نوشته شده توسط : newmiiind

ازدواج در 17 سالگی برای خیلی از دختران و پسران می تواند زمان مناسبی برای شروع زندگی و یا تصمیم به زندگی مشترک باشد. اما از نظر خیلی از متخصصان خانواده و ازدواج احتمال این که آمادگی لازم برای ازدواج ایجادنشده باشد، زیاد است. پس باید در اتخاذ چنین تصمیمی تعلل کرد. علاوه بر زوج ها، خانواده ها نیز باید به این مساله توجه بیشتری نشان دهند. چرا که دختر و پسر به دلیل بالا بودن هیجاناتشان ممکن است تصمیماتی دور از منطق بگیرند. یکی از بهترین راه ها برای ارزیابی این شرایط دریافت مشاوره ازدواج است. شما می توانید از هر جایی با بهترین متخصیین مشاوره ازدواج دریافت کنید.

منبع: ازدواج در 17 سالگی

ازدواج در 17 سالگی

در اکثر کشورها سن قانونی برای ازدواج 18سال است. در نتیجه دختر و پسر زیر 18سال به طور قانونی و رسمی نمی‌توانند برای ازدواج اقدام کنند. اما در کشور ما از نظر قانونی محدودیتی برای ازدواج زوج‌هایی که زیر 18سال سن دارند وجود ندارد. با این حال کارشناسان سلامت بر این باورند که اگر در دوران نوجوانی تصمیم به ازدواج گرفته‌اید، باید برای اطمینان یافتن از صحت انتخاب خود دقت و تامل بیشتری به خرج دهید. چرا که در سنین نوجوانی با وجود اینکه از نظر جسمانی به بلوغ میرسید، اما هنوز برای تصمیم گیری‌ها و اقدامات مهم به راهنمایی و نظارت بزرگسالان نیاز دارید. در نتیجه باید از هرگونه تصمیم شتابزده و هیجانی اجتناب کنید.

با این حال از آنجایی که دختر/پسر در 17 سالگی به سن قانونی و دوران بزرگسالی بسیار نزدیک هستند، ممکن است دقت کمتری در این باره به خرج دهند و احساس کنند از آمادگی لازم برای ازدواج برخوردارند. اما آنچه مهم است رسیدن به بلوغ روانشناختی و عقلانی است که لزوما با افزایش سن به دست نمی‌آید. بهترین راه برای اینکه بفهمید در 17 سالگی از آمادگی کافی برای ازدواج برخوردار هستید یا نه این است که به روانشناس مراجعه کرده و از خدمات مشاوره ازدواج استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : ازدواج زودهنگام

چرا ازدواج در 17 سالگی خوب است؟

ازدواج در سن 17 سالگی یا به طور کل در سنین پایین موافقان و مخالفان خود را دارد. با توجه به روند رشد انسان برای همسر گزینی زمان به خصوصی را مناسب دانستند که می‌توانید با مراجعه به مقاله سن ازدواج بیشتر بخوانید. 4 دلیل اصلی برای موافقان ازدواج 17سالگی به شرح زیر است.

1- اعتقادات دینی و مذهبی

یکی از دلایلی که باعث ترویج ازدواج در سنین پایین می‌شود، باورهای مذهبی است. در واقع از آنجایی که ازدواج در دین ما جایگاه بسیاری بالایی دارد، بسیاری از افراد دوست دارند جوانان را ترغیب کنند که هرچه زودتر برای شروع زندگی مشترک اقدام کرده و به این ترتیب دیگر برای رفع نیازهای جنسی و عاطفی خود به راه‌های غیرشرعی کشیده نشوند.

2- ازدواج در 17 سالگی و رسومات اجتماعی

در بسیاری از فرهنگ‌ها ازدواج در سنین پایین بخشی از رسم و رسومات است که سال‌های سال به شکلی خاص انجام می‌شده. در نتیجه هرگونه مخالفت با آن ممکن است واکنش‌های شدید یا متعصبانه‌ای را در پی داشته باشد. تغییر این آداب و رسوم یک شبه ممکن نیست و نیاز به سال‌های سال آموزش و آگاه سازی دارد.

3- فقر خانواده ها

در بسیاری از موارد ازدواج در سن کم به خصوص برای دختران به اجبار و زور خانواده‌ها اتفاق می‌افتد. علت این موضوع در بسیاری از موارد به فقر و مشکلات مرتبط با آن برمی‌گردد. در واقع خانواده‌هایی که از پس مخارج فرزندان خود برنمی‌آیند با شوهر دادن فرزندشان تلاش می‌کنند اوضاع را بهبود ببخشند که متاسفانه این کار با آسیب‌های روحی و روانی‌اش در اکثر موارد به پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌انجامد.

4- ترس از دست دادن فرصت ازدواج

بسیاری از آدم‌ها بر این باورند که نوجوانان ازدواج را ساده‌تر می‌گیرند و سخت گیری‌های کمتری برای آن به خرج می‌دهند. اما هرچقدر که سن دخترها و پسرها بالا می‌رود، معیارهای سختگیرانه‌تری پیدا می‌کنند که همین مسئله ازدواج آن‌ها را بیشتر به تاخیر می‌اندازد یا فرصت‌های مناسب را از آن‌ها می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین سن ازدواج

چرا برخی با ازدواج در 17 سالگی مخالف اند؟

امروزه بسیاری از کارشناسان و فعالین حقوق مدنی  مخالف پدیده کودک همسری و ازدواج در سنین نوجوانی هستند. آن‌ها بر این باورند که در دنیای امروزی که تحصیل و دانش اهمیت پیدا کرده و ورود به جامعه و پایان دوران محصلی بیش ازگذشته به طول می‌انجامد، نمی‌توان بر اساس فرمول گذشتگان به ازدواج نگریست. مخالفان هم 4 دلیل اصلی برای دیدگاه منفی‌شان به ازدواج دختر یا پسر 17 ساله دارند. برای آشنایی با معیار انتخاب همسر کلیک کنید.

1- ناتوانی نوجوانان در زمینه تصمیم گیری منطقی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد مغز در سنین نوجوانی هنوز ادامه دارد. از همین رو قابلیت‌های شناختی نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است. برای مثال نوجوانان بیش از بزرگسالان تحت تاثیر عواطف و هیجانات شدید قرار دارند. به همین خاطر هم هست که نوجوانان شتابزده‌تر عمل می‌کنند و تصمیم گیری‌های هیجانی بیشتری انجام می‌دهند. در این شرایط اگر نوجوانان در رابطه عاطفی قرار بگیرند بیشتر احتمال دارد که صرفا بر اساس احساس عشق و علاقه در ازدواج اصرار کنند و بعدها از این موضوع پشیمان شوند.

2- ناتوانی نوجوانان در زمینه آینده نگری

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص دوران نوجوانی این است که دختر/پسر در این سنین توانایی آینده نگری کمتری دارند. آن‌ها برای تصمیمات و انتخاب‌های خود بیش از هرچیز به احساس رضایت آنی فکر می‌کنند و کمتر به ابعاد تصمیم خود در بلند مدت می‌اندیشند. از همین رو روانشناسان تاکید می‌کنند که نوجوانان هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که باید تصمیم‌های مهم بگیرند نظیر انتخاب رشته تحصیلی، شغل یا ازدواج حتما با افراد متخصص در ارتباط باشند و از آن‌ها کمک و راهنمایی بگیرند.

3- چالش ها و بحران های دوران نوجوانی

دوران نوجوانی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی انسان است که چالش‌ها و بحران‌های مهمی در پی دارد. یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی که در این زمان بروز می‌یابد بحران هویت است. در جریان بحران هویت افراد می‌خواهند بدانند چه کسی هستند، از زندگی چه می‌خواهند و باید چه اهداف و ارزش‌هایی را در زندگی دنبال کنند. ازدواج با ایجاد چالش‌ها و دغدغه‌های جدید در بسیاری از موارد به افراد اجازه نمی‌دهد که بتوانند به شیوه سالمی بحران‌های مرتبط با سن خود را حل و فصل کنند.

به عبارت دیگر در بسیاری از موارد فرد بدون اینکه نوجوانی را پشت سر گذاشته باشد، وارد دغدغه‌های دوران بزرگسالی می‌شود که این مسئله در دراز مدت به او آسیب رسانده و بحران‌های روانشناختی مختلفی نظیر احساس سردرگمی هویت را به همراه می‌آورد.

4- بالا بودن آمارهای مرتبط با خشونت خانگی در ازدواج نوجوانان

آمارهای جهانی حاکی از این یافته هستند که نوجوانان به خصوص دخترهایی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند بیش از سایرین با خشونت‌های خانگی نظیر پرخاشگری فیزیکی، سوء استفاده جنسی و آزارهای روانی رو به رو می‌شوند. این یافته به خصوص در مواردی که همسر از نظر سن یا جایگاه اقتصادی در وضعیت بالاتری قرار دارد، بیش از هر زمان دیگری دیده می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: ازدواج در 17 سالگی



:: برچسب‌ها: ازدواج در 17 سالگی ,
:: بازدید از این مطلب : 363
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

فرصت ازدواج در 16 سالگی معمولا برای دختر خانم ها ایجاد می‌شود. خیلی اوقات خانواده ها و خود دختر خانم با این سوال مواجه می‌شوند که آیا زمان مناسبی برای ازدواج انتخاب کرده اند؟ یا برای شروع زندگی چه آموزه هایی باید دریافت کنند؟ استرس و هیجان های این دوران باعث می‌شود که با یک شک مواجه شده و دچار سرگردانی بشوند. باید گفت این پریشانی طبیعی بوده و برای پاسخ به سوالات مختلف حتما باید از متخصصین خانواده و ازدواج مشاوره دریافت کنید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: ازدواج در 16 سالگی

ازدواج در 16 سالگی

شاید در گذشته ازدواج زیر18 سال (مخصوصا خانم ها)، بسیار رواج داشت. اما با بالا رفتن اهمیت تحصیلات و سایر مسائل رفته رفته زمان ازدواج حتی برای دختران بیشتر شد. جدا از خانواده هایی که باور به درستی ازدواج فرزندانشان در سنین پایین دارند، جوانان و خانواده هایی هم هستند که برای فرار از مشکلات، ازدواج را راه حل می‌دانند. وظیفه ما این است که فارغ از علت چنین تصمیمی، آمادگی زوج جوان را برای شروع زندگی مشترک بررسی کنیم. و اگر فکر میکنید که مشکلات خانوادگی قابل حل نیست و راه اش ازدواج می‌باشد، حتما برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

میزان آمادگی جوانان برای ازدواج در 16 سالگی چقدر است؟

در اکثر کشورها سن قانونی برای ازدواج 18 سالگی است. در کشور ما نیز فعالان مدنی به دنبال این هستند که به طور قانونی جلوی ازدواج نوجوانان و کودکان را بگیرند تا از بروز سوءاستفاده‌های جسمانی، روانی و جنسی احتمالی پیشگیری کنند. با این حال در فرهنگ ما بسیاری از خانواده‌ها بر این باورند که افراد (به خصوص دخترها) پس از رسیدن به بلوغ جسمانی برای ازدواج آماده هستند و از همین رو نباید مانع تشکیل خانواده از جانب آن‌ها شد.

متخصصینی که با این موضوع مخالفت دارند اینگونه استدلال می‌کنند که دخترها و پسرها در سن 16 سالگی هنوز در دوران نوجوانی به سر می‌برند که به خودی خود چالش‌های زیادی برای آن‌ها به همراه دارد. ازدواج در 16سالگی این چالش‌ها را تشدید کرده و احتمال بروز انواع آسیب‌ها را بالا می‌برد. در ادامه به انواع آسیب‌های مرتبط با ازدواج در سن 16 سالگی اشاره کرده‌ایم. متخصصان پیشنهاد می‌دهند که برای کاهش آسیب‌های این سن حتما از مشاوره قبل از ازدواج بهره بگیرید.

پشیمانی و پیامدهای ازدواج در 16 سالگی

کارشناسان در اکثر موارد بر این باورند که در دنیای امروز و با تغییر ساختار جوامع از سنتی به مدرن ازدواج در سنین نوجوانی با ریسک بالاتری همراه است و ممکن است به بروز انواع آسیب‌ها بیانجامد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- از بین رفتن فرصت سواد آموزی

ازدواج در سنین پایین اغلب دغدغه‌های بسیاری را برای زوجین ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که بسیاری از آن‌ها برای مدیریت زندگی خود ترک تحصیل کنند. این در حالی است که در جامعه امروز افراد برای دستیابی به یک شغل مناسب و جایگاه اجتماعی خوب حداقل به دریافت مدرک دیپلم نیاز دارند.

همچنین با توجه به اینکه در قانون کشورمان مردان باید اجازه دهند که همسرشان تحصیل کند، بسیاری از زنان به دلیل اختلافات زناشویی با موانع قانونی برای ادامه تحصیل مواجه می‌شوند. این مسائل در کنار هم می‌تواند سطح سواد جامعه را پایین آورده و در ادامه آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

2- بالا رفتن احتمال پشیمانی

نوجوانی دوره‌ای‌ست که افراد در طی آن به دلیل نوسانات هورمونی با هیجانات شدیدی رو به رو می‌شوند. برای مثال آن‌ها اغلب بیشتر از دیگران عصبانی می‌شوند و یا عشق‌های پرشورتری را تجربه می‌کنند. از آنجایی که قوه تعقل، قضاوت و تصمیم گیری تحت تاثیر هیجانات کاهش می‌یابد، بعد از پایان دوره نوجوانی خیلی‌ها از تصمیماتی که در این دوره گرفتند پشیمان می‌شوند.

در نتیجه ممکن است که حتی از ازدواج خود نیز ناراضی باشند. از همین رو روانشناسان همواره توصیه می‌کنند که نوجوانان برای تصمیم گیری‌های مهم نظیر انتخاب رشته یا شروع زندگی مشترک باید حتما با یک فرد مطمئن مشورت کنند. در واقع آن‌ها هنوز به نظارت و راهنمایی‌های بزرگسالان نیاز دارند.

3- نبود زمان برای حل بحران نوجوانی و ادامه یافتن آن ها

از نظر روانشناسان رشدی هر مرحله از زندگی انسان‌ها با یکسری چالش رو به رو است که افراد پیش از رسیدن به مرحله بعد باید آن‌ها را حل و فصل نمایند. در این میان دوران نوجوانی برهه حساسی محسوب می‌شود که چالش‌ها و بحران‌های بیشتری پیش روی انسان می‌گذارد. در این زمان افراد به دنبال این هستند که دریابند چه کسی هستند، در زندگی چه اهدافی دارند و به عنوان یک بزرگسال می‌خواهند چگونه خود را در اجتماع تعریف کنند.

کسانی که در 16 سالگی ازدواج می‌کنند ممکن است هنوز به این سوال‌ها جواب نداده باشند و با ازدواج از حل بحران‌های نوجوانی باز بمانند. در حقیقت بسیاری از زوجینی که در نوجوانی ازدواج می‌کنند به یکباره و بدون آمادگی قبلی درگیر چالش‌های بزرگسالان می‌شوند؛ بدون اینکه از پس چالش‌های قبلی برآمده باشند. همین امر باعث می‌شود که با گذشت سال‌ها بحران‌های روانی مرتبط با نوجوانی هنوز در آن‌ها دیده شود و مشکلاتی نظیر سردرگمی در هویت یا نداشتن عقاید منسجم در میان آن‌ها شایع‌تر باشد.

4- نداشتن تجربه و مهارت کافی در برابر مشکلات

یکی از فاکتورهای مهمی که باعث می‌شود دختر/پسر با سهولت بیشتری از پس تعارض‌ها یا مشکلات زندگی خود بربیایند، این است که قبلا آن‌ها را پیش بینی کرده و برای حل‌شان آماده باشند. اما یکی از ویژگی‌های اصلی دوران نوجوانی ناتوانی در آینده نگری و افزایش تکانشگری است. در حقیقت اکثر نوجوانان کمتر می‌توانند به پیامدهای رفتارشان در آینده فکر کنند. همین باعث می‌شود که اگر بدون مشورت با دیگران به یک کار مهم اقدام کنند بعدها از مشکلاتی که بر سر راهشان قرار می‌گیرد غافل گیر شوند و ندانند که چگونه باید برای حل و فصل آن‌ها اقدام کرد.

5- استفاده از پرخاش و خشونت برای حل مسائل

بسیاری از دخترانی که در سنین کم ازدواج می‌کنند، در حقیقت به اجبار خانواده‌ها تن به این کار می‌دهند. آمارهای جهانی نشان می‌دهند دخترانی که در این سنین وارد زندگی مشترک می‌شوند، بیش از سایرین خشونت‌های خانگی نظیر پرخاشگری جسمی، جنسی و سوء استفاده روانی را تجربه می‌کنند. به خصوص اگر از نظر سنی یا وضعیت اقتصادی و اجتماعی در جایگاه بالاتری قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید : معیار انتخاب همسر

علت گرایش به ازدواج در 16 سالگی

ازدواج در سنین کم به دو دلیل عمده اتفاق می‌افتد، اول فشار خانواده و دوم تجربه عشق‌های آتشین در نوجوانان. در مورد اول یعنی فشار خانواده‌ها عوامل متعددی نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن ها باید به وجود مشکلاتی نظیر فقر، فرهنگ و باورهای مذهبی اشاره کرد. در همین راستا بسیاری از نوجوانان به دلیل اجبارهای موجود در خانواده تن به ازدواج می‌دهند که این مسئله آسیب‌های احتمالی را تشدید کرده و سلامت روان وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علاقه خود نوجوان به ازدواج در 16 سالگی

اما از سوی دیگر در بسیاری از موارد اصرار خود نوجوانان است که منجر به ازدواج در این دوره می شود. این مسئله به احتمال زیاد تحت تاثیر هیجانات شدیدی  است که در دوره نوجوانی بروز می‌یابند و منجر به تجربه عشقی آتشین می‌شود. در عشق آتشین دختر/پسر بدون در نظر گرفتن شرایط پیرامونی بیش از هرچیز تنها به وصال فکر می‌کنند و توجه چندانی به تصمیم گیری منطقی ندارند.

متخصصان بر این باورند که اگر والدین در مورد ویژگی‌های خاص این دوره از قبل به فرزندان خود آموزش بدهند و آن‌ها را برای مواجهه با چنین هیجاناتی آماده کنند، احتمال تصمیم گیری‌های شتابزده کاهش خواهد یافت. با این حال برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برخورد با موضوع عشق و عاشقی در نوجوانان لازم است که به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: ازدواج در 16 سالگی



:: برچسب‌ها: ازدواج در 16 سالگی ,
:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ازدواج در 15 سالگی هنوز هم در بسیاری از مناطق کشورمان صورت می‌گیرد. اما موفقیت ازدواج دختران و پسران در پانزده سالگی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مطالعه درباره آن ها می‌تواند به شما و خانواده تان برای تصمیم گیری در این باره کمک شایانی بکند. دختران پانزده ساله معمولا دچار دوگانگی بین درس خواندن و پذیرفتن مسئولیت یک زندگی می‌شوند و پسران برای ازدواج در این سنین اغلب استقلال مالی نداشته و برای شروع نیاز به حمایت خانواده شان دارند. طبق آمار احتمال طلاق (در ببشتر موارد طلاق عاطفی) این نوع ازدواج ها بسیار بالاست. بنابراین پیشنهاد می‌شود که اگر خانواده ویا خود شما تصمیم به ازدواج در پانزده سالگی دارید، حتما برای ارزیابی از خدمات مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

منبع: ازدواج در 15 سالگی

ازدواج در 15 سالگی

اگر تصمیم به ازدواج در پانزده سالگی دارید و یا خانواده تان تصمیم به ازدواج شما گرفته اند و شرایط مناسبی برای شما فراهم شده، پیشنهاد می کنیم در این مساله عجله نکرده و برای بررسی احتمال موفقیت این ازدواج از متخصصان خانواده مشاوره دریافت کنید. فراموش نکنید که ازدواج آینده شما را به طور کامل تحت تاثیر قرار خواهد داد، پس تامل درباره آن از واجبات است. چه این ازدواج بر مبنای عشق باشد و چه بر مبنای اجبار، شانس موفقیت و ناموفق بودن آن به یک اندازه است. در ادامه به عوامل و پیامدهای ازدواج در سنین پایین اشاره کرده ایم. برای آشنایی با بهترین سن ازدواج کلیک کنید.

چه عواملی باعث ازدواج در 15 سالگی می شود؟

عوامل مختلفی می‌توانند در تصمیم‌گیری برای ازدواج در سن پایین دخیل باشند که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با معایب و مزایای ازدواج زودهنگام کلیک کنید.

1- عاشق شدن در نوجوانی

دوره نوجوانی زمانی است که میل جنسی بیدار می‌شود و نوسانات هورمونی به تشدید عواطف و احساسات می‌انجامد. در این شرایط کسانی که در یک رابطه عاطفی قرار می‌گیرند معمولا عشق پرشوری را تجربه می‌کنند که در اصطلاح به آن عشق آتشین گفته می‌شود. کسانی که درگیر عشق آتشین هستند معمولا آینده نگری کمتری دارند، نمی‌توانند به دنبال دلایل منطقی برای تصمیم خود بگردند و می‌خواهند خیلی سریع برای دستیابی به احساسات خوشایندتر، زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

این تصمیم‌گیری شتابزده با گذشت زمان و فروکشی هیجانات معمولا به پشیمانی و بروز تعارض در زندگی زوجین می‌انجامد. از همین رو بسیار اهمیت دارد که نوجوانان قبل از تصمیم‌گیری و اقدام جدی برای ازدواج از ویژگی‌های دوره نوجوانی آگاه شده و در ارتباط با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان قرار بگیرند. روانشناس به آن‌ها کمک می‌کند تا با یادگیری مهارت کنترل هیجانی از تصمیم‌های احساسی پیشگیری نمایند.

2- ازدواج در 15 سالگی به خاطر فقر

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ازدواج در 15 سالگی و به طور کل ازدواج در سنین پایین بین کسانی که از جایگاه اقتصادی و اجتماعی پایین برخوردار هستند، بیش از همه اتفاق می افتد. این مسئله به خصوص برای دختران بیش از همه صدق می‌کند. در حقیقت در جوامع کم درآمد خانواده‌ها بیش از همه احتمال دارد که دخترانشان را خیلی زود شوهر بدهند تا هزینه‌های کمتری را متحمل شوند. اما از آنجایی که ازدواج پسران هزینه‌های بیشتری برای والدین به همراه دارد و همچنین پسرها نوعی نیروی کار محسوب می‌شوند، این اتفاق کمتر برای پسرها می‌افتد.

3- اعتقادات سخت مذهبی

بسیاری از افراد و خانواده‌ها به دلیل باورهای مذهبی بر ازدواج سن‌پایین تاکید می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که بلوغ جسمانی نشانگر آمادگی دختر و پسر برای قرار گرفتن در زندگی زناشویی است و باید به فرزندان کمک کرد که هرچه زودتر برای ازدواج اقدام کنند. امروزه با پیشرفت علم و اهمیت یافتن بلوغ روانی فشارهای مذهبی برای ازدواج در 15 سالگی کم رنگ‌تر شده است. با این حال هنوز هم این مسئله در بسیاری از خانواده‌ها دیده می‌شود.

4- عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر در ازدواج در 15 سالگی

ازدواج در 15 سالگی یا حتی سنین پایین‌تر از آن  در برخی فرهنگ‌ها مسئله‌ای رایج و جا افتاده است. در این فرهنگ‌ها لزوما باورهای مذهبی موجب گرایش به ازدواج در سنین پایین نمی‌شود؛ بلکه این مسئله می‌تواند بخشی از آداب و رسوم آن فرهنگ باشد که سال‌های سال تکرار شده است.

5- روابط خارج از عرف

در جوامعی که روابط جنسی آزادتر است بارداری نوجوانان یکی از دغدغه‌های بسیار مهم است که می‌تواند در تصمیم گیری آن ها برای ازدواج نقشی مهم و اساسی ایفا کند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که نوجوانان از پیامدهای بارداری و درگیری در روابط جنسی محافظت نشده آگاه باشند و آموزش‌های کافی در این زمینه دریافت نمایند.

عواقب ازدواج در 15 سالگی چیست؟

طبق نظر روانشناسان و سایر کارشناسان سلامت، 15 سالگی هنوز جزء دوره نوجوانی محسوب می‌شود. این دوره ویژگی‌های خاص خود را دارد که باعث می‌شود احتمال بروز پیامدهای منفی پس از ازدواج بالاتر برود. از جمله این پیامدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی با بهترین سن ازدواج کلیک کنید.

1- احتمال پشیمانی در سال های آتی

همانطور که گفته شد نوجوانان بیش از همه دست به تصمیم گیری هیجانی می‌زننند و کمتر می توانند آینده نگری داشته باشند. همین مسئله باعث می‌شود که بسیاری از عوامل مهم را هنگام ازدواج نادیده بگیرند. در این شرایط طبیعی است که با افزایش سن و گذر از دوران نوجوانی دختر یا پسر از ازدواج خود پشیمان شود و ملاک‌های جدیدی برای انتخاب همسر پیدا کنند. برای آشنایی بیشتر مقاله معیار انتخاب همسر را بخوانید.

2- نبود فرصت برای گذر از بحران های نوجوانی

در دوره نوجوانی دختر/پسر چالش‌ها و بحران‌های مختلفی را تجربه می‌کنند. برای مثال در پی بحران هویت باید دریابند چه کسی هستند، در زندگی چه اهدافی دارند و می‌خواهند خود را چگونه تعریف کنند. بسیاری از کسانی که در این دوره ازدواج می‌کنند گویی به یکباره به مرحله بزرگسالی و چالش‌های آن پا می‌گذارند، بدون اینکه چالش‌های مرحله قبل را پشت سر گذاشته باشند. از همین رو ممکن است با گذشت سال‌ها تازه به فکر این بیافتند که چرا علایق خود را دنبال نکرده‌اند و حتی در مورد هویت خود نیز نوعی سردرگمی را تجربه کنند.

3- از بین رفتن فرصت ها برای یادگیری مهارت های لازم

ازدواج در بسیاری از موارد دغدغه‌های زیادی را به زندگی افراد وارد می‌کند که باعث می‌شود درس و مدرسه را کنار بگذارند. در این میان عواملی نظیر مخالفت مرد با تحصیل همسر نیز به این مسئله دامن می‌زند. در نتیجه بسیاری از متخصصان بر این باورند که بهتر است افراد حداقل تحصیلات عمومی (در کشور ما دیپلم) را تا 18 سالگی پشت سر بگذارند و پس از آن برای ازدواج اقدام نمایند.

4- بالا رفتن خشونت خانگی به دلیل فقدان مهارت حل مساله

آمارها نشان می‌دهند دخترانی که در سنین پایین نظیر 15 سالگی ازدواج می‌کنند بیش از همه در معرض انواع خشونت‌های خانگی و سوء استفاده‌های جسمانی و روانی قرار دارند. این مسئله به خصوص زمانی که اختلاف سنی در ازدواج بسیار زیاد است و مرد جایگاه اقتصادی و اجتماعی بالاتری دارد بیشتر دیده می‌شود.

احتمال موفقیت ازدواج نوجوان در 15 سالگی

علاوه بر عوامل ذکر شده، گاه با وجود مخالفت خانواده دختر یا پسر قبل از رسیدن به سن قانونی تمایل به ازدواج دارد. گاه این تمایل برای دوست شدن و برقراری ارتباط عمیق با جنس مخالف پیش می‌آید که والدین را مستاصل می‌کند. ارتباط با جنس مخالف یکی از نگرانی‌های والدین است که باعث تنش‌های زیادی هم برای نوجوان و هم برای خانواده می‌شود. از آنجا که در این شرایط قرار گرفتید، بهتر است هر چه زودتر برای بررسی وضعیت و یافتن راه حل مناسب مشاوره خانواده و مشاوره نوجوان دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مجموعه مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: ازدواج در 15 سالگی



:: برچسب‌ها: ازدواج در 15 سالگی ,
:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ازدواج زودهنگام به ازدواج هایی گفته می شود که دختر یا پسر آمادگی یا شرایط سنی لازم برای ازدواج را نداشته باشد. در چنین شرایطی احتمال تشکیل خانواده ای سالم بسیار پایین می‌آید. شاید شما راه حل بسیاری از مشکلات را ازدواج بدانید، اما آیا حقیقتا این چنین است؟ آیا تشکیل زندگی موضوعی است که بدون بررسی می‌تواند خوشبختی زوجی را تضمین کند؟ با توجه به آمارها و شواهد سن یکی از مهم ترین پارامترهای تعیین کننده در موفقیت زندگی زناشویی است. بنابراین خانواده های طرفین باید به میزان آمادگی جسمی و عقلی فرزندشان با توجه به سن او توجه داشته باشند. شما می‌توانید بررسی های لازم را به کمک یک متخصص خانواده انجام دهید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: ازدواج زودهنگام

ازدواج زودهنگام

در ایران سن قانونی برای ازدواج دختر 13 سال و برای پسر 15 سال تمام و تحت رضایت ولی در نظر گرفته شده است. اما با این وجود بلوغ جسمی و روانی دختر و پسر شرط مهم ازدواج است. به گونه‌ای که سن 13 و 15 سالگی اگر چه از لحاظ قانون برای ازدواج بلامانع است اما در واقعیت ازدواج در این سنین ازدواج زود هنگام می‌باشد.

بیشتر بخوانید : سن ازدواج

کدام سن ها برای ازدواج زود هستند؟

سالن‌های شلوغ دادگاه و صف دختر و پسرهای قد و نیم قدی که بیشتر به آن‌ها می‌آید در بازار همراه مادرشان به مغازه عروسک فروشی بروند و از پشت ویترین برای عروسک‌های رنگارنگ دست تکان دهند، بیانگر این است که ازدواج زودهنگام چقدر می‌تواند سلب کننده دنیای کودکانه باشد. روانشناسان بالینی معتقدند بهترین سن ازدواج برای دختران و پسران زمانی است که آن‌ها به رشد جسمی و روانی رسیده‌اند و می‌توانند تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرند. این موضوع باعث می‌شود که بتوانند مسئولیت زندگی مشترک را به دوش بکشند.

در این میان پدیده‌ای به اسم کودک همسری نیز ممکن است رخ دهد. در واقع کودک همسری اصطلاحی است برای ازدواج‌هایی که در زیر سن 18 سالگی رخ می‌دهند. کودک دیروز که تا چند وقت پیش عروسک به دست بود و در خاله بازی‌هایش نقش همسر و مادر را ایفا می‌کرد اکنون در دنیای واقعی و بدور از هر گونه بازی قرار است نقش همسر را داشته باشد. این موضوع در دراز مدت با آسیب‌های جسمی و روانی نیز همراه خواهد بود. برای آشنایی با پیامدهای ازدواج در سنین مختلف روی عنوان‌های زیر کلیک کنید.

ازدواج در 15 سالگی

ازدواج در 16 سالگی

ازدواج در 17 سالگ

ازدواج در 18 سالگی

علت ازدواج زودهنگام

ازدواج زودهنگام به دلایل مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و غیره بستگی دارد که در ادامه به تفصیل بیان خواهد شد.

دلایل شخصی و فردی

امروزه به دلیل استفاده راحت و آسان از فضای مجازی و افزایش ارتباطات در این فضا، مشاهده فیلم‌های مبتذل و بی پایه و اساس ماهواره، سن بلوغ جنسی در دختر و پسر تا حد زیادی پایین آمده است و نشانه‌های بلوغ جنسی در سنین کم آشکار می‌شوند.

علت های وابسته به خانواده

خانواده‌های سنتی معمولا از اینکه دختر مجرد در خانه داشته باشند معذب هستند و آن را درست نمی‌دانند. به ویژه وقتی که خواهر یا برادر بزرگترشان نیز در سن پایین ازدواج کرده باشد، این روند به صورت یک آیین خانوادگی در می‌آید.

دلایل اعتقادی و مذهبی

گاهی دختر و پسر به این دلیل به سمت ازواج زودهنگام می‌روند چون می‌خواهند از دام بلا و گناه نجات یابند. ازدواج در سن پایین از دیدگاه این افراد به منزله حفظ ایمان است و سبب دور شدن از گناه می‌گردد.

ازدواج زودهنگام به دلیل نگاه فرهنگی

به دلیل اینکه هر روزه آمار بزهکاری‌ها، فرار از خانه، خودکشی، گرایش به مصرف مواد مخدر، روابط دوستانه دختر و پسر و روابط نامشروع در بین نوجوان‌ها افزایش می‌یابد خانواده‌ها راه حل را در ازدواج زودهنگام فرزند خویش می‌بینند.

مشکلات اقتصادی

مشکلات اقتصادی دنیای امروز، بالا رفتن قیمت اجناس و گرانی آنقدر می‌تواند خطرناک باشد و به تهدید کننده جدی سلامت روان تبدیل شود که خانواده فرزند کوچک خود را به منزله یک نانخور اضافی می‌بیند و با اولین خواستگاری که در خانه را بکوبد موافقت کرده و دختر یا پسر خود را راهی خانه بخت می‌کند. به اعتقاد این افراد یک نفر از اعضای خانواده کمتر شود مشکلات اقتصادی نیز کمتر می‌شود.

بیشتر بخوانید : معیار انتخاب همسر

عواقب و پیامدهای ناخواسته ازدواج زودهنگام

عدم موفقیت تحصیلی و ترک دانشگاه

وارد شدن در روابط عاشقانه، هوش از سر دختر و پسر می‌برد و قادر نخواهند بود بر روی درس و مشق‌های خود تمرکز کنند. همچنین به دلیل سپری کردن چند ساعت در مدرسه و رسیدگی به تکالیف آن باعث می‌شود از زندگی زناشویی باز بماند و این مسئله ممکن است سبب ترک تحصیل گردد. علاوه بر این مسئولیت‌های خانه و فرزند پروری دیگر وقتی برای رسیدگی به درس و تحصیل باقی نمی‌گذارد.

خستگی دختر و پسر از یکدیگر

شاید در ابتدا همه چیز شبیه یک بازی پر هیجان به نظر برسد و دختر و پسر تصور کنند هنوز دارند ادامه خاله بازی‌های شان را انجام می‌دهند اما به مرور زمان با این واقعیت امر روبه‌رو می‌شوند و چه بسا از همسر خود و ویژگی فکری و رفتاری وی بدشان بیایید.

بالا رفتن احتمال خیانت در ازدواج های زودهنگام

دختر و پسری که در سن کم ازدواج می‌کنند به خصوص زمانی که ازدواج‌شان تحت فشار خانواده باشد وقتی بزرگتر می‌شوند قدرت انتخاب پیدا می‌کنند و ممکن است بخواهند کمبود‌های عاطفی زندگی خود را با شخص ثالثی جبران کنند.

آمار بیشتر طلاق و جدایی

عدم تفاهم، درگیری‌های لفظی و جسمی، عدم درک یکدیگر، بی‌مسئولیتی و مشکلات اقتصادی ناشی از ازدواج زودهنگام باعث می‌شود آمار طلاق افزایش یابد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: ازدواج زودهنگام



:: برچسب‌ها: ازدواج زودهنگام ,
:: بازدید از این مطلب : 362
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ازدواج با مرد مسن و سن بالا چندان مورد پذیرش جامعه نیست. دختران جوانی که به دلایل مختلف حاضر به ازدواج با مردان پیر و مسن تر از خودشان می شوند، علاوه بر شماتت اطرافیان متحمل معضلات دیگری نیز می‌شوند. اما همیشه هم انگیزه مالی دلیل این ازدواج ها نیستند، و عشق و علاقه در ازدواج با مردان مسن هم به چشم می‌خورد. باید گفت که نمی‌توان ازدواج با مرد مسن را تنها با یک عینک قضاوت کرد. بلکه برای تصمیم گیری در این مساله باید به جوانب دیگری غیر از سن نیز توجه بنمایید. برای بررسی دقیق این ازدواج حتما از خدمات تخصصی مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

منبع: ازدواج با مرد مسن

ازدواج با مرد مسن

دخترانی که این تصمیم را دارند باید حتما ویژگی‌های مختلفی از جمله تفاوت سطح بلوغ عاطفی، وجود فرزند یا زن سابق مرد سن بالا، وضعیت مالی، هدف او از ازدواج یا دیدگاهش نسبت به این مسئله را مد نظر قرار داده و پیش از ورود به زندگی مشترک، این موارد را بررسی و تحلیل قرار دهند و چنانچه در این مورد به مشکل یا ناسازگاری برخورد کردند، با مراجعه به مشاور و استفاده از راهنمایی‌ها و توصیه‌های وی تصمیم به این اقدام بگیرند.

اگر دختران بخواهند با بی توجهی به این عوامل و با چشمانی بسته قدم در چنین رابطه‌ای بگذارند، ممکن است در آینده با پشیمانی بزرگی در زندگی خود روبرو شده و با خود بگویند که اگر می‌توانستند به عقب برگردند هرگز چنین انتخابی را انجام نمی‌دادند. پس لازم است که حتما مواردی که در ادامه به بحث خواهیم گذاشت را مورد توجه قرار دهند. برای کسب اطلاعات در زمینه معیار انتخاب همسر کلیک کنید.

علت علاقه دختر جوان به ازدواج با مرد مسن

علت‌های مختلفی برای گرفتن تصمیم ازدواج با مرد سن بالا در میان دختران وجود دارد که در ادامه قصد داریم به مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها اشاره کنیم. اگر چه عمده علل ازدواج دختران با مردان سن بالا عوامل زیر می‌باشد، اما مواردی هم دیده شده که این رابطه صرفا بر پایه علاقه و با شناخت و احترام متقابل شکل گرفته و هیچ عامل دیگری دو طرف را به قرار گرفتن در چنین رابطه‌ای سوق نداده است.

دلایل مختلف دختران برای ازدواج با مردان سن بالا

_حمایت و پشتیبانی ناکافی و ناقص خانواده از دختران
_نداشتن مکانی امن و سرپناهی مطمئن برای زندگی
_محرومیت از داشتن پدر در خانواده
_بی توجهی و اهمیت ندادن پدر خانواده به فرزندان دختر و پشتیبانی نکردن از آن‌ها
_عدم موفقیت در برقراری رابطه با مردان هم سن و سال یا با اختلاف سنی کم
_زندگی کردن در خانواده‌هایی با طبقه اجتماعی پایین
_نگاه کردن به ازدواج به عنوان راهی برای رهایی یافتن از خانواده
_خود کم بینی و نداشتن اعتماد به نفس کافی در دختران
_ضربه خوردن و شکست در روابط پیشین با پسران کم سن و سال
_ازدواج کردن به قصد انتقام گرفتن از شرکای پیشین، اطرافیان یا همسر سابق
_موقعیت اجتماعی و وضعیت مالی خوب مرد مسن

بیشتر بخوانید : سن ازدواج

مزیت های ازدواج با مرد سن بالا

ازدواج با مردان سن بالا مزایایی برای دختران به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. مدیریت بحرن ها و مشکلات

مردان سن بالا به دلیل تجربه‌ بیشتر خود در حل مشکلات پیش آمده در زندگی مهارت خوبی دارند. این افراد کمتر تحت تاثیر احساسات هستند و سعی می‌کنند با منطق نسبت به حل مسائل اقدام کنند و اینگونه زنان می‌توانند در زندگی آرامش خاطر بیشتری داشته باشند.

2. ثبات مالی و فراهم بودن رفاه زندگی

امنیت مالی از عمده دلایل تمایل دختران جوان به ازدواج با مرد سن بالاست. مردان سن بالا به یک ثبات مالی رسیده‌اند و می‌توانند امنیت مالی و رفاه اقتصادی را برای همسر و فرزندان خود تامین نمایند. در واقع می‌توان گفت که ازدواج با این مردان دغدغه‌های مالی را به همراه نخواهد داشت.

3. قدر خانواده و همسر را می دانند

مردان سن بالا به دلیل تجربه‌های تلخ و شیرینی که در گذشته داشته‌اند، راه‌های ارتباط با خانواده و ایجاد یک محیط گرم و صمیمی‌در خانواده را بلدند. آن‌ها معمولا قدر همسر خود را می‌دانند و سعی می‌کنند زندگی معقول و بی تنشی را برای او فراهم نمایند و نیاز‌های همسر و فرزندان برای آن‌ها اهمیت دارد.

4. بلوغ و پختگی مردان مسن

مردان سن بالا از ثبات شخصیتی برخوردار هستند و چالش‌هایی که در زندگی با یک مرد جوان ممکن است به وجود بیاید در زندگی با مرد سن بالا وجود ندارد. شخصیت این افراد شکل گرفته و ازدواج و زندگی با آن‌ها امنیت بیشتری را نصیب زن خواهد کرد. آن‌ها مسیر درست زندگی را می‌دانند و مشکلات کمتری را در مقایسه با جوانان دارند.

5. نبود مشکلات و نگرانی های ازدواج

به دلیل مشکلات متعددی که در سر راه جوانان امروزی وجود دارد امکان ازدواج برای آن‌ها کمتر است. این مشکلات عمدتا مسئله بی پولی و بیکاری ونداشتن مسکن است و همین امر سبب شده اکثر پسران جوان تن به ازدواج ندهند و این گونه دختران زمان خود را برای ازدواج از دست خواهند داد. در این شرایط ازدواج با یک مرد سن بالا که از لحاظ مالی و شغلی و شرایط اجتماعی به ثبات رسیده می‌تواند گزینه خوبی باشد.

بیشتر بخوانید : اختلاف سنی زیاد در ازدواج

عاقبت ازدواج با مرد مسن

اگر شکاف سنی عمیقی بین زن و شوهر وجود داشته باشد، می‌تواند منجر به تفاوت‌های فراوانی در سلایق آن‌ها، دیدگاهشان نسبت به زندگی و مسائل مختلف آن، فعالیت‌ها و موارد مورد علاقه هر دو و سایر خصوصیاتشان شود. حتی ممکن است همسری که سن بالاتری دارد از همراهی با شریک خود در تفریحات و انواع فعالیت‌ها امتناع کرده که این امر هم ممکن است به دلیل سطح پایین انرژی و انگیزه در مرد سن بالا باشد.

مردانی که سن بالاتری دارند اغلب از نظر تمایلات و توانایی‌های جنسی با یک دختر جوان متفاوت بوده و ممکن است نتوانند تمام نیازها و درخواست‌های او از یک رابطه جنسی سالم و دو طرفه را برطرف کنند. این مردان عموما مشکلات بیشتری را در زندگی پشت سر گذاشته و از تجربه‌های بیشتری نسبت به یک دختر جوان برخوردارند، به همین دلیل در بیشتر مواقع ترجیح می‌دهند که خودشان تصمیم‌های بزرگ و مهم زندگی را گرفته و کنترل امور را به دست بگیرند. تکامل و بلوغ فکری در مردان مسن و تفاوت در دید آن‌ها نسبت به وقایع هم می‌تواند عاملی باشد که باعث شود روابط دو طرف رو به سردی و یکنواختی رود.

نکاتی که در ازدواج با مرد مسن باید بدانید

این روزها نگاه اکثر افراد جامعه به ازدواج یک دختر جوان با مردی مسن، یک نگاه منتقدانه و منفی است که اغلب این گونه ازدواج‌ها را نفی می‌کند. اما با این حال زوجی که چنین شرایطی را دارند باید حتما قبل از ازدواج موارد زیر را در نظر بگیرند تا بتوانند پایه‌های زندگی خود را هر چه محکم‌تر بنا نهند.

1. تامل و ارزیابی ازدواج به کمک مشاوران روانشناسی

سعی کنید با مراجعه به یک مشاور، پیش از تصمیم به ازدواج از راهنمایی‌های او جهت شناخت میزان تطابق با شریک‌تان در زمینه‌های مختلف فکری، فرهنگی، اولویت‌ها، ارزش‌ها و اهداف یکدیگر از ازدواج آگاهی پیدا کرده و با بینش و بصیرت لازم در این راه قدم بگذارید. اگر دلایل شما برای ازدواج با یک مرد مسن صرفا جهت گریختن از مشکلات و مسائل زندگی باشد، یک مشاور خوب شما را جهت یافتن راه‌هایی برای حل این مشکلات یاری خواهد کرد.

2. در نظر گرفتن زندگی مردان مسن

ممکن است مردی که قصد ازدواج با او را دارید قبلا دست به ازدواج زده و هم اکنون صاحب فرزندانی از همسر سابق خود باشد. اگر چنین باشد لازم است ببینید که آیا می‌توانید خود را با این قضایا تطابق دهید و رفت و آمد یا حتی زندگی با فرزندان او را تحمل کنید یا این کاری خارج از توانایی‌های شماست.

3. بررسی نظر اطرافیان و نزدیکان

درست است که انسان باید مطابق میل و خواسته خود و نه دیگران زندگی کند اما باید به این مساله توجه داشته باشید که خواه ناخواه در جامعه و میان افرادی زندگی می‌کنید که مجبور به تعامل و رفت و آمد با آن‌ها هستید. به همین دلیل باید بررسی کنید که تبعات ازدواج با یک فرد مسن تا چه میزان بر افکار و نظرات بقیه تاثیر گذار بوده و آیا قادر به تحمل بار حاصل از این دیدگاه‌ها و باورهای سایرین در طول زندگی مشترک خود خواهید بود یا خیر.

4. در مورد فرزندآوری صحبت شود

مردان مسنی که پیش از این صاحب فرزند شده‌اند ممکن است دیگر تمایلی به فرزندآوری نداشته باشند در حالی که دختر جوان بخواهد این تجربه را در زندگی مشترک خود با همسرش داشته باشد. لازم است که حتما این موارد را پیش از ازدواج با شریک زندگیتان در میان گذاشته و در صورت داشتن نظراتی متناقض و ناسازگار با یکدیگر، از راهنمایی‌ها و توصیه‌های یک مشاور استفاده کنید.

نتایج تحقیقات در رابطه با ازدواج مردان مسن

به دنبال تحقیق و مطالعات انجام گرفته توسط مریم ولدخانی، عبد الباسط محمود پور و همکاران در سال 1395 در مورد تاثیر سن ازدواج بر الگوهای همسر گزینی و تفاوت سنی زوجین بر کیفیت زندگی زناشویی زنان، نشان داده شد که تفاوت سنی (بزرگ‌تر بودن زن، کوچک‌تر بودن زن و هم سن بودن آن‌ها) تأثیري بر کیفیت زندگی زناشویی ندارد. از آنجایی که دختران زودتر از پسران به بلوغ جسمی ‌می‌رسند و به تبع آن جامعه از آن‌ها انتظار رفتار‌هاي بزرگ سالانه بیشتري دارد، این امر موجب شده که آن‌ها فراتر از سن تقویمی‌شان به رشد شناختی برسند. به همین دلیل واضح است که این مساله موجب می‌شود تفاوت سنی تأثیر کم رنگ‌تري بر میزان کیفیت زناشویی بگذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: ازدواج با مرد مسن



:: برچسب‌ها: ازدواج با مرد مسن ,
:: بازدید از این مطلب : 348
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ازدواج با مرد کوچکتر به دنبال تحولات اجتماعی و تغییر نقش و جایگاه خانم ها در جامعه رواج بیشتری یافته است. اما خانم ها با قرار گرفتن در چنین موقعیتی برای شان مسائل مختلفی پیش خواهد آمد. چرا که هنوز هم دیدگاه مثبتی نسبت به بزرگ تر بودن خانم از شوهرش وجود ندارد. فرقی ندارد این اختلاف کم باشد یا زیاد، یک سال باشد یا 5 سال، در هر صورت زخم زبان ها و مخالفت های خانواده ها پیش می‌آید. البته همیشه هم اینطور نیست، اما اگر در خانواده ای هستید که برای ازدواج بایدها و نبایدهای زیادی تعریف کرده‌اند، به احتمال زیاد با این مساله مواجه خواهید شد. اما آیا واقعا ازدواج با مردی کوچکتر از خود انقدر اهمیت دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما همراه باشید و اگر به جواب خود نرسیدید حتما از خدمات مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

منبع: ازدواج با مرد کوچکتر

ازدواج با مرد کوچکتر از خود

یکی از دلایل موفقیت زندگی زناشویی، قرار گرفتن زن و مرد در کنار یکدیگر با تناسب سنی خاص است. اگر چه این موضوع واقعیت مطلق نیست اما در صحت آن کمتر می‌توان شک کرد. زن و مرد هر کدام ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی دارند که با گذر زمان و افزایش سن، تعدیل می‌یابد. اگر زن و مرد با اختلاف سنی زیاد اقدام به ازدواج نمایند، قطعا زنان تجربه کننده کمبودهایی به ویژه از نظر عاطفی خواهند بود. حال اگر این اختلاف سنی از طرف زن باشد و سن زن چندین سال از مرد بیشتر باشد، به احتمال زیاد ازدواج موفقی نخواهند داشت. برای آشنایی با معایب و مزایای اختلاف سنی زیاد در ازدواج کلیک کنید.

دلیل ناموفق بودن ازدواج با مرد کوچکتر

سن یکی از ملاک های ازدواج است که هر دو طرف باید آن را جنبه های مختلف در نظر بگیرند. علارغم دیدگاه کلیشه ای که زن باید کوچک‌تر از مرد باشد، زوج‌های خوشبختی هم هستند که از این قاعده تبعیت نمی‌کنند. بنابراین برای ارائه نظر دقیق باید جنبه‌‌های دیگر شخصیتی هر دو طرف نیز بررسی شود. اما به طور عمده در ازدواجی که زن اختلاف سنی زیادی با مرد دارد یا مرد سنش کمتر است، علل زیر در آن رابطه به چشم می‌‍خورد. برای آشنایی با معیار انتخاب همسر کلیک کنید.

1. بالغ شدن زودتر خانم ها

دختران به دلیل شرایط بیولوژیک بدن خود معمولا با فاصله زمانی 2 تا 3 سال زودتر از پسران، بلوغ و رشد جسمی، عقلی، جنسی  را تجربه می‌کنند و به اصطلاح دختران نسبت به پسرها سریع‌تر به پختگی‌های رشدی دست می‌یابند.

2. ازدواج با مرد کوچکتر | پایین آمدن نیازها و میل جنسی در خانم ها

منطقی است که وقتی زنان نسبت به مردان، بلوغ جنسی را زودتر شروع نمایند، در هنگام برقراری رابطه جنسی، زودتر دچار فروکش کردن نیازهای جنسی می‌شوند. در حالی که مردان، دو تا سه سال دیرتر تجربه کننده بلوغ جنسی بوده‌اند، پس دیرتر هم دچار فروکش کردن نیازهای جنسی می‌شوند. به این ترتیب همزمان با اینکه مردان کوچکتر، دوران گرم مزاجی و میل زیاد به رابطه جنسی را تجربه می‌کنند، زنان بزرگتر دوران سردی و کاهش میل به رابطه جنسی را سپری خواهند کرد.

3. شکسته شدن و از دست رفتن شادابی ظاهری خانم

زنان دارای شرایط شکننده و روحیه حساس‌تری هستند. در مقابل سختی‌ها و نوسانات زندگی، سریع‌تر واکنش نشان داده و خسته می‌شوند. این خستگی در ظاهر آنان اثرات پژمردگی و کاهش طراوت اولیه را باقی می‌گذارد. علاوه براین زایمان نیز یکی دیگر از عواملی است که تا حد زیادی زنان را نسبت به طراوت و شادابی اولیه متفاوت می‌نماید. بنابراین اگر زن بزرگتر از همسر خود باشد، پژمردگی ظاهری وی نسبت به همسر بیشتر نمایان می‌شود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  سن ازدواج  [/box]

مشکلات ازدواج با مرد کوچکتر

ازدواج با مرد کوچکتر مشکلاتی را برای زنان به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. همسطح نبودن بلوغ فکری و روانی

 زنان بزرگتر به پختگی‌های لازم برای زندگی رسیده‌اند و بیشتر دوست دارند رفتارهایی با وقار و منطقی داشته باشند. این زنان به مرور زمان با مشاهده رفتارهای خام و بی تجربه همسران کوچکتر خسته شده و حوصله سر و کله زدن با آنان را ندارند. این امر زمانی تشدید می‌شود که مردان کوچکتر در زمان ازدواج در دامنه سنی 20 تا 30 سال یعنی دوران جوانی و بی تجربگی به سر ببرند.

2. تحمیل نقش مادرانه به جای نقش همسر

وقتی سن مرد کمتر باشد، زن کم کم از نقش همسر بودن فاصله گرفته و به نقش مادر بودن تغییر پیدا می‌کند. زن به دلیل پختگی و رشد عقلی خود، وقتی می‌بیند که همسر کوچکترش دچار اشتباه می‌شود مانند یک مادر عمل کرده و شروع به پند و اندرز می‌کند.

3. کم شدن اعتماد به نفس خانم و نادیده گرفتن علایق

اگر زن چندین سال از همسر خود بزرگتر باشد به جهت اینکه می‌خواهد مطابق میل شوهر خود باشد و به نحوی مورد رضایت قرار بگیرد، از خواسته‌ها و علائقش دست کشیده و خود را مطابق و متناسب با خواسته‌های شوهر کوچکتر خود قرار می‌دهد. حتی ممکن است ظاهری برای خود درست کرده و به نحوی رفتار نماید که شایسته و برازنده سن وی نباشد.

4. ازدواج با مرد کوچکتر | حساسیت بیش از حد به مسائل پیش پا افتاده

اگر زن از مرد بزرگتر باشد پس از گذشت مدتی نسبت به ازدواج خود حساس می‌شود؛ خود را با زنان دیگر مقایسه می‌کند، به رفتارهای همسر حساسیت زیاد پیدا کرده و سریعا واکنش نشان می‌دهد. این روند حساس شدن تا مرحله بی‌اعتمادی و کنترل کردن شوهر ادامه خواهد یافت.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ازدواج با مرد کوچکتر انتخابی درست است؟

شاید در مواردی دیده شود که زن و مرد با وجود اختلاف سنی و بزرگتر بودن سن زن، زندگی خوبی دارند اما قطعا کمبودهایی در زندگی آنان وجود خواهد داشت. پس منطقی‌تر این است که ازدواج با شرایط اختلاف سنی مناسب و بزرگتر بودن مرد انجام گیرد.

منبع: ازدواج با مرد کوچکتر



:: برچسب‌ها: ازدواج با مرد کوچکتر ,
:: بازدید از این مطلب : 371
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

اختلاف سنی زیاد در ازدواج می تواند باعث دور شدن زن و مرد از یکدیگر شود، اما همیشه این موضوع صدق نمی‌کند. و زوج های زیادی هم هستند که با وجود اختلاف سنی زیاد احساس خوشبختی دارند. “سن یک عدد است”، شاید نتوان به طور کامل این حرف را پذیرفت چرا که رفتار، شخصیت، خواست و آرزوها، نیازها و.. هر انسانی به سن او ارتباط مستقیم دارد. پس نادیده گرفتن کامل اختلاف سنی نمی‌تواند شما را به آنچه که می‌خواهید نزدیک کند. اگر خواستگار یا گزینه ازدواجی شما دارای اختلاف سنی زیادی است، پیشنهاد می‌کنیم حتما درباره این مساله بررسی های لازم را به عمل بیاورید. و برای دریافت مشاوره ازدواج اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین سن ازدواج

منبع: اختلاف سنی زیاد در ازدواج

اختلاف سنی زیاد در ازدواج

ازدواج برای هر کسی معنای خاص و به خصوصی دارد، و شما نمی‌توانید از ازدواج تنها یک هدف برای همه آدم ها تعیین کنید. بنابراین درستی یا نادرستی یک ازدواج با وجود اختلاف سنی باید با توجه به هر زن و مردی مورد بررسی قرار بگیرد. چه بسا چنین ازدواجی به برخی توصیه نمی‌شود و برعکس برای دیگری موجبات رشد و پیشرفت خواهد شد. پس اگر به دنبال پاسخی برای ازدواج با کسی هستید که اختلاف سنی زیادی با شما دارد، حتما با دریافت خدمات مشاوره ازدواج می‌توانید تصمیم منطقی تری بگیرید. در ادامه به رایج ترین مشکلات این نوع ازدواج‌ها پرداخته‌ایم.

مشکلات اختلاف سنی زیاد در ازدواج

اختلاف سنی زیاد می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. درک نکردن یکدیگر

زن و مرد نیاز دارند که توسط همسر خود فهمیده شوند و به عبارتی همسرش او را درک نماید. این امر زمانی واقعیت پیدا می‌کند که دختر و پسر ادراک نزدیک به هم داشته باشند، یعنی نسبت به موضوعات مختلفی که در زندگی زناشویی رخ می‌دهد دیدگاه مشابهی داشته و نظرات یکدیگر را پیرامون آن موضوع بشنوند و به شکل منطقی واکنش نشان دهند. وقتی زن و مرد با دامنه اختلاف سنی کم اقدام به ازدواج می‌کنند، معمولا از لحاظ فکری، روحی و جنسی ویژگی‌های مشابهی دارند که باعث می‌شود همدیگر را درک کرده و به خواسته‌های هم احترام بگذارند. این در حالیست که اگر اختلاف سنی زیاد باشد، زن و مرد نمی‌توانند درک صحیحی از هم پیدا کنند و هر کدام افکار و ذهنیت خاصی را نسبت به موضوع پیش آمده نشان می‌دهند.

2. اختلاف سنی زیاد در ازدواج | جابجایی نقش والد و همسری

والدین به دلیل اینکه چند سال بیشتر از فرزندان خود زندگی کرده‌اند و تجارب مختلفی به دست آورده‌اند در مواقعی که فرزندشان دچار اشتباه می‌شود، شروع به پند و اندرز کرده و نقش یک حمایت کننده را ایفا می‌کنند. این نکته در هنگام ازدواج با اختلاف سنی زیاد هم مشاهده می‌شود چرا که وقتی زن یا مرد بزرگتر باشد، قبلا اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند که غالبا طرف مقابل که چندسن سال کوچکتر بوده، اکنون مرتکب می‌شود. بنابراین همسران بزرگتر مانند والدین عمل کرده و پند و اندرز می‌دهند.

بیشتر بخوانید : ملاک انتخاب همسر

3. عدم رضایت از رابطه جنسی

موضوع اختلاف سنی زیاد زمانی بسیار مسئله ساز خواهد شد و زمینه را برای خیانت‌های زن یا مرد فراهم می‌آورد که یکی از زوجین دارای سن زیاد بوده و به نوعی دچار سردی و کاهش میل به برقراری روابط جنسی شده باشد. حال همسر دارای سن کوچکتر دارای میل شدید به برقراری رابطه جنسی می‌باشد و چنانچه این نیاز توسط همسر وی برطرف نشود، ممکن است به سمت راه حل‌های مختلف برود که یکی از نتایج منفی این امر، بروز خیانت‌های بعد از ازدواج است.

4. محدود کردن و کنترل یکدیگر

مدتی پس از ازدواج، تاب و تاب‌های اولیه کاهش می‌یابد و زن و مرد با منطق بیشتری به نتایج و پیامدهای ازدواج فکر می‌کنند. وقتی زن و مردی با هم ازدواج نمایند که دامنه اختلاف سنی آن‌ها زیاد باشد، کم کم به این مسئله فکر می‌کنند که همسر جوان‌شان نیاز به همسر هم سن و سال خود دارد و این ذهنیت پیش می‌آید که نکند همسر من در فکر خیانت است و به دیگری گرایش دارد. به همین دلیل نسبت به کوچکترین رفتار همسر حساس شده و می‌خواهد به هر طریقی از کار او سر در بیاورد. به این ترتیب شروع به کنترل کردن همسر خود نموده و ذهنیت شکاکانه‌ای نسبت به رفتارهای همسر کوچکتر خود پیدا می‌کند.

5. احساس شرم و کم شدن جایگاه اجتماعی

وقتی زن یا مرد چندین سال از همسر خود بزرگتر باشد یا به عبارت اختلاف سنی بین آن‌ها زیاد باشد تفاوت در ظاهر آنان قابل مشاهده می‌شود. یکی از زوجین سن بالایی داشته و نسبت به سن خود چهره‌ای فرسوده‌ای دارد و همسر کوچکتر چهره‌ای شاداب و با طراوت خواهد داشت. به این ترتیب به مرور زمان همسر کوچکتر از اینکه در اماکن عمومی با همسر خود که تقریبا سنی نزدیک به والد او را دارد، دیده شود شرمنده شده و خجالت می‌کشد.

6. اختلاف سنی زیاد در ازدواج | نبود انعطاف

اختلاف سنی زیاد در هنگام ازدواج باعث می‌شود دو نفر با دو حالت انعطاف پذیری متفاوت در کنار هم قرار گیرند. یکی از زوجین جوان بوده و انعطاف بیشتری برای تغییر دارد اما آن یکی سن بیشتری داشته و به عبارتی شخصیت وی در طول مدت زمان زیادی که از عمر وی سپری شده، شکل گرفته است. بنابراین نمی‌تواند انعطاف بیشتر از خود نشان دهد. در زیر مقالاتی را که مربوط به انواع اختلاف سنی هستند را می‌توانید بخوانید

ازدواج با مرد کوجکتر

 ازدواج با مرد سن بالا

ازدواج با دختر بزرگتر

با وجود تمامی موارد ذکر شده باز هم دیده می‌شود که دو نفر با اختلاف سنی زیاد زندگی شیرین و بی دغدغه‌ای در کنار هم دارند و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. همچنین دانستن عواقب ازدواج با اختلاف سنی زیاد می‌تواند در نحوه انتخاب در این تصمیم بزرگ زندگی بسیار موثر باشد ولی برای افرادی که انتخاب خود را کرده‌اند و با فردی بسیار بزرگتر یا بسیار کوچکتر از خود ازدواج کرده‌اند، باید دنبال راهکاری جهت حفظ زندگی بود. در این رابطه می‌توان ازمتخصصین و مشاوارن با تجربه در این زمینه کمک گرفت. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید و یا از منوی سایت در قسمت درگاه پرداخت اقدام به رزرو وقت نمایید.

 

 

عواقب اختلاف سنی زیاد در ازدواج چیست؟

اختلاف سنی زیاد می‌تواند پیامدهای منفی را به همراه داشته باشد از جمله پیامد‌های آن تغییر نقش یکی از زوجین به والد، اختلاف زیاد در خواسته‌ها و نیازهای مختلف، بروز شک و تردید بین زوجین، دلسردی و سرخوردگی از ازدواج است.

منبع: اختلاف سنی زیاد در ازدواج



:: برچسب‌ها: اختلاف سنی زیاد در ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 404
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ازدواج با دختر بزرگتر هر چند که این روزها از طرف برخی آقایان قابل قبول هست، اما شاهد مخالفت های شدید خانواده ها با این ازدواج هستیم. هنوز هم برای بسیاری از خانواده مساله سن اهمیت زیادی داشته و رضایت به ازدواج پسرشان با دختر خانمی بزرگتر از خودشان را نمی‌دهد. این مخالفت ها به اشکال مختلف به دختر و پسر وارد شده و برای آن ها ناراحتی به بار می‌آورد. اما آیا واقعا ازدواج با دختری بزرگ تر از پسر چه مشکلی می‌تواند ایجاد کند؟ مسلما با بالا رفتن آگاهی شما نسبت به این مساله بهتر می‌توانید درباره این موضوع تصمیم گیری نمایید و یا حتی با خانواده خود و همسر آینده تان به یک دیدگاه منطقی برسید. حتما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : معیار انتخاب همسر

منبع: ازدواج با دختر بزرگتر

ازدواج با دختر بزرگتر از پسر

به این چنین ازدواج‌هایی که در آن‌ها پسران، خانمی با سن بالاتر از خود را به عنوان همسر آینده‌شان انتخاب می‌کنند، ازدواج‌های معکوس گفته می‌شود. آن چه روانشناسان از آن تحت عنوان ریشه اصلی وقوع ازدواج‌های معکوس یاد می‌کنند، عزت نفس پایین در پسران جوان به دنبال شرایط و تصویر ذهنی آن‌ها از خودشان است که منشا این کاهش عزت نفس به دوران کودکی و رفتارهای نادرست انجام گرفته در مقابل کودک از جانب والدین برمی‌گردد. این پسران توانایی به دست گرفتن کنترل یک زندگی آرام و آسوده در کنار یک دختر هم سن و سال خود یا کوچک تر را به عنوان عضوی دائمی در زندگی‌شان نمی‌بینند و همواره خود را محتاج کمک و دستگیری دیگران برای نجات از وضع زندگی کنونی‌شان می‌دانند، بدون اینکه بخواهند دست به کاری بزنند و به اصلاح شرایط موجود بپردازند.

بیشتر بخوانید : اختلاف سنی زیاد در ازدواج

علت تمایل پسران به ازدواج با دختر بزرگتر

ازدواج با دختران بزرگتر با توجه به تعداد سال ها، علل مختلفی دارد، اما گرایش جوانان به ازدواج با دختر بزرگتر دلایلی به طور کلی به شرح زیر است.

1. نداشتن توانایی و قدرت مالی

یکی از تفکراتی که ممکن است پسران جوان را به سمت ازدواج با دختر بزرگتر از خود سوق دهد، سهیم شدن و برخورداری از منافع و جایگاه خوب اقتصادی و اجتماعی این خانم‌هاست. از آنجایی که در این دوره زمانی اغلب زوج‌هایی که تصمیم به زندگی با یکدیگر را می‌گیرند، از مشکلات گوناگون و متعددی در اوایل زندگی، بالاخص مشکلات مالی رنج می‌برند که گاها دیده شده حتی منجر به جدایی و طلاق آن زوج می‌گردد، به همین دلیل پسران نیز جهت یافتن احساس امنیت مالی و تضمین یک زندگی بی دغدغه در زمینه تامین درآمدها و مخارج ماهانه و سالانه تصمیم به ازدواج با دخترانی می‌گیرند که از این نظر در تنگنا نبوده و توانایی مالی خوبی داشته باشند. 

2. ازدواج با دختر بزرگتر | نیاز به حامی

از سایر دلایلی که زمینه ساز ازدواج پسران با دختر بزرگتر از خودشان می‌شود، نیاز آن‌ها به یک حامی عاطفی و توجه به آنان به عنوان فردی که مورد قبول و مهم واقع شده است، می‌باشد. امروزه با پیشرفت و گسترش علم و فناوری و پیدایش شیوه‌های نوین و کارامد در زمینه ارتباطات، تکنولوژی چنان پیشرفتی حاصل کرده که عملا باعث بروز شکافی عظیم در روابط میان اعضای خانواده گردیده است و همین بی بهره بودن و عدم مشارکت و تعامل فعال یک فرد در محیط خانواده به صورت یک حس نیاز و کمبود در ذهن این شخص رسوخ می‌کند و به همین دلیل است که اغلب به دنبال جلب نظر اطرافیان و دریافت محبت از جانب آن‌ها می‌گردند.

چنین پسرانی که در این این گونه محیط‌ها رشد یافته‌اند غالبا مجذوب زنانی می‌شوند که بیشتر به آن‌ها محبت ورزیده، برایشان اهمیت زیادی قائل بوده و اغلب آنان را مرکز توجه و محوریت اصلی تفکر و صحبت‌های خود قرار می‌دهند. اگر این کمبود محبت و توجه بیش از اندازه باشد، ممکن است باعث در نظر گرفتن نقش مادری برای این خانم‌ها شده و از آنان طلب محبت ورزیدن و اختصاص دادن حمایت‌های مادرانه به خود را بکنند.

3. پختگی و با تجربه تر بودن این خانم ها

آن چه که پسران درباره زنان بزرگتر از خود به خوبی می‌دانند و به نوعی همین عامل بوده که نظرشان را به خانم‌های سن بالا جذب کرده، این است که چنین زنانی از تجربه و مهارت لازم جهت اداره و مدیریت یک زندگی به نحو درست و شایسته برخوردارند و می‌توانند مشکلات را به راحتی از سر راه خود و زندگیشان برداشته و آن را به شکلی هدفمند سازماندهی کنند. این‌ها زنانی هستند که از قبل، عاشقی کردن‌ها و شکست عشقی خوردن‌ها را پشت سر گذاشته و هم اکنون به مرحله ثبات و پایایی رسیده‌اند. عواطف و هیجانات رفتاری ناگهانی بر طرز فکرشان تاثیر نگذاشته و تحت نفوذ آن‌ها نیز قرار نمی‌گیرند در نتیجه به سرعت احساساتی نشده و قادرند به سادگی شرایط را کنترل کنند و با دست گرفتن زمام امور، آن‌ها را به مرحله انجام می‌رسانند.

بیشتر بخوانید : بهترین سن ازدواج

مشکلات ازدواج با دختر بزرگتر

همانطور که می‌دانید، رشد فکری و جسمی پسران در سال‌های دیرتری از عمرشان نسبت به دختران تکامل می‌یابد؛ بنابراین لازم است که فرد پیش از گرفتن چنین تصمیم مهم و سرنوشت سازی که زندگی مشترک یک عمر او را پایه ریزی می‌کند، شرط عقل را فراموش نکرده و تا رسیدن خود به سن بلوغ از دست زدن به چنین انتخابی پرهیز کرده و شتاب زده عمل نکند. بهترین حالت این است که هنگام ازدواج، پسران چند سال از دختران بزرگتر باشند و تا جای ممکن هر دو در یک سطح از درک، شعور و تحصیلات قرار داشته باشند. تحقیقات و بررسی‌ها نشان داده‌اند که اگر میزان اختلاف سنی بین دختر و پسر هنگام ازدواج متعادل باشد، احتمال طلاق و جدایی در آن‌ها هم افزایش خواهد یافت.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ازدواج با دختر بزرگتر صحیح است؟

اگر چه امروزه ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خودشان بسیار زیاد شده اس ولی این موضوع دلیل بر صحیح بودن این انتخاب نیست. در کنار این موضوع گاهی دو نفر هر چند با وجود بزرگتر بودن خانم از لحاظ فکری در سطح مشابهی قرار دارند و می‌توانند سال‌ها در کنار هم خوشبخت باشند، ولی به طور کلی چنین ازدواجی پیشنهاد نمی‌شود و در صورت اصرار به آن مراجعه به مشاوران ازدواج برای ارائه راهکارهای مناسب جهت داشتن یک زندگی موفق ضروری است. 

ازدواج با دختر بزرگتر چه پیامدهایی دارد؟

ازدواج با دختر بزرگتر بعد از چندسال می‌تواند هم برای دختر و هم برای پسر سرخوردگی ایجاد کند چرا که اغلب این ازدواج‌ها توسط پسرانی که به دنبال حامی هستند نه همسر انجام می‌شود.

منبع: ازدواج با دختر بزرگتر



:: برچسب‌ها: ازدواج با دختر بزرگتر ,
:: بازدید از این مطلب : 747
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

بهترین سن برای ازدواج مورد بحث بسیاری از متخصصان خانواده و سایر افراد صاحب نظر بوده و هست. عوامل مختلفی مثل نیازهای جنسی و نیازهای روانی در زمان مناسب برای تشکیل زندگی مشترک دخیل هستند. اما این روزها مساله بزرگی که جوانان با آن روبرو اند، توانایی و قدرت تامین مالی است. این موضوع آنقدر در ذهن جوانان دغدغه ایجاد کرده که خیلی اوقات شاهدیم که به سایر مسائل توجهی نمی‌شود؛ همین موضوع احتمال شکست و طلاق را بالا می‌برد. بنابراین علارغم توانایی مالی، شما باید به سن و درک مناسبی از زندگی رسیده باشید تا بتوانید مسئولیت گرداندن یک زندگی را به عهده بگیرید. برای پی بردن به بهترین سن ازدواج خودتان حتما از خدمات مشاوره ازدواج استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : معیار های انتخاب همسر

منبع: بهترین سن ازدواج

بهترین سن ازدواج بر اساس سن تقویمی

بهترین سن برای ازدواج چه زمانی است؟ متخصصان در جواب به این سوال این مسئله را مطرح می‌کنند که همه افراد بالغ توانایی ازدواج را دارند اما آنچه که بیش از سن تقویمی بر کیفیت زندگی زناشویی تاثیر می‌گذارد میزان بلوغ عاطفی و روانشناختی در فرد است. نکته حائز اهمیت این جاست که میزان بلوغ روانی همیشه با سن ارتباط مستقیم ندارد. به عبارتی دیگر ممکن است فردی با سن کم به پختگی کافی برای ازدواج برسد اما فردی دیگر با سنی بیشتر از او از بلوغ روانشناختی کافی برای تشکیل خانواده برخوردار نباشد. موارد زیر نشانه‌هایی از وجود بلوغ روانشناختی و عاطفی کافی در فرد هستند.

  • برخورداری از استقلال مالی و هیجانی
  • برخورداری از مهارت همدلی کافی
  • داشتن اعتماد به نفس کافی برای اداره یک خانواده
  • تسلط کافی روی هیجانات و توانایی کنترل خشم
  • برخورداری از انعطاف پذیری روانی و شنیدن نظرات مخالف
  • داشتن توانایی کافی برای سازگاری با شرایط مختلف
  • داشتن درک درست از جنس مخالف
  • توانایی حل مسئله و مدیریت مشکلات خانواده در زمان بحران

نکته بسیار مهم این است که ارزیابی میزان بلوغ روانشناختی برای همه افراد کار آسانی نیست. روانشناسان در جلسات مشاوره قبل از ازدواج با انجام مصاحبه‌ها یا گرفتن آزمون‌های روانشناختی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر این موضوع را بفهمید و تصمیم گیری معقولانه تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید : ازدواج در سن بالا

عوامل موثر بر سن ازدواج

تعیین کردن یک سن خاص به عنوان سن مناسب برای ازدواج همه افراد نمی‌تواند نظری کارشناسانه باشد. در واقع هر فرد متناسب با شرایط، ملاک‌ها و هدف‌هایی که در زندگی دارد در یک زمان خاص از زندگی می‌تواند برای ازدواج آماده شود. از جمله عواملی که بر این موضوع تاثیر می‌گذارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

1- رشد جسمی و جنسی

بلوغ جسمانی و رسیدن به رسش جنسی یکی از ابتدایی ترین ملاک‌ها برای ازدواج است. ازدواج کردن افرادی که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند نمونه‌ای از کودک همسری است و می‌تواند آسیب‌های روانشناختی بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : ازدواج زودرس

2- بهترین سن ازدواج با توجه به کم شدن فاصله سنی با فرزندان

تولد فرزندان یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر سن ازدواج است. افرادی که دوست دارند فرزندانشان اختلاف سنی کمتری با آن‌ها داشته باشند اغلب در سنین پایین تر ازدواج می‌کنند. همچنین این موضوع تا حد زیادی به توانمندی‌های جسمانی بدن زن و مرد نیز ارتباط دارد. قدرت باروری زنان بعد از 40 سالگی تا حد زیادی کاهش می‌یابد و همچنین احتمال بروز خطاهای ژنتیکی برای افرادی که در سنین بالا باردار می‌شوند بیشتر است. در نتیجه همین عوامل باعث می‌شود که بازه زمانی 20 تا 35 سالگی بهترین بازه زمانی برای ازدواج و تولد فرزند شناخته شود.

3- استقلال طلبی

در جامعه امروز افرادی که بخواهند زندگی مستقل و خودساخته‌ای داشته باشند به زمان بیشتری نیاز دارند چرا که به دست آوردن شغل و جایگاه اجتماعی مناسب نیازمند گذراندن تکالیف گوناگونی است که از جمله آن‌ها می‌توان به تحصیلات دانشگاهی و خدمت سربازی برای پسران اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : اختلاف سنی زیاد در ازدواج 

4- بهترین سن ازدواج برای کاهش فشار نیاز جنسی

بدون شک تامین نیازهای جنسی یکی از انگیزه‌های مهم برای ازدواج است اما همه آن نیست. توانایی مدیریت این نیاز در دوران مجردی به شما کمک می‌کند تا بتوانید آگاهانه تر تصمیم بگیرید و از انتخاب‌های عجولانه بپرهیزید. با این حال نبود مجرایی سالم برای ابراز این انرژی درونی می‌تواند در زمان ازدواج تا حد زیادی تاثیر گذار باشد.

5- رسیدن به شناختی از خود و جهان

قبل از ازدواج و آشنایی با فردی دیگر ابتدا باید به شناخت کافی در مورد خود برسید. در واقع لازم است بدانید چه کسی هستید؟ از زندگی چه می‌خواهید؟ و چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟ شاید این سوال‌ها در ظاهر ساده به نظر بیایند اما بسیاری از افراد در اواسط دوران جوانی هم نمی‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند و در زندگی احساس سردرگمی می‌کنند. هرچقدر خودآگاهی دیرتر اتفاق بیافتد دستیابی به آمادگی روانی برای ازدواج نیز به همان اندازه به تعویق می‌افتد. برای آشنایی با معایب بالا رفتن سن ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

بهترین اختلاف سنی بین زن و مرد چند سال است؟

بزرگتر بودن مرد در حدود 3 الی 4 سال معمولا به عنوان اختلاف سنی نرمال و ایده آل در نظر گرفته می‌شود. با این حال اختلاف سنی مناسب امری نسبی است و می‌تواند متناسب با ویژگی‌های منحصر به فرد هر زوج تغییر کند.

منبع: بهترین سن ازدواج



:: برچسب‌ها: بهترین سن ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 364
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ازدواج با همسن علاوه بر مزایایش می‌تواند دارای معایبی هم باشد. اما سن نمی‌تواند معیار مناسبی برای سنجش درستی ازدواجی باشد و برای تصمیم گیری حتما باید به سایر ملاک‌ها توجه داشته باشید. کم بودن اختلاف سنی با همسر به شما کمک می‌کند تا درک بهترین نیست به او داشته باشید. اما گاه سن عقلی و ویژگی های شخصیتی طرفین متناسب با سن عددی آن ها نیست. در این زمان احتمال بروز تعارض بیشتر خواهد شد. در ادامه توضیحات تکمیلی درباره ازدواج با همسن آورده‌ایم. پیشنهاد میکنیم حتما از خدمات مشاوره ازدواج نیز استفاده کنید.

منبع: ازدواج با همسن

ازدواج با همسن

تحقیقاتی که انجام شده نشان می‌دهد کسانی که از زندگی مشترک خود رضایت دارند فاصله سنی بین 3 تا 4 سال داشته‌اند. به این صورت که مرد از خانم 3 یا 4 سال بزرگ‌تر است. با این حال تنها عامل موثر در زندگی زناشویی سن نیست. عوامل مختلفی در جنبه‌های متفاوت دست در دست هم می‌دهند تا دو طرف کنار همدیگر خوشبخت باشند. در صورتی که ویژگی‌های شخصیتی دو طرف با یکدیگر سازگار باشد، می‌توانند بدون داشتن تفاوت سنی به این میزان با یکدیگر زندگی خوبی را تجربه کنند.

 

آیا ازدواج دختر و پسر با اختلاف سنی کم درست است؟

در جلسات مشاوره‎ای که افراد در آن حضور پیدا می‌کنند، می‌پرسند ازدواج با همسن درست است یا غلط. جواب دادن به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌تر از همه در نظر گرفتن سن به طور تقویمی می‌باشد. ممکن است فرد مطابق تقویم در سن کمی باشد اما ویژگی‌های شخصیتی، محیط و تجارت او به نحوی باشد که شخصیت پخته‌تری نسبت به سن خودش داشته باشد. برعکس این اتفاق هم می‌تواند رخ دهد؛ بعضی افراد علی رغم بالا رفتن سنشان به دلیل نداشتن هوش هیجانی در روابط ضعیف عمل می‌کنند. نباید این افراد را با هم سن و سالان‌شان هم ردیف دانست.

این مسئله نشان می‌دهد که لزوماً نباید زوجین دارای فاصله سنی خاصی باشند بلکه آنچه اهمیت دارد این است که از نظر سن عقلی و هوشی به یکدیگر نزدیک باشند و بتوانند ارتباط درستی باهم برقرار کنند. برای اینکه اطلاعات بیشتری از شخصیت فرد مقابل به دست آورید و اطمینان داشته باشید که به شناخت درستی رسیده‌اید، کمک گرفتن از یک مشاور یا روانشناس توصیه می‌شود. همچنین تست‌های روانشناسی می‌توانند کمک شایانی در جهت شناخت دو طرف از یکدیگر به عمل آورند.

 

شرایط لازم برای ازدواج با هم سن

بعضی افراد دارای ویژگی‌های شخصیتی‌ای هستند که نمی‌توانند در هیچ زمینه‌ای برتری طرف مقابل را بپذیرند. این گونه افراد چه زن باشند و چه مرد، در زمینه ازدواج به دنبال فردی هم سن با خودشان می‌گردند یا اینکه فرد مقابلشان از آن‌ها کوچک‌تر باشد. معقوله ازدواج با همسن برای این افراد که به اصطلاح شخصیت برتری طلب نامیده می‌شوند، مناسب‌تر از ازدواج با افراد بزرگ‌تر است. همچنین هر چقدر تفاوت سنی بالاتر برود، این افراد احساس سختی بیشتری می‌کنند. این سختی باعث می‌شود که روابط آن‌ها دچار چالش‌ها و مشکلات بیشتری شود. برای سنجش ویژگی‌های شخصیتی بهتر است به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنید.

 

مزایای ازدواج با همسن

ازدواج با همسن یا فردی که اختلاف سنی بسیار کمی دارد، فوایدی با خود به همراه دارد که عبارتند از:
-درک و همدلی بیشتر میان زن و شوهر
-سطح بدنی یکسان 
-سازگاری و انعطاف پذیری بالا
-دوستی و صمیمیت میان زن و شوهر

معایب ازدواج همسن

تجربیات یکسانی: وقتی در شرایط اجتماعی و فرهنگی یکسان با تجربیات مشابه باشید نمی توانید در رشد همسرتان زمینه لازم را فراهم کنید.

جابجایی نقش ها: زن و شوهر همسن ممکن است صمیمیت بیشتری داشته باشند اما در مقابل هم این احتمال هست که اقتدار و نقش مردانه خانواده از دست برود.

کم شدن شادابی و سلامت خانم: با پیشرفت علم و تغذیه سالم می توان از این موضوع چشم پوشی کرد، با این حال خانم ها پس از بارداری و زایمان بیش از مردان دچار شکستگی می شوند و این موضوع می تواند بر روی روحیه آن ها تاثیر منفی بگذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج و اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

ازدواج با همسن موجب صمیمیت بین زوجین می‌شود؟

صمیمیت از فاکتورهای مهم در عشق است که وجود آن در زندگی مشترکی لازم است. آنچه صمیمیت بیشتری را بین زوجین فراهم می‌کند، رفاقت و دوستی بین آن‌هاست. معمولا افراد با همسن خود بیشتر احساس صمیمیت می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت ازدواج با همسن احتمال داشتن یک زندگی صمیمانه را بیشتر می‌کند.

منبع: ازدواج با همسن



:: برچسب‌ها: ازدواج با همسن ,
:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تير 1401 | نظرات ()