نوشته شده توسط : newmiiind

ترک مواد مخدر با متادون یکی از روش‌های جدیدی است که امروزه به کار گرفته می‌شود. متادون نوعی دارو شبه افیونی است که به دلیل چسبیدن به گیرنده‌های افیونی در مغز از بروز علائم ناشی از ترک جلوگیری می‌کند. در نتیجه افرادی که تحت درمان با متادون قرار دارند کمتر علائمی نظیر درد استخوان‌ها و مفاصل، حالت تهوع، اسهال و استفراغ را تجربه می‌کنند. با این حال متادون خود نیز قابلیت اعتیاد آوری دارد و مصرف آن نیازمند در نظر گرفتن ملاحظاتی خاص است. در نظر داشته باشید که در ترک مواد مخدر به کمک متادون تنها جنبه جسمانی اعتیاد در نظر گرفته می‌شود و برای داشتن ترک موفقیت آمیز لازم است با بهره بردن از مشاوره ترک اعتیاد به جنبه روانی آن نیز توجه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به متادون

منبع: ترک مواد مخدر با متادون

ترک مواد مخدر با متادون | آشنایی با متادون تراپی

درمان با داروهای نگهدارنده از جمله متادون و بوپرنورفین یکی از رویکردهای جدیدی است که در ترک اعتیاد به مواد مخدر نظیر تریاک و هروئین مورد استفاده قرار می‌گیرد. از منظر فارماکولوژی متادون نوعی داروی شبه افیونی است که می‌تواند عملکردی مشابه با تریاک و هروئین ایجاد کند با این تفاوت که مصرف این ماده نشئگی کمتری ایجاد می‌کند و برای مدت طولانی تری در بدن باقی می‌ماند. استفاده از این دارو در جریان سم زدایی بدن از مواد مخدر به بیماران کمک می‌کند تا به میزان بسیار کمتری با علائم محرومیت از مواد نظیر درد عضلانی، درد مفاصل، حالت تهوع، اسهال و استفراغ مواجه شوند. در نتیجه افراد راحت‌تر می‌توانند دوران ترک را پشت سر بگذارند و به پرهیزی پایدار دست پیدا کنند. برای آگاهی بیشتر درباره ترک اعتیاد کلیک کنید.

نکاتی که در ترک مواد مخدر با متادون باید به آن‌ها توجه کنید

ترک اعتیاد با متادون ملاحظات خاصی دارد که بی توجهی به آن‌ها می‌‍تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی شود و ترک اعتیاد را با چالش‌های زیادی مواجه کند. ما در ادامه به مهم ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- شروع متادون تراپی زیر نظر یک متخصص

متادون دارویی است که خود نیز قابلیت اعتیادآوری دارد. از همین رو متخصصان در مقادیری بسیار محدود و کنترل شده به منظور ترک اعتیاد به مواد افیونی از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که شروع درمان با متادون را حتما زیر نظر یک متخصص آغاز کنید. درمانگر با توجه به شرایط جسمانی و نوع موادی که قبلا مصرف می‌کردید شما را در زمینه انتخاب متادون تراپی به عنوان روش اصلی برای ترک اعتیاد راهنمایی می‌کند.

2- توجه به دستورالعمل‌های مصرف متادون

بسیار اهمیت دارد که داروی متادون را در همان دوز و مدتی که متخصص تجویز کرده است مصرف نمایید. هرگونه مصرف طولانی تر یا بالا بردن دوز دارو، نوعی سوءمصرف محسوب می‌شود که می‌تواند به بروز اعتیاد جدیدی در شما بیانجامد. در این شرایط نه تنها کمکی به از بین رفتن وابستگی جسمانی خود به تریاک نمی‌کنید بلکه اعتیاد جدیدی را نیز به مشکلات قبلی اضافه خواهید کرد.

3- عدم مصرف همزمان متادون و تریاک

یکی از نکات بسیار مهمی که متخصصین در متادون تراپی همواره بر آن تاکید می‌کنند خودداری از مصرف همزمان تریاک و متادون است چراکه مواد مخدر افیونی و متادون هردو نوعی سرکوبگر سیستم عصبی مرکزی انسان هستند. در نتیجه استفاده همزمان از آن‌ها خطرناک بوده و می‌تواند به بروز علائمی نظیر کاهش ضربان قلب، افت فشار خون، سطحی شدن تنفس، کاهش هشیاری، اغما و مرگ بیانجامد. برای اطلاع بیشتر در زمینه مصرف همزمان تریاک با متادون کلیک کنید.

4- تهیه متادون از مراکز قانونی

حتما باید داروی متادون را از مراکز معتبر نظیر مراکز ترک اعتیاد تهیه نمایید. متاسفانه برخی افراد سودجو در مراکزی نظیر عطاری‌ها اقدام به فروش غیر قانونی متادون می‌کنند. در بسیاری از موارد این متادون‌ها تقلبی بوده و حاوی مقادیری مواد مخدر هستند که می‌توانند منجر به تشدید اعتیاد یا مسمویت دارویی در شما شوند. در نهایت متادون پایان درمان نیست و شما هر چه زودتر باید برای ترک متادون اقدام کنید.

5- کمک گرفتن از درمان‌های روانشناختی

ترک اعتیاد به مواد مخدر به کمک متادون تنها می‌تواند وابستگی جسمانی را بهبود ببخشد. این در حالی است که بخش مهم اعتیاد به مواد مخدر وابستگی روانی است. در واقع اکثر افراد هنگامی که مواد را کنار می‌گذارند در کنار علائم جسمانی ناخوشایند برخی علائم روانی نظیر احساس بی قراری، وسوسه شدید، اضطراب و افسردگی را نیز تجربه می‌کنند.

همین مسائل باعث می‌شود که فرد با وجود تمام سختی‌هایی که برای ترک اعتیاد به مواد مخدر تحمل کرده بازهم به سمت آن گرایش پیدا کند و دچار لغزش‌های مکرر شود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که برای درمان اعتیاد تنها به سم زدایی با داروهای نگهدارنده اکتفا نکنید و از درمان‌های روان شناختی نظیر روان درمانی فردی و گروهی نیز کمک بگیرید. برای دریافت این درمان‌ها لازم است که به یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد مراجعه نمایید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول درباره ترک مواد مخدر با متادون

آیا مصرف همزمان متادون با الکل تداخل دارد؟

بله، استفاده همزمان متادون و الکل می‌تواند خطرناک باشد و منجر به مشکلاتی نظیر کاهش هشیاری و مرگ شود.

ترک مواد مخدر با متادون چقدر می‌تواند موثر واقع شود؟

متادون می‌تواند وابستگی جسمانی به مواد مخدر را از بین ببرد اما با این حال برای آنکه ترک موفقی را تجربه کنید لازم است که از روان درمانی نیز بهره ببرید.

منبع: ترک مواد مخدر با متادون



:: برچسب‌ها: ترک مواد مخدر با متادون ,
:: بازدید از این مطلب : 418
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ترک اعتیاد در بارداری مساله ای بسیار پیچیده است. مصرف مواد به خودی خود بر روی فرد مصرف کننده تاثیرات منفی می گذارد، حال اگر فرد باردار نیز باشد. تاثیر آن نه تنها برای مادر بلکه برای جنین نیز خطرناک است. با توجه به عوارض و پیامد های شدید اعتیاد بر روی مادر و جنین در زمان بارداری که هم سلامت مادر و هم سلامت جنین را به طور همزمان در خطر قرار می دهد، اکیدا توصیه می شود مصرف مواد مخدر چندین ماه قبل از شروع بارداری کنار گذاشته شود. با توجه به حساسیت ترک اعتیاد در دوره بارداری، ضروری است که این فرایند حتما زیر نظر متخصص و پزشک انجام پذیرد. در ادامه ماقاله توضیحات کاملی در مورد ترک اعتیاد در زمان بارداری داده شده است. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 منبع: ترک اعتیاد در بارداری

پیامدهای منفی مصرف مواد مخدر در بارداری

در زمان بارداری، مصرف هر گونه ماده مخدر از سیگار گرفته تا هروئین و دیگر مواد مخدر می‌تواند منجر به اختلالات رشدی جنین شود. به همین دلیل اکیدا از مصرف این مواد باید اجتناب نمود. زایمان زودرس در نتیجه پاره شدن زود هنگام کیس آب و تولد نوزاد دچار نارسایی‌های رشدی و هوشی، مهم‌ترین پیامدی است که به زنانی که قصد باردار شدن دارند، هشدار می‌دهد تا هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و نسبت به ترک مواد مخدر اقدام نماید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات و عوارض سوء اعتیاد زنان کلیک کنید.

 

ترک اعتیاد در بارداری

ترک اعتیاد در زمان بارداری به واسطه ایجاد مشکلات عضلانی و تنفسی در مادر، می‌تواند سبب اختلال در سیستم اکسیژن رسانی به جنین شود، به همین دلیل ممکن است خفگی در حم اتفاق بیفتد و سقط جنین صورت گیرد. همچنین به دلیل اینکه مواد سمی ناشی از مصرف مواد مخدر در بافت‌های بدن مادر رسوب می‌کند، لازم است چندین ماه قبل از بارداری برای ترک اعتیاد اقدام شود. زیرا پاکسازی از این مواد سمی رسوب کرده نیاز به زمان طولانی دارد و به یکباره امکان پذیر نمی‌باشد.

 

ترک اعتیاد و شیوه جایگزین در بارداری

برخی از پزشکان به منظور کاهش عوارض منفی مصرف مواد مخدر بر سلامت نوزاد از شیوه‌های جایگزین استفاده می‌کنند. در این نوع روش‌های درمانی مادران دچار اعتیاد از داروهای جایگزین استفاده می‌نمایند تا مجبور نشوند مستقیما به سراغ مصرف مواد مخدر بروند. دوزهای نگه دارنده متادون و نالوکسان از جمله این داروهای جایگزین به حساب می‌آِید. 

 

شیوه مصرف متادون

متادون به عنوان تنها راه ترک اعتیاد در زمان بارداری شناخته شده و به شکل‌های خوراکی، مقعدی و تزریق قابل استفاده می‌باشد. بسته به عواملی چون جنس، مدت زمان مصرف و PH ادرار، مقدار مصرف آن در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. معمولا مصرف خوراکی متادون نسبت به صورت تزریقی آن 50 درصد اثر ضد درد ایجاد می‌کند. به جهت اینکه اثرات متادون بر روی پروتین‌های بدن به مرور زمان افزایش می‌یابد، در صورت قطع شدن مصرف، غلظت میزان متادون در خون مادر کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه عوارض محدودیت به شدت بروز نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست

ترک اعتیاد در بارداری | بهترین زمان برای ترک مواد مخدر

بهترین زمان برای ترک اعتیاد به مواد مخدر قبل از شروع بارداری است اما اگر مادر بدون اطلاع از بارداری خود مصرف مواد مخدر را ادامه دهد، ممکن است با اتفاقات ناگواری روبه رو شود. به همین دلیل با مشاهده اولین علائم بارداری سریعا باید به پزشک مراجعه نماید. معمولا در ماه‌های اولیه بارداری ترک اعتیاد خطرات کمتری را در پی خواهد داشت. اما اگر مادر در ماه‌های آخر بارداری تصمیم به ترک اعتیاد بگیرد، احتمال خطر بالا خواهد رفت.

 

سم زدایی به واسطه مصرف متادون در دوران بارداری

سم ناشی از رسوب ذرات متادون در بافت‌های بدن به صورت کوتاه مدت، بلند مدت و نگهدارنده قابل پاکسازی است. انواع سم زدایی با متادون عبارتند از:

سم زدایی کوتاه مدت: شایع‌ترین نوع سم زدایی است و معمولا کمتر از 30 روز طول می‌کشد.
سم زدایی بلند مدت: در صورتی که افراد طی روش درمانی کوتاه مدت به نتیجه مناسب دست نیابند از این روش درمانی استفاده می‌گردد. سم زدایی بلند مدت بیش از 180 روز طول می‌کشد.

درمان نگهدارنده: در این نوع درمان مصرف متادون بیش از 90 روز و در برخی موارد تا یک سال ادامه می‌یابد.

 

روش های درمانی برای ترک اعتیاد در زمان بارداری

برای دریافت نتیجه مطلوب حتما باید درمان را تحت نظر متخصصین آغاز کنید. برای شروع ترک اعتیاد کلیک کنید. برخی از روش‌های ترک اعتیاد در دوران بارداری به شرح زیر هستند:

1. روش درمانی کلینیکی-پاراکلینیکی

در زمینه اقدامات پاراکلینیکی باید آزمایش‌های روتین خون، ادرار، کبد و نوار قلب انجام گیرد. به واسطه این اقدامات میزان مسمومیت قلبی ارزیابی شده و بیماری‌های عفونی تشخیص داده می‌شوند. از دیگر اقدامات مهم در زمینه درمان پاراکلینیکی، انجام سونوگرافی است که از طریق آن، نارسایی‌های رشدی جنین در شکم مادران باردار دچار اعتیاد ارزیابی می‌شود.

2. ترک اعتیاد در بارداری | روان درمانی

این روش درمانی به منظور  حفظ اراده مادر در ترک اعتیاد و تحمل سختی های ناشی از ترک بسیار مهم و الزامی است. به واسطه روان درمانی، افسردگی و سایر اختلالاتی که می توانند سوق دهنده مادر به سمت مصرف مواد مخدر باشند تشخیص داده می شوند و درمان های لازم انجام می گیرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

آیا استفاده از داروهای جایگزین مانند متادون در زمان بارداری روش درمانی مناسبی به حساب می‌آید؟

نمی‌توان عوارض منفی ناشی از مصرف متادون را در حین بارداری نادیده گرفت اما زمانی که تاثیرات آن با اثرات ناشی از مصرف هروئین مقایسه شود درصد بروز عوارض منفی کاهش بیشتری خواهد یافت.

میزان دوز داروی متادون در اواخر دوران بارداری چقدر است؟

هدف از مصرف متادون در دوران بارداری این است که وسوسه مادر به مصرف مواد مخدر کاهش یابد. معمولا در اواخر دوران بارداری میزان مصرف این دارو به دو مرتبه در روز کاهش می‌یابد.

 منبع: ترک اعتیاد در بارداری



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 375
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 3 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

روش های جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد چگونه ممکن می‌شود؟ یکی از بزرگترین مشکلات معتادان و خانواده‌های آن‌ها، دیوار بی اعتمادی‌ایست که بین آن‌ها شکل گرفته است. در ببسیاری از مواقع این بی‌اعتمادی می‌­تواند باعث بازگشت مجدد فرد ترک کرده به سمت اعتیاد شود. این دغدغه برای فرد معتاد بسیار مهم است و حتی می­‌تواند باعث شود که تمایل خود برای ترک را از دست بدهد. او همه چیز را از دست رفته می‌­بیند و اگر حس کند از طرف خانواده نیز به او توجه نمی‌­شود و قرار نیست روزگار سیاه اعتیاد فراموش شود، بیشتر در این مسیر غرق خواهد شد. با آگاهی از راهکارهای جلب اعتماد می‌توانید گامی روابط میان خود را بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید : بعد از ترک اعتیاد چه رفتارها و اقدامات باید کرد؟

منبع: جلب اعتماد خانواده

اعتیاد چه آسیب هایی به خانواده می­‌زند؟

اعتیاد با اینکه یک مسئله شخصی است، اما پیامدهای آن به خانواده، دوستان و تمام جامعه برمی­‌گردد. مهم نیست که شما چه مواد مخدری مصرف می­‌کنید، مهم این است که به یک مخدر وابسته شده‌­اید و این وضعیت باعث آسیب‌های جسمی، روحی، مالی و اجتماعی خود و خانواده‌­تان می­‌شود. این آسیب‌ها ممکن است تا جایی ادامه پیدا بکند که خانواده برای محافظت از خود، ناچار به طرد و فراموش کردن فرد معتاد شده و دیگر برای ترک کردن او تلاشی نکنند. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد | آیا مشکل فقط اعتیاد است؟

پیامدهای اعتیاد برای هر ماده و شرایط خاصی متفاوت است اما در بسیاری از موارد تنها آن ماده خاص و اعتیاد باعث رنجش نیست، بلکه سبک زندگی یک معتاد است که تحمل آن برای خانواده سخت می‌شود. اخلاق فرد معتاد کاملا دوقطبی است؛ اگر مصرف کند خوب اگر و مصرف نکند بد است. این وضعیت متعارض سبب رنجش دیگران شده و باعث می‌شود که دیگر برای فرد معتاد اعتباری قائل نباشند و روی او حساب نکنند. این بی‌توجهی باعث احساس شرم و کاهش اعتماد به نفس فرد معتاد شده و بیشتر و بیشتر غرق اعتیاد می‌شود. بنابراین مسئله دیگر اعتیاد نیست، بلکه خود فرد معتاد است که بارها تلاش کرده و شکست خورده و اعتماد خانواده را از دست داده است.

چگونه روابط را بازسازی کرده و جلب اعتماد کنیم؟

برای حل این مسئله هر دوطرف وظایفی دارند. درست است که همه فرد معتاد را مقصر تمام آسیب‌ها می‌­دانند اما خانواده‌ها نیزباید در این شرایط به ا کمک کنند. آن‌ها باید بدانند که شرایط فرد معتاد دشوار بوده و اراده کاملی برای رفتار خود نداشته است.

1. وسوسه و لغزش طبیعی است

خانواده‌ها باید بدانند که لغزش در مسیر ترک یا وسوسه به مصرف مجدد، معمولی‌ترین و عادی ترین پیامدهای ترک اعتیاد است و نباید بابت این مسائل او را سرزنش کنید. اعتیاد یکی از مسائل و مشکلات فرد معتاد است و تمام هویت او نیست. فردی که به سرطان مبتلاست را با عنوان سرطان نمی­‌شناسید، بلکه او یک فرد است با هزاران ویژگی که مبتلا به بیماری سرطان شده است. فرد معتاد نیز یک فرد عادی است که دچار یک بیماری شده و باید همانگونه که با یک بیمار مبتلا به دیابت یا سرطان یا مشکل قلبی رفتار می‌­شود، با فرد معتاد نیز رفتار نمایید.

2. جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد | بازجویی و سرزنش نکنید

پس از ترک نباید با فرد معتاد رفتاری مانند یک بازجو یا پلیس داشت. اینکه مدام جیب‌های او را چک کنید، لباس‌هایش را بگردید، او را بو کرده یا به او اتهام بزنید نشان دهنده توجه و نگرانی نیست، بلکه نشان دهنده بی احترامی به فردی است که در دوره دشواری به سر می‌برد و باعث خشم و لجبازی او می‌­شود. این کار حتی ممکن است او را تحریک به مصرف مجدد مواد کند. خانواده‌ها باید بدانند که افراد ترک کرده دائم به دوران سیاه اعتیاد فکر می­‌کنند و شرمنده هستند پس نیازی نیست خانواده‌ها مدام آن روزها را به روی آنان بیاورند.

3. شک و بدبینی، یکی از عوامل مهم لغزش

شک داشتن بیش از حد به فردی که ترک کرده، باعث می‌­شود که اعتماد به نفس او تخریب شده و بخاطر محکوم شدن به گناهی نکرده، از اطرافیانش ناامید شود و دوباره به منجلاب اعتیاد بازگردد. لازم است که خانواده‌ها پس از ترک عزیزشان، از او حمایت کرده و تلاش و اراده او برای ترک را باور کنند. اگر این تغییر اتفاق نیفتد، فرد ترک کرده اینبار نه از روی هوس و وسوسه، بلکه از روی لجبازی و تلافی به مصرف برمی­‌گردد.

باید بدانید که این بدبینی‌ها و سوءظن‌ها نه تنها نشان دهنده توجه و نگرانی خانواده نیست، بلکه نشان دهنده بی‌­توجهی به موفقیت فعلی فرد ترک کرده است و باید این موفقیت، هرچند کم دیده شده و به آن احترام گذاشته شود. اگر با هر اشتباه یا رفتاری غیرعادی از سوی فرد ترک کرده، گذشته سیاهش را یادآوری کرده و او را سرزنش و شماتت کنید، ممکن است در مسیر بازسازی اعتماد دو طرفه به مشکل بخورید.

4. جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد | بازسازی اعتماد نیاز به زمان دارد

بازسازی اعتیاد به زمان نیاز دارد. وقتی یک داستان، بارها و بارها تکرار شده و هربار به اعتماد خانواده خیانت شده، بازسازی این اعتماد تخریب شده به زمان نیاز دارد و دو طرف باید خود را ثابت کنند. فرد معتاد برای تهیه مواد، حاضر است هرکاری بکند اما به این معنا نیست که خانواده را فراموش کرده یا تعمدا به اعتماد آن‌ها خیانت می‌کند.

5. یادگیری روش های ارتباطی سالم

ارتباط یک خیابان دوطرفه است که شامل صحبت کردن و شنیدن می‌باشد. بسیاری از افراد وقتی به صحبت‌های دیگران گوش می‌­دهند واقعا آن را نمی­‌شنوند. آن‌ها منتظر وقفه حرف طرف مقابل هستند تا بتوانند حرف بعدی خود را بزنند. به همین دلیل یکی از راه‌های بازسازی اعتماد، شنیدن حرف‌های همدیگر به معنای واقعی است. ارتباطات با دوستان گذشته بسیار مهم است و فرد باید از دوستانی که یادآور آن ایام بوده‌اند دوری کند. فرد معتاد باید بداند که اگر نتواند قید دوستان و مکان‌های قدیمی مربوط به اعتیاد را بزند، خانواده نمی‌توانند به راحتی به او اعتماد کنند.

6. جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد | کمک گرفتن از روانشناس

با کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید اعتماد خانواده را دوباره نسبت به خودتان احیا سازید. خانواده‌ها نیز می‌توانند با این روش به عضو خانواده خود کمک کنند تا در این مسیر ثابت قدم باشد و با موفقیت بیشتری پیش رود. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جلب اعتماد خانواده



:: برچسب‌ها: روش های جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 383
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 3 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ازدواج با معتاد چه سرانجامی دارد؟ ازدواج مقوله‌ی بسیار مهمی است که تمام جنبه‌های زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل لازم است افراد با آگاهی کامل دست به انتخاب همسر آینده خود بزنند. یکی از معیارهای انتخاب همسر سلامت روان اوست؛ با این حساب نمی‌توان انتظار داشت ازدواج با فرد معتاد پیامدهای مثبتی برایتان داشته‌باشد. ممکن است واقعا به او علاقه داشته‌باشید و بارها از او درخواست کرده‌باشید تا ترک کند اما نتیجه‌ای نگرفته باشید. زندگی با فرد معتاد چالش‌های فراوانی دارد و هر روز وضعیت شما را سخت‌تر می‌کند. در ادامه تمام جوانب ازدواج و زندگی با فرد معتاد را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا با استفاده از آن‌ها و کمک گرفتن از یک فرد متخصص، انتخاب عاقلانه‌تری داشته باشید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ملاک انتخاب همسر

منبع: ازدواج با معتاد

قبل از ازدواج با معتاد آگاهی خود را بالا ببرید

فرد معتاد با وجود آگاهی از خطرات و اثرات مخرب ماده‌ای که به آن وابستگی دارد، نمی‌تواند میل خود را برای مصرف آن کنترل کند و به لحاظ ذهنی برایش لذت بخش است. اعتیاد را می‌توان نوعی مسمومیت مزمن در نظر گرفت که شخص و اطرافیانش را تخریب می‌کند. مصرف مواد به فرد آرامش می‌بخشد و او را به طور موقت تسکین می‌دهد اما در طولانی مدت فرد را اسیر خود می‌کند. بعد از آنکه اثر مواد از بین برود، فرد باز هم در جستجوی آن خود را به این در و آن در می‌زند.

ممکن است در ابتدا این وابستگی تنها به شکل جسمانی باشد اما به تدریج به اعتیاد روانی می‌انجامد. شاید با خود فکر کنید نامزد معتادتان واقعا شما را دوست دارد و تنها اشکالش اعتیاد است اما باید توجه داشت که فرد معتاد عاشق ماده‌ایست که مصرف می‌کند و به آن وابستگی شدید دارد. بنابراین حتی اگر لازم باشد آن را به شما هم ترجیح می‌دهد. بهتر است قبل از ازدواج با چنین شخصی در مورد بیماری او و چگونگی تأثیر مواد مخدر بر مغز اطلاعات کامل کسب کنید.

 

پیامدهای منفی ازدواج با معتاد

فرد معتاد بیشتر از اینکه عاشق شما باشد به مواد مصرفی خود وابسته است؛ در این شرایط می‌توانید اعتیاد را رقیب خود در نظر بگیرید و مشاهده می‌کنید که چطور تمام فکر و ذهن نامزدتان درگیر آن است. اعتیاد آزادی فرد را از او می‌گیرد و مسلما ازدواج با فردی که آزادی ندارد منطقی به نظر نمی‌رسد. فرد معتاد ممکن است در اوایل رابطه با شما بسیار خونگرم و خوش برخورد باشد اما به مرور زمان صمیمیت خود را از دست می‌دهد و کم کم از اطرافیانش دوری می‌کند. در واقع چنین افرادی تحت تأثیر مواد دچار کرختی عاطفی و روانی شده‌ و نمی‌توانند مسائل را مانند دیگران درک کنند و به تبع شما نیز نمی‌توانید رابطه‌ی خوبی با آن‌ها داشته‌باشید.

 

وعده‌های بیمار معتاد برای ترک

ممکن است این حرف را از زبان نامزد معتاد خود زیاد شنیده باشید که “قول می‌دهم بعد از ازدواج ترک کنم.” اما حقیقت این است که ترک اعتیاد به سختی صورت می‌گیرد آن هم تنها در شرایطی که خود فرد در تصمیمش جدی باشد و اراده‌ی قوی داشته باشد. با فکر و امید به تغییر همسر با او ازدواج نکنید؛ قرار نیست با ازدواج همسر خود را تربیت کنید یا او را تغییر دهید بلکه قرار است در کنار او به آرامش برسید و در آینده فرزندان خود را با همراهی او پرورش دهید.

سعی کنید قبل از ازدواج همسرتان را همانطور که هست بپذیرید و قصدی برای تغییر او نداشته‌باشید. به خاطر همین توصیه می‌کنیم اگر مطابق معیارهای شما نیست اصلا با او ازدواج نکنید. اگر واقعا قصد تغییر دارد، از او بخواهید پیش از ازدواج این کار را انجام دهد؛ پیش از ازدواج اعتیاد خود را ترک کرده و تلاش کند تا اعتماد شما را به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید : ویژگی های رفتاری در ازدواج

با نامزد معتادم چه کنم؟

برخورد و صحبت با افراد معتاد از اصول خاصی برخوردار است. به او بگویید که قصد شروع زندگی مشترک با یک فرد معتاد را ندارید و اگر واقعا زندگی با شما را می‌خواهد باید قبل از ازدواج اعتیاد خود را درمان کند. به او بگویید که در فرآیند درمان همراهش خواهید بود و در تمام مراحل کمکش می‌کنید و اگر واقعا دوستش دارید به سخنان خود عمل کنید. حتما برایش مشخص کنید که بر تصمیم خود مصمم و جدی هستید. در صورت لزوم او را تهدید کنید که اگر اعتیاد خود را به طور کامل ترک نکند رابطه‌تان را تمام می‌کنید. در این شرایط اگر واقعا برایش ارزشمند باشید تمام اراده و تلاش خود را به کار می‌گیرد. اما اگر نسبت به تهدیدات شما بی‌اعتنایی کرد، سر حرفتان بمانید و خود را از این رابطه بیرون بکشید.

فرآیند ترک برای معتادان بسیار سخت است؛ امکان دارد برای چند روز ترک کند و دوباره به مصرف مواد باز گردد. در این شرایط کوتاه نیایید و صبر کنید تا به مرور تغییرات هر چند کمی را ببینید. افراد معتاد اغلب به تعداد دفعات زیادی اعتیاد خود را کنار می‌گذارند اما با بروز علائم ترک وسوسه می‌شوند و دوباره مصرف می‌کنند. به همین دلیل به آن‌ها توصیه کنید در کنار فرآیند ترک مواد از مشاور روانشناس نیز کمک بگیرند تا به طور کامل در ترک باقی بمانند. چرا که فرد معتاد برای ترک وابستگی روانی به ماده‌ی مصرفی، باید حتما بر روان خود کار کند و تحت درمان‌های روانشناختی قرار بگیرد. علاوه بر این شما نیز برای ادامه دادن در کنار چنین فردی به راهنمایی‌های مشاور نیاز خواهید داشت. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

ازدواج با معتادی که ترک کرده است

بعد از این که مطمئن شدید نامزدتان به طور کامل ترک کرده، کمی بیشتر برای ازدواج صبر کنید و زمان عروسی را به تعویق بیاندازید تا با اعتماد و اطمینان بیشتری وارد زندگی مشترک شوید. ازدواج با شخصی که کمتر از یک سال از زمان ترکش گذشته، کمی خطرناک است و ریسک دارد. توجه داشته‌باشید که اعتیاد علاوه بر مشکلات جسمانی، روان فرد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است نامزد شما حتی بعد از ترک رفتارهایی همچون بی‌حوصلگی، پرخاشگری و خشم از خود بروز دهد. بنابراین تمام جوانب و رفتارهای او را در نظر بگیرید و با دقت بیشتری به او بنگرید.

گاهی فرد احساساتی از تنهایی و انزوا را تجربه می‌کند چرا که لذت کشیدن مواد در زندگی او از بین رفته و دیگر نمی‌تواند با چیز دیگری خود را خوشحال کند. بنابراین اگر قصد ازدواج با فردی که ترک کرده را دارید باید مطمئن شوید آثار و پیامدهای اعتیاد در او باقی نمانده باشد. ازدواج با فردی که اعتیاد خود را کنار گذاشته و به زندگی عادی برگشته می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد اما لازم است بیشتر از دیگران مراقب این ازدواج باشید و در زندگی مشترک مدام نشانه‌های لغزش همسر خود به سمت مواد را در نظر بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد و ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

ازدواج با پسری که قبلا اعتیاد داشته چگونه است؟

اعتیاد پیامدهای رفتاری زیادی مانند پرخاشگری و بی هدفی را به دنبال دارد. اگر می‌خواهید با فردی که قبلا اعتیاد داشته ازدواج کنید حتما در دوران نامزدی و آشنایی‌های اولیه، اخلاقیات و روحیات او را در نظر گرفته و نشانه‌ها را نادیده نگیرید.

منبع: ازدواج با معتاد



:: برچسب‌ها: ازدواج با معتاد ,
:: بازدید از این مطلب : 424
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا شیر برای ترک اعتیاد مفید است؟ یکی از نکات مهم برای ترک اعتیاد ایجاد یک سبک زندگی سالم است. مهم‌ترین مولفه یک سبک زندگی سالم، یک برنامه مناسب تغذیه‌ای می‌باشد. شیر با داشتن خواص فراوان، ماده‌‌ای سرشار از انواع ویتامین‌هاست که باید در رژیم تمام افراد به خصوص افرادی که اقدام به ترک اعتیاد می‌کنند، قرار بگیرد. علاوه بر مواد معدنی و ویتامین‌های سرشار در شیر، این ماده خاصیت سم زدایی هم دارد و برای دوره ترک بهترین انتخاب است. با آگاهی از فواید شیر برای ترک اعتیاد و مصرف آن می‌توانید این دوره سخت را با موفقیت پشت سر بگذارید. همچنین مشاوره ترک اعتیاد نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه

منبع: شیر برای ترک اعتیاد

چرا مصرف شیر برای ترک اعتیاد مفید است؟

شیر به ترک اعتیاد کمک می‌کند و خواص فراوانی دارد که برخی از آن‎ها به شرح زیر هستند:

1. شیر خاصیت سم زدایی دارد

وقتی سموم حاصل از مواد مخدر وارد بدن می‌شوند، اول کبد و سپس کلیه‌ها را درگیر می‌کنند. بعد از این که بدن مضر بودن این مواد را تشخیص داد با به کار گرفتن مکانیسم‌های مختلف سعی در دفع و خارج کردن این سموم می‌کند. به این فرایند سم زدایی می‌گویند. یکی از فواید اصلی شیر برای ترک اعتیاد کمک به دفع سموم بدن است. شیر ماده‌ای سرشار از پروتئین است و پروتئین‌های موجود در شیر به سموم می‌چسبند و باعث دفع آن‌ها می‌شوند. به همین دلیل سال‌هاست که پزشکان حوزه ترک اعتیاد به مصرف شیر در دوره ترک، تاکید می‌کنند. برای کسب اطلاع بیشتر از ترک اعتیاد کلیک کنید. 

2. بهبود عملکرد قلبی و تنظیم فشار خون

شیر به دلیل داشتن ماده منزیم و پتاسیم به کاهش فشار خون و افزایش جریان خون کمک می‎کند، کلسترول بد خون را کاهش می دهد، رگ‌های خونی را باز می‌کند و به همین دلیل سبب کم شدن فشار روی قلب و سیستم عروقی می‌شود.

3. شیر برای ترک اعتیاد | بهبود سیستم گوارش و جلوگیری از چاقی

اعتیاد باعث مشکلات گوارشی فراوان از جمله کاهش اشتها، سو تغذیه، مشکلات دفعی مثل یبوست یا اسهال و اختلال در هضم غذا می‌شود. همچنین ترک اعتیاد گاهی افراد را به سمت اعتیاد به مواد غذایی و چاقی می‌کشاند. مصرف شیر علاوه بر این که با کمک به بهبود دستگاه گوارشی اثرات اعتیاد را جبران می‌کند، با کمک به کنترل اشتها نیز چاقی پس از ترک را  کنترل خواهد کرد. برای آشنایی با انواع غذاهای مفید برای ترک اعتیاد کلیک کنید.

4. منبع غنی از کلسیم

کسانی که هر روز یک پاکت شیر مصرف می‌کنند، کلسیم روزانه بدنشان به میزان دو برابر تامین می‌گردد. کلسیم 39 درصد یعنی بیش از یک سوم مواد معدنی بدن را شامل می‌شود. از فواید کلسیم می‌توان به حفظ بدن در برابر بیماری‌هایی مثل سرطان، ناراحتی آتریتی، میگرن، سندورم پیش قاعدگی، کاهش چربی‌های اضافی و مضر در بدن و کمک به تولید ماده استخوانی اشاره کرد. 

بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به مواد مخدر

5. پیشگیری از انواع بیماری‌ها

بدن در دوره اعتیاد مستعد گرفتار شدن به انواع بیماری‌ها به خصوص سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود. شیر به خاطر داشتن کلسیم و ویتامین دی می‌تواند ریسک ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهد. مثلا کلسیم با حفاظت از پرزهای روده، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا مقعد را تا حد قابل توجهی کم می‌کند. همچنین شیر با کمک به گردش خون از سکته و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند و حتی ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را نیز کاهش می‌دهد.

6. شیر برای ترک اعتیاد | کاهش استرس و افسردگی

یکی از مشکلات عمده افراد پس از ترک، افسردگی و اضطراب است. در واقع مشکلات روحی در دوره اعتیاد قبل از آن به وجود می‌آیند و دردوره ترک خودشان را آشکارا نشان می دهند. پروتئین و لاکتیوم موجود در شیر هورمون‌های استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این ویتامین d موجود درشیر به تولید سروتونین کمک می‌کند. سروتونین به هورمون احساس خوب و شادی معروف است و خلق و خو، اشتها و خواب را بهبود می‌بخشد.

7. تامین مایعات مورد نیاز بدن

پزشکان حوزه ترک اعتیاد بر مصرف مایعات برای سم زدایی بدن تاکید بسیار زیادی دارند. همچنین افرادی هم که سابقه اعتیاد و ترک آن را نداشته‌اند باید برای کمک به سلامتی بدنی خود روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات مصرف نمایند. بعد از آب، شیر بهترین نوشیدنی برای جبران مایعات از دست رفته بدن است چراکه دارای مقادیر خوبی از مولکول‌های آب است. در دوره ترک اعتیاد باید از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، شیرینی مصنوعی و قهوه پرهیز کرد چراکه باعث میل شدید مصرف دوباره مواد می‌شوند. بهترین نوشیدنی‌ها برای ترک اعتیاد آب، شیر و آب میوه‌های طبیعی هستند.

8. افزایش کیفیت خواب

همه کسانی که حداقل یک بار تجربه مصرف مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی را داشته‌اند حتما متوجه تاثیرات منفی آن‌ها روی خوابشان شده‌اند. چه اعتیاد چه ترک اعتیاد خواب فرد را مختل می‌کند. فردی که خواب با کیفیت و خوبی نداشته باشد آرامش روحی مناسبی نخواهد داشت. اگر شما هم دچار مشکل خواب هستید باید شیر مصرف کنید. شیر دارای ماده ملاتونین است که ایجاد خواب آلودگی کرده و همچنین مقادیری از تریپتوفان را نیز داراست که خاصیت آرام بخشی دارد. برای مقابله با مشکل بی خوابی بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

9. شیر برای ترک اعتیاد | کمک به ترمیم زیبایی

یکی از تاثیرات منفی اعتیاد که بر هیچ کس پوشیده نیست از بین رفتن زیبایی فرد است. اما خوشبختانه با شروع ترک، به تدریج سلول‌های پوستی به کمک مواد مغذی بازسازی می‌شوند و زیبایی فرد دوباره برمی‌گردد. شیر یکی از مواد مغذی و سالمی است که می‌تواند به بازسازی سلول‌های پوستی و زیبایی کمک کند چراکه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های فراوان پوست را هیدراته و نرم نگه می‌دارد.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، شیر خاصیت های دیگری نیز همچون تامین انرژی، کمک به ترمیم بافت دهان، مجاری تنفسی و ریه‌ها و… دارد. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا بعضی افراد در هضم شیر مشکل دارند؟

سیستم گوارشی آسیب دیده هضم تمام مواد غذایی از جمله شیر را سخت می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد در سه وعده نصف یک لیوان شیر را مصرف کنند تا دچار مشکل هضم نشوند.

چرا افراد معتاد تمایلی برای خوردن شیر ندارند؟

چون خوردن موادی مثل شیر و بستنی یا حتی ترشی حالت نئشگی را در آن‌ها از بین می‌برد.

اگر شیر را با مواد دیگر مخلوط کنیم خواص خود را حفظ می‌کند؟

غیر از قهوه و شکلات شما می‌توانید با خیال راحت انواع مواد مثل موز، انبه، هویج و… را به شیر بیافزایید.

منبع: شیر برای ترک اعتیاد



:: برچسب‌ها: شیر برای ترک اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

درد جسمانی ترک اعتیاد یکی از سخت‌ترین مراحل و در واقع بزرگ‌ترین ترس و مانع برای ترک اعتیاد است. دردهایی که ممکن است مقاوم‌ترین فرد را نیز از مسیر ترک منصرف کرده و باعث وسوسه و لغزش او شود. همانطور که خیلی از کسانی که اعتیاد دارند، دلیل شروع مصرف را آرام کردن دردهای بدنی ناشی از تصادف یا بیماری یا کار زیاد دانسته‌اند. اما آیا این مسئله در زمان ترک قابل درمان می‌باشد یا یکی از هزینه‌هایی است که فرد معتاد برای ترک مجبور است بپردازد؟ در ادامه این مطلب به بررسی کامل درد جسمانی ترک اعتیاد و راه‌های درمان آن می‌پردازیم. 

منبع: درد جسمانی ترک اعتیاد

علائم جسمانی ترک اعتیاد چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر، بخصوص مواد مخدر سنتی نظیر تریاک و هروئین علاوه بر وابستگی روانی، وابستگی جسمانی شدیدی ایجاد می­‌کنند و ترک ناگهانی و بدون نظر متخصص، باعث می‌­شود که فرد دردهای شدیدی را تجربه کند که گاه این دردها تا سال‌ها با فرد همراه است. دردهای مفصلی و عضلانی بخصوص در دست و پا باعث می‌­شود که فرد نتواند به راحتی در دوره سم زدایی به زندگی عادی خود برسد. برای آشنایی با روش سم زدایی بدن از مواد مخدر کلیک کنید.

علائمی مانند سوزن سوزن شدن، خواب رفتن، درد استخوانی و ماهیچه‌ای، بی­قراری دست و پا (سندروم پای بی­قرار)، ضربان داشتن دردناک، سوزش، خارش و حتی توهم‌های لامسه (حس حرکت چیزی روی پوست بدن) برخی از علائم جسمانی ترک اعتیاد هستند. برای آشنایی با بهترین و کم دردترین روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

راه های کاهش دردهای جسمانی ترک اعتیاد

شایع‌ترین راهکار برای کاهش دردهای جسمانی، همان ماساژ با روغن‌های گیاهی است که می‌­تواند کمک کننده باشد. دقت داشته باشید که برای هر تلاشی جهت ترک، به متخصص مربوطه مراجعه کنید و مراقب اعتماد به نفس کاذب خود هنگام ترک باشید تا دردهای شما مزمن و طولانی‌تر نشود. برخی از راهکارهای کاهش درد جسمانی ناشی از ترک اعتیاد عبارتند از:

1. درد جسمانی ترک اعتیاد | ترک تدریجی

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان ترک اعتیاد این است که هرگز ترک ناگهانی را امتحان نکنید، مخصوصا زمانی که دوره یا دوز مصرف شما بالاست. به این دلیل که وابستگی جسمانی ایجاد شده به مواد، باعث شوک به عضلات می­‌شود و حتی خطرات جبران ناپذیری مانند ایست قلبی نیز به همراه خواهد داشت. بنابراین برای اینکه دردهای کمتری تجربه کنید، حتما ترک تدریجی و زیر نظر متخصص انجام دهید.

بیشتر بخوانید : بعد از ترک اعتیاد چه رفتارها و اقداماتی باید کرد

2. آرامش ذهنی

برخی از ورزش‌های هوازی و تمرینات جسمانی، همانطور که به آرامش جسمانی شما کمک می­‌کند، می­‌تواند به آرامش ذهنی‌تان نیز منجر شود و همین آرامش روانی، می‌­تواند به کاهش دردهای جسمانی کمک کند. داشتن خانواده و حامی عاطفی نیز می­‌تواند به مقاومت بدن در برابر دردها کمک کند.

3. درد جسمانی ترک اعتیاد | ترک داروهای متفرقه

برخی از مراکز یا افراد، برای کاهش دردهای جسمانی ناشی از اعتیاد تجویزهای نادرست انجام داده و فرد معتاد نیز به پیشنهادهای آن‌ها عمل کرده و خود را وارد مشکل جدیدی می­‌کند. هیچ دارویی مخصوصا دارویی که به کاهش درد شما کمک می‌­کند بدون وابستگی نیست. فراموش نکنید که وابستگی شما به مخدرها نیز به دلیل همین حال آرامش آن اتفاق افتاد، بنابراین داروهایی مانند متادون، قرص B2 و انواع مسکن‌ها را کناربگذاید، مگر در شرایطی که با تشخیص پزشک معتمد تجویز شده باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

4. درد جسمانی ترک اعتیاد | آب درمانی

یکی از بهترین مسکن‌های بدون خطر، آب درمانی است. برای آب درمانی معمولا از آب ولرم استفاده می­‌شود. گرمی آب می‌­تواند باعث افزایش جریان خون در عضلات شده و تنش عضلانی را کاهش می‌­دهد. البته آب گرم معمولا در کوتاه مدت به کاهش درد کمک می­‌کند. دوش آب گرم، استخر یا وان آب گرم، برخی از امکاناتی است که می­‌تواند به شما کمک کند.

5. درد جسمانی ترک اعتیاد | تغذیه مناسب

مصرف برخی از آرامبخش‌های طبیعی مانند گل گاوزبان، بابونه، دم کرده زرشک یا حتی آب گوجه فرنگی می­‌تواند به کاهش درد کمک کند. فراموش نکنید که کمبود بسیاری از ویتامین‌ها مانند ویتامین ب و د3 می‌­تواند دردها و ناراحتی‌های جسمانی را تشدید کند، بنابرین ویتامین‌های کافی باید با تغذیه و مکمل‌های دارویی به بدن شما برسد.

نکته مهم در این مطلب این است که ترک اعتیاد، مخصوصا مخدرهای سنتی بدون دردهای جسمانی ممکن نیست و خروج مخدر و سم از بدن طبیعتا آزارهایی خواهد داشت. هرگز فریب کسانی که ادعای ترک بدون درد را دارند نخورید و فراموش نکنید هر نوع ترک وابستگی، هزینه‌هایی به همراه دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ترک اعتیاد بدون درد جسمانی امکان پذیر است؟

با توجه به اینکه مواد مخدر مانند سم در بدن جاری می‌شوند، ترک آن نیز مسلما با درد و سختی‌هایی همراه است. اما می‌توان با رعایت برخی نکات و کمک گرفتن از یک فرد متخصص، سختی و درد جسمانی ترک اعتیاد را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

منبع: درد جسمانی ترک اعتیاد



:: برچسب‌ها: درد جسمانی ترک اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مورفین یکی از انواع مواد مخدر افیونی است که قابلیت زیادی در تسکین دهندگی درد دارد و به شکل‌های مختلفی مانند قرص، شربت و تزریق وریدی استفاده می‌شود. با این حال این ماده اثربخشی بسیار قوی دارد و باید حتما در موارد خاص و تحت نظارت پزشک مورد استفاده قرار بگیرد چرا که مورفین همانند سایر مخدرها نظیر تریاک اعتیاد آور است و می‌تواند مشکلات جسمانی و روانی مختلفی را برای فرد مصرف کننده ایجاد نماید. با توجه به عوارض زیاد مرفین ترک اعتیاد به آن از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راه نقش خانواده‌ها نیز پررنگ می‌باشد. در ادامه درباره عوارض، علائم و نشانه‌های اعتیاد به مورفین بیشتر صحبت خواهیم کرد. بهره بردن از مشاوره روانشناسی می‌تواند به افراد در استفاده درست از مورفین و یا ترک آن موثر باشد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: اعتیاد به مورفین

 

مورفین چیست؟

مورفین نوعی ماده مخدر افیونی است که به طور طبیعی در گیاه خشخاش وجود دارد. داروی مورفین مسکنی بسیار قوی است و برای کاهش دردهای بسیار شدید یا مزمن تجویز می‌شود. با این حال همانند همه مواد افیونی؛ مورفین نیز قابلیت اعتیادآوری دارد و می‌تواند منجر به وابستگی جسمانی و روانی شود. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

 

موارد مصرف مورفین

همان طور که گفته شد مورفین یک مسکن بسیاری قوی است و از همین رو پزشکان برای کاهش درد در برخی شرایط پزشکی از آن استفاده می‌کنند. از جمله این شرایط می‌توان به دردهای ناشی از جراحات بسیار سنگین، سرطان حاد و انجام برخی عمل‌های جراحی نظیر عمل قلب یا ستون فقرات اشاره کرد. همچنین مورفین می‌تواند به عنوان یک مکمل بی هوشی در اتاق عمل مورد استفاده قرار بگیرد. در همه این موارد بسیار اهمیت دارد که دستورات پزشکی را رعایت کنید و الگوی مصرف دارو را به طور خود سر تغییر ندهید. 

بیشتر بخوانید : تست مورفین

علت اعتیاد به مورفین 

مصرف مورفین منجر به تولید ماده شیمایی خاصی در مغز به نام اندورفین می‌شود. ترشح این ماده همواره با ایجاد احساس لذت در انسان همراه است و در عین حال می‌تواند به کاهش دردهای جسمانی نیز کمک کند. تولید اندورفین و تحریک شدن گیرنده‌های لذت در مغز در نهایت به بیش فعالی مدار دوپامینی می‌انجامد که علت اصلی بروز وابستگی به مواد مخدر است. در واقع هنگام بروز اعتیاد مغز انسان برای احساس لذت به دریافت مورفین و فعالیت بیش از حد گیرنده‌های دوپامینی نیاز پیدا می‌کند و دیگر بدون دریافت مواد مخدر قادر به تجربه لذت نیست. 

متاسفانه بسیاری از افراد بدون آگاهی از آثار زیان بار مورفین برای کاهش دردهای جسمانی خود بدون مشورت با پزشک شروع به مصرف این ماده می‌کنند اما به مرور با تجربه مقاومت بدنی نسبت به دوزهای پایین این ماده مجبور می‌شوند مصرف خود را افزایش داده و به تدریج درگیر آسیب اعتیاد می‌گردند. البته برخی افراد نیز آگاهانه و صرفا برای تجربه احساس تسکین و آرامش بیشتر در زندگی به این ماده روی می‌آورند که در نهایت هردو گروه این افراد با مشکلات متعدد مرتبط با اعتیاد روبه‌رو می‌شوند. 

علائم و نشانه های اعتیاد به مورفین

اگر شما یا یکی از عزیزانتان مورفین مصرف می‌کنید و در مورد بروز اعتیاد نگران هستید، علائم زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید وجود این مشکل را بهتر تشخیص دهید. لازم است در صورت هرگونه مصرف بیش از اندازه، غیر مجاز یا طولانی تر از مدت تجویز شده در اولین فرصت با پزشک خود تماس گرفته و در مورد نحوه قطع دارو یا چگونگی ادامه آن از او مشورت بگیرید.

– داشتن تلاش‌های مکرر ناموفق برای کاهش یا قطع مصرف مورفین

– اختصاص دادن زمان، تلاش و هزینه زیاد برای مصرف مرفین و رهایی از آن

– داشتن وسوسه شدید یا احساس اجبار برای مصرف مورفین

– کاهش مسئولیت پذیری اجتماعی و فردی

– تمایل برای گوشه گیری و انزوا نسبت به خانواده و دوستان

– قرار دادن خود یا دیگران در موقعیت‌های پرخطر برای به دست آوردن مورفین و استفاده از آن

– تجربه علائم ناخوشایند جسمانی زمانی که فرد تلاش می‌کند مرفین را کنار بگذارد.

بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به مواد مخدر

عوارض اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین می‌تواند برای افراد بسیار خطرناک باشد و زندگی آن‌ها را تهدید کند. از جمله عوارض اعتیاد به مورفین در کوتاه مدت می‌توان به کند شدن سرعت تنفس، غیر نرمال شدن ریتم قلبی، سرگیجه، بی‌قراری، احساس گیجی و تشنج اشاره کرد.

همچنین این دارو در دراز مدت با ایجاد اثر تحمل باعث می‌شود که نسبت به دوزهای پایین آن مقاومت پیدا کرده و دائما نیاز داشته باشید میزان مصرف خود را افزایش دهید. با توجه به این که مواد افیونی مراکز تنفسی در بصل النخاع را تحت تاثیر قرار می‌دهند مصرف مقادیر کنترل نشده مورفین می‌تواند به مهار تنفسی بیانجامد و با کاهش سطح هوشیاری خطر بروز کما و حتی مرگ را در پی داشته باشد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که به موقع برای کنار گذاشتن این ماده اقدام کرده و درمان‌های مورد نیاز را در پیش بگیرید.

 

علائم قطع مصرف مورفین

سوءمصرف مورفین باعث می‌شود که در زمان کنار گذاشتن آن، علائم جسمی و روانی ناخوشایندی به سراغ‌تان بیاید که به آن‌ها علائم ترک گفته می‌شود. از جمله علائمی که در پی ترک مرفین مشاهده می‌شوند باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • تب
  • ریزش اشک از چشم‌ها و دچار شدن به آبریزش بینی
  • لرزش
  • درد عضلانی
  • احساس بی قراری مفرط
  • احساس گیجی
  • دچار شدن به بی خوابی و سایر اختلالات خواب
  • داشتن علائم گوارشی نظیر حالت اسهال، استفراغ و دردهای شکمی

 

درمان اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین به این معنا نیست که شما به پایان راه رسیده‌اید. خوشبختانه امروزه درمان‌های متعددی طراحی شده‌اند که به افراد کمک می‌کنند بتوانند با تجربه کم ترین علائم جسمانی این ماده را کنار بگذارند و مجددا زندگی عادی خود را از سر بگیرند. سم زدایی به کمک درمان‌های نگه دارنده نظیر متادون از جمله روش‌هایی است که در درمان اعتیاد به مورفین می‌تواند به کار گرفته شود. با این حال به دلیل شباهت داروهای نگه دارنده با مواد افیونی لازم است که ترک به کمک آن‌ها را حتما زیر نظر پزشک آغاز کنید. مصرف خودسرانه این داروها می‌تواند زمینه ساز اعتیاد جدیدی در شما شود و مشکلات جدیدی را به مشکلات قبلی تان بیفزاید.

علاوه بر درمان‌های دارویی و فرایند سم زدایی باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که اعتیاد به مورفین با ایجاد وابستگی روانی ذهن انسان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و درمان پایدار آن نیازمند کمک گرفتن از درمان‌های روان شناختی است. از جمله موثرترین روش‌های روانشناختی که در ترک اعتیاد به مرفین به کار می‌رود می‌توان به درمان شناختی رفتاری، گروه درمانی و خانواده درمانی اشاره کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

پزشک پس از جراحی ستون فقرات تزریق مورفین را برای من شروع کرده است. چگونه می‌توانم از اعتیاد به این دارو پیشگیری کنم؟

مصرف مورفین تحت نظارت پزشک اغلب مشکلی ایجاد نمی‌کند چرا که پزشکان دارو را در مقادیر کنترل شده و در زمان محدود توصیه می‌کنند. برای پیشگیری از اعتیاد تنها کافی است دستورات پزشک را رعایت نمایید و از مصرف سرخود این دارو زمانی که درد شدت می‌گیرد خودداری کنید.

آیا مورفین در بارداری منع مصرف دارد؟

اگر درد و مشکل جسمانی بسیار شدیدی برای مادر ایجاد شده باشد تنها پزشک است که می‌تواند فواید مصرف مورفین را نسبت به خطرهای احتمالی آن بررسی کرده و در نهایت برای آن تصمیم بگیرد. به طور کلی با توجه به اینکه مرفین نوعی مخدر محسوب می‌شود و می‌تواند از جفت عبور نماید بهتر است در دوران بارداری مورد استفاده قرار نگیرد. 

منبع: اعتیاد به مورفین



:: برچسب‌ها: اعتیاد به مورفین ,
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا می‌دانید عوارض اعتیاد در دوران بارداری چیست؟ اعتیاد مساله‌ایست که تاثیر منفی بسیار زیادی بر روی فرد مصرف‌کننده می‌گذارد. حال اگر آن فرد باردار باشد، عوارض و مشکلات ناشی از اعتیاد چندین برابر خواهد شد و علاوه بر مادر، جنین را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از مادران معتاد بر این باورند که کم کردن مصرف مواد مخدر در دوران بارداری کافیست و دیگر جنین آسیبی نمی‌بیند. اما حقیقت این است که کمترین مواد مخدر نیز وارد بدن جنین شده و مشکلات بسیار زیادی را به وجود می‌آورد. به همین دلیل ضروری است که افراد از عوارض اعتیاد در دوران بارداری آگاه باشند و گامی موثر در جهت ترک آن بردارند. مشاوره ترک اعتیاد می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

منبع: عوارض اعتیاد در بارداری

داروهای مخدر زیان آور در دوران بارداری

آمارهای پزشکی نشان می‌دهند که از بین هر بیست نفر خانم‌های باردار، تقریبا یک نفر از آن‌ها به مصرف داروهای مخدر زیر گرایش دارند که می‌تواند خطرات متعددی را برای مادر به همراه داشته باشد:

-ماری جوآنا
-کوکائین
-هروئین
-آمفتامین‌ها
-ترامادول
-کدئین
-موروفین

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست

مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

مصرف مواد مخدر به خودی خود مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند. این مشکلات در دوره بارداری بیشتر نیز می‌شود. زنان شاید به خاطر وظیفه‌ای که ذاتا به آن‌ها محول شده، باید در حفظ سلامت خود بیشتر توجه کنند، علارغم بارداری اعتیاد برای زنان خطرات جدی ایجاد می‌کند. برای آشنایی با مشکلات اعتیاد در زنان کلیک کنید. در ادامه برخی از این مشکلات خانم‌های دچار اعتیاد در بارداری آورده شده است.

1. عوارض اعتیاد در دوران بارداری | عدم رشد جنین

از تاثیرات منفی مصرف مواد مخدر در دوران بارداری، عدم توانایی باروری می‌باشد که در نتیجه آن رحم مادر قادر به حمل جنین نخواهد بود و قبل از لانه گزینی نطفه دفع می‌شود.

2. زایمان زودرس

 از زمان آغاز بارداری تا وضع حمل و تولد نوزاد مدت زمان خاصی باید سپری شود تا نوزاد به رشد کامل برسد و زایمان در وقت مناسب انجام گیرد. عوامل مختلفی می‌تواند سبب زایمان زودرس- یعنی زایمان قبل از هفته 37 بارداری گردد. از جمله مهم‌ترین عوامل زایمان زودرس، مصرف مواد مخدر در دوران بارداری است.

3. سقط جنین

اگر جنین در رحم مادر قبل از هفته 20 بارداری بمیرد به آن سقط جنین گفته می‌شود که عوامل زیادی در این اتفاق دخیل خواهند بود. اعتیاد و مصرف مواد مخدر از جمله دلایل سقط جنین هستند.

4. عوارض اعتیاد در دوران بارداری | بروز مشکلات جفت

مادامی که جنین در رحم مادر است از راه جفت اکسیژن و غذای خود را دریافت می‌کند. اگر به هر دلیلی جفت در رحم مادر دچار مشکل شود، روند اکسیژن و غذا رسانی به جنین مختل می‌گردد و عوارض خطرناکی را بر جای خواهد گذاشت.

5. مرده‌زایی

یکی دیگر از مشکلات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری، مرده زایی است. به دلیل اینکه جنین در هفته‌های بعد از 20 بارداری به شکل یک انسان کامل در آمده است، اگر در شکم مادر بمیرد به آن مرده زایی گفته می‌شود. مرده زایی یکی از نتایج تلخ مصرف مواد مخدر در دوران بارداری است.

باور اشتباه مادران معتاد نسبت به دوران بارداری

برخی از مادران باردار که دچار اعتیاد به مواد مخدر هستند، نسبت به استفاده از این مواد تصور اشتباهی دارند. آن‌ها تصور می‌کنند که اگر مصرف مواد مخدر مانند سیگار، قلیان و یا دخانیات به تعداد دفعات کمتری کاهش یابد، عوارض ناشی از مصرف این مواد کاملا از بین می‌رود. این در حالیست که مصرف هیچ مقدار از مواد مخدر و اعتیادآور حتی به نسبت بسیار ناچیز در دوران بارداری مجاز نخواهد بود.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در بارداری

عوارض اعتیاد بر سلامت مادر در دوران بارداری

عوارض ناشی از اعتیاد در دوران بارداری بر روی مادر را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

-کم خونی
-سقط جنین
-احتمال دچار شدن به سرویکال دیس پلازی دوران بارداری
-احتمال پارگی زودرس پرد‌ه‌ها
-احتمال بروز هموراژی قبل از وضع حمل

عوارض اعتیاد در دوران بارداری | عوارض اعتیاد بر سلامت جنین

-افزایش زردی بدن
-وزن بسیار کم
-بروز عفونت‌های چشمی
-احتمال ابتلا به تومورهای شکمی
-آسم و مشکلات تنفسی
-مشکلات روان شناختی و رفتاری
-نابینایی و ناشنوایی
-انعقاد خون
-خونریزی داخل جمجمه
-احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف
-نقص مادرزادی
اعتیاد نوزادان

نکته: بیش فعالی، عدم تمرکز، ناتوانی در برقراری ارتباطات اجتماعی، میل به مصرف مواد مخدر و بزهکاری در نوجوانی از جمله آسیب‌های روانی هستند که در نتیجه اعتیاد مادر در دوران بارداری بر نوزاد وارد می‌شود و در آینده‌ای نه چندان دور در وجود کودک رشد کرده و آشکار می‌شوند.

تاثیرات ناشی از اعتیاد در همه زنان باردار به یک اندازه نیست

نمی‌توان به طور قطع گفت مصرف هر کدام از داروها و مواد اعتیادآور عوارض یکسانی را برجای می‌گذارد. گاهی مادر از چند نوع ماده مخدر به طور همزمان استفاده می‌کند، رژیم غذایی مناسبی را رعایت نمی‌کند و دچار بیماری‌های مقاربتی نیز می‌باشد. در نتیجه تر کیب این عوامل مختلف باعث تاثیرات متفاوتی بر سلامت جنین و مادر خواهد شد. برای آشنایی با مضرات مصرف الکل در بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مصرف مواد اعتیادآوری چون کراک و کوکائین در دوران بارداری چه عواقبی را به دنبال دارد؟

مصرف این مواد می‌تواند در تولد زودرس نوزاد، وزن کم او و مشکلاتی همچون استفراغ، لرزش‌های شدید و گریه‌های زیاد همراه باشد.

مصرف الکل برای مادران باردار چه پیامدهایی به همراه دارد؟

سندروم الکلی یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که در نوزادن دارای مادر الکلی دیده می‌شود.

منبع: عوارض اعتیاد در بارداری



:: برچسب‌ها: عوارض اعتیاد در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

درمان افسردگی واجب‌ترین مسئله برای کسانی است که با این بیماری درگیر هستند. بسیاری از مشاورین افسردگی را یک بیماری مزمن می‌دانند. این بیماری یا برای همیشه در شخصیت شما خواهد ماند و یا هر چند وقت یکبار و به‌صورت دوره‌ای بروز خواهد کرد. به همین خاطر توجه به کنترل و درمان افسردگی موضوع بسیار مهمی است. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. از خوددرمانی‌هایی مثل ورزش‌کردن و مدیتیشن گرفته تا روش‌های جدی‌تری مثل دارودرمانی و یا انواع مشاوره برای درمان‌افسردگی استفاده می‌شود. بااین‌حال نکته مهم این است که شما این بیماری و درمان آن را جدی بگیرید. در شرایطی که نشانه‌های افسردگی را در خود یا هر یک از اطرافیان می‌بینید بهترین کار این است که از یک مشاور کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : اختلالات خلقی

منبع: درمان افسردگی با روش های علمی

اهمیت درمان افسردگی

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که درمان‌افسردگی چه اهمیتی دارد؟ خیلی وقت‌ها ما این را شنیده‌ایم که بعضی بیماران افسرده خودبه‌خود خوب می‌شوند. پس چرا باید به دنبال روشی برای درمان‌باشیم؟ در جواب این سؤال باید گفت تعداد کسانی که واقعاً دچار بیماری افسردگی شوند و خودبه‌خود بهبود پیدا کنند بسیار کم است. البته بعضی افراد این را در نظر نمی‌گیرند که دیریازود دوره جدید افسردگی برای آنها شروع می‌شود. به همین خاطر وقتی در فاصله بین دو دوره افسردگی هستند تصور می‌کنند که کاملاً خوب شده‌اند. اما بهتر است بدانید به عقیده بیشتر مشاورین، افسردگی بیماری نیست که فقط یک‌بار شما را درگیر کند و پس از آن برای همیشه تمام بشود.

درگیرشدن با افسردگی به این معناست که ذهن شما نسبت به این بیماری آسیب‌پذیر است و این یعنی با بروز یک اتفاق سخت دیگر یا حتی گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی شما مجدداً افسردگی را تجربه خواهید کرد. به‌علاوه یکی دیگر از موضوعاتی که اهمیت درمان افسردگی را نشان می‌دهد این است که بی‌توجهی به درمان‌ یا درمان‌های اشتباه شما را نسبت به درمان افسردگی مقاوم خواهد کرد. به‌عبارت‌دیگر تحقیقات نشان داده که وقتی یک نفر برای دومین یا سومین بار دچار دوره‌های افسردگی می‌شود هر بار این بیماری را با شدت بیشتری تجربه خواهد کرد. به همین خاطر است که می‌گویند زمان در درمان‌این بیماری نقش بسیار مهمی دارد. برای آشنایی با علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

انواع روان درمانی برای افسردگی

بهترین روشی که تا امروز برای بهبود افسردگی شناخته شده، استفاده از روان‌درمانی است. اما خود روان‌درمانی نیز روش‌های مختلفی دارد. مشاورین با توجه به علل، شدت و سایر عوامل افسردگی یکی از این روش‌ها را استفاده خواهند کرد. برای آشنایی با زمان و طول درمان افسردگی کلیک کنید.

درمان شناختی – رفتاری

بر اساس تحقیقات درمان شناختی – رفتاری یکی از اثربخش‌ترین روش‌ها برای درمان افسردگی و حتی شاید بهترین روش باشد. در این شیوه سعی می‌شود تا افکار منفی که باعث افسردگی بیمار شده‌اند شناسایی شوند؛ سپس به فرد کمک می‌شود تا ریشه و علت این افکار و همین‌طور راه‌های مبارزه با آن‌ها را یاد بگیرد. به همین خاطر کسانی که با استفاده از این روش مورد درمان قرار می‌گیرند معمولاً کمتر دچار دوره‌های مجدد می‌شوند. زیرا آن‌ها به‌خوبی روش‌های مبارزه با افکار منفی یا علت بیماری خود را یاد گرفته‌اند.

درمان‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی

در کنار استفاده از روش شناختی – رفتاری، این درمان‌ها نیز اثربخشی بسیار بالایی دارند و بیشترین کاربرد آن‌ها درمان افسردگی در شرایطی است که این بیماری مزمن یا مقاوم به درمان شده است. در این روش به بیمار آموزش داده می‌شود که چطور فکرکردن دائم او به مشکلات و تلاش برای حل مسائل مختلف باعث افسردگی وی شده است. سپس به وی کمک می‌کنند تا به جای درگیری‌های دائمی ذهنی در زمان حال زندگی کند.

روانکاوی

درمان‌های روانکاوی همیشه یکی از جذاب‌ترین روش‌ها در روان‌درمانی بوده‌اند. بسیاری از مردم دوست دارند که استفاده از این روش را امتحان کنند. در روش روانکاوی اعتقاد بر این است که افسردگی در واقع یک خشم نسبت به یکی از شخصیت‌های زندگی است که تغییر جهت داده و به‌صورت خشم نسبت به خود درآمده است. در طی‌درمان به بیمار کمک می‌شود تا دلیل اصلی خشم و بیماری خود را پیدا کرده و نسبت به آن بینش یابد.

گروه‌درمانی

علاوه بر درمان‌های فردی ممکن است از انواع گروه‌درمانی‌ها نیز برای درمان‌افسردگی استفاده شود. گروه‌درمانی نیز مانند درمان‌های فردی می‌تواند با استفاده از هرکدام از رویکردهای بالا یا رویکردهای دیگر مثل سایکودرام مورداستفاده قرار بگیرد. یکی از مزایای استفاده از گروه‌درمانی این است که فرد متوجه می‌شود او تنها کسی نیست که دچار این مشکل شده؛ به‌علاوه بیماران از طریق معاشرت با یکدیگر راهکارهای مختلفی را از هم یاد خواهند گرفت. برای آشنایی با سایر روش های درمان بدون دارو افسردگی کلیک کنید.

درمان افسردگی و استفاده از داروها

آیا می‌توان برای درمان‌افسردگی از داروها استفاده کرد؟ در جواب این سؤال باید گفت بله؛ گاهی اوقات متخصصین از انواع داروها برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند. در زمان‌هایی که بیماری فرد شدت بیشتری داشته باشد او قادر نخواهد بود که با استفاده از روان‌درمانی شرایط خود را کنترل کند. در این موقعیت‌ها متخصصین از دارو استفاده می‌کنند.

دارو به بیمار کمک می‌کند تا مشکلات روحی خود را کمی کاهش دهد. و به‌این‌ترتیب برای روان‌درمانی آماده خواهد شد. به‌علاوه بعضی مواقع نیز متخصصین به این نتیجه می‌رسند که علت افسردگی بیمار کم‌شدن برخی مواد شیمیایی مانند سروتونین در مغز است. در این شرایط نیز برای بیمار از داروهایی استفاده می‌شود که به او کمک می‌کنند تا به سطح معمول از این مواد شیمیایی دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید : داروهای ضد افسردگی

درمان افسردگی و خودمراقبتی

یکی از روش‌هایی که این روزها بسیار راجع به آن صحبت می‌شود خودمراقبتی در درمان‌افسردگی است. این شیوه مدعی است که شما می‌توانید به‌تنهایی و با استفاده از چند راهکار ساده مثل ورزش‌کردن افسردگی خود را درمان کنید. در ارتباط با این روش باید به این نکته توجه داشته باشید که خودمراقبتی آن هم به‌تنهایی بیشتر می‌تواند برای حالت‌های شبه افسردگی یا افسردگی‌های خفیف نتیجه‌بخش باشد.

اگر بیمار شما واقعاً درگیر افسردگی بالینی است اگرچه بازهم استفاده از راهکارهای خودمراقبتی به او کمک می‌کند تا بهتر با مشکلاتش کنار بیاید بااین‌حال بدون کمک‌گرفتن از درمان‌های جدی این بیماری قابل‌درمان نخواهد بود. از جمله روش‌های خودمراقبتی به شرح زیر است.

سبک زندگی سالم

تأثیر سبک زندگی در ابتلا به بیماری‌های روحی را بسیاری از تحقیقات ثابت کرده‌اند. به همین خاطر بسیاری از متخصصین توصیه می‌کنند که برای درمان افسردگی سعی کنید سبک زندگی خود را سالم نگه دارید. استفاده از مواد غذایی تازه و سالم، خواب کافی و به‌خصوص ورزش‌های هوازی تأثیر بسیاری در کاهش افسردگی دارند.

ارتباطات اجتماعی

صحبت‌کردن با دیگران همیشه می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به آرامش باشد. این که شما احساس کنید کسانی را دارید که در سختی‌ها می‌توانید روی کمکشان حساب کنید بسیار مفید خواهد بود. به همین خاطر در مواقعی که فکر می‌کنید شرایط روحی خوبی ندارید بهتر است با دوستان و اعضای خانواده ارتباط برقرار کنید.

تفریح کنید

یکی از اشتباهات ما این است که زمان زیادی را به کارکردن اختصاص می‌دهیم. به‌خصوص وقتی کارهای زیادی برای انجام‌دادن داشته باشیم اولین چیزی که حذف خواهیم کرد زمان‌های استراحت و تفریح هستند. اما یادتان باشد که این موضوع خود یکی از دلایل مبتلا شدن به افسردگی است. کار زیاد باعث خواهد شد شما انرژی خود را از دست بدهید. در چنین شرایطی بهتر است حتماً زمان‌هایی را برای تفریح و استراحت در نظر بگیرید. در این زمان‌ها به سراغ کارهایی بروید که احساس می‌کنید شما را خوشحال خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله کمک به افراد افسرده کلیک کنید.

تمرینات آرام‌سازی

یکی از راهکارهایی که می‌تواند در درمان افسردگی بسیار مفید باشد استفاده از روش‌های آرام‌سازی است. تکنیک‌هایی مانند تنفس شکمی، یوگا و مدیتیشن به شما کمک خواهند کرد تا استرس و فشار روانی را از خودتان دور کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا افسردگی قابل‌ درمان است؟

بله؛ افسردگی نیز مانند هر بیماری روانی دیگر می‌تواند درمان شود. با استفاده از جلسات روان‌درمانی شما یاد خواهید گرفت که افکار و احساسات خود را کنترل کنید؛ و از عود مجدد این بیماری جلوگیری کنید.

منبع: درمان افسردگی با روش های علمی



:: برچسب‌ها: درمان افسردگی با روش های علمی ,
:: بازدید از این مطلب : 408
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

تصمیم گیری برای ترک اعتیاد برای کسی که درگیر این مشکل شده تصمیمی سخت و در عین حال حیاتی است. بسیاری از این افراد با وجود تمام مشکلات حاضرند به مصرف خود ادامه دهند اما به ترک فکر نکنند. یکی از علل این موضوع تجربه علائم ناخوشایندی است که در پی مصرف نکردن مواد به بیمار دست می‌دهد. هم‌چنین وسوسه شدید ذهنی و احساس اجبار برای مصرف مجدد همگی از موانعی هستند که جلوی ترک اعتیاد را می‌گیرند. با این حال امروزه روش‌های نوینی برای ترک اعتیاد ابداع شده‌اند که به فرد کمک می‌کنند بر این موانع غلبه کرده و بتواند ترک موفقیت آمیزی را تجربه کند. از جمله این روش‌ها می‌توان به انواع درمان‌های دارویی و روانشناختی اشاره کرد که در ادامه بیشتر درباره این روش‌ها و رویکردهای دیگر صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

منبع: ترک اعتیاد

بهترین روش ترک اعتیاد

امروزه روش‌های بسیار گوناگونی برای ترک اعتیاد طراحی شده‌اند. انتخاب هر کدام از این‌ها بستگی به نوع نیازهای فرد در حال ترک و وضعیت جسمانی و روانی او دارد. در این میان مهم‌ترین عامل موفقیت این است که فرد برای ترک اعتیاد آمادگی داشته باشد و به این سطح از آگاهی برسد که مواد پیامدهای منفی بر جنبه‌های مختلف زندگی او گذاشته است. اگر این آمادگی وجود نداشته باشند استفاده از روش‌های سم زدایی سریع، بردن فرد به کمپ‌های اجباری و تلاش مکرر برای ترک دادن او اغلب پس از گذشت مدت‌زمانی به شکست منجر می‌شوند.

امروزه روش‌های خاصی برای ایجاد این آمادگی طراحی شده‌اند که به فرد کمک می‌کنند در فرایند درمان خویش فعال باشد. از جمله خدماتی که در این زمینه وجود دارد می‌توان به جلسات درمانی مبتنی بر مصاحبه انگیزشی که توسط روانشناسان و سایر متخصصین سلامت روان ارائه می‌شود اشاره کرد. در نتیجه قدم اول این است که به فرد کمک کنید از یک متخصص در زمینه ترک اعتیاد مشورت بگیرد و روشی را انتخاب کند که متناسب با نیازها و شرایط او باشند. ما در ادامه به بهترین و مؤثرترین روش‌های ترک اعتیاد اشاره کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید : درمان اعتیاد به مواد مخدر

1- مصاحبه انگیزشی

وقتی افراد به ترک اعتیاد فکر می‌کنند نوعی تضاد و دوگانگی در وجودشان شکل می‌گیرد. آن‌ها از طرفی از پیامدهای منفی مصرف خسته‌اند و از سوی دیگر از مصرف مواد منافعی عایدشان می‌شود. برای مثال ممکن است به کمک مواد، لحظاتی از رنج‌های زندگی آسوده شده و لذتی را تجربه کنند که در حالت طبیعی از آن محروم هستند. هم‌چنین آن‌ها ممکن است میل زیادی به ترک داشته باشند اما وجود وسوسه یا ترس از علائم ترک، دوگانگی و تضادهایشان را تشدید کند.

در مصاحبه انگیزشی درمانگر به کمک بیمار می‌آید تا او بتواند ابتدا این تضادها را در درون خود حل کرده و به‌این‌ترتیب برای شروع فرایند درمان آمادگی بیشتری داشته باشد. همین مسئله باعث می‌شود که فرد در طول فرایند بهبودی فعال‌تر بوده و نسبت به کسانی که به کمپ‌های اجباری می‌روند و دوره‌های بستری ناخواسته‌ای را پشت سر می‌گذارند احساس کنترل بیشتری بر رفتارهای خود داشته باشد. این امر در نهایت به دوره‌های پرهیز طولانی‌تر و تجربه ترک موفقیت آمیز کمک بسیاری می‌کند.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به مواد توهم زا

2- درمان شناختی رفتاری برای ترک اعتیاد

درمان شناختی رفتاری یکی از مؤثرترین روش‌ها برای ترک اعتیاد است که در درمان سوءمصرف بسیاری از مواد به کار می‌رود. در این روش که توسط روانشناسان ارائه می‌گردد درمانگر به بیمار کمک می‌کند تا بتواند الگوهای رفتاری ناسازگار خود را شناسایی کند و در مقابل، مهارت‌های مقابله‌ای مناسب را بیاموزد.

برای مثال ممکن است فقدان مهارت‌هایی نظیر قاطعیت و عدم توانایی برای نه گفتن باعث شود که فرد دائماً در موقعیت‌های پرخطر نظیر مصرف مواد گیر بیافتد و به این ترتیب نتواند ترک موفقیت آمیز را تجربه کند. در این شرایط روانشناس به کمک درمان شناختی رفتاری مهارت جرات مندی را به درمانجو آموزش می‌دهد تا او بتواند با تمرین این مهارت در موقعیت‌های مختلف از خود محافظت نماید. 

هم‌چنین در این رویکرد فرد یاد می‌گیرد که موقعیت‌های پرخطر و تحریک کننده مصرف را بشناسد و با استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای مناسب از تأثیرگذاری این موقعیت‌ها بر رفتار خود جلوگیری کند. این مسئله تا حد زیادی در کاهش احساس وسوسه و ولع نسبت به مواد تأثیرگذار است و جلوی عود مصرف را می‌گیرد. از جمله دیگر مزایای درمان شناختی رفتاری این است که هم زمان به درمان اختلالات دیگری که همراه با مصرف مواد وجود دارند نیز کمک می‌کند و از همین رو می‌تواند تغییرات پایداری در وضعیت روانی مراجع ایجاد نماید.

3- درمان دارویی

امروزه روش‌های دارویی مختلفی برای ترک اعتیاد به کار گرفته می‌شود که می‌توانند به فرد کمک کنند دوره سم زدایی اولیه را با سهولت بیشتری پشت سر بگذارد و علائم ترک کمتری را تجربه نماید. برای مثال برای ترک مواد مخدری نظیر تریاک، شیره و هروئین ترک اعتیاد با داروی جایگزین پیشنهاد می‌شود. به این ترتیب که پزشک متناسب با دوز مواد مصرفی داروهایی نظیر متادون یا بوپرنورفین را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

این داروها تأثیرات مشابهی با مواد مخدر دارند که باعث می‌شود علائم ترک نظیر درد عضلانی، حالت تهوع و استفراغ به میزان بسیار کمتری بروز یابد. البته توجه داشته باشید که مصرف این داروها باید با احتیاط بسیار زیادی صورت بگیرد چراکه عواملی نظیر توجه نکردن به دوز تجویزی، یا ادامه دادن مصرف داروها بیش از زمانی که پزشک توصیه کرده می‌تواند فرد را در اعتیاد جدیدی گرفتار کند که بر مشکلات او می‌افزاید.

در نتیجه برای پیگیری درمان‌های دارویی حتماً لازم است که تحت نظر یک پزشک قرار داشته باشید و برای تهیه مواردی نظیر شربت متادون یا قرص‌های بوپرنورفین تنها به مراکز بهداشتی معتبر مراجعه نمایید. بسیار مهم است که بدانید عطاری‌ها و سایر مراکزی که اقدام به فروش این داروها می‌کنند هرگز معتبر نبوده و در اکثر موارد داروهای ترک را با ناخالصی و در ترکیب با مواد اعتیادآور دیگر در اختیار شما می‌گذارند. پس لازم است که در این باره حتماً هوشیار باشید. 

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به مواد محرک

4- مدل ماتریکس

مدل ماتریکس نوعی روش التقاطی برای درمان وضعیت اعتیاد است. به این معنا که در این روش درمانگر از تکنیک رویکردهای مختلف درمانی در کنار یکدیگر استفاده می‌کند. مدل ماتریکس در ابتدا برای ترک اعتیاد به مواد محرک نظیر شیشه و کوکائین ابداع شد؛ اما امروزه در درمان سایر مواد نیز کاربرد گسترده‌ای دارد.

در این روش درمانگر بیش از هر چیز بر افزایش احساس ارزشمندی، اعتماد به نفس و کارآمدی بیمار تمرکز می‌کند و در واقع هدف او از به کار بردن تکنیک‌های مختلف این است که بتواند این ویژگی‌ها را در درمانجو تقویت نماید چراکه وجود ویژگی‌های نظیر کارآمدی و احساس ارزشمندی از جمله کلیدی‌ترین صفاتی هستند که به فرد کمک می‌کنند در مسیر ترک استوار بوده و بتواند سختی‌ها و موانع را به سهولت بیشتری پشت سر بگذارد. از جمله روش‌های مختلفی که در مدل ماتریکس به کار می‌رود می‌توان به خانواده درمانی، گروه درمانی، تکنیک‌های متمرکز بر کاهش عود و آموزش‌های خود مراقبتی اشاره کرد.

5- روش 12 قدم 

روش 12 قدم یکی از اقدامات مؤثر برای نگه‌داشتن فرد در فاز پرهیز است. در این روش که پس از سم زدایی انجام می‌شود بیمار در گروه‌های خودیاری و در کنار سایر افرادی که تجربه مشابهی با او داشتند قرار می‌گیرد. البته از اصول اولیه این گروه‌ها گمنام بودن افراد است که به آن‌ها کمک می‌کند خودافشایی بیشتری داشته باشند و راحت‌تر تجربیات خود را در اختیار سایرین قرار دهند. از جمله معروف‌ترین گروه‌هایی که از روش 12 قدم استفاده می‌کنند می‌توان به الکلی‌های گمنام اشاره کرد.

6- خانواده درمانی

خانواده و نوع برخورد اعضای آن با فردی که درگیر اعتیاد و سوءمصرف مواد شده یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت در ترک اعتیاد به شمار می‌رود. بسیاری از خانواده‌ها از ماهیت اعتیاد و تأثیرات بلندمدت آن بر مغز اطلاعی ندارند. در نتیجه ممکن است با هر لغزشی فرد را مورد تحقیر یا سرزنش قرار دهند و به خاطر بی‌ارادگی او را شماتت کنند. همین مسئله باعث می‌شود که افراد آسیب‌پذیری روانی بیشتری پیدا کرده و بیش از پیش در دام اعتیاد گرفتار شوند.

درمانگران با استفاده از روش خانواده درمانی سعی می‌کنند کل خانواده را در فرایند درمان درگیر کرده و آموزش‌های لازم در مورد اعتیاد را در اختیار سایرین نیز قرار دهند. با توجه به مطالب گفته شده ترک در منزل مشکلات عدیده ای می تواند ایجاد کند، برای آگاهی از روش درست ترک در خانه کلیک کنید.

نقش سم زدایی در ترک اعتیاد

توجه داشته باشید که سم زدایی یا پاک شدن بدن از مواد اولین قدمی است که برای ترک اعتیاد برمی‌دارید؛ اما عبور از این مرحله به معنای درمان شدن اعتیاد نیست چراکه اعتیاد منجر به یک بیماری مزمن مغزی می‌شود و در نتیجه نیاز به درمان‌های دراز مدتی دارد تا آثار وسوسه و احساس ولع شدید برای مصرف مجدد نیز در فرد از بین بروند. درنتیجه هرگز به سم زدایی اکتفا نکرده و تلاش کنید برای پیگیری درمان‌های بلند مدت نیز اقدام نمایید. روانشناسان، روان پزشکان و سایر متخصصین سلامت روان از جمله افرادی هستند که می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند.  برای آشنایی بیشتر با امکانات کمپ ترک اعتیاد کلیک کنید.

در نتیجه حتی اگر به دنبال ترک اعتیاد در خانه هستید هرگز مشورت با متخصصین و گرفتن راهنمایی‌های لازم از آن‌ها را فراموش نکنید. در هر ساعت از روز می توانید برای مشاوره ترک اعتیاد اقدام کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا ترک اعتیاد خطر مرگ دارد؟

اگر فردی مواد مخدری را در دوزهای بسیار بالا مصرف کند، ناگهان آن را قطع نماید و یا همزمان داروهایی استفاده کند که اثرات و علائم ترک را تشدید می‌کنند ممکن است دچار تشنج و مرگ شود.

منبع: ترک اعتیاد



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 تير 1401 | نظرات ()