نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره وسواس چیست و چه اهمیتی دارد؟ اگر شما یا یکی از نزدیکانتان دچار وسواس شده باشید احتمالاً متوجه اهمیت این سؤال شده‌اید. وسواس به معنای یک فکر یا تصویر است که به‌صورت غیرارادی وارد ذهن فرد شده و او هیچ کنترلی روی آن نخواهد داشت و در برخی مواقع نیز فرد را مجبور به انجام برخی کارها برای کاهش تنش می‌کند. انجام رفتارهای وسواسی یا درگیری با افکار ناخوشایند باعث می‌شود شما توانایی کار یا فعالیت سالم در محیط را از دست بدهید و احتمالاً متوجه این موضوع شده‌اید که تلاش برای تغییر شرایط در بسیاری از مواقع به شکست منتهی می‌شود. برخلاف باور عموم اختلال وسواس به خدمات درمانی حرفه‌ای دارد و خود به خود درمان نمی‌شود. به همین خاطر بهتر است از مشاوره وسواس برای درمان آن استفاده کنید. مشاورین روش‌های مناسبی را برای کاهش افکار نامناسب یا مدیریت آن‌ها به شما آموزش خواهند داد.

منبع: مشاوره وسواس

وسواس و انواع آن

پیش از آنکه راجع به مشاوره وسواس صحبت کنیم بهتر است به این سؤال پاسخ دهیم که اختلال وسواس چیست و چه افرادی دچار این بیماری هستند. افرادی که بیش‌ازحد به نظافت اهمیت می‌دهند و یا دائماً بسته بودن شیر گاز یا قفل بودن در خانه را بررسی می‌کنند ازجمله نمونه‌هایی هستند که اکثریت آن‌ها را با عنوان بیماران وسواسی می‌شناسند؛ اما بهتر است بدانید وسواس‌های فکری و عملی انواع بیشتری نسبت به این دو موضوع دارند. 

به‌طورکلی وسواس‌های فکری به معنای فکر یا تصویری هستند که به‌طور مرتب در ذهن فرد تکرار شده و او هیچ کنترلی برای متوقف کردن آن‌ها ندارد. با توجه به اینکه ماهیت افکار وسواسی معمولاً باعث اضطراب در فرد می‌شود، او به رفتارهای مشخصی برای مبارزه با این اضطراب دست خواهد زد. به همین خاطر ممکن است شما در برخی از بیماران وسواسی در کنار افکار اضطراب‌آمیز رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری را نیز مشاهده کنید. برای مثال یک فرد درگیر وسواس وارسی کردن دائماً نگران این موضوع است که باز بودن در خانه باعث بروز اتفاق ناگواری می‌شود و به همین خاطر با چک کردن چندباره به دنبال اطمینان یافتن از بسته بودن در و رفع اضطراب است.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : علائم وسواس فکری [/box]

اگرچه رفتارهای وسواسی در کوتاه‌مدت باعث کاهش اضطراب در فرد شده و او را آرام می‌کنند اما در بلندمدت این رفتارها مشکلاتی را برای فرد ایجاد کرده و باعث ناراحتی او می‌شوند ازجمله اینکه انجام این رفتارها باعث خواهد شد تا فرد زمان کافی برای رسیدن به سایر فعالیت‌های روزمره زندگی را نداشته باشد.

انواع وسواس‌های فکری و عملی

به‌طورکلی وسواس‌ها می‌توانند در ارتباط با هر موضوع یا فکری در ذهن فرد ایجاد شوند و مشخصه اصلی آن‌ها این است که ماهیتی اضطراب‌آلود داشته و درعین‌حال فرد توانایی کنترل آن‌ها را ندارد. اما برخی از انواع وسواس‌ها رایج‌تر از سایرین هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان وسواس نظافت، رفتار وارسی کردن و وسواس‌های مذهبی را نام برد. گاهی نیز ممکن است بیش از یک نمونه از این وسواس‌ها در یک فرد وجود داشته باشد. برای کسب اطلاع از وسواس شستشو کلیک کنید.

دلایل و علت ایجاد وسواس

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برای مشاوره وسواس و درمان این اختلال باید به آن توجه داشت این است که دلیل بروز وسواس در فرد چیست؟ به‌طورکلی وسواس یکی از انواع بیماری‌های اضطرابی است و برای درمان آن می‌بایست به درمان اضطراب پرداخت؛ اما در کنار اضطراب، آسیب در بخش‌هایی از مغز، ژنتیک، سبک‌های تربیتی نامناسب و همین‌طور حوادث زندگی فرد نیز می‌تواند در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه نشانه‌های بیماری وسواس کلیک کنید.

 

اهمیت مشاوره وسواس و عواقب عدم پیگیری برای رفع وسواس‌ها

درصورتی‌که برای درمان و مشاوره وسواس اقدامات لازم صورت نگیرد چه اتفاقی می‌افتد؟ گاهی اوقات افراد وسواس‌ها را به‌عنوان ویژگی‌های مطلوب می‌شناسند و این افکار را در آن‌ها تشویق می‌کنند. برای مثال بسیاری از خانم‌های مبتلا به وسواس تمیزی با عنوان خانه‌دارانی نمونه و همین‌طور بسیاری از بیماران وسواس‌های مذهبی به‌عنوان افرادی مؤمن و حساس نسبت به مسائل مذهبی شناخته می‌شوند و برای درمان آن‌ها کاری انجام نمی‌دهند. برخی از افراد نیز تصور می‌کنند وسواس‌ها خودبه‌خود خوب می‌شوند و به همین خاطر برای درمان آن اقدامی انجام نمی‌دهند. بی‌توجهی نسبت به درمان این بیماری باعث بروز مشکلات بسیاری برای فرد و اطرافیان وی خواهد شد، ازجمله:

1. رنج فردی، کاهش اعتمادبه‌نفس و افسردگی

اولین کسی که از افکار و رفتارهای وسواسی آسیب می‌بیند خود فرد است. شرایطی را تصور کنید که در آن برخی افکار اضطراب‌آمیز دائماً در ذهن شما تکرار می‌شوند و هیچ توانایی برای کنترل آن‌ها ندارید. این وضعیت تا حد زیادی کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و در کنار آن ناتوانی از کنترل این شرایط باعث می‌شود که احساس ناتوانی و کاهش اعتمادبه‌نفس در فرد ایجاد شود. این وضعیت به‌تدریج باعث بروز بیماری‌های روحی مختلفی ازجمله افسردگی در فرد خواهد شد.

2. ناتوانی در انجام کارهای روزمره

ظرفیت ذهنی هر فرد محدود است و شما تنها می‌توانید برای چند موضوع از انرژی روانی خود استفاده کنید. هنگامی‌که حجم زیادی از این انرژی صرف افکار وسواسی می‌شود طبیعتاً توانایی تمرکز روی سایر کارها و رسیدگی به امور مختلف کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این رفتارهای وسواسی معمولاً زمان زیادی را از فرد می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود که افراد وسواسی معمولاً با مشکل کمبود زمان برای فعالیت‌های روزانه مواجه باشند.

3. مشاوره وسواس | کاهش دایره ارتباطات فردی

ارتباط با بیماران وسواسی موضوعی است که می‌تواند تا حدودی برای اطرافیان ناخوشایند باشد. نمونه بارز این رفتار را در افرادی می‌بینید که دچار وسواس نظافت هستند. شما برای ارتباط با این افراد باید دائماً نگران رعایت نکات بهداشتی باشید و این موضوع ارتباط را سخت می‌کند. از طرف دیگر انجام اعمال وسواسی وقت زیادی را در طول روز از فرد گرفته و درگیری با این رفتار و افکار زمان کمتری را برای برقراری ارتباط به وی می‌دهد. با توجه به نقشی که روابط اجتماعی در سلامت روان فرد دارد، می‌توان تصور کرد که این موضوع به‌تدریج باعث احساس افسردگی و تنهایی در بیمار می‌شود.

4. باقی ماندن بیماری

متأسفانه برخلاف تصور بسیاری از افراد وسواس بیماری نیست که به‌خودی‌خود خوب شود و باید اقدامات جدی برای درمان آن صورت بگیرد. تا زمانی که شما درمان این اختلال را شروع نکنید افکار وسواسی در ذهن به قوت خود باقی مانده و از بین نمی‌روند. این موضوع می‌تواند تا آنجایی پیشروی کند که فرد تا پایان عمر خود با افکار وسواسی درگیر بوده و خود را کاملاً از داشتن یک زندگی سالم محروم کند.

5. ابتلای اطرافیان

افراد دچار وسواس‌های فکری و عملی و به‌خصوص آن‌هایی که به دلیل رفتارهای وسواسی مانند توجه به نظافت یا مسائل مذهبی مورد تشویق قرار می‌گیرند معمولاً تلاش می‌کنند تا دیگران را نیز به اصول خود دعوت کنند. فرزندان این افراد معمولاً در خطرترین گروه برای ارتباط با آن‌ها هستند و در کنار آمادگی ژنتیکی که برای ابتلا به این بیماری دارند از طریق تربیت نیز دائماً با این مسائل درگیر خواهند بود. به همین خاطر اگر در میان اطرافیان شما فردی دچار وسواس است، دست‌کم برای کمک به سلامت روان فرزندان وی استفاده از مشاوره وسواس را جدی بگیرید.

 

مشاوره وسواس | چطور مشاوره دریافت کنیم؟

هنگامی‌که راجع‌به بیماری وسواس در خود یا یکی از اطرافیان آگاهی پیدا کردید، ممکن است با این سؤال مواجه شوید که برای درمان آن باید چه کارهایی انجام گیرد؟ با توجه به اینکه تشخیص گذاری قطعی این بیماری و همین‌طور اقدام برای درمان آن حتماً باید زیر نظر روانشناس متخصص صورت بگیرد، بهتر است در اولین قدم به یک روانشناس مراجعه کنید. شما حتی می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوره‌های تلفنی راجع‌به شرایط خود با یک متخصص صحبت کرده و درصورت توصیه به استفاده از مشاوره وسواس، برای سایر جلسات درمانی خود برنامه‌ریزی داشته باشید. 

 

مشاوره وسواس | اقدامات درمانگر چیست؟

وسواس اختلالی نیست که به‌خودی‌خود و بدون دریافت اقدامات حرفه‌ای لازم درمان شود؛ بلکه این بیماری همواره با شما باقی مانده و علاوه بر آسیبی که در برنامه‌های روزانه و احساس آرامش شما ایجاد می‌کند به‌مرورزمان نسبت به درمان مقاوم‌تر نیز می‌شود. برای دریافت درمان وسواس کلیک کنید. ازجمله اقداماتی که روانشناسان برای درمان این بیماری انجام می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. درمان‌های شناختی-رفتاری

یکی از بهترین درمان‌ها برای تمامی اختلالات روانی و همین‌طور وسواس، درمان‌های شناختی-رفتاری هستند. در این شیوه از درمان روانشناس به فرد کمک می‌کند تا خطاهای فکری که باعث بروز وسواس در وی شده را بشناسد و افکار سازنده‌تری را به‌جای آن جایگزین نماید. همچنین در این شیوه از درمان به فرد کمک می‌شود تا رفتارهای اشتباه خود را نیز تصحیح کند. برای مثال افرادی که دچار وسواس تمیزی هستند معمولاً تصور می‌کنند اشیا بیش‌ازحد آلوده هستند و این آلودگی می‌تواند برای آن‌ها خطرناک باشد. در جلسات درمان شناختی-رفتاری با این فکر مبارزه می‌شود و آن‌ها متوجه خواهند شد پدیده‌های مختلف به‌اندازه تصورشان آلوده نیستند.

2. مشاوره وسواس | به تعویق انداختن پاسخ

یکی از تکنیک‌هایی که معمولاً برای درمان رفتارهای وسواسی مورداستفاده قرارگرفته و پاسخگویی خوبی نیز دارد به تعویق انداختن پاسخ است. در این شیوه از فرد خواسته می‌شود که پس از شکل گرفتن افکار وسواسی پاسخ به آن‌ها را تا جای ممکن به تعویق بیاندازد. برای مثال هنگامی‌که احساس می‌کنید باید محلی را نظافت کرده یا چیزی را چک کنید، به‌جای انجام این رفتار در همان لحظه، آن را به چند دقیقه آینده موکول نمایید. این موضوع به‌تدریج آستانه تحمل شما را افزایش داده و متوجه خواهید شد که می‌توانید در مقابل افکارتان مقاومت کنید. علاوه بر این متوجه می‌شوید که با انجام ندادن این رفتار پیامدهای منفی که نگران آن‌ها بودید نیز اتفاق نیفتاده است.

3. دارودرمانی

درصورتی‌که درمانگران احساس کنند شدت بیماری به میزانی است که نمی‌توان بدون استفاده از دارو آن را کنترل کرد، استفاده از آن‌ها را برای شما شروع می‌کنند. داروها صرفاً به این خاطر مورداستفاده قرار می‌گیرند که شدت علائم را کم کرده و فرد را برای استفاده از جلسات مشاوره آماده کنند. برخلاف تصور بسیاری از افراد داروها قدرت درمان این بیماری را ندارند و به‌محض قطع کردن مصرف، نشانه‌ها مجدداً باز خواهد گشت. درنتیجه بهتر است در کنار استفاده از داروهای وسواس جلسات مشاوره را نیز جدی بگیرید. برای اطلاع از داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

4. خانواده‌درمانی

خانواده و اطرافیان، به‌ویژه همسران افراد درگیر با وسواس یکی از گروه‌هایی هستند که فشار و مشکلات بسیاری را تجربه می‌کنند. به همین خاطر در مشاوره وسواس معمولاً برخی از جلسات به خانواده اختصاص پیدا می‌کند. در این جلسات نکات لازم راجع‌به این بیماری و نحوه برخورد با بیماران به خانواده آموزش داده شده و همین‌طور سلامت روان آن‌ها موردبررسی قرار می‌گیرد. اگر در اطراف شما فردی دچار این بیماری شده و اعتقادی به درمان ندارد نیز شما می‌توانید با مراجعه به یک روانشناس نکاتی را برای شیوه ارتباط با وی یا کمک به تخفیف علائم پیدا کنید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

مشاوره وسواس تلفنی

مراجعه حضوری به مراکز مشاوره همواره برای بسیاری از افراد به دلایلی همچون معذب بودن، عدم وقت کافی و هزینه‌های زیاد مشکل است و به همین دلیل از انجام آن صرف نظر می‌کنند. این در حالیست که شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره وسواس تلفنی، بدون نیاز به مراجعه حضوری این اختلال را درمان نمایید. خدمات مشاوره تلفنی نیز همچون خدمات حضری از کیفیت عالی برخوردار هستند و با پیگیری جدی درمان از این طریق می‌توانید برای همیشه بر این اختلال غلبه نمایید. برای دریافت مشاوره رواندرمانی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسواس ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

مشاوره وسواس چه اهمیتی دارد؟

وسواس اختلالی نیست که به‌خودی‌خود درمان شود و در صورت بی‌توجهی به درمان این بیماری به‌مرورزمان شدت پیدا کرده و در شخصیت فرد تثبیت می‌شود. همچنین افکار وسواسی بخش زیادی از زمان روزانه فرد را اشغال کرده و باعث ناراحتی و عذاب وی می‌شود. به همین خاطر بهتر است برای درمان این بیماری اقدام نمایید.

آیا داروها می‌توانند وسواس را درمان کنند؟

درصورتی‌که درمانگر احساس کند شدت بیماری به میزانی است که شما باید از درمان‌های دارویی استفاده کنید برای شما دارو تجویز خواهد کرد؛ اما داروها صرفاً برای کاهش نشانه‌ها و افزایش توانایی انجام روان‌درمانی هستند و نمی‌توان از آن‌ها به‌تنهایی و برای درمان استفاده کرد.

منبع: مشاوره وسواس



:: برچسب‌ها: مشاوره وسواس ,
:: بازدید از این مطلب : 416
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره افسردگی چه کمکی به افراد می‌کند؟ افسردگی از جمله مشکلاتی است که امروزه و به خصوص با شرایط کنونی بسیاری از افراد با آن درگیر هستند و تمام جنبه‌های زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افسردگی علاقه و انگیزه فرد مبتلا را از بین می‌برد و منجر به کاهش عملکرد او در زمینه‌های شغلی، تحصیلی و به صورت کلی زندگی روزمره می‌شود. به همین خاطر شناخت نشانه‌های این بیماری و درمان به موقع و مؤثر آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما چه طور درمان‌های مناسب برای این بیماری را پیدا کنیم؟ آیا می‌توان به تنهایی از پس آن برآمد؟ مشاوره افسردگی فرآیندی است که به شما در مسیر بهبود علائم و انتخاب روش‌های مؤثر کمک می‌کند و همراه شما خواهد بود؛ چرا که درمان افسردگی به تنهایی امکان پذیر نیست و همواره امکان برگشت علائم وجود دارد.

منبع: مشاوره افسردگی

علائم و نشانه‌های افسردگی

پیش از آن که به خود برچسب افسرده بودن بزنید، لازم است به طور کامل با نشانه‌های آن آشنا باشید و آن‌ها را در خود تشخیص دهید. همچنین در فرآیند مشاوره افسردگی به طور کامل به شما کمک می‌شود تا این نشانه‌ها و شدت و درجه‌ی آن‌ها را در خود شناسایی کنید:

_تمایل زیادی برای گریه کردن دارید و دائما احساس اندوه می‌کنید.

_از محیط اطراف و شرایط زندگی خود مدام گله و شکایت دارید.

_کارهای مهم و حتی کارهای روزمره زندگی خود را به تعویق می‌اندازید.

_بیشتر سعی می‌کنید از دیگران فاصله بگیرید و دوست دارید تنها باشید.

_همواره خود را سرزنش می‌کنید و احساس گناه دارید.

_دچار کمبود اشتها و وزن و یا برعکس دچار پرخوری و در حال اضافه وزن هستید.

_با کوچک‌ترین محرک‌ها دچار پرخاشگری می‌شوید.

_خستگی، بی‌قراری، احساس تنفر از خود و داشتن افکار مرتبط با خودکشی از دیگر نشانه‌های افسردگی است.

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی شدید

 

مشاوره افسردگی | دلایل بروز افسردگی

افسردگی ممکن است به دلایل گوناگونی رخ دهد. در فرآیند مشاوره، روانشناس دلایل مختلف را در زندگی شما و با استفاده از مصاحبه بالینی بررسی کرده و بهترین راهکارها را برای برطرف کردن هر کدام از آن‌ها به شما ارائه می‌دهد. برخی از دلایل افسردگی را در ادامه ذکر کرده‌ایم.

_بیماری خود یا عزیزان و فوت اطرافیان

_طلاق، خیانت و به طور کلی مشکلات در روابط بین زوجین

_مشکلات مالی و فقر

_تجربه‌های تلخ گذشته مانند تجاوز جنسی در کودکی

_نوسانات و تغییرات هورمونی در بدن

_داشتن فرزند یا عزیزانی که مشکلاتی مانند عقب ماندگی دارند

_اعتیاد به مواد مخدر و یا مشروبات الکلی

_مشکلات و ناکامی در تحصیل و یا شل

_مشکلات درونی مانند نداشتن اعتماد به نفس و یا عزت نفس بسیار پایین

 

چرا باید به فکر درمان افسردگی بود؟

افسردگی شما را در دنیای تاریک خود فرو می‌برد و اگر نادیده گرفته شود، پس از مدتی تبدیل به سبک زندگی شما می‌شود و تمام جنبه‌های زندگیتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مشکل روحی، روانی پیامدهای بی‌شماری را برای شما به همراه دارد و فرآیند زندگی کردن را مختل می‌کند. کاهش میل جنسی، بی‌علاقگی برای رسیدن به اهداف، احساس ناتوانی و بی‌ارزشی، داشتن افکار و باورهای بدبینانه به خود و دیگران، احتمال بروز خودکشی، کاهش یا افزایش وزن شدید همگی از پیامدهای افسردگی هستند. همچنین افسردگی گاه زمینه را برای بروز انواع بیماری‌های روانی و روان‌تنی فراهم می‌کند. به همین دلیل لازم است آن را جدی گرفته و به فکر درمان باشید.  

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی شدید

اهمیت مشاوره افسردگی

بسیاری از افراد گمان می‌کنند خود به تنهایی می‌توانند از پس این بیماری بربیایند و اگر به حال خود رهایش کنند خود به خود خوب می‌شوند؛ اما حقیقت این است که حتی اگر موفق به درمان افسردگی خود شوید، پس از مدتی علائم با شدت بیشتری برمی‌گردند و پیامدهای شدیدتری را نیز به همراه دارند. چرا که در واقع مشکلات و علائم افسردگی در شما ریشه‌یابی نشده‌اند. مشاوره گرفتن از فردی دلسوز و کسی که در زمینه درمان اختلالات روانی تخصص دارد، اولین قدم در درمان است. گاهی افراد افسردگی پنهان دارند و یا اصلا نشانه‌های اندوه خود را با افسردگی اشتباه می‌گیرند؛ روانشناس با استفاده از گفته‌ها و حالات شما، شدت و نوع افسردگی را تشخیص می‌دهد و کمک می‌کند تا از گمراهی و تردید خارج شوید.

 

درمان در مشاوره افسردگی چگونه انجام می‌شود؟

در مرحله‌ی بعدی مشاور با توجه به نوع افسردگی، نوع شخصیت و توانایی‌های شما درمان‌های منحصر به فرد را آغاز می‌کند و در تمام مراحل همراه شما خواهد بود. درمان افسردگی با انواع مختلفی از رویکردها مانند طرحواره درمانی، درمان شناختی رفتاری، واقعیت درمانی و… صورت می‌گیرد و متخصص با در نظر گرفتن تمام جنبه‌ها می‌تواند از یک و یا چند رویکرد به صورت ترکیبی برای درمان علائم استفاده کند.

در درمان شناختی رفتاری به فرد کمک می‌شود تا بیشتر بر زمان حال و لذت بردن از آن متمرکز شود و با استفاده از راهکارهای مختلفی که مشاور ارائه می‌دهد، افکار مزاحم و منفی را از خود دور کند. در این رویکرد، روش رفتار و فکر کردن فرد تغییر کرده و اصلاح می‌شود. روان درمانی در فرآیند مشاوره ممکن است به صورت فردی و یا گروهی باشد. علاوه بر این در برخی شرایط مشاور با توجه به شدت زیاد بیماری، تشخیص می‌دهد که فرد در کنار روان درمانی به دارو درمانی هم نیاز دارد و او را به روانپزشک ارجاع می‌دهد.

 

برای درمان کامل به چند جلسه مشاوره افسردگی نیاز است؟

بسته به شدت و نوع افسردگی، فرآیند درمان ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها به طول بیانجامد؛ به طور میانگین 10 تا 15 جلسه زمان می‌برد. برای این که افسردگی خود را به طور کامل ریشه‌کن کنید، مهم است که به جلسات درمانی پایبند باشید و آن‌ها را تا بهبودی کامل ادامه دهید. گاهی ممکن است در این مسیر شکست بخورید و ناامید شوید اما نتیجه برایتان دلچسب خواهد بود. تا به مشاور خود اعتماد کرده و تا انتهای مسیر از کمک او بهره‌مند شوید.

 

مشاوره تلفنی افسردگی

بسیاری از افراد به دلیل وجود مشغله‌های زیاد زندگی و نداشتن وقت کافی برای مراجعه حضوری به مراکز مشاوره، افسردگی خود را نادیده می‌گیرند و فکر درمان را از سر خود بیرون می‌کنند. در صورتی که می‌توانید تنها با استفاده از یک تلفن در محیط منزل و یا در زمان استراحت، از کمک مشاوران تلفنی بهره‌مند شوید. علاوه بر این مشاوره تلفنی هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل و یا هزینه‌های سنگین مشاوره حضوری را ندارد. گاه افراد در بیان مشکلات خود در حضور دیگران مشکل دارند؛ مشاوره افسردگی تلفنی می‌تواند بستری امن برای شما باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا افسردگی خود به خود از بین می‌رود؟

در مواردی که افسردگی خفیف بوده و بر اثر حادثه‌ای به وجود آمده باشد، ممکن است خود به خود رفع شود اما در اکثر مواقع به مداخله‌های تخصصی و مراجعه به روانشناس نیاز دارد. هر چه فرآیند درمان سریع‌تر و در مراحل ابتدایی‌تر انجام گیرد، بهبودی سریع‌تر حاصل می‌شود.

آیا افسردگی قابل درمان است؟

امروزه با پیشرفت علم، درمان‌ها و روش‌های بی‌شماری برای این بیماری وجود دارد و هر نوع افسردگی با تلاش خود فرد و کمک گرفتن از فرد متخصص و کاربلد، درمان می‌شود. شما می‌توانید در فرآیند درمان با کمک مشاوره افسردگی، علائم و نشانه‌ها را مدیریت و کنترل کنید.

منبع: مشاوره افسردگی



:: برچسب‌ها: مشاوره افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 375
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره نوجوان هم به نوجوان و هم به والدین و اطرافیان قابل ارائه است. نوجوانی یکی از مراحل بسیار مهم زندگی است که افراد در طی آن تلاش می‌کنند از هویت دوران کودکی فاصله گرفته و به عنوان یک بزرگسال خود را به جامعه معرفی نمایند. در این دوره هم دختران و هم پسران دچار تنش‌ها و تعارضاتی می‌شوند که روابط آن‌ها را با دیگران به خصوص خانواده تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشاوره نوجوان یکی از گزینه‌های بسیار موثری است که به پدر و مادرها و خود نوجوانان کمک می‌کند تا به شیوه کارآمدتری این دوران حساس را پشت سر بگذرانند. در ادامه درباره مباحث مهم جلسات مشاوره نوجوان و نحوه دریافت مشاوره شرح داده‌ایم.

منبع: مشاوره نوجوان تلفنی و آنلاین

قبل از ورود به جلسه نوجوان‌تان را بشناسید

نوجوانی یکی از مهم‌ترین مراحل رشد انسان است. در طول سال‎‌های نوجوانی و گذار به بزرگسالی با تغییرات جسمی، روانی، هویتی و ارتباطی زیادی روبرو می‌شوند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که با وجود اینکه بسیاری از کلیشه‌ها نوجوانی را به عنوان دوره‌ای طوفانی معرفی می‌کنند، خیلی‌ها هم این برهه از زندگی را با آرامش پشت سر می‌گذرانند و نوسانات رفتاری زیادی از خود نشان نمی‌دهند.

خدمات مشاوره نوجوان به نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها کمک می‌کند تا به گونه‌ای رفتار نمایند که رشد روانی و اجتماعی مرتبط با این دوره تسهیل گردد. همچنین مشاوره به نوجوانان کمک می‌کند تا از نظر روانی بیشتر در امنیت باشند، احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند و روابطی توام با احترام با دیگران برقرار کنند. برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

مشاوره نوجوان چه موضوعاتی را در بر می گیرد؟

مشاوره نوجوان طیف وسیعی از مشکلات را در برمی‌گیرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مدیریت خشم، مشکلات تحصیلی، اختلالات اضطرابی، مشکلات رفتاری، موضوعات مرتبط با خودانگاره نوجوان در مورد بدن، مواجه شدن با قلدری همسالان، افسردگی، پرداختن به رفتارهای پرخطر نظیر مصرف مواد یا الکل، اختلالات خوردن، تعارضات خانوادگی، مشکلات ارتباطی، نحوه برخورد با جنس مخالف، مسائل مرتبط با عزت نفس، درگیری با استرس، انزوای اجتماعی، کنار آمدن با هویت جنسی و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : رفتار صحیح با نوجوان

اهمیت دریافت مشاوره در دوره نوجوانی

سال‌های نوجوانی برای بسیاری از افراد مرحله‌ای لذت بخش است که طی آن تجربیات جدیدی کسب کرده و به نوعی استقلال دست می‌یابند. با این حال این برهه از زندگی برای همه خوشایند نیست.

چرا که نوسانات هورمونی و دغدغه‌های روانی جدید می‌تواند این دوره را برای برخی افراد به مرحله‌ای استرس زا و گیج کننده تبدیل کند. در همین راستا مطالعات انجام شده روی نوجوانان در کشور استرالیا نشان می‌دهد از هر 10 نوجوان دست کم 1 نفر در یک سال اخیر درگیر مشکلات مرتبط با سلامت روان بوده و در میان هر 13 نوجوان 1 نفر با خطر خودکشی مواجه است. با این حال کمتر از 5درصد نوجوانان از خدمات مشاوره بهره مند می‌شوند.

این مسئله به ما نشان می‌دهد که مشاوره نوجوان به آگاهی بیشتری نیاز دارد. نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها در بسیاری از موارد نیازمند دریافت خدمات مشاوره هستند. در نتیجه باید اطلاعات عموم مردم از مشاوره نوجوان افزایش پیدا کند تا از بروز مشکلات جدی نظیر خودکشی یا پرداختن به رفتارهای پرخطر مثل مصرف الکل پیشگیری شود.

بیشتر بخوانید : تربیت نوجوان

سبک معمول برگزاری جلسات مشاوره نوجوان

مشاوره نوجوان معمولا رویکردی عملی و مسئله محور دارد. مشاور در طول این جلسات کارهای زیر را انجام می‌دهد:

  1. با شما و خود نوجوان صحبت می‌کند تا درک واضح و متعادلی نسبت به شرایط پیدا کند.
  2. موانعی که سد راه بهزیستی نوجوان می‌شوند را مشخص کرده و در مورد آن‌ها حرف می‌زند.
  3. برای جلسات مشاوره اهدف قابل دستیابی تعیین می‌کند تا نوجوانان انگیزه بیشتری برای مراجعه داشته باشند.
  4. به شما و نوجوانتان کمک می‌کند تا نیازهای یکدیگر و نیازهای سایر اعضای خانواده را درک کرده و به هم برای رفع این نیازها کمک نمایید.
  5. جلسات مشاوره جدا با شما و نوجوان برگزار می‌کند تا میزان پیشرفت‌ها را بررسی نماید.
  6. راه‌هایی به نوجوان پیشنهاد می‌دهد که به کمک آن‌ها بتواند بیشتر از خودش مراقبت کرده و امنیت بیشتری داشته باشد.
  7. هنگام دستیابی نوجوان به اهداف او را تشویق کرده و روی افزایش انگیزه‌ها کار می‌کند.

مشاوره نوجوان در مرکز مشاوره تخصصی آواژه

بسیاری از خانواده‌ها هنگامی که با چالش‌های مربوط به دوره نوجوانی در فرزندشان مواجه می‌شوند نمی‌دانند که باید به چه متخصصی مراجعه کنند. روانشناسان بالینی با گرایش کودک و نوجوان و سایر روانشناسان و درمانگرانی که پس از اتمام تحصیل دوره‌های تخصصی مشاوره نوجوان و خانواده را گذرانده‌اند از جمله متخصصینی هستند که در این شرایط می‌توانند به شما کمک کنند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چرا افراد در دوره نوجوانی پرخاشگر شده و دست به رفتارهای پرخطر می زنند؟

تحقیقات زیادی در این باره انجام شده است که نشان می دهند تغییرات مغزی و هورمونی  در دوران بلوغ در افزایش پرخاشگری و کاهش کنترل تکانه تاثیر دارند. به همین خاطر نوجوانان اغلب در کنترل خشم خود با مشکل بیشتری مواجه هستند و احتمال زیادتری وجود دارد که رفتارهای پرخطری از خود نشان دهند.

برای دریافت مشاوره نوجوان باید به روانشاس مراجعه کنم یا روان پزشک؟

در قدم اول لازم است به یک روانشناس مراجعه کنید. در صورتی که فرزندتان نیاز به درمان دارویی داشته باشد روانشناس شما را به روان پزشک ارجاع خواهد داد.

منبع: مشاوره نوجوان تلفنی و آنلاین



:: برچسب‌ها: مشاوره نوجوان تلفنی و آنلاین ,
:: بازدید از این مطلب : 396
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

رفتار با معتاد چگونه باید باشد؟ طبیعی است که اگر به صورت ناگهانی متوجه اعتیاد یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان خود شوید نگرانی و هیجانات منفی به سمت شما هجوم بیاورند و زمینه را برای واکنش نادرست فراهم کنند. اما باید این نکته را بدانید که برخورد اولیه با فردی که درگیر اعتیاد شده بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند بر ادامه اعتیاد یا تصمیم برای ترک توسط او تاثیر بگذارد. علاوه بر این‌ها باید به یاد داشته باشید که اعتیاد مانند یک باتلاق است و هرچقدر بیشتر در نجات فرد معتاد تعلل کنید، او بیشتر فرو خواهد رفت پس رویارویی با حقیقت را پشت گوش نیندازید. با آگاهی از نحوه صحیح رفتار با معتاد و کمک گرفتن از یک روانشناس می‌توانید او را در مسیر ترک اعتیاد یاری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: رفتار با معتاد

در برابر فرد معتاد چه رفتارهایی نباید کرد؟

در برخورد با فرد معتاد شما ابتدا باید بدانید از چه رفتارهایی باید اجتناب کنید و سپس رفتار های درست را بشناسید. رفتارهایی که نباید کرد به شرح زیر هستند:

1. تنبیه های کلامی را کنار بگذارید

بیمار در گیر اعتیاد به حد کافی در حال رنج کشیدن است، و لزومی ندارد که شما با حرف‌هایتان او را بیشتر شکنجه کنید. از تحقیر و توهین، فریاد و ناسزا گفتن، لعن و نفرین، تهدید، قضاوت و انتقاد و دیگر تنبیه‌های کلامی شدیدا اجتناب نمایید.

2. رفتار با معتاد | تنبیه های عملی را اجرا نکنید

کتک زدن، قهر کردن، زندانی کردن و… را فراموش کنید. شما با این کارها نه تنها به فرد کمکی نمی‌کنید بلکه او را بیشتر به سوی اعتیاد هدایت می‌کنید.

3. با فرد معتاد همدست نشوید 

افراد معتاد ممکن است با سواستفاده از احساساتتان از شما درخواست کنند برایشان مواد تهیه کنید یا کنار آن‌ها مقدار کمی مواد بکشید. هرگز این پیشنهادها را قبول نکنید و به خاطر داشته باشید که پلیس در صورت پیدا کردن مواد مخدر در وسایل شما هرگز باور نمی‌کند برای فرد دیگری این مواد را تهیه می‌کردید و شما را به عنوان مجرم خواهد شناخت. همچنین این را نیز بدانید که مصرف مواد در هر اندازه‌ای حتی کمترین حد، آسیب‌های جسمی فراوانی به همراه دارد و مقدمه‌ای برای اعتیاد شدید است.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد [/box]

رفتار با معتاد | در برابر فرد معتاد چه رفتار هایی باید انجام داد؟

شاید این حرف را زیاد شنیده باشید که می‌گویند معتاد بیمار است نه مجرم! از نظر متخصصان حوزه ترک اعتیاد این حرف تمام حقیقت است. شما هیچ وقت کسی را که درگیر بیماری قلبی، دیابت یا اینگونه بیماری‌ها شده را سرزنش نمی‌کنید بلکه با مهربانی و آرامش به سمتش می‌روید چرا که می‌دانید آن فرد بیمار است. در مقابل فرد معتاد نیز باید همچین رفتاری داشته باشید و او را به چشم یک بیمار ببینید.

[box type=”note” align=”” class=”” width=””]باید بدانید که رفتار شما هر چقدر هم که درست باشد، درمان محسوب نمی‌شود. برای درمان قطعی حتما باید بیمار تحت نظر متخصص ترک اعتیاد باشد. در صورتی که بیمار بارها ترک کرده اما باز شکست خورده پینشهاد می‌کنیم به عنوان خانواده و نزدیکان فرد در جلسات مشاوره خانواده شرکت کنید تا این مساله به طور کل درمان شود.[/box]

در یک فرایند دو مرحله‌ای شما می توانید بهترین رفتار با بیمار درگیر اعتیاد را داشته باشید که عبارتند از:

1. فهم اعتیاد

دلیل اعتیاد: ابتدا باید دلیل معتاد شدن فرد مورد نظرتان را پیدا کنید. آیا او به خاطر مشکلات روحی به اعتیاد پناه برده؟ آیا تحت تاثیر جمع‌های دوستی در مدرسه یا محله درگیر اعتیاد شده یا صرفا به خاطر کنکجاوی به سمت مواد مخدر رفته است؟
برای این کار شما باید گوش شنوای فرد باشید. باید بدون قضاوت کردن پای صحبت‌های او بنشینید و همدمش باشید. با شناسایی دلیل اعتیاد می‌توانید با از بین بردن آن به ترک اعتیاد نیز کمک کنید. مثلا اگر فردی به خاطر افسردگی به اعتیاد پناه برده باشد با درمان افسردگی اعتیادش نیز کمرنگ خواهد شد.

مرحله اعتیاد: در رفتار با معتاد شما باید بدانید فرد مورد نظرتان در چه مرحله‌ای از اعتیاد قرار دارد. اگر تازه به مصرف مواد مخدر روی آورده و هنوز اعتیاد جدی ندارد او را به چشم یک فرد سالم نگاه کنید و به تدریج با کمک مشاوره و برخورد صحیح او را برای ادامه ندادن اعتیاد تشویق کنید. اما اگر اعتیاد این فرد جدی است باید اعتماد او را جلب کرده و انگیزه ترک را در او به وجود بیاورید.

شناخت اعتیاد: فرد مورد نظر شما به چه ماده‌ای اعتیاد پیدا کرده است؟ ماده مورد مصرف او را بشناسید و درباره علائم و پیامدهای آن اطلاعاتی کسب کنید. درست مانند زمانی که با دیدن عوارض سرماخوردگی مثل تب، سرفه، آبریزش بینی و… به وجود این بیماری پی می‌برید، باید با دیدن نشانه‌ها، به مصرف معتاد توسط فرذ معتاد آگاه شوید. در صورت دیدن هر رفتار یا حالت عجیبی در عزیز معتادتان، می‌توانید به مشکل او پی ببرید و واکنش مناسب نشان دهید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : رفتار با افراد در حال ترک اعتیاد [/box]

2. رفتار با معتاد | واکنش درست

حمایت: شما باید از فردی که درگیر اعتیاد شده به صورت همه جانبه حمایت کنید. فرد باید کاملا احساس کند که برایتان اهمیت دارد و شما به او توجه می‌کنید. از حمایت‌های مالی فرد معتاد جلوگیری کنید چراکه تمام این پول‌ها صرف مواد شده و سلامتی فرد را با خود به فنا خواهد برد.

انگیزه ایجاد کنید: در رفتار با معتاد باید  برای او انگیزه ترک اعتیاد ایجاد کنید؛ برای او دلیل محکمی بیاورید که چرا باید اقدام به ترک کند. به او هشدار دهید که در صورت ادامه دادن مصرف درگیر چه عوارض جسمی و روحی‌ای خواهد شد.

برنامه‌های ترک را بشناسید: شما باید برنامه‌های ترک هر ماده مخدر، مراکز ترک و طول دوره درمان را بدانید تا بهتر بتوانید فرد را به سمت ترک اعتیاد هدایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : نقش خانواده در ترک اعتیاد [/box]

سخن آخر

در هر مرحله بهتر است از متخصصین ترک اعتیاد، مشاورن و روانشناسان و پزشکان مشورت بگیرید. شما تنها فردی نیستید که یکی از عزیزانش درگیر اعتیاد شده پس مطمئن باشید با کسب آگاهی و دریافت مشاوره در زمینه رفتار با معتاد می‌توانید این مشکل را برطرف سازید. متخصصان مرکز مشاوره آواژه در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: رفتار با معتاد



:: برچسب‌ها: رفتار با معتاد ,
:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا راه‌های تشویق فرد معتاد به ترک را می‌شناسید؟ اعتیاد یکی از عزیزان یا اعضای خانواده به مواد مخدر، یکی از دردناک‌ترین اتفاقات در زندگی محسوب می‌شود و رهایی از هیولای اعتیاد در فکر بسیاری از افراد نشدنی است. اما برای ترک اعتیاد علاوه بر اراده خود فرد، حمایت و تشویق دیگران نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است. اما در بسیاری از مواقع خانواده‌ها راه صحیح تشویق کردن فرد معتاد به ترک را نمی‌دانند و با رفتارهای اشتباه او را بیش از پیش در دام اعتیاد درگیر می‌سازند و فرایند ترک را برای او سخت می‌کنند. با آگاهی از راه‌های صحیح تشویق کردن و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید عزیز خود را در این مسیر یاری کنید. 

منبع: تشویق معتاد به ترک

تشویق کردن چیست؟

هر فردی در زندگی آرزوها و رویاهایی دارد که به هردلیل نتوانسته به آن‌ها برسد و مجبور شده که آرزوهای خود را به فراموشی بسپارد. یکی از شایع‌ترین دلایلی که رویاها و آینده آدمی را از بین می‌­برد اعتیاد است. باید بدانید که مرز باریکی بین تشویق و ترغیب و نصیحت و انتقاد وجود دارد و خیلی اوقات خانواده‌ها را دچار گمراهی می­‌کند. آن‌ها به روانشناس یا مشاور ترک اعتیاد م‌­گویند که ما خیلی او را تشویق کردیم و خیلی به او انگیزه داده‌ایم اما او توجهی نمی­‌کند. روانشناس با بررسی بیشتر متوجه خواهد شد این تشویق‌ها در واقع سرزنش بوده است و خانواد‌ه‌ها بجای کمک، عزیز معتاد خود را بیشتر تخریب می­‌کنند.

نکات مهم در تشویق معتاد به ترک

تشویق کردن به طور کلی به این معناست که شما به رفتاری که درست یا مورد پسند است واکنش مثبت نشان داده و با تایید آن رفتار، باعث تکرار رفتار درست شده و به بهبود عزت نفس و حس ارزشمندی در فرد معتاد کمک کنید. شما باید به فرد معتاد بفهمانید که نکات مثبت او را می­‌بینید و بابت آن‌ها از او ممنون هستید. زمانی که متوجه رفتارهای مثبت او می­‌شوید، چقدر او را بیشتر دوست دارید. توجه کنید که نباید به او اینطور القا کنید که اگر رفتار مورد پسند شما را انجام ندهند او را دوست ندارید. این دقیقا نکته مهم در تشویق کردن است.

یادآوری گذشته، به تصویر کشیدن روزهای بعد از پاکی، توصیف وضعیت خراب فعلی فرد، نصیحت کردن و از این دست رفتارها در ابتدای مسیر ترک خیلی جواب نمی‌­دهد و حتی می­‌تواند باعث حس گناه و ناتوانی از رفتن این مسیر طولانی در فرد معتاد شود. البته در مسیر ترک و پس از شروع راه، می­‌توانید با یادآوری دوباره آرزوهای مشترک، توانمندی‌ها، هنرها یا مهارت‌هایی که فرد معتاد داشته است، او را ترغیب به ادامه مسیر کنید.

 

راه های تشویق معتاد به ترک

برای اینکه بتوانید در فرد معتاد انگیزه ترک ایجاد کرده و او را در این مسیر امیدوار نگه دارید، راه‌های متفاوتی وجود دارد که برخی از آن‌ها منحصرا مخصوص فرد مورد نظر است و می­‌توانید به کمک روانشناس خصوصیات عزیز خود را بهتر بشناسید و با استفاده از آن به او کمک کنید. برخی از راه‌های تشویق فرد معتاد به ترک عبارتند از:

1. تشویق معتاد به ترک | اعتیاد و ماده مصرفی فرد را بشناسید

حتما در مورد اعتیاد، علائم و دلایل آن، نوع ماده مصرفی، طریقه تولید و مصرف آن و هر چیزی که می‌­تواند به شما کمک کند تحقیق کنید. این مسئله باعث می‌­شود که فرد معتاد بفهمد شما او را درک می­‌کنید و مسئله اعتیاد او برایتان مهم است. اگر دردهای روحی و جسمی عزیزتان را نشناسید نمی‌توانید به او کمک کنید.

2. اعتیاد عزیزتان را بپذیرید و از او حمایت کنید

شاید برایتان سخت باشد که بپذیرید یکی از عزیزان شما هم درگیر اعتیاد شده است. در مرحله اول باید انکار و نادیده گرفتن اعتیاد را تمام کرده و بپذیرید که او بیمار است و مثل همیشه به حمایت و رسیدگی شما نیاز دارد. تا زمانی که نپذیرید این اتفاق برای شما افتاده، کمک کردن و تشویق معتاد به ترک معنی خاصی نمی‌­دهد.

3. حتما با متخصص در تماس باشید

اعتیاد، یک بیماری است که بخش مهمی از آن را آسیب‌ها و مشکلات روانی تشکیل داده و پس از وابستگی، جسم هم درگیر می‌شود. بنابراین به دلیل پیچیده بودن مسائل مربوط به روان، شما نیاز دارید با یک متخصص روانشناسی در ارتباط بوده و به او و راهکارهایش اعتماد کنید. بپذیرید که شما همه چیز را نمی‌­دانید و لازم است که از یک متخصص کمک بگیرید. هم برای آرامش و شنیده شدن دردهای خودتان و هم برای اینکه راه ترک عزیزتان را هموارتر و مطمئن‌تر سازید. در کنار حضور روانشناس، حتما مشاوره‌های پزشکی و درمان جسمانی را نیز در نظر بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

4. تشویق کردن فرد معتاد به ترک | توقعات خود را متعادل کنید

راه ترک اعتیاد دشوار است و باید به فرد معتاد زمان بدهید و به یکدیگر اعتماد داشته باشید. اعتیاد یک نوع وابستگی شدید است، یک فرد وابسته بسیار ضعیف شده و برای به دست آوردن خواسته خود هرکاری می‌­کند. مانند نوزادی که به مادر وابسته است، فرد معتاد نیز به مواد وابسته شده پس توجه کنید که برای جدا کردن او از مواد مخدر، باید او را تقویت و آماده کرده و سپس توقع موفقیت داشته باشید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

5. برای لغزش ها و وسوسه ها آماده باشید

یکی از معمول‌ترین اتفاقاتی که در مسیر ترک پیش می‌­آید، وسوسه مصرف دوباره می‌باشد که باید بدانید این بسیار طبیعی است. مهم‌تر از وسوسه مصرف دوباره، لغزش‌های گاه و بیگاه است که به دلایل بسیار مختلفی اتفاق می‌­افتد. باید بدانید که این لغزش‌ها طبیعی‌اند و فکر نکنید با یک لغزش همه چیز خراب می­‌شود. عزیزتان را درک کرده، حرف‌ها و دلایل این لغزش او را بشنوید و او را به ادامه ترک سوق دهید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: تشویق معتاد به ترک



:: برچسب‌ها: تشویق معتاد به ترک ,
:: بازدید از این مطلب : 380
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

با همسر معتاد چگونه باید رفتار کرد؟ زندگی زناشویی در عین تجربه یک رابطه رمانتیک و عاشقانه گاهی می‌تواند به شکلی کاملا متفاوت اتفاق بیفتد و به جای ارتباط عاشقانه، رابطه‌ای پر تنش شکل بگیرد. عوامل بسیاری در شکل گیری یکه زندگی زناشویی پر از درگیری و استرس دخیل هستند که از جمله این عوامل می‌توان به اعتیاد اشاره کرد. روابط عاشقانه بسیاری وجود داشته که پس از بروز اعتیاد یکی از زوجین، به یک رابطه ملال‌آور تبدیل شده است. چالش‌های ناشی از زندگی با همسر معتاد، پیامدها و عوارضی را به همراه خواهد داشت که قطعا در تصمیم گیری به ادامه روند زندگی زناشویی و یا تصمیم به ترک همسر و طلاق نقش بسزایی دارد. آگاهی از تمام جوانب زندگی با یک همسر معتاد به شما کمک می‌کند تا هنگام تصمیم گیری‌های مهم زندگی، با آگاهی بیشتری اقدام کرده و از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری نمایید.

منبع: همسر معتاد

مشکلات ناشی از زندگی با همسر معتاد

زندگی با همسر معتاد مشکلات و چالش‌های زیادی با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. عدم برقراری روابط صمیمانه

نکته بسیار حائز اهمیت در مورد زندگی با همسر معتاد این است که وی قادر نخواهد بود مانند یک فرد معمولی محبت خود را به همسر خویش ابراز نماید، چراکه جایگزین دیگری برای وابستگی خود یافته است. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت یک شخص نرمال دارای وابستگی به همسر خود است و سعی در کسب رضایت وی دارد. اگر به هر دلیلی مشکلی در برقراری ارتباط صمیمانه بین آن‌ها رخ دهد، سعی می‌کند مشکل را برطرف کرده و محبت همسر را به دست آورد.

این در حالی است که شخص معتاد وابستگی زیادی به مصرف مواد مخدر دارد و چنانچه به هر دلیلی نتواند آن را به دست بیاورد دچار آشفتگی خواهد شد. این آشفتگی می‌تواند تا حدی پیش رود که موجب درگیری با همسر گردد چراکه نسبت به واکنش و رفتار خود کنترلی ندارد. بنابراین مصرف مواد مخدر موجب تحت الشعاع قرار دادن روابط صمیمانه بین زن و شوهر خواهد شد.

2. پدیدآیی مشکل در ارتباطات جنسی

اعتیاد به هر ماده‌ای از قبیل الکل، هروئین یا هر ماده افیونی دیگر بر روی هورمون‌های بدن تاثیر گذاشته و عملکرد آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. همسر معتاد به مرور زمان در برقراری رابطه جنسی خویش دچار مشکل شده و نمی‌تواند همسر خود را تمکین کند. در موارد حاد و شدید مصرف مواد مخدر این مشکل در برقراری رابطه جنسی تا حدی زیاد می‌شود که فرد معتاد تمام علاقه خود را نسبت به رابطه جنسی از دست داده و اگرچه تحریکات زیادی داشته باشند اما برقراری رابطه برایشان غیر ممکن خواهد شد.

3. همسر معتاد | مشکلات مالی 

زن و شوهر هر چقدر که از نظر مالی و ثروت شرایط خوبی داشته باشند اما با بروز پدیده اعتیاد، میزانی از هزینه‌های خانواده صرف خرید مواد مخدر می‌شود. با مرور زمان کم کم هزینه‌های اختصاص داده شده به خرید مصرف مواد مخدر افزایش یافته و خانواده را با مشکلات اقتصادی رو به رو می‌سازد.

همسر معتاد | نشانه های اعتیاد همسر 

اگرچه این نشانه‌ها به معنای قطیعت در اعتیاد همسر نیست اما تا حد زیادی در تشخیص این موضوع که همسرتان دچار اعتیاد شده است، به شما کمک می‌کند.

1. تغییرات ظاهری بدن

مصرف برخی از مواد مخدر به علت ماده سازنده آن‌ها می‌تواند موجب تغییرات ظاهری در بدن شود. بیشتر تاثیرات ظاهری ناشی از مصرف مواد مخدر در چهره همسر نمایان می‌شود؛ چین و چروک، کاهش وزن زیاد، خستگی و احساس کسالت، عدم رعایت بهداشت شخصی از جمله تاثیرات مصرف مواد مخدر هستند.

2. همسر معتاد | دروغ گویی و مخفی کاری

انسان‌ها در هنگام انجام خطا دچار دستپاچگی شده و از آشکار کردن خطای خود جلوگیری می‌کنند. در مورد گرایش همسر به اعتیاد نیز همین قضیه صدق می‌کند. وی تمام تلاش خود را به کار می‌برد که حقیقت را کتمان کرده و مصرف مواد مخدر را از همسر خود پنهان کند. دستپاچگی و دورغ‌ می‌تواند به عنوان شاخصی برای تشخیص اعتیاد وی باشد.

3. پرخاشگری و عصبانیت

همسر معتاد به واسطه مصرف مواد مخدر، دوره‌های مختلفی را از نظر شرایط روحی سپری می‌کند. معمولا در هنگام استفاده کردن مواد مخدر، حالتی شاد و نرمال دارد اما به محض عدم دسترسی به مواد، دچار حملات عصبی شده و واکنش‌های پرخاشگرانه‌ای را نشان می‌دهد.

واکنش زنان و مردان در مقابل همسر معتاد

در هنگام برخورد با قضیه اعتیاد همسر، واکنش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. برای بیشتر زنان یا مردان زندگی با همسر معتاد، موضوعی غیر قابل تصور است چراکه تحمل مشکلات و عواقب آن را ندارند. سریعا تصمیم به جدایی گرفته و بدون هیچ تلاشی برای درمان همسر، خانه را ترک کرده و اقدام به طلاق می‌نمایند. اما برخی دیگر از زنان یا مردان به دلیل وابستگی روحی که به همسر خود دارند، تمام سعی خود را به کار می‌برند و همسر خویش را به مراکز درمانی مرتبط برده و تا پایان دوره درمان با وی می‌مانند.

در این شرایط همسر دچار اعتیاد نیز انگیزه زیادی برای ادامه روند درمان می‌یابد. گروه دیگری از زنان یا مردان به دلیل وجود فرزند خویش ترجیح می‌دهند با همسر معتاد خود کنار آمده و با وجود تمام مشکلات، زندگی خود را ادامه می‌دهند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

سخن آخر

 اعتیاد نیز یک بیماری است و می‌تواند در سایه حمایت عاطفی همسر بهبود یابد. پس قبل از اقدام به جدایی و طلاق، بهتر است تمام سعی خویش را در جهت درمان همسر خود که دچار اعتیاد شده به کار بگیرید. در جهت کمک به همسر خود می‌توانید به مراکز مشاوره مراجعه کرده و بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین روش برخورد با همسر معتاد چیست؟

توجه نمایید که اعتیاد به عنوان یک بیماری شناخته شده که قابل درمان است. از آنجایی که اعتیاد هم جسم و هم روان فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیاز به درمان‌های جسمی و روانی دارد و روش برخورد با همسر معتاد نیز باید توسط زن یا مرد آموخته شود. استفاده از مشاوره‌های روانشناسی هم برای فرد معتاد و هم همسر وی از ابتدای شروع درمان تا ماه‌ها پس از ترک بسیار موثر و ضروری  است.

منبع: همسر معتاد



:: برچسب‌ها: همسر معتاد ,
:: بازدید از این مطلب : 382
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

معمولا قبل از اینکه فردی بخواهد نقش مهمی را بر عهده بگیرد، سلامت او باید مورد بررسی قرار بگیرد و یکی از معیارهای سلامت، عدم وابستگی به اعتیاد است. برخی افراد قبل از ازدواج یا استخدام، تصمیم به ترک گرفته و موفق می‌شوند که بدون هیچ ترس و نگرانی، تست‌های اعتیاد خود را منفی تحویل بگیرند و مسیر جدید زندگی خود را پیدا کنند. اما برخی از افراد نیز به دلیل لغزش‌های بد موقع، فشار خانواده و یا به وجود آمدن ضرورت‌های زمانی، به دنبال منفی کردن تست اعتیاد خود به هر نحوی هستند و متاسفانه آسیب‌های زیادی نیز در این راه به آن‌ها وارد می‌شود. تست شیره نیز با اهداف مختلف گرفته شده و متخصصان ترک اعتیاد به شما در این زمینه راهنمایی لازم را ارائه می‌دهند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: تست اعتیاد به شیره

تست شیره | اثر شیره چند روز در بدن باقی می ماند؟

شیره از خانواده تریاک و با ماده موثر مورفین است که خاصیت تسکین دهندگی داشته اما بسیار اعتیاد آور است. برای تست اعتیاد به شیره، تست مورفین انجام می‌شود. تست مورفین شایع و انجام آن آسان است. بنابراین ساده‌ترین آزمایش و پایین‌ترین سطح آزمایشگاه‌ها نیز قابلیت تشخیص مصرف شیره را دارند.

آزمایشگاه‌ها معمولا برای تست مورفین آزمایش ادرار می‌گیرند که در آن صورت، 2 تا 3 روز پس از ترک پاسخ منفی می‌شود. در صورت گرفتن آزمایش خون، این زمان به 8 روز می‌رسد.

آزمایش از مو که یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین راه‌های تست اعتیاد است که حتی تا 3 ماه پس از آخرین مصرف نیز جواب تست مثبت شود. البته در صورت شدت و مدت زیاد مصرف، همه این زمان‌ها قابلیت افزایش دارند. برای آشنایی با نشانه های اعتیاد به شیره کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد

 

چه عواملی در منفی شدن تست اعتیاد به شیره موثر است؟

ساختار بدن هر فرد و کیفیت ماده مصرفی متفاوت است و دادن یک نسخه واحد به همه اشتباه است. پس متوجه باشید که مسکن‌های حاوی کدئین به دلیل وجود ماده موثر مورفین، می‌تواند آزمایش شما را مثبت کند. اما در ادامه برخی از اصلی‌ترین عواملی که در منفی یا مثبت شدن تست اعتیاد اثر گذارند را بیان می‌کنیم:

میزان تحرک و سوخت و ساز بدن

بدن انسان به طور خودکار قابلیت سم زدایی دارد و از طریق عرق و ادرار، سم‌های موجود در بدن را دفع می‌کند. طبیعتا کسی که تحرک بیشتر و مصرف بیشتر مایعات داشته باشند، با سرعت بیشتری سم از بدن آن‌ها خارج می‌شود.

سن

چون با افزایش سن، سوخت و ساز بدن نیز کاهش می‌یابد، افراد مسن‌تر معمولا دیرتر ماده مخدر از بدن‌شان دفع می شود.

سلامت جسمانی

سلامت جسمانی باعث می‌شود که بدن عملکرد مناسب‌تری داشته باشد. دفع سموم به عنوان یکی از ملاک‌های سلامت، در بدن‌های سالم سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود.

وزن

مواد مخدر قابلیت ترکیب شدن در چربی را دارند و حجم بیشتر چربی، سموم بیشتری را در خود نگه می‌دارند. علاوه بر آن، چربی زیاد در بدن سرعت سوخت و ساز را پایین می‌آورد و باعث می‌شود که ماده مخدر دیرتر دفع شود.

شدت و زمان مصرف

طبیعتا هرچه میزان و مدت زمان مصرف شیره طولانی‌تر باشد، دفع آن از بدن دشوارتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه

 

راه های منفی شدن تست شیره

شیره، تریاک و هروئین از یک خانواده بوده و هم تست آن‌ها و هم راه‌های منفی شدن تست‌شان مانند همدیگر است. طبیعتا تنها راه سالم و مطمئن منفی شدن تست اعتیاد، تلاش برای خارج کردن آن از بدن است. بنابراین باید از ساختار خود بدن برای منفی کردن تست اعتیاد خود کمک بگیرید. راه‌های منفی کردن تست اعتیاد به شیره:

  • افزایش میزان ادرار بهترین راه دفع سم است. مصرف زیاد مایعات دو مزیت دارد. هم باعث افزایش ادرار شده و سموم را از این طریق از بدن خارج می‌کند و هم باعث رقیق شدن ادرار می‌شود که موجب مشکوک شدن تست اعتیاد با ادرار می‌شود.
  • ورزش کردن کمک می‌کند که هم سوخت و ساز بدن افزایش پیدا کند و هم با تعریق، سموم را به حالت طبیعی از بدن دفع می‌کند. احتمالا متوجه شده‌اید که پس از ترک شیره، عرق شما بوی تندتری دارد و دلیل آن نیز دفع سم مخدر از بدن شماست. بنابراین نگران نباشید و به ورزش خود ادامه دهید.
  • قرص‌هایی که به عنوان داروهای نگهدارنده در ترک اعتیاد شناخته می‌شود می‌تواند به منفی شدن تست کمک کند. متادون و B2 اصلی‌ترین داروهای نگهدارنده هستند. البته فراموش نکنید که این داروها نیز خود مخدر و اعتیادآور هستند و مصرف آن‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین روش ترک شیره

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تست اعتیاد به شیره



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به شیره ,
:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

دسترسی به خدمات مشاوره برای ایرانیان خارج از کشور با چالش‌های بیشتری همراه است. چراکه درمانجو در این شرایط اغلب به دنبال متخصصی می‌گردد که از نظر فرهنگی به آن‌ها نزدیک بوده و در نتیجه او را بیشتر درک کند. خوشبختانه امروزه مراکز مشاوره با ارائه خدمات آنلاین و تلفنی امکان دسترسی به مجرب‌ترین روانشناسان را برای ایرانیان خارج از کشور نیز فراهم کرده‌اند. برای دریافت مشاوره می‌توانید از طریق واتس آپ ویا سایر اپلیکیشن ها تماس بگیرید.

منبع: مشاوره خارج از کشور

اهمیت دریافت خدمات مشاوره برای ایرانیان خارج از کشور

فارغ از تمام مسائلی که در زندگی روزمره هر کسی ممکن است پیش بیاید مهاجران با شرایط ویژه‌ای روبه‌رو هستند که لزوم دریافت خدمات مشاوره را برای آن‌ها بیشتر می‌کند. دست و پنجه نرم کردن با دلتنگی، چالش‌های سازگاری با محیط جدید و دچار شدن به تعارض‌های فرهنگی- عقیدتی از جمله مسائلی هستند که آسیب‌پذیری روانی افراد را بالا می‌برند.

در این شرایط مراجعه به یک روانشناس و دریافت خدمات مشاوره به شما کمک می‌کند تا بتوانید احساسات گوناگون خود را مدیریت کرده و به شیوه‌ای موثرتر با زندگی پس از مهاجرت آشنا شوید. در همین راستا ممکن است درمانگر یکسری مهارت‌ها را به شما بیاموزد تا بتوانید در تعامل با افراد جدید بهتر عمل کنید.

انواع خدمات مشاوره خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور برای استفاده از خدمات مشاوره گزینه‌های مختلفی پیش روی خود دارند که هرکدام از مزیت های خاصی برخوردار است. در ادامه هرکدام از این گزینه‌ها را بررسی کرده‌ایم.

1- خدمات مشاوره حضوری

مشاوره حضوری یکی از اولین گزینه‌های موجود است که اکثر درمانجویان به آن فکر می‌کنند. با این حال این مورد برای مهاجران چالش‌های زیادی به همراه دارد. برای مثال تفاوت‌های فرهنگی باعث می‌شود که بسیاری از افراد نتوانند به اندازه کافی از جلسات رواندرمانی با مشاورین خارجی بهره‌مند شوند. از طرفی دیگر دسترسی به یک درمانگر فارسی زبان و با زمینه فرهنگی یکسان نیز همیشه کار راحتی نیست.

2- خدمات مشاوره آنلاین

خوشبختانه امروزه بسیاری از مراکز مشاوره خدمات خود را به صورت آنلاین نیز ارائه می‌دهند. برگزاری جلسات به کمک تماس ویدیویی و کمک گرفتن از فضای چت از جمله خدمات آنلاینی است که امروزه در دسترس مراجعین داخل و خارج کشور قرار دارد. این گزینه به شما این امکان را می‌دهد تا از هرجای دنیا با مجرب‌ترین متخصصان داخل کشور تماس برقرار کرده و از جلسات رواندرمانی با آن‌ها بهره‌مند شوید. برای دریافت مشاوره آنلاین کلیک کنید.

3- مشاوره تلفنی

خدمات مشاوره تلفنی نیز همانند مشاوره آنلاین امروزه در بسیاری از مراکز مشاوره کشور ارائه می‌شود. مشاوره تلفنی برای افرادی که نزد درمانگر و در ارتباط تصویری احساس خجالت زدگی می‌کنند یا به هر دلیلی راحت نیستند گزینه مناسبی محسوب می‌شود. با این حال این گزینه می‌تواند برای مراجعین خارج از کشور از نظر هزینه به صرفه نباشد. برای آشنایی با روند درمان از طریق مشاوره تلفنی کلیک کنید.

انواع جلسات روان درمانی و مشاوره برای ایرانیان خارج از کشور

جلسات مشاوره و رواندرمانی می توانند به صورت انفرادی، زوجی، گروهی و یا خانوادگی برگزار شوند. برای موضوعاتی نظیر مشکلات سازگاری، افسردگی، اضطراب، احساس تنهایی پس از مهاجرت و سایر مواردی از این دست اغلب جلسات رواندرمانی فردی پیشنهاد می‌شوند.

اما در مواردی که مشکل فرد بیشتر از ارتباطات میان فردی نشات می‌گیرد، مشاوره به صورت زوج‌درمانی یا خانواده درمانی می‌تواند اثربخشی بیشتری را ایفا نماید. در جلسات مشاوره آنلاین به صورت تماس ویدیویی درمانگر می‌تواند از افراد دیگر نظیر همسر، سایر اعضای خانواده یا کسانی که به مشکل مشابهی دچار هستند نیز همزمان دعوت کند تا در فرایند مشاوره حضور داشته باشند. در نتیجه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.  

 

برای دریافت مشاوره در زمینه‌های مختلف می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا مشاوره تلفنی خارج از کشور می‌تواند به اندازه مشاوره حضوری اثربخش باشد؟

پژوهش‌های زیادی در مورد مشاوره تلفنی انجام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که اگر در جلسات مشاوره تلفنی درمانگر پروتکل‌های مربوطه را رعایت نماید، رواندرمانی با تلفن نیز می‌تواند به طرز معناداری اثربخشی داشته باشد.

آیا مراکز مشاوره در ایران می‌توانند به مراجعین خارج از کشور نیز خدمت رسانی کنند؟

بله، امروزه بسیاری از مراکز مشاوره خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی نیز ارائه می‌دهند که می توانند در دسترس مراجعین خارج از کشور نیز قرار بگیرند.

منبع: مشاوره خارج از کشور



:: برچسب‌ها: مشاوره خارج از کشور ,
:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 4 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

پژوهش‌های جدید نشان داده که تاثیر ژنتیک بر اعتیاد بسیار زیاد است و تا حد زیادی در گرایش فرد به اعتیاد تاثیر گذار است. کسانی که از نظر ژنتیکی مستعد بیماری اعتیاد هستند حتی با یک بار مصرف ماده مخدر نیز احتمال درگیر شدن در دام اعتیاد را دارند. اما می توان گفت که با وجود ارثی بودن گرایش به اعتیاد در کسانی که دارای این ژن هستند، قابل کنترل است. داشتن زندگی سالم و سبک زندگی صحیح از دوران کودک تا حد زیادی می توان این ژن نهفته را سرکوب کند. در ادامه این مقاله به بررسی تاثیر ژنتیک بر اعتیاد می پردازیم.

منبع: تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

ژنتیک چیست؟

ژنتیک کدهای بسیار قدرتمندی است که از والدین به ارث می‌رسد و تمام ویژگی‌های یک موجود زنده را می‌سازد. ژنتیک در حیوانات باعث می‌شود یک گونه خاص با گونه دیگری متفاوت شود و ویژگی‌های منحصر به فردی در هر نوع به وجود بیاید. برای مثال دلیل این که ساختار ماهی با ساختار اسب تفاوت دارد مربوط به ژنتیک است.
ژنتیک در انسان‌ها نیز باعث می‌شود که هر انسان ویژگی‌های خاصی داشته باشد و با دیگر انسان‌ها تفاوت پیدا کند. انسان‌ها تعداد زیادی از ژ‌ن‌های مختلف را دارند که هر کدام مسئول ویژگی خاصی در بدن هستند:

ژن‌های شخصیتی: این ژن‌ها باعث بروز ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خاصی در فرد می‌شوند. مثلا خشم یا آرامش، درونگرایی یا برونگرایی، افسردگی یا شادی

ژن‌های جسمانی: این ژن‌ها ویژگی‌های قابل مشاهده انسان را می‌سازند. برای مثال دلیل تفاوت رنگ پوست و رنگ چشم در افراد به ژن‌های آنان مربوط می‌شود.

ژن‌های بیماری:این گونه ژن‌ها زمینه بروز و آسیب پذیر بودن در مقابل یک بیماری جسمی یا روانی را می‌سازند. مثلا افرادی که مادر یا پدر درگیر دیابت دارند بیشتر از باقی افراد مستعد ابتلا به دیابت هستند.

اعتیاد نیز یک از انواع ژن‌های بیماری است که امکان دارد از خانواده نزدیک یا دور به ارث منتقل گردد. برای آشنایی با سایر علل گرایش به اعتیاد کلیک کنید.

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد | ژن اعتیاد

اعتیاد تحت تاثیر یک ژن مشخص نیست و ژن‌های زیادی با فرایندهایی نسبتا پیچیده سبب اعتیاد می‌شوند. امروزه در برخی کشورها با استفاده از آزمایش ژنتیک، می‌توان وجود داشتن ژن اعتیاد را از همان روز اول تولد تشخیص داد. متاسفانه این ژن درمان خاصی ندارد و تنها می‌توان با کنترل عوامل محیطی مثل خانواده، مدرسه، جمع دوستان و… جلوی بروز و ظهور آن را گرفت.

ژن اعتیاد بیشتر در دوره بزرگسالی خودش را نشان می‌دهد . اغلب افرادی که بعد از سنین نوجوانی درگیر اعتیاد می‌شوند، تحت تاثیر ژنتیک معتاد شده‌اند. به طور کلی در دوره نوجوانی اعتیاد بیشتر تحت تاثیر محیط و فشارهای روحی است و در بزرگسالی اعتیاد بیشتر تحت تاثیر وراثت قرار می‌گیرد. آمارها نشان می‌دهند سهم ژنتیک در بروز اعتیاد فرد، 50 تا 60 درصد است و با نزدیک‌تر شدن به فامیل درجه یک میزان بروز مجدد اعتیاد در افراد خانواده افزایش می‌یابد.

شاید شما هم این ژن را داشته باشید اما اعتیاد به اشکال دیگر در شما بروز پیدا کند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اعتیاد، مقاله اعتیاد چیست را مطالعه نمایید.

چه مواد مخدری بیشتر افراد دارای ژن اعتیاد را درگیر می‌کند؟

برخی مواد مخدر هستند که تاثیر آن‌ها بر افراد دارای ژن اعتیاد بیشتر است. این مواد بیشتر شامل مواد افیونی می‌باشند؛ مواد افیونی موادی هستند که از گیاه خشخاش به دست آمده و ماده اصلی در همه آن‌ها مورفین است. از جمله مواد افیونی می‌توان به تریاک اشاره کرد.

الکل نیزماده‌ایست که خاصیت وراثت پذیری بالایی دارد. پدر و مادرهایی که دچار الکلیسم هستند، خطر اعتیاد به الکل را در فرزندانشان افزایش می‌دهند. علاوه بر تریاک و الکل، کوکائین و نیکوتین نیز در زمره مواد مخدری قرار می‌گیرند که بیشتر افراد دارای ژن اعتیاد را درگیر می‌کنند. در این میان ماری جوانا و مواد توهم زا نیز خاصیت وراثت پذیری دارند اما به نسبت مواد ذکر شده این خاصیت در آن‌ها کمتر است. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد | چطور می‌توان اعتیاد ژنتیکی را درمان کرد؟

همان طور که گفته شد ژن اعتیاد درمان ندارد اما می‌توان از بروز آن در فرد جلوگیری کرد. داشتن ژن اعتیاد به هیچ وجه بیان کننده این موضوع نیست که این فرد حتما درآینده معتاد می‌شود، بلکه نشان دهنده این مطلب است که این افراد بیشتر از سایرین به مصرف مواد مخدر گرایش دارند و با قرار گرفتن در شرایط محیطی نامناسب، به احتمال بیشتری درگیر اعتیاد می‌شوند. افراد دارای ژن اعتیاد حتما باید از شرایط محیطی نامناسب دور نگه داشته شوند. این شرایط می‌تواند شامل در دسترس بودن مواد، جمع‌های دوستی یا خانوادگی مصرف کننده مواد، محله‌های درگیر اعتیاد و… باشد.

همچنین آمارها نشان داده یکی از عوامل اصلی روی آورن به مواد، مشکلات روحی است. به همین دلیل این افراد نباید فشارهای روحی و روانی زیادی را در خانواده یا محل کار تجربه کنند. علاوه بر این اگر درگیر بیماری‌های روحی روانی مثل افسردگی، اضطراب، اختلال شخصیت مرزی، دوقطبی و… هستند باید بیشتر تحت نظر روانشناس قرار بگیرند. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا افرادی که ژن اعتیاد ندارند و در خانواده آن‌ها کسی معتاد نبوده، معتاد نمی‌شوند ؟

خیر. این عقیده کاملا غلط است. هیچ کس از بلای اعتیاد در امان نیست چرا که سیسستم پاداش دهی مغزی در همه یکسان است و مواد مخدر یا الکل با به هم زدن همین سیستم باعث اعتیاد می‌شوند.

ریسک ابتلا به اعتیاد در افرادی که خانواده درجه یک آن‌ها درگیر اعتیاد باشند چقدر است؟

با توجه به اینکه خانواده معتاد هم از نظر ژنتیکی و هم از نظر محیطی بر فرد تاثیر می‌گذارند، می‌توان گفت ریسک ابتلا به اعتیاد در افرادی که خانواده درجه یک آن‌ها معتاد است، چیزی حدود دو برابر یعنی 50 درصد بیشتر از دیگران است.

آیا می‌توان با فردی که پدر یا مادر معتاد دارد ازدواج کرد؟

در این مورد با توجه به تاثیر ژنتیک بر اعتیاد حتما باید از خدمات مشاوره پیش از ازدواج کمک گرفت چرا که این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

منبع: تاثیر ژنتیک بر اعتیاد



:: برچسب‌ها: تاثیر ژنتیک بر اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 383
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف همزمان هروئین و شیشه عوارض زیادی را برای فرد مصرف کننده به همراه دارد. امروز اعتیاد یکی از بزرگترین مشکلات جامعه و حتی خانواده محسوب می شود. اعتیاد به هر نوع ماده مخدری پیامد هایی را بر روی سلامت جسم و روان فرد دارد. بارها در این سال ها شاهد بودیم که افراد مختلف گرایش به مصرف همزمان چند ماده مخدر با هم پیدا می کنند. به عنوان مثاله مصرف همزمان هروئین و شیشه از جمله مواردی است که بارها دیده شده است. از چند نوع ماده مخدر مانند هروئین و شیشه، شخص معتاد را در مرحله بالاتری از اعتیاد قرار می‌دهد تا جایی که در مورد اشخاص معتاد به هروئین و شیشه می‌توان گفت روند ترک اعتیاد با سختی بیشتری خواهد بود و فرد معتاد باید سختی و مشقت بیشتری را تحمل نماید. با آگاهی از روش‌ ترک و همچنین کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید این فرایند را تسهیل نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر از مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست

منبع: مصرف همزمان هروئین و شیشه

علت گرایش افراد به مصرف همزمان هروئین و شیشه

عوامل متعددی باعث چند مصرفی فرد و گرایش او به مصرف همزمان چند نوع مواد مخدر مانند هروئین و شیشه می‌شود که در ادامه به مهم‌ترین این عوامل اشاره می‌کنیم:

1. عدم دسترسی به مواد مخدر مورد نیاز

گاهی شخص معتاد این امکان را دارد که به مواد افیونی مورد استفاده خود مانند هروئین دست یابد و در نتیجه برای رفع نیاز خود به این مواد، اقدام به مصرف مواد دیگری مانند شیشه می‌نماید. بنابراین بنا به عدم دسترسی به مواد مخدر، الگوی مصرف مواد مخدر به صورت استفاده همزمان از هروئین و شیشه شکل می‌گیرد.

2. کسب لذت بیشتر

 برخی از معتادان که به طور همزمان از مواد مخدر مانند هروئین و شیشه استفاده می‌کنند، علت این امر را تجربه لذت بیشتر گزارش می‌دهند. آن‌ها معتقدند که استفاده از مواد مخدر جدید می‌تواند لذت بیشتری را به همراه داشته باشد.

3. مصرف همزمان هروئین و شیشه | عوارض کمتر

قطعا استفاده از مواد مخدر خطرات زیادی را برای سلامتی انسان به همراه دارد. شخص معتاد به شیشه، پس از مدت زمانی عوارض روحی و روانی زیادی همچون پرخاشگری غیرقابل کنترل و خشونت بدون محرک خارجی را تجربه می‌کند. وی متوجه است که این تغییرات رفتاری به علت مصرف شیشه می‌باشد و به همین دلیل در جهت کاهش این عوارض سعی می‌کند مصرف شیشه را تا حدی کم کرده و در کنار آن به استفاده از مواد مخدر دیگری چون هروئین بپردازد.

4. کیفیت پایین مواد مخدر مورد استفاده

با مصرف یک ماده مخدر مانند هروئین در طولانی مدت، ممکن است دیگر کیفیت آن ماده افیونی مانند قبل نباشد و فرد معتاد را راضی نکند. در نتیجه سعی می‌کند ماده افیونی دیگری مانند شیشه را با کیفیت بیشتر تهیه کرده و در کنار ماده مخدر قبلی مصرف نماید.

5. مشکلات مالی

 یکی دیگر از علت‌های گرایش به چند مصرفی، مشکلات مالی است. شخص معتاد در صورتی که نتواند هزینه لازم برای خرید مواد مخدر را به دست آورد، مجبور می‌شود ماده مخدر دیگری را با قیمت پایین‌تر خریداری نماید. پس بنا بر میزان پولی که دارد گاهی هروئین و گاهی شیشه خریداری کرده و مصرف می‌نماید.

 

پیامدهای مصرف همزمان هروئین و شیشه 

مصرف همزمان هروئین و شیشه عوارض و پیامدهایی را به همراه دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1.تغییرات در شکل ظاهری

با الگوی چند مصرفی و استفاده همزمان هروئین و شیشه، عوارض ناشی از آن نیز تغییر یافته و شدیدتر می‌شود. مصرف مواد مخدر در هر حال تغییرات ظاهری به همراه دارد اما با مصرف همزمان هروئین و شیشه این تغییرات بسیار مزمن‌تر و حاد تر خواهند شد. کاهش وزن شدید، چین و چروک‌های عمیق در چهره بلاخص در اطراف چشم، لب‌های تیره رنگ، دندان‌های پوسیده و به طور کلی ظاهر ژولیده تغیرات ظاهری دور از انتظار نخواهد بود.

2. عوارض مغزی

 مصرف همزمان مواد مخدر مانند هروئین و شیشه، در فعالیت‌های مغز تاثیر گذار بوده و عوارض خطرناک مغزی را به دنبال دارد. شخصیت فرد معتاد در اثر مصرف همزمان هروئین و شیشه تغییر یافته و واکنش‌های رفتاری خشن و شدیدی را نمایانگر می‌سازد. اگر تاکنون برای خود انگیزه و اهدافی را در نظر گرفته بود، با مصرف همزمان هروئین و شیشه، کاهش علایق و انگیزه را تجربه می‌کند و هدفی را مورد نظر قرار نداده و صرفا به جهت شب و روز کردن و گذران زندگی به شکل یکنواخت روند زندگی را ادامه می‌دهد.

در بیشتر افراد معتاد با الگوی مصرف همزمان هروئین و شیشه نوعی بی قید بودن مشاهده می‌شود. این معتادان نسبت به وظایف و نقش‌های خانوادگی یا اجتماعی خود احساس مسئولیت نکرده و با تشدید سطح اعتیاد به مواد مخدر، غیرت و تعصبات خود را از دست داده و همه چیز را برای به دست آوردن هروئین و شیشه فدا می‌کنند.

3. مشکلات جنسی

مصرف هروئین و شیشه به صورت مجزا فعالیت‌های جنسی را کاهش می‌دهد. حال با مصرف همزمان این دو ماده مخدر، مشکلات هورمونی در بیضه و تخمدان بسیار شدت یافته و فرد معتاد حتی در صورت تحریکات شدید، میلی به رابطه نداشته و توانایی لازم برای برقراری رابطه جنسی را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده

ترک مصرف همزمان هروئین و شیشه

وقتی بدن شخص معتاد به یک ماده مخدر مانند هروئین عادت کرده باش، روند ترک به نسبت آسان‎تر از زمانی خواهد بود که فرد تجربه چند مصرفی دارد و به طور همزمان هروئین و شیشه مصرف می‌کند. درمان این افراد کمی سخت است زیرا بدن باید از اثرات منفی چند ماده افیونی نجات یابد و به اصطلاح پاک سازی شود. ولی این امر نشانه عدم امکان درمان نیست؛ در واقع فرد معتاد به دو نوع ماده مخدر، به درمان‌های پیچیده‌تری نیاز دارد و این نکته بسیار مهم است که در این شرایط روح و روان فرد بیش از جسم وی درگیر مواد شده است و برای درمان علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج، نیاز ضروری به مشاوره‌های روانشناسی آن هم در طولانی مدت دارد. برای کسب اطلاع بیشتر از ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

عوارض مصرف همزمان هروئین و شیشه چیست؟

از جمله عوارض این نوع اعتیاد چند مصرفی می‌توان به پرخاشگری، تخریب چهره، نامرتبی و ژولیده بودن و عدم توجه به بهداشت، کاهش میل جنسی، فاصله از اجتماع و… اشاره کرد. همچنین در شرایط حاد احتمال اور دوز و مرگ نیز وجود دارد.

آیا اعتیاد به هروئین و شیشه قابل درمان است؟

اگر چه مصرف همزمان این دو ماده می‌تواند عوارض جدی و خطرات فراوانی برای فرد داشته باشد ولی این به معنای عدم درمان نیست بلکه راهکارهای متعددی برای درمان این افراد وجود دارد. در این میان نقش اطرافیان و خانواده برای بهبود هر چه سریع‌تر این افراد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

منبع: مصرف همزمان هروئین و شیشه



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان هروئین و شیشه ,
:: بازدید از این مطلب : 477
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 3 تير 1401 | نظرات ()