدا شوم؟

جدایی و طلاق از فرد معتاد به قمار به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین منظور توصیه می‌شود که قبل از هر اقدامی با یک روانشناس مشورت نمایید. 

منبع: اعتیاد به قمار



:: برچسب‌ها: اعتیاد به قمار ,
:: بازدید از این مطلب : 479
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا با روش های تست اعتیاد به کراک آشنا هستید؟ اعتیاد به کراک از جمله مسائلی است که خیلی از خانواده ها را نگران می کند. کراک ماده مخدری با قدرت اعتیادآوری شدید است که تنها چند بار استفاده از آن سبب این احساس وابستگی شدید در فرد می شود. بار ها شاهد خانواده هایی بودیم که نسبت به اعتیاد یکی از نزدیکشان به کراک نگران بودند در چنین مواقعی انجام تست اعتیاد به کراک و اشنایی با علائم آن از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت این موضوع ما نیز در این مطلب راجع به اعتیاد به کراک و روش‌های رایج برای تست اعتیاد به این ماده خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

منبع: تست اعتیاد به کراک

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به مواد محرک با موثرترین راهکارهای درمان [/box]

کراک و نشانه‌های اعتیاد به آن

کراک نام ماده محرک مخدری است که از کوکائین به دست می‌آید و به همین خاطر خاصیت تحریک‌کنندگی بالایی دارد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که توانایی اعتیادآوری کراک به‌مراتب بالاتر از کوکائین است و تنها چند بار استفاده از آن باعث اعتیاد خواهد شد. علاوه بر ماده مخدر کراک که از کوکائین به دست می‌آید، نوع دیگری از کراک نیز در ایران رواج دارد که از ماده مخدر هروئین تهیه می‌شود و به همین خاطر بیش از آنکه خاصیت تحریک‌کنندگی داشته باشد باعث ایجاد آرامش و احساس رخوت در فرد می‌شود. متخصصین معتقدند که کراک تهیه‌شده از هروئین نیز خاصیت اعتیادآوری بسیار بالایی دارد و در کنار آن عوارض منفی بسیاری را نیز به همراه خواهد داشت.

نشانه‌های اعتیاد به کراک، درصورتی‌که این ماده از هروئین به‌دست‌آمده باشد مانند نشانه‌های مصرف هروئین است و فرد معمولاً پس از مصرف احساس آرامش و رخوت می‌کند. خواب‌آلودگی، گوشه‌گیری و عدم تمایل به حضور در جمع و یا بی‌قراری به هنگام عدم مصرف ازجمله نشانه‌های اعتیاد به این ماده هستند. اما درصورتی‌که ماده مخدر کراک از کوکائین به‌دست‌آمده باشد احتمالاً به دنبال مصرف آن شما نشانه‌هایی همچون احساس شادمانی و افزایش انرژی، پرحرفی و یا عدم نیاز به خواب را در فرد مشاهده خواهید کرد.

روش‌های تست اعتیاد به کراک

اگرچه نشانه‌های گفته‌شده در بالا می‌تواند هشداری به منظور مصرف مواد مخدر برای اطرافیان فرد باشد اما بااین‌حال همواره این موضوع را به خاطر داشته باشید که تشخیص قطعی اعتیاد از راه انجام تست اعتیاد و بر اساس نظر متخصصین صورت می‌گیرد. درنتیجه به‌جای برچسب زدن به فرد و بدرفتاری با وی سعی کنید با کمک گرفتن از مشاورین حوزه اعتیاد در این زمینه اقدام نمایید. برای انجام تست اعتیاد به کراک روش‌های بسیاری وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به تست ادرار، خون، بزاق و مو اشاره کرد.

متداول‌ترین روش برای تست اعتیاد به کراک، آزمایش ادرار است در این شیوه بقایای ماده کراک و یا موادی که پس از تجزیه کراک در بدن ترشح می‌شود در ادرار فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. دو روش تست نواری و کروماتوگرافی برای سنجش نمونه ادرار فرد وجود دارد که روش کروماتوگرافی دقت بالاتری داشته و حتی مقادیر بسیار کم از این ماده مخدر در بدن را نیز تشخیص خواهد داد.

استفاده از نمونه خون یکی دیگر از روش‌های بررسی استفاده از کراک است. در این روش ترکیبات شیمیایی موجود در خون فرد موردبررسی قرار گرفته و درصورتی‌که از این ماده مخدر استفاده شده باشد قابل‌تشخیص خواهد بود. بااین‌حال یکی از ایراداتی که در آزمایش خون و ادرار برای تشخیص اعتیاد به کراک وجود دارد، محدودیت زمان است. این دو روش ارزیابی معمولاً می‌توانند استفاده از کراک را برای مدت کوتاهی قبل از انجام آزمایش مشخص کنند و به همین خاطر ایجاد فاصله عمدی میان مصرف و انجام تست اعتیاد باعث نتیجه منفی کاذب خواهد شد. دقیق‌ترین روش برای تشخیص اعتیاد به کراک بررسی مو است که متأسفانه به دلیل هزینه بالا معمولاً مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. بااین‌حال استفاده از نمونه موی فرد می‌تواند مصرف ماده مخدر ظرف چند ماه اخیر را به‌خوبی مشخص نماید.

جواب منفی کاذب در تست اعتیاد به کراک

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از معتادین به مواد مخدر، اعتیاد خود را انکار می‌کنند و به همین خاطر ممکن است حتی راه‌هایی را برای منفی کردن عمدی تست اعتیاد به کراک امتحان کنند. ازجمله این راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ایجاد فاصله زمانی

همان‌طور که اشاره شد تست خون و ادرار برای سنجش اعتیاد به کراک دچار محدودیت زمانی هستند و به همین خاطر ایجاد یک وقفه چندروزه بین زمان مصرف و انجام تست می‌تواند باعث جواب منفی کاذب در نمونه تست فرد شود.

2. استفاده از داروهای سم‌زدایی

استفاده از برخی داروها مثل ب 2 یا بوپرنورفین به دلیل خاصیت سم‌زدایی قوی این دارو باعث خواهد شد تا علی‌رغم اعتیاد به کراک، نتیجه تست فرد منفی باشد.

3. دست‌کاری نمونه آزمایش

رقیق کردن نمونه آزمایش با آب و یا ریختن موادی مانند اشک یا ناخن در نمونه باعث تغییر PH آن شده و احتمالاً باعث خواهد شد که اعتیاد فرد در هنگام بررسی نمونه قابل‌تشخیص نباشد.

علی‌رغم تمامی روش‌هایی که برای دست‌کاری نتیجه آزمایش وجود دارد درصورتی‌که دست‌اندرکاران انجام آزمایش به فردی مشکوک باشند، می‌توانند با انجام تست‌های تکمیلی مانند TLC احتمال اعتیاد فرد را یک‌بار دیگر و با دقت بیشتر بررسی کنند. تست TLC یکی از دقیق‌ترین تست‌های بررسی اعتیاد است و می‌توان گفت امکان تقلب در نتیجه آن تقریباً وجود ندارد.

تست اعتیاد به کراک | با نتیجه مثبت چه کنیم؟

اکنون که در ارتباط با روش‌های تست اعتیاد به کراک صحبت کردیم، بهتر است به این سؤال نیز پاسخ دهیم که در صورت مثبت شدن تست اعتیاد چه باید کرد؟ احتمالاً رویارویی با این موضوع که یکی از عزیزانتان دچار اعتیاد به این ماده مخدر شده باعث بروز احساسات منفی بسیاری در شما خواهد شد. بااین‌حال به این نکته توجه داشته باشید که نحوه برخورد شما با فردی که دچار اعتیاد شده تأثیر بسیاری در تصمیم‌گیری وی برای درمان و یا ادامه اعتیاد خواهد داشت. برای آشنایی با انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

روانشناسان معتقدند وجود حمایت اجتماعی از جانب اطرافیان ازجمله دلایلی است که باعث خواهد شد فرد با موفقیت بیشتری مراحل ترک اعتیاد را پشت سر بگذارد. درنتیجه شاید بهتر باشد مشکل خود را با یک روانشناس درمیان بگذارید و در ارتباط با روش‌هایی که برای برخورد با فرد معتاد و ترغیب وی برای ترک اعتیاد وجود دارد از وی سؤال نمایید. علاوه بر این شما باید اقداماتی را انجام دهید که سایر اعضای خانواده ازجمله کودکان در این شرایط آسیب کمتری ببینند. برای این منظور توصیه می‌کنیم حتما مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  [/box]

 

اقدامات روانشناسی برای ترک اعتیاد به کراک

یکی از اشتباهات رایج در درمان ترک اعتیاد این است که فرد و خانواده وی به دنبال انجام درمان‌های فیزیولوژیک یا صرف سم‌زدایی در ترک اعتیاد هستند و از بین رفتن وابستگی جسمانی به ماده مخدر را برابر با کامل شدن درمان می‌دانند. بااین‌حال باید توجه داشته باشید که ایجاد انگیزه برای شروع فرایند درمان و ادامه آن یکی از اقدامات اساسی است که باید توسط روانشناسان صورت بگیرد. علاوه بر این سایر اقدامات روانشناسان در درمان ترک اعتیاد عبارتند از:

  • آموزش مقاومت در برابر میل به مصرف مجدد مواد مخدر و شناسایی محرک‌هایی که باعث افزایش این میل می‌شوند.
  • بررسی آسیب‌های روانی که به دنبال اعتیاد برای فرد ایجاد شده و کمک به وی برای درمان آن‌ها
  • کمک به فرد برای ریشه‌یابی علل بروز اعتیاد و برطرف کردن آن‌ها
  • استفاده از جلسات گروه‌درمانی و آشنایی با افرادی که مانند فرد مراحل ترک اعتیاد را می‌گذرانند و هدفی مشترک با وی دارند.
  • ایجاد جلسات خانواده‌درمانی و کمک به فرد برای رفع مشکلات ارتباطی که به دنبال اعتیاد فرد بین او و اعضای خانواده پیش آمده است. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به کراک [/box]

 

سؤالات متداول

1. چه روش‌هایی برای تست اعتیاد به کراک وجود دارد؟

استفاده از نمونه ادرار، خون، بزاق و یا مو برای بررسی اعتیاد به کراک استفاده می‌شوند.

2. دقیق‌ترین تست برای سنجش اعتیاد به کراک کدام است؟

بررسی نمونه مو می‌تواند مصرف کراک را حتی تا چند ماه پیش از انجام آزمایش مشخص نماید اما با توجه به هزینه بالای این تست معمولاً از نمونه ادرار استفاده می‌شود.

3. آیا امکان منفی کردن عمدی آزمایش اعتیاد به کراک وجود دارد؟

بله، راه‌هایی ازجمله دست‌کاری نمونه و یا استفاده از برخی داروها وجود دارد اما در صورت شک مراکز انجام آزمایش می‌توان از تست‌های تکمیلی استفاده کرد که امکان تقلب در آن‌ها بسیار ضعیف است.

منبع: تست اعتیاد به کراک



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به کراک ,
:: بازدید از این مطلب : 414
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

درمان اعتیاد رفتاری امری است که کمتر جدی گرفته می شود. اعتیاد های رفتاری اکثرا در افراد به عنوان یک رفتار عادی تلقی می شود. از جمله این اعتیاد ها می توان به اعتیاد به کار یا ورزش، قمار، اینترنت و… اشاره داشت. اکثرا این اعتیاد های رفتاری نه تنها جدی نمی گیرند؛ آن را یک رفتار مثبت و مفید تلقی می کنند. با این حال این رفتارها می توانند آسیب های و مشکلات زیادی برای فرد به همراه داشته باشد. به همین دلیل بهتر است با مطالعه و یا کمک گرفتن از متخصصین روانشناسی اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و همین‌طور برای درمان اعتیاد رفتاری در خود یا هریک از نزدیکان که با این مشکل درگیر است، اقدام نمایید.

منبع: درمان اعتیاد رفتاری

اعتیاد رفتاری و نشانه‌های آن

اعتیاد رفتاری به معنای میل و وسوسه‌ای ذهنی برای انجام رفتاری خاص است. این میل باعث حالتی اجبارگونه در فرد می‌شود و او توانایی مقاومت در برابر این خواسته را از دست خواهد داد. این اختلال معمولاً با نام اختلال کنترل تکانه نیز شناخته می‌شود و به این خاطر به آن نام اعتیاد رفتاری داده شده که درست مشابه اعتیاد به مواد مخدر، فرد در درون خود میل زائدالوصفی را به انجام این رفتار احساس کرده و توانایی مقابله با آن را نیز ندارد. همچنین درصورتی‌که از انجام رفتار موردنظر در فرد جلوگیری شود نشانه‌هایی مانند احساس تحریک‌پذیری و پرخاشگری و یا سردرگمی و اضطراب بروز پیدا خواهند کرد. اعتیاد رفتاری می‌تواند انواع مختلفی از رفتارها را شامل شود که ازجمله آن‌ها می‌توان اعتیاد به قمار، روابط جنسی، بازی‌های رایانه‌ای، خوردن و یا حتی اعتیاد به کار یا ورزش را نام برد.

از مهم‌ترین نشانه‌های اعتیاد رفتاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ فرد زمان زیادی از روز را صرف انجام رفتاری خاص، فکر کردن یا برنامه‌ریزی برای آن و یا رها شدن از آثار منفی انجام آن کرده و به همین خاطر میزان بهره‌وری وی در سایر زمینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

_فرد برای اینکه احساس معمول بودن داشته باشد یا به‌عنوان راهی برای کنار آمدن با هیجانات و مسائل مختلف به این رفتار وابسته است.

_علی‌رغم مشکلات جسمی، روحی یا حتی آسیب‌های اجتماعی پیش‌آمده به خاطر این رفتار، آن را ادامه خواهد داد.

_فرد علی‌رغم تمایلی که به ترک این رفتار دارد توانایی متوقف کردن آن را نخواهد داشت.

_تلاش برای عادی نشان دادن وضعیت و انکار مشکلاتی که پیش‌آمده است.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست [/box]

چرا باید به درمان اعتیاد رفتاری توجه کرد؟

اعتیاد رفتاری درست مانند هرگونه اختلال روانی دیگر مشکلاتی را در توانایی فرد برای کار و فعالیت مناسب در محیط ایجاد خواهد کرد. همان‌طور که در نشانه‌های این اختلال نیز مطرح شد، فرد زمان زیادی را صرف انجام رفتار موردنظر یا فکر کردن به آن خواهد کرد و طبیعتاً توانایی او برای انجام فعالیت‌های شغلی، تحصیلی یا حتی ارتباط با اطرافیان کاهش پیدا می‌کند. این موضوع یکی از دلایلی است که اهمیت توجه به درمان اعتیاد رفتاری را نشان می‌دهد. همچنین اعتیاد رفتاری باعث بروز مشکلات ثانویه‌ای نظیر آسیب‌های جسمی و روحی و یا حتی مشکلات مالی و قانونی خواهد شد که پیشگیری یا جلوگیری از تکرار مجدد این مسائل یکی دیگر از نکاتی است که اهمیت توجه به درمان‌های روان‌شناختی را نشان می‌دهد.

ناتوانی در کنترل میل به انجام رفتاری خاص یا احساس عذاب وجدانی که پس از انجام رفتار در فرد بروز پیدا می‌کند، باعث خواهد شد تا باور به توانمندی و کنترل فرد تحت تأثیر قرار گرفته و مشکلاتی نظیر کاهش اعتمادبه‌نفس و یا بروز بیماری‌های روحی همچون افسردگی را به دنبال بیاورد. علاوه بر آنچه گفته شد باید به این موضوع نیز توجه داشت که اعتیاد رفتاری باعث بروز آسیب‌هایی در اعضای خانواده فرد نیز خواهد شد. برای مثال کاهش ارتباط با عضوی که دچار این مشکل شده و یا درگیری‌های مالی و قانونی که به دنبال این بیماری برای فرد پیش خواهد آمد، می‌تواند سایر اعضای خانواده را نیز تحت تأثیر قرار داده و علاوه بر فرد آن‌ها را نیز نیازمند مراقبت‌های درمانی قرار دهد.

 

درمان اعتیاد رفتاری

با توجه به نوع اعتیاد رفتاری، شدت و همین‌طور شرایط زندگی انواع مختلفی از درمان‌ها را می‌توان به کار برد. ما نیز در ادامه به مهم‌ترین اقدامات درمانی که برای بهبود اعتیاد رفتاری انجام می‌گیرد اشاره خواهیم کرد:

1. روان‌درمانی

اولین و مهم‌ترین قدم برای درمان اعتیادهای رفتاری استفاده از جلسات روان‌درمانی فردی است. در طی این جلسات نوع و سابقه اختلال فرد و همین‌طور مشکلات ثانویه‌ای که به دنبال آن ایجاد شده است به‌دقت مشخص گردیده و سپس برای درمان آن‌ها برنامه‌ریزی‌های مربوطه صورت خواهد گرفت.

از مهم‌ترین اقدامات درمانی که در طی این جلسات صورت می‌گیرد این است که به فرد کمک خواهد شد تا محرک‌هایی که باعث افزایش میل وی به انجام رفتاری خاص می‌شوند را شناسایی کرده و سپس برای کنترل این وضعیت و مقاومت در برابر تکانه‌ها به وی آموزش داده می‌شود. همچنین در طی این جلسات درمانگر به دنبال ریشه‌یابی برای مشکل پیش‌آمده خواهد بود و پس از شناسایی ریشه‌های اصلی اختلال برای درمان آن‌ها تلاش خواهد کرد. علاوه بر آنچه گفته شد احتمال بروز مشکلات و بیماری‌های دیگر نظیر افسردگی، اضطراب یا حتی سوءمصرف مواد مخدر در کنار اعتیاد رفتاری وجود دارد و یکی از اهداف درمانی در چنین وضعیتی کمک به فرد برای بهبود این بیماری خواهد بود.

2. درمان اعتیاد رفتاری | دارودرمانی

چنانچه در طی جلسات روان‌درمانی، درمانگر به این نتیجه برسد که شدت اختلال بیش از آن است که فرد توانایی کنترل آن را داشته باشد، می‌تواند حداقل برای مدت کوتاهی از درمان‌های دارویی نیز در کنار جلسات مشاوره کمک بگیرد. با توجه به شدت اختلال و وضعیت بیمار احتمال دارد از داروهای مختلفی برای فرد استفاده شود اما بااین‌حال هدف تمامی این داروها کاهش تکانه‌ها یا امیال ناگهانی در مغز فرد خواهد بود.

3. گروه‌درمانی

گروه‌درمانی یکی از مفیدترین روش‌ها برای درمان اعتیاد رفتاری خواهد بود. در طی جلسات گروه‌درمانی فرد با بیمارانی آشنا خواهد شد که شرایط و البته اهدافی مشابه با او دارند. این موضوع می‌تواند بر انگیزه وی برای درمان تأثیر گذاشته و همین‌طور در استفاده از تجارب سایرین به او کمک خواهد کرد. علاوه بر این فرد متوجه خواهد شد که تنها او نیست که با این مشکل درگیر است و این می‌تواند تأثیر مثبتی بر اعتمادبه‌نفس و شرایط روحی وی داشته باشد.

4. خانواده‌درمانی

همان‌طور که گفته شد علاوه بر فردی که دچار اختلال اعتیاد رفتاری شده است خانواده وی نیز مشکلات بسیاری را متحمل خواهند شد. کاهش ارتباط با فرد، درگیری با مشکلات مالی، قانونی یا حتی مشکلات مربوط به سلامت که به دنبال رفتارهای فرد ایجاد می‌شود خانواده را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و به همین خاطر اعضای خانواده نیز ازجمله افرادی هستند که نیاز به توجه بالینی دارند.

در کنار نیاز اعضای خانواده به توجه بالینی، خانواده‌درمانی با این هدف صورت می‌گیرد که اطلاعات اعضای خانواده را نسبت به این اختلال و نحوه رفتارشان افزایش دهد. وجود اختلالات رفتاری می‌تواند باعث بروز اختلافاتی در میان اعضای خانواده باشد و آن‌ها را نسبت به یکدیگر در موضعی نامناسب قرار دهد. در طی این جلسات برای بهبود این شرایط و اصلاح الگوی رفتاری با فرد نیز اقداماتی صورت خواهد گرفت.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اعتیاد رفتاری می‌توانید برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.آیا اعتیادهای رفتاری قابل‌درمان هستند؟

بله؛ متخصصین روانشناسی می‌توانند راهکارهایی را برای کنترل میل به انجام مکرر یک رفتار به فرد آموزش دهند و همین‌طور با کمک به او برای حل مشکلات زیربنایی و بهبود ارتباط وی با خانواده احتمال عود مجدد بیماری را کاهش دهند.

2.آیا داروی خاصی برای درمان اعتیاد رفتاری وجود دارد؟

درصورتی‌که روانشناس احساس کند شدت بیماری به‌اندازه‌ای است که فرد قادر به کنترل آن نخواهد بود احتمالا از دارو درمانی هم کمک می‌گیرد. در این صورت متخصصین روان‌پزشکی با توجه به سابقه بیماری فرد و وضعیت فعلی وی از برخی داروها استفاده خواهند کرد.

3.بهترین درمان برای بهبود اعتیاد رفتاری کدام است؟

برنامه درمانی معمولاً با توجه به وضعیت فرد و شرایط و امکانات موجود تهیه می‌شود. بااین‌حال اولین قدم، استفاده از جلسات روان‌درمانی فردی است و در کنار آن می‌توان از گروه‌درمانی نیز استفاده کرد.

منبع: درمان اعتیاد رفتاری



:: برچسب‌ها: درمان اعتیاد رفتاری ,
:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

اعتیاد به حشیش مسئله ای است که بسیاری از خانواده ها را درگیر خود کرده است. حشیش یک ماده مخدر است که بیشتر در میان نوجوانان و جوانان رواج دارد. و به دلیل احساس ارامش و سرخوشی که در فرد ایجاد می کند فرد را به مصرف مجدد سوق می دهد. طبق آمار، اکثریت معتادان به حشیش در گوره سنی 18 تا 30 سال قرار دارند و این به آن معناست که والدین باید توجه خاصی به فرزندانشان داشته باشند. در صورتی که یکی از نزدیکان شما اعتیاد به حشیش دارد، بهتر است هر چه سریعتر با یک متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید و نحوه برخورد صحیح و درمان آن را بیاموزید. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله اعتیاد چیست و از کجا بفهمیم یک نفر معتاد است را مطالعه نمایید.

منبع: حشیش

حشیش

حشیش نام یکی از انواع مواد مخدر طبیعی است که از شیره یا صمغ گیاه شاهدانه به دست می‌آید و به دلیل توانایی بالایی که در ایجاد توهم دارد، در گروه مواد توهم‌زا قرار می‌گیرد. مواد توهم‌زا یا کانابیس­‌ها دسته‌ای از مواد اعتیادآور را تشکیل می‌دهند که شاخص‌ترین آن‌ها حشیش، ماری‌جوانا و گل هستند. بااین‌حال در میان این گروه از مواد مخدر، حشیش نسبت به سایرین قدرت اعتیادآوری بیشتری داشته و مصرف آن برای چند بار می‌تواند باعث ایجاد وابستگی دائمی به این ماده مخدر شود.

اصلی‌ترین و درعین‌حال رایج‌ترین شیوه مصرف حشیش تدخین یا دود کردن آن است. در این روش حشیش را با توتون سیگار مخلوط کرده و داخل کاغذی می‌پیچند و سپس دود ناشی از سوختن آن را از طریق استنشاق وارد ریه‌ها و جریان خون می‌کنند. به همین خاطر در این روش نشانه‌ها با سرعت بالاتری آشکار می‌شوند. از دیگر روش‌های استفاده از این ماده مخدر خوردن آن است که برای این کار آن را همراه با مواد غذایی مثل نوشابه یا کیک استفاده می‌کنند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : کانابیس چیست [/box]

 

نشانه‌های مصرف حشیش

چطور می‌توان متوجه شد که فردی حشیش مصرف کرده است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت استفاده از این ماده باعث بروز نشانه‌هایی در رفتار و وضعیت فیزیولوژیک فرد می‌شود که با مشاهده آن‌ها می‌توانید به مصرف حشیش توسط فرد پی ببرید. بااین‌حال به این نکته توجه داشته باشید که بروز این نشانه‌ها می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی ازجمله میزان مصرف حشیش، سابقه مصرف، شیوه مصرف و یا بسیاری از مسائل دیگر قرار بگیرد. به همین خاطر تشخیص دقیق سوءمصرف حشیش باید توسط متخصصین حوزه اعتیاد صورت بگیرد. این نشانه‌ها صرفاً می‌توانند به‌عنوان زنگ خطری برای شما باشند که خبر از احتمال اعتیاد به حشیش در فردی می‌دهند. ازجمله مهم‌ترین نشانه‌های مصرف حشیش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_احساس آرامش و خوشحالی

_صمیمیت بیش‌ازحد با دیگران که به‌طور کلی جزء شخصیت فرد نیست

_خنده‌های بی‌دلیل و شادی که با حالت معمول فرد تفاوت دارد

_قرمز شدن چشم‌ها

_خیره شدن طولانی‌مدت به یک نقطه

_ بدبینی و شکاکیت

_ پرخاشگری

_افزایش اشتها

_کند شدن گذر زمان

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست حشیش [/box]

 

علائم اعتیاد به حشیش

علائم گفته شده در بالا می‌توانند تا حدودی نشان‌دهنده اعتیاد به حشیش باشند. روانشناسان معتقدند که وجود نشانه‌های بالا به همراه سه نشانه دیگر که به آن‌ها مثلث اعتیاد گفته می‌شود نشان‌دهنده اعتیاد فرد به حشیش هستند. اگر این سه نشانه در شما یا در یکی از نزدیکانتان وجود دارد بهتر است برای آشنایی با راهکارهای ترک اعتیاد به حشیش با یک متخصص درزمینهٔ اعتیاد به مواد مخدر صحبت کنید. برای اطمینان نیز می توانید از تست اعتیاد به حشیش استفاده کنید. این سه نشانه عبارتند از:

1. بالا بردن تدریجی مقدار مصرف

با گذشت مدتی از سوءمصرف حشیش فرد متوجه خواهد شد که دیگر با مصرف این ماده به‌اندازه سابق، احساس لذت نمی‌کند و به همین خاطر مجبور است که میزان مصرف را به‌صورت تدریجی بالا ببرد تا به احساس لذت سابق دست پیدا کند. این موضوع که از آن به‌عنوان تحمل دارویی صحبت می‌شود به این معناست که در روند طبیعی بدن فرد تغییراتی ایجاد شده و نسبت به دوز قبلی دارو مقاوم شده است.

2. نشانه‌های ترک

درصورتی‌که فرد به‌طور ناگهانی مصرف حشیش را قطع کند و یا میزان مصرف را کاهش دهد، علائم ناخوشایند جسمی و روانی را تجربه خواهد کرد که به آن‌ها نشانه‌های ترک گفته می‌شود. بروز این نشانه‌ها یکی از دلایل سخت شدن ترک اعتیاد برای مصرف‌کنندگان است زیرا آن‌ها برای فرار از این علائم ناخوشایند به مصرف مداوم ماده مخدر روی می‌آورند. برخی از نشانه‌های ترک حشیش عبارتند از:

_احساس اضطراب و بی‌قراری

_سردرد

_اختلالات خواب

_دردهای عضلانی

3. رفتارهای دارو­جویی

رفتارهای دارو­جویی به این امر اشاره دارد که معتادان به حشیش معمولاً زمان زیادی را صرف پیدا کردن و استفاده از این ماده مخدر می‌کنند. این موضوع باعث خواهد شد که فرد از بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی عقب مانده و دچار مشکلاتی نظیر افت تحصیلی یا از دست دادن شغل بشود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور [/box]

 

عوارض اعتیاد به حشیش

استفاده از ماده مخدر حشیش علاوه بر احساس خوشایندی که در فرد ایجاد می‌کند عوارض سوئی را نیز به همراه خواهد داشت؛ برخی از این علائم با مصرف حشیش و بدون ایجاد فاصله زمانی چندانی بروز پیدا می‌کنند و برخی دیگر درصورت استفاده طولانی‌مدت ایجاد خواهد شد. عوارض مصرف حشیش در کوتاه‌مدت عبارتند از:

_اختلالات جنسی

_اختلال در خواب

_ضعف تمرکز

_احتمال وجود توهم و بدبینی

_احتمال وجود پرخاشگری یا اضطراب

همچنین عوارض استفاده بلندمدت از حشیش عبارتند از:

_افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه به دلیل استنشاق دود هیدروکربن در هر بار مصرف حشیش از راه تدخین

_ضعف در سیستم ایمنی بدن

_تشنج

_افزایش احتمال بروز آسیب‌های ژنتیکی و مادرزادی در فرزندان

_اعتیاد به حشیش یا هر ماده مخدر دیگری علاوه بر عوارض جسمانی می‌تواند موقعیت شغلی، تحصیلی و خانوادگی شما را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

 

درمان اعتیاد به حشیش

به‌طور کلی برای درمان اعتیاد به هر نوع ماده مخدر باید دو گروه از درمان‌های فیزیولوژیک و روان‌شناختی در کنار یکدیگر انجام گیرد. این موضوع به‌ویژه در ارتباط با حشیش که در دسته مواد توهم‌زا قرار دارد اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. با توجه به تاثیری که حشیش و سایر مواد توهم‌زا در سلامت روان فرد باقی می‌گذارند، مشاوره با متخصصین سلامت روان در حین ترک اعتیاد به حشیش اهمیت بالایی دارد. در چنین مواردی به جای اقدامات خودسرانه حتما مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

همانطور که می‌دانید اولین قدم برای درمان اعتیاد به هر نوع ماده مخدر استفاده از جلسات سم‌زدایی و از بین بردن وابستگی جسمی به ماده مخدر است. بااین‌حال برخلاف تصور بسیاری از افراد درمان اعتیاد به مواد مخدر در این مرحله پایان نمی‌یابد و استفاده از جلسات روانشناسی برای جلوگیری از شروع مصرف مجدد و همین طور بررسی سلامت روان فرد اهمیت بسیاری دارد. جهت شروع درمان و ترک حشیش کلیک کنید.

 

تاثیر جلسات بازپروری در ترک اعتیاد به حشیش

  • کمک به فرد برای شناسایی موقعیت‌هایی که در آن‌ها وسوسه استفاده مجدد از مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند و آموزش راهکارهایی برای دوری از این موقعیت‌ها یا مقاومت در برابر وسوسه‌های روانی مصرف مجدد
  • کمک به بیمار برای بهبود شرایط زندگی و مشکلاتی که به دلیل اعتیاد به مواد مخدر در جریان زندگی ایجاد شده (مثل از دست دادن زندگی مشترک، از بین رفتن رابطه با فرزندان، از دست دادن شغل و…)
  • ریشه‌یابی دلایل بروز اعتیاد (مثل ضعف در اعتمادبه‌نفس یا ناتوانی در مخالفت با دوستان) و کمک به فرد برای از بین بردن این دلایل به شیوه مناسب.
  • استفاده از جلسات خانواده درمانی برای بررسی وضعیت سلامت اعضای خانواده و کمک به آنان برای پشت سر گذاشتن مشکلات پیش آمده به دلیل اعتیاد یکی از اعضا
  • بررسی آسیب‌هایی که به دلیل استفاده از ماده مخدر در سلامت روان و مغز فرد ایجاد شده و تلاش برای بهبودی آن‌ها
  • استفاده از جلسات گروه درمانی؛ این جلسات به فرد کمک می‌کند با افرادی آشنا شود که شرایطی مشابه و همچنین هدفی مشترک با وی دارند. برای درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.از کجا بفهمیم یک نفر حشیش مصرف کرده؟

استفاده از حشیش نشانه‌هایی را در رفتار فرد باقی می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به احساس آرامش و سرخوشی، سرخی چشم‌ها و یا افزایش اشتها اشاره کرد.

2.استفاده از جلسات بازپروری در درمان اعتیاد به حشیش چه اهمیتی دارد؟

هدف این جلسات در حالت کلی این است که از مصرف مجدد ماده مخدر توسط فرد جلوگیری کند.

3.نشانه‌های وابستگی بدنی به حشیش چیست؟

افرادی که به این ماده مخدر اعتیاد دارند درصورتی‌که به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کرده و یا کاهش دهند نشانه‌هایی مثل درد عضلانی، سردرد، تعریق و یا بیقراری و اضطراب را تجربه خواهند کرد.

منبع: حشیش



:: برچسب‌ها: حشیش ,
:: بازدید از این مطلب : 443
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 خرداد 1401 | نظرات ()